Et felles vilkår for straff etter straffelovens bestemmelser
om formuesforringelse ved insolvens mv., unnlatelse av å begjære
oppbud mv., og kreditorbegunstigelse er at skyldneren "ikke vil
kunne tilfredsstille alle fordringshaverne". Det samme vilkåret
har bestemmelsen om uttak av næringsvirksomhet, selv om
vilkåret her er formulert noe annerledes ("at fordringshaverne
ikke vil kunne tilfredsstilles"). Det er lagt til grunn i juridisk
teori at uttrykket "ikke vil kunne tilfredsstille alle fordringshaverne"
innebærer et krav om insolvens, som antakelig skal forstås
på samme måte som i konkursretten.
Straffelovrådet peker på at konkursrettens
insolvensbegrep ikke er enhetlig. Rådet drøfter
også enkelte andre tvilsspørsmål knyttet
til konkurslovens insolvensbegrep. Etter Straffelovrådets
vurdering tilsier de vanskelighetene insolvensvilkåret
medfører i strafferettslig sammenheng at vilkåret
bør utvides til også å omfatte handlinger
som er foretatt når skyldnerens økonomiske stilling
er nær insolvens. Straffelovrådet legger til grunn
at den foreslåtte utvidelsen vil gjøre det mindre
nødvendig å avgrense eksakt insolvensbegrepet
i straffeloven kapittel 27.
Forslaget om å utvide insolvensvilkåret har
fått bred støtte i høringsrunden. Flere
av høringsinstansene fremholder at dagens insolvenskrav
gjør det svært vanskelig å få pådømt
lovbrudd etter straffeloven kapittel 27.
Departementet er enig med Straffelovrådet i at det nåværende
vilkåret om at fordringshaverne ikke vil kunne tilfredsstilles,
rent språklig bør erstattes med et krav om insolvens.
Dette innebærer ingen realitetsendring. Lovteksten blir
likevel lettere tilgjengelig, noe som er en del av formålet
med revisjonen. Departementet er enig med Straffelovrådet
i at § 281 annet ledd om formuesforringelse ved insolvens
mv. også bør fange opp det tilfelle at skyldneren
blir insolvent ved handlingen. Heller ikke dette innebærer noen
realitetsendring i forhold til gjeldende rett. I motsetning til
Straffelovrådet mener departementet at dette alternativet
også bør tas med i bestemmelsen om kreditorbegunstigelse.
Det er etter departementets oppfatning naturlig at avgrensningen
av det økonomiske vilkåret er likt i disse bestemmelsene.
Vanskelighetene med å bevise at skyldneren var eller ble insolvent
ved en disposisjon gjør at påtalemyndigheten i
mange tilfeller må nøye seg med å forfølge
regnskapsovertredelsene. Men handlingens straffverdighet vil normalt
ikke være betinget av at skyldneren var eller ble insolvent.
Dersom skyldneren står i påtakelig fare for å bli
insolvent ved handlingen, er det i prinsippet en tilfeldig fordel
for skyldneren om insolvens likevel ikke inntreffer. Det sentrale
bør heller være skyldnerens vurderingsgrunnlag
på det tidspunktet formuesforringelsen eller kreditorbegunstigelsen
foretas. Når faren for insolvens er påtakelig, bør
skyldnerens varsellamper blinke. Effektivitetshensyn kommer følgelig
etter departementets syn ikke i konflikt med straffverdighetsvurderinger
dersom det økonomiske vilkåret utvides til også å omfatte
de tilfellene der skyldneren står i påtakelig
fare for å bli insolvent ved handlingen. Samtidig vil departementet
understreke at "påtakelig" er et strengt krav, med et relativt
begrenset anvendelsesområde.
Komiteen har merket seg at uttrykket
"ikke vil kunne tilfredsstille alle fordringshaverne", som brukes
i straffeloven §§ 281, 283 a og 284, og uttrykket "at
fordringshaverne ikke vil kunne tilfredsstilles", som brukes i straffeloven § 285,
i praksis forstås som et krav til insolvens. Det er etter komiteens oppfatning ønskelig
at straffeloven utformes slik at den er lett tilgjengelig. Komiteen støtter
derfor forslaget om å bruke insolvensbegrepet i stedet
for nevnte straffbarhetsvilkår. Komiteen har
i sin vurdering også lagt betydelig vekt på at
et bredt flertall av høringsinstansene støtter
forslaget.
Komiteen er enig med departementet i at dersom
en skyldner står i en påtakelig fare for å bli
insolvent ved en formuesdisposisjon, er det i prinsippet en tilfeldig
fordel for skyldneren om insolvens ikke skulle inntreffe. Av den
grunn støtter komiteen forslaget om å utvide
straffbarhetsvilkåret til også å ramme
situasjoner hvor skyldneren står i en påtakelig fare
for å bli insolvent, og tiltrer proposisjonens omtale av
hvordan dette kravet skal praktiseres. Komiteen har
lagt betydelig vekt på at beviskravet i straffebudene gjennom
dette blir lettere å oppfylle.
Komiteen har merket seg at NHO og Norges Rederiforbund
er noe bekymret for at vilkåret vil kunne ramme disposisjoner
som på handlingstidspunktet fremsto som fornuftige, men
som i ettertid viser seg uheldige. Komiteen vil presisere
at det er skyldnerens fremtidsutsikter på disposisjonstidspunktet
som skal være avgjørende for den strafferettslige
vurderingen.