Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til merknader i Innst.
S. nr. 250 og fremmer følgende forslag:
"I lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt
under permittering gjøres følgende endring:
I
§ 3 første ledd
skal lyde:
(1) (Arbeidsgiverperiode)
Arbeidstaker har krav på lønn og annet
arbeidsvederlag fra arbeidsgiver i en arbeidsgiverperiode den første
tid etter at permittering er iverksatt. Arbeidsgiverperioden løper
fra og med den første arbeidsdag permitteringen omfatter.
Arbeidsgiverperiodens lengde er
a) 3 arbeidsdager ved hel permittering og ved minst
40 pst. reduksjon av arbeidstiden.
b) 8 arbeidsdager ved mindre enn 40 pst. reduksjon av arbeidstiden.
Skyldes permitteringen brann, ulykker eller naturomstendigheter,
gjelder ingen arbeidsgiverperiode.
Betalingsplikten etter første ledd stanser i perioder
hvor arbeidstakeren likevel ville hatt tjenestefri eller fravær,
og løper videre fra den dag arbeidet skulle vært
gjenopptatt om permitteringen ikke hadde funnet sted.
II
Endringen under I trer i kraft
1. juli 2004."
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at den nye pasientrettighetslova
gjer private helseforsikringar overflødige. Helseminister
Dagfinn Høybråten stiller seg bak synet når
pasientforeningen òg gjer uttrykk for dette i eit oppslag
på NRK 15. janaur i år, og Bent Høie
frå Høgre seier det same til Stavanger Aftenblad
19. mai 2003, der han hevdar at privat helseforsikring
blir overflødig når den skjerpa lova om pasientrettar
trer i kraft.
Finansministeren skriv i svar nr. 64 (2003) til Sosialistisk
Venstreparti sin finansfraksjon at årsproveny for skattefritak
for arbeidsgivars dekning av behandlingsutgifter og behandlingsforsikring
er stipulert i storleik 100 mill. kroner påløpt
og 80 mill. kroner bokført i 2004.
Desse medlemene kan ikkje sjå ein einaste grunn
til å oppretthalde denne ordninga og fremjar følgjande
forslag:
"I lov 26. mai 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) vert det gjort følgjande
endring:
I
§ 5-15 annet
ledd fjerde punktum oppheves.
II
Endringen under I trer i kraft
fra og med 1. juli 2004."
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser
til merknad om økning av bunnfradraget i boligbeskatningen
i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2003-2004).
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"I lov om skatt av formue og inntekt 26. mars 1999
nr. 14 gjøres følgende endring:
I
§ 7-11 første
ledd bokstav d første punktum skal lyde:
Ved beregning av nettoinntekt etter bokstav a skal det
gjøres et fradrag på 200 000 kroner i
ligningsverdien.
II
Endringene under I trer i kraft
straks med virkning fra og med inntektsåret 2004."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer i lang tid har arbeidet for
en avvikling av skatten på fordelen av å bo i
egen bolig. Siden dette er en revidering av eksisterende budsjett
fremmer ikke disse medlemmer endringsforslag i denne
proposisjon. Disse medlemmer tar imidlertid sikte
på å avvikle boligskatten i sin helhet i statsbudsjettet
for 2005.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser
til merknad om skattlegging av fiskefartøyer i Innst. S.
nr. 1 (2003-2004).
Dette medlem mener at man må ta hensyn
til fiskerienes spesielle karakter når skattesystemet utformes.
Fiskeryrket er fortsatt avhengig av vær og vind, i tillegg
til omfattende reguleringer - reguleringer som kan iverksettes på kort
tid etter nye analyser fra forskerne - og som kan føre
til sterkt reduserte kvoter, stenging av fiskefelt og stopp i fisket.
Fiskerne er med andre ord underlagt reguleringsregimer som kan føre
til uventede og dramatiske variasjoner i inntektene. Det er både
i landets og fiskernes interesse at vi har en streng forvaltningspolitikk
- og fiskerne selv er svært interessert i en bærekraftig
utvikling i våre fjord- og havområder.
Dette medlem har registrert at man fra Stortingets
side har stor forståelse for fiskernes situasjon - og stor
forståelse for nødvendigheten av strenge reguleringer
som kan iverksettes på kort tid.
Det må også påpekes at fiskeriene
er en internasjonal næring, og at prisene her i landet
blir fastsatt ut fra de internasjonale markedene og markedsprisene, et
forhold fiskerne i liten grad kan påvirke.
Stortingets medlemmer er nok innforstått med at dette
betyr at fiskerne ikke kan regne med en jevn og sikker inntekt.
Det betyr også at fiskerne på grunn av statlige
reguleringer ikke har mulighet til å øke sin inntjening gjennom
bedre utnytting av investert kapital og økt arbeidsinnsats,
de kan ikke øke inntektene ved å fiske så mye
de bare vil - der kommer reguleringene inn i bildet. De kan heller
ikke styre prisene i særlig grad, der kommer internasjonale
prismekanismer inn i bildet.
Det er forhold fiskerne ikke kan gardere seg imot. Det betyr
også at de ikke kan gjennomføre en langsiktig
planlegging av fremtidige inntekter og avkastning. Derfor kan også svingningene
i inntektene bli store, og særlig dramatisk blir det hvis
både fiskepriser faller og reguleringene strammes til,
eller hvis fiskerne opplever "svart hav".
År om annet opplever man slike situasjoner i fiskerinæringen.
Slike situasjoner er dramatiske for både fiskebåtredere,
fiskere og små og store fiskerisamfunn langs kysten, og
har ført til økonomiske kollaps og tragedier for
de som rammes, både yrkesutøvere og lokalsamfunn.
Det er også en situasjon som bankene tar med i sine vurderinger
når de får forespørsel om å bidra
til finansiering av nybygg i fiskeflåten.
De store økonomiske svingningene i fiskerinæringen
bør tilsi at næringsaktørene må få en
mulighet til å gjøre fondsavsetninger i gode tider.
De må få anledning til å bygge opp egenkapital
og reserver til å møte dårlige tider
og de må få en mulighet til å bygge opp
kapital til investeringer i nye fartøyer og utstyr, som
er særdeles kapitalkrevende.
Dette medlem vil på nytt påpeke
at fiskerne er underlagt reguleringer som blir iverksatt av staten gjennom
kvoteforhandlinger og forskernes vurderinger av bestandssituasjonen.
Fiskerne og fiskernes organisasjoner har arbeidet for en sterk forvaltning
av våre fiskeressurser. Men dette, sammen med store svingninger
i vind og værforhold, gjør fiskerinæringen
til en usikker næring, med store økonomiske svingninger
fra år til år.
Som medspiller i dette samarbeidet bør også staten
bidra til å få mer stabile økonomiske
forhold i fiskerinæringen.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"I lov om skatt av formue og inntekt 26. mars 1999
nr. 14 gjøres følgende endring:
I
Ny § 8-7 skal lyde:
§ 8-7 Fondsavsetning for eiere av fiskefartøy:
Skatteyter som driver fiskerivirksomhet med eget fiskefartøy,
eller som leier ut slikt fartøy til andre som benytter
fartøyet i fiskerivirksomhet, kan kreve fradrag i alminnelig
inntekt for avsetning til fond etter reglene i denne bestemmelse.
Avsetningen er begrenset oppad til 30 pst. av årets
alminnelige inntekt av virksomhet som nevnt i foregående
ledd.
Krav om avsetning må fremmes innen utløpet
av selvangivelsesfristen.
Beløp som det er gitt fradrag for etter bestemmelsene
foran, skal legges til skatteyterens inntekt for det året
midlene dispenseres, og senest ved ligningen for det femte året
etter at det ble gitt fradrag for beløpet.
Departementet gir forskrift til utfylling og gjennomføring
av denne bestemmelsen.
II
Endringene under I trer i kraft
straks med virkning fra og med inntektsåret 2004."