Evnen til å bruke språket skriftlig og muntlig
er en av de viktigste forutsetningene for å delta og posisjonere
seg i samfunnet. Etter departementets mening bør utgangspunktet
være at det først og fremst er den enkelte innvandrer
selv som har ansvaret for å delta aktivt i samfunnslivet.
Samfunnet må på sin side legge forholdene til
rette på en hensiktsmessig måte for at dette faktisk
skal bli mulig. Departementet mener at lovforslaget vil bidra til
at sjansene for å delta og finne seg til rette vil bedres
betraktelig.
Voksne innvandrere har i dag ingen lovhjemlet rett eller plikt
til norskopplæring. Kommunene er imidlertid i medhold av
lov 28. mai 1976 nr. 35 om voksenopplæring (voksenopplæringsloven)
gitt ansvar for å tilby norskopplæring innenfor
rammen av gjeldende særtilskuddsordning og opplæringsplan. Det
har i de siste årene vært en sterk økning
i norskopplæringens omfang og kostnader, samtidig som gjennomstrømningen
er svak i den forstand at få deltakere fullfører
opplæringen. Departementet ser derfor behov for å legge
til rette for en bedre og mer effektiv norskopplæring.
Departementet ønsker å gjøre gjennomført
obligatorisk norskopplæring til et vilkår for
innvilgelse av bosettingstillatelse. Som en ytterligere understreking
av språkopplæringens betydning, foreslår
departementet også å innføre krav om
gjennomført norskopplæring eller tilsvarende
kunnskaper oppnådd på annen måte for
innvilgelse av søknad om norsk statsborgerskap.
Det er nødvendig å forbedre situasjonen for
kvinner med innvandrerbakgrunn spesielt, ettersom erfaring viser
at en del av innvandrerkvinnene i praksis ikke har de samme mulighetene
som menn generelt og innvandrermenn spesielt. For å møte
denne utfordringen, bygger lovforslaget på en individuell
rett og plikt til norskopplæring.
Lovregulering av rett og/eller plikt til norskopplæring
foreslås tatt inn i introduksjonsloven. Departementet mener
dessuten at det er hensiktsmessig for brukerne at bestemmelser om
kvalifisering for nyankomne innvandrere er samlet i én
lov.
Komiteen viser til at det i de siste årene
vært en sterk økning i norskopplæringens
omfang og kostnader, men som Regjeringen også peker på,
har gjennomstrømningen vært lav. Dette er ikke
tilfredsstillende. Komiteen mener dette bør
legges til grunn når man utvider og foreslår nye
tiltak for å få flere til å fullføre
opplæringen. Komiteen mener det er viktig å sikre
resultatoppnåelse som tilfredsstiller de krav som stilles
i de foreslåtte lovendringene. Dette er viktig for å oppnå deltakelse
i det norske samfunnet.
Komiteen deler derfor Regjeringens syn på at det å bruke
språket skriftlig og muntlig er en av de viktigste forutsetningene
for å kunne integreres, delta og inkluderes i det norske
samfunnet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener også at det først
og fremst er innvandrerne selv som har ansvaret for at dette skjer.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener at innvandrerne selv
også har et ansvar for integrering og deltaking.
Komiteen vil presisere at de tiltak
og muligheter samfunnet tilrettelegger for innvandrere må gjenspeile
at man stiller krav om deltakelse, og samtidlig legger dette til
grunn for å oppnå permanent opphold og statsborgerskap.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til den klare sammenhengen mellom
språkkunnskap og mulighet for å delta i samfunnsliv,
studier, jobb og fellesskapet generelt. Det er derfor viktig at
gratis språkopplæring tilbys langt bredere enn
det Regjeringens forslag nå legger opp til.