Jeg viser til brev av 1. mars 2005 fra stortingsrepresentant
Magnhild Meltveit Kleppa vedrørende Ot.prp. nr. 31 (2004-2005)
Om lov om endringer i utlendingsloven m.m. (styringsforhold på utlendingsfeltet).
I brevet bes det om en oversikt over hvilke forslag til endringer
i UNEs virksomhet som ble fremmet av evalueringsutvalget. Utvalgets
forslag er samlet på s. 13-14 i evalueringsrapporten:
Vi stiller oss ganske kritisk til enkelte trekk ved det lov-
og regelverket som regulerer UNEs virksomhet, og vi finner særlig
at noen av de saksbehandlingsrutinene som er etablert ved interne
retningslinjer er problematiske. Våre viktigste kritiske
merknader og anbefalinger er disse:
Vi er prinsipielt betenkt over at
sekretariatet er gitt vedtaksfullmakt i "åpenbare" saker,
og anbefaler at avgjørelser alltid skal treffes av nemndleder
eller i nemndmøte.
Vi ser det som maktpåliggende at UNE legger om sin
praksis når det gjelder partsinnsyn og uttalerett. Klager
og advokat må få innsyn i interne bakgrunnsnotater
om landsituasjonen og annet dokumentasjons- og faktamateriale sekretariatet bygger
sine anbefalinger eller merknader på.
Landrådgiver har ingen legitim funksjon i nemndmøtet
etter at klager og advokat har forlatt møtet, og bør
forlate møtet samtidig med dem. Det er formelt ikke noe
i veien for at saksbehandler kan bistå med råd
uten klager og advokat til stede, så sant det ikke bringes
inn nye faktaopplysninger. Pga de legitimitetsproblemer dette skaper,
kan det imidlertid være fordelaktig å la klager
og advokat få lytte til saksbehandlers oppsummering, kanskje
også til eventuell etterfølgende dialog mellom
nemndleder/medlemmer på den ene side og saksbehandler
på den annen.
Forsvarlig saksforberedelse krever etter vår oppfatning
at nemndmedlemmene får oversendt kopier av saksdokumentene
før oppmøte.
Både utenfor og innenfor UNE opplever mange at
UNE opptrer lite konsistent og har bidratt lite til å klargjøre
praksis og gjeldende rett. Vi påpekte dette i delrapporten
fra januar 2002, og ser det som svært problematisk at situasjonen
langt på vei er den samme et år etter, selv om
UNE har gjennomført en lang rekke tiltak for å sikre
likebehandling. UNE arbeider under vanskelige rammebetingelser,
og det er nødvendig å revurdere de mekanismer
som finnes for etablering av en konsistent praksis. Vi anbefaler
at det etableres en ordning der presedenssaker behandles av en stornemnd,
til erstatning for dagens ordning med et koordineringsutvalg. Det
er videre behov for en tydeliggjøring av sentrale begreper
i lov- og forskriftsverk.
Blant våre øvrige vurderinger og forslag vil
vi fremheve de følgende:
Vi ser det som uheldig at uttrykket
"domstollignende forvaltningsorgan" benyttes om Utlendingsnemnda.
Det gir opphav til forventninger UNE ikke lever opp til og kritikk
UNE ikke har fortjent. "Uavhengig klagenemnd" eller "... klageorgan"
bør foretrekkes.
Vi har nøye vurdert et forslag om å legge
om nemndmøtebehandlingen til en formalisert partsprosess,
der UDI prosederer sitt avslag med klageren som motpart. Vi fraråder
dette, først og fremst fordi en ordning med partsprosess
snarere vil svekke enn styrke klagernes rettssikkerhet. En slik
ordning vil ganske sikkert også føre til lengre saksbehandlingstid
og bli kostbar.
Nemndlederne bør gis anledning til å fordype
seg gjennom tilknytning til én av UNEs seksjoner for seks
måneder ad gangen.
Landrådgiverne i UDI og UNE bør overføres
til en felles uavhengig enhet.
Departementet bør vurdere å nøye
seg med kvartalsvis fremfor månedlig rapportering fra UNE. Styringsdialogen
bør betone også andre temaer enn produktivitetstall.
Utvalget foreslår også på s. 106-107
i rapporten å endre funksjonstiden for nemndledere, eventuelt å omgjøre åremålsstillingene
til faste stillinger. Forslaget er fulgt opp i Ot.prp. nr. 31 (2004-2005),
se kapittel 8.5 s. 52-53, hvor det foreslås at åremålsperioden for
nemndledere forlenges til åtte år, uten mulighet for
gjenoppnevning.
I brevet bes det videre om en begrunnelse for hvorfor departementet
ikke følger opp alle forslagene. I det følgende
gis det kommentarer til de forslagene i rapporten som p.t. ikke
fullt ut er gjennomført:
Ad 1. Forslaget om å frata sekretariatet vedtaksmyndighet
i åpenbare saker, slik at alle vedtak skal treffes av nemndleder
eller i nemndmøte, er grundig vurdert. Jeg har imidlertid
konkludert med at forslaget ikke bør følges opp.
Grunnen til dette er at tiltaket vil være svært
ressurskrevende å gjennomføre. En konsekvens av
dette vil være at saksbehandlingstiden øker, noe
jeg anser som svært uheldig. For øvrig viser jeg
til at evalueringsutvalget ikke fant grunn til å tro at
saker som burde vært behandlet i nemndmøter ble avgjort
på lavere nivå.
Ad 2. Det er satt i gang prosesser for å følge
opp dette tiltaket. Jeg viser til vedlagte brev av 7. februar 2005
fra UNE, s. 3-5 om "Status vedrørende offentlighet/partsinnsyn".
Som det fremgår av brevet har en arbeidsgruppe levert en
rapport og et tilleggsnotat om offentlighet/partsinnsyn
i landinformasjon. Forslagene i rapporten og notatet er nå til
behandling i UDI og UNE. Når det gjelder partsinnsyn utover
landinformasjon, er det nedsatt en arbeidsgruppe som har frist til
1. april 2005 med å levere rapport.
Ad 3. Forslaget er grundig vurdert i Utlendingsnemnda. Når
det gjelder landrådgiverne, deltar de i nemndmøtene
i varierende grad. I enkelte tilfeller deltar landrådgiver
under nemndmøtet slik at det kan stilles spørsmål
til ham/henne mens klager og advokat er til stede. Landrådgiver
deltar ikke i rådslagningen eller avgjørelsen
av saken. Det kan imidlertid oppstå behov for tilleggsopplysninger
fra landrådgiver under rådslagningen. Utlendingsnemnda
anser det derfor som viktig at landrådgiver er disponibel for
nemndmøtet også etter at klager og advokat har forlatt
møtet. Landrådgiver vil da kunne innkalles for å opplyse
saken ytterligere ved behov. Utlendingsnemnda anser denne ordningen
som viktig for å sikre at nemndas vedtak blir best mulig
opplyst, og viser til at nemnda - i likhet med andre forvaltningsorganer
- må kunne bruke forvaltningens egen kompetanse (her: landrådgiverne)
under hele saksbehandlingen. Ut fra de samme betraktningene har
Utlendingsnemnda også valgt å videreføre
ordningen med at saksbehandler blir igjen i nemndmøtet
etter at klager og advokat har gått, for å oppsummere
saken for nemndmedlemmene. Det vises til at evalueringen fremholder
at det formelt ikke er noe i veien for en slik ordning. Saksbehandler
deltar ikke i rådslagningen eller avgjørelsen
av saken.
Ad 4. Det er satt i gang prosesser for å følge
opp dette tiltaket. Jeg viser til vedlagte brev av 7. februar 2005
fra UNE, s. 1-3 om "Nemndmedlemmers saksforberedelse". Som det fremgår
av brevet er det allerede gjort mye for å bedre nemndmedlemmenes
saksforberedelse, blant annet utvidelse av forberedelsestiden, utsendelse
av landinfoark på forhånd, tilgang til PC og Internett,
reduksjon av antall saker per nemndsamling osv. Det anses fortsatt
som problematisk i forhold til personvernet å sende ut
saksdokumentene på forhånd. Dette vil i så fall
kreve relativt store ressurser for anonymisering og avidentifisering av
dokumentene. Det er planlagt et møte mellom NOAS og UNE
etter første kvartal 2005 for å oppsummere erfaringene
basert på den løpende evalueringen nemndmedlemmene
nå foretar av bl.a. spørsmålet om forberedelsestid.
Ad 5. Forslaget om at presedenssaker behandles av en stornemnd
følges opp i Ot.prp. nr. 31 (2004-2005). Når det
gjelder merknaden om at det er behov for en tydeliggjøring
av sentrale begreper i lov- og forskriftsverk, viser jeg til arbeidet
som pågår med en ny utlendingslov. Utlendingslovutvalget
har levert en bred innstilling (NOU 2004: 20), hvor de drøfter
flere av de skjønnsmessige begrepene grundig. Dette arbeidet
vil bli fulgt opp med den nye utlendingsloven. I tillegg arbeider
Kommunal- og regionaldepartementet løpende med å forbedre
regelverket. I denne forbindelse kan nevnes at det er satt i gang
arbeid med noen forskriftsendringer som vil bidra til å klargjøre
blant annet hva som skal anses som "uforholdsmessig" i utvisningssaker.
De øvrige forslagene i evalueringsrapporten er fulgt
opp.
Vedlagt følger alle realitetsuttalelsene til høringsutkastet
av 23. januar 2004. (Ikke inntatt i innstillingen).