Departementet foreslår at personer som skal omfattes
av ordningen med rett og/eller plikt til deltakelse i opplæring
i norsk og samfunnskunnskap, bør ha utsikter til varig
opphold i Norge. En slik avgrensning kan lettest foretas på bakgrunn
av grunnlaget for den enkeltes tillatelse etter utlendingsloven.
I medhold av lovforslagets § 17 første
ledd bokstav a vil utlending som har fått en oppholds-
eller arbeidstillatelse etter utlendingsloven som danner grunnlag
for bosettingstillatelse etter utlendingsloven § 12
være omfattet av rett og plikt til norskopplæring.
Etter første ledd bokstav b omfattes også utlending
som har fått kollektiv beskyttelse i massefluktsituasjon
i medhold av utlendingsloven § 8a.
Bosettingstillatelse etter utlendingsloven er en tillatelse som
gir rett til å ta opphold og arbeid i landet uten tidsbegrensning,
jf. utlendingsloven § 12. Første ledd
bokstav a innebærer at personer med tillatelse etter følgende
bestemmelser i utlendingsloven, vil være omfattet av rett
og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap dersom
det framgår av den individuelle tillatelsen at den danner
grunnlag for bosettingstillatelse:
1. Asyl, jf. utlendingsloven §§ 17
og 18, jf. utlendingsforskriften § 63 fjerde og
femte ledd.
2. Oppholds- eller arbeidstillatelse etter innreisetillatelse
som overføringsflyktning, jf. utlendingsloven § 22
fjerde ledd, jf. utlendingsforskriften § 81 tredje
ledd, jf. § 63 tredje til femte ledd.
3. Opphold på humanitært grunnlag etter
søknad om asyl, jf. utlendingsloven § 8
annet ledd, jf. utlendingsloven § 15 første
og annet ledd, jf. utlendingsforskriften § 21
første og annet ledd.
4. Oppholds- eller arbeidstillatelse, jf. utlendingsloven § 8
annet ledd, jf. utlendingsforskriften § 21 femte
ledd.
5. Familiegjenforening med personer som har tillatelse som
nevnt ovenfor, samt familiegjenforening med norsk eller nordisk
borger bosatt i riket, jf. utlendingsloven § 9
første ledd, jf. utlendingsforskriftens §§ 22
og 23, og utlendingsloven § 8 annet ledd, jf.
utlendingsforskriften § 24.
6. Familiegjenforening med person som har bosettingstillatelse
etter utlendingsloven § 12, jf. utlendingsloven § 9
og § 8 annet ledd. Det vises for øvrig
til kapittel 7.
§ 17 tredje ledd unntar visse grupper fra retten
til gratis norskopplæring. Personer som har en oppholds-
eller arbeidstillatelse etter utlendingsloven § 8 første
ledd, jf. utlendingsforskriften §§ 18
og 3 (arbeidsinnvandrere fra land utenfor EØS/EFTA-området)
og deres familiemedlemmer med tillatelse etter utlendingsloven §§ 9
og 8 annet ledd, omfattes ikke av retten til å delta i
gratis opplæring. Denne gruppen omfattes ikke av retten
selv om den enkelte i gruppen har en tillatelse som danner grunnlag
for bosettingstillatelse. Tredje ledd innebærer imidlertid
at denne gruppen likevel har en plikt til å delta i opplæring
i norsk og samfunnskunnskap i til sammen 300 timer. Opplæringen
er ikke gratis for denne gruppen. Kommunen kan således
kreve betaling fra den enkelte som omfattes av plikten etter denne
bestemmelsen, jf. § 18 første ledd siste
punktum.
Familiemedlemmer til arbeidsinnvandrere vil på samme
måte som hovedpersonen også kunne ha behov for
opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Det forutsettes
imidlertid også her at hovedpersonen kan forsørge
familiemedlemmene, herunder dekke utgifter i forbindelse med deltakelse
i opplæringen.
Det er viktig å understreke at både kommuner
og arbeidsgivere når som helst står fritt til å tilby
gratis norskopplæring til personer som faller utenfor personkretsen
for rett til gratis opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
Departementet foreslår at nedre aldersgrense for rett
og/eller plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
settes likt med alderen for opphør av plikt til grunnskoleopplæring,
det vil si 16 år. Dette gjøres for å fange
opp personer som har kommet til Norge like før de fylte
16 år, og som ikke rakk å lære seg tilstrekkelig
norsk gjennom den obligatoriske grunnskoleopplæringen innen
fylte 16 år.
Den øvre aldersgrensen foreslås satt høyere
for retten til opplæring enn for plikten til opplæring. Øvre
aldersgrense for plikt til norskopplæring foreslås
satt til 55 år, som også er den øvre
aldersgrensen for rett og plikt til deltakelse i introduksjonsprogram. Når
det gjelder retten til opplæring, forslås grensen oppad
satt til den formelle pensjonsalderen i Norge, som i dag er 67 år.
I mange tilfeller kan det imidlertid være hensiktsmessig
at kommunen tilbyr norskopplæring til personer over 67 år.
Denne vurderingen overlates til den enkelte kommune.
Etter departementets vurdering vil det være både lite
hensiktsmessig og urimelig å pålegge personer over
55 år en plikt til deltakelse i norskopplæring. Dette
er også øvre aldersgrense for plikt til å delta
i introduksjonsordning. Personer over 55 år, som ellers
oppfyller vilkårene for rett og plikt til opplæring, vil
imidlertid fortsatt kunne ha behov for opplæring i norsk
og samfunnskunnskap. Det foreslås derfor at denne gruppen
kun skal gis en rett til 300 timer opplæring, og ingen
plikt. Alle som omfattes av rett og/eller plikt til norskopplæring
vil ved behov kunne få ytterligere 2 700 timer
opplæring. Avgrensning etter alder framgår av
lovforslagets § 17 annet ledd.
Komiteen viser til Stortingets behandling
av Ot.prp. nr. 2 (2004-2005).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
Stortinget så sent som ved vedtakelsen av introduksjonsloven
i 2003 la vekt på at alle som fikk familiegjenforening med
en som hadde fått opphold på humanitært
grunnlag, skulle inkluderes i det obligatoriske introduksjonsprogrammet. Flertallet mener
derfor det er uheldig at denne gruppen ikke lenger skal ha rett
til introduksjonsprogram.
Flertallet mener at den innstramningen som tidligere
er gjort vedrørende fjerning av norskopplæring
til personer i flyktningmottak bør reverseres, også sett
i lys av andre endringer i norsk flyktning- og asylpolitikk. Etter
innføringen av praksisen med 48-timers behandling av søknader
til de som vurderes som åpenbart grunnløse, er
det langt færre som blir overført til flyktningmottak
for å få saken behandlet etter ordinært
saksbehandlingsløp.
Flertallet mener derfor at de som nå skal
vurderes i forhold til asyl eller opphold på humanitært grunnlag,
vil ha større muligheter for å få dette
innvilget. For å gjøre tiden i mottak meningsfylt
og konstruktiv, vil det være viktig å igjen igangsette
norskopplæring i mottak. Det vil være en god investering
i å utnytte den utdanning, trening og erfaring som mange
flyktninger og asylsøkere har, og det vil også bety
at de som innvilges opphold vil være raskere i stand til å ta
del i samfunns- og arbeidsliv, og vil ha større mulighet
for å klare seg selv også økonomisk.
Flertallet viser til sine respektive partiers merknader
i Budsjett-innst. S. I (2004-2005) der det fremmes forslag om gjeninnføring
av norskopplæring i asylmottak for voksne.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er enig med Regjeringen i at staten
primært må gi personer som har klare utsikter
til varig opphold muligheten til å delta i introduksjonsprogrammet.
Det er viktig å konsentrere de tilgjengelige ressursene
om dem som vil ha et behov for dette i integreringsprosessen, samtidig
som man ikke gir falske forhåpninger til de som har mindre
eller minimale utsikter for et varig opphold i landet.
Disse medlemmer vil også understreke
at man ser det som viktig at de grupper, som har forutsetninger
for det, eller hvor det er naturlig å forvente det, tar
ansvar for norskundervisningen til gjenforente familiemedlemmer
og påtar seg det økonomiske ansvaret som dette
medfører.
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår plikt
til å ta norskopplæring for de EØS-borgerne som ønsker
bosettingstillatelse.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke viktigheten av å gi samme rett til norskopplæring
til EØS-borgere som for øvrige innvandrere. Voksenopplæringsinstitusjonene
i de største byene anslår at disse gruppene utgjorde
om lag en tredjedel av opplæringsdeltakerne før
ordningen ble fjernet i år. Arbeidsinnvandrere og deres
familier må også gis samme rett og plikt, og ikke
slik det nå legges opp til. Med den ordningen Regjeringen
foreslår vil mulighet til gratis opplæring avhenge
av kommunenes økonomi, fordi det er kommunene selv som
skal vurdere om undervisning skal tilbys gratis eller om det skal
kreves betaling. Dette vil etter disse medlemmers oppfatning
føre til forskjeller kommunene imellom, og det vil ramme
de som har behov for opplæringen.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn stemme
imot innstillingens § 17 fjerde ledd og § 18 første
ledd siste punktum.
Disse medlemmer vil fremme følgende
forslag:
"§ 17 annet ledd
skal lyde:
Utlending mellom 55 og 67 år med oppholdsgrunnlag
som nevnt i bokstav a eller b, samt utlending med tillatelse etter
utlendingsloven kapittel 8 om særlige regler for utlendinger
som omfattes av Avtalen om Det europeiske økonomiske samarbeidsområde
(EØS-avtalen) og Konvensjonen om opprettelse av Det europeiske
Frihandelsforbund (EFTA-avtalen) med oppholdstillatelse som er gitt
for fem år, jf. utlendingsloven § 51,
jf. § 54, har rett, men ikke plikt, til å delta
i opplæring som nevnt i første ledd.
§ 17 femte ledd første
punktum skal lyde:
Rett og plikt til deltakelse i opplæring i norsk
og samfunnskunnskap foreligger ikke dersom det dokumenteres at vedkommende
har tilstrekkelige kunnskaper i norsk.
§ 17 sjette ledd første
punktum skal lyde:
Rett og plikt til deltakelse etter første og annet ledd
inntrer ved innvilgelse av første gangs tillatelse etter
utlendingsloven, eller fra ankomst til riket for utlending som har
fått slik tillatelse for innreise."