Departementet anser det hensiktsmessig av hensyn til ivaretakelsen
av kundens interesser å videreføre gjeldende forskriftskrav
(blant annet slik at kunden får god innsikt i hvilken provisjon/godtgjørelse
forsikringsmegler mottar fra forsikringsselskapet)
og i tillegg ta inn regler som gjennomfører direktivkravet når
det gjelder krav til informasjon forsikringsformidlingsforetaket
er pliktig til å gi sine kunder.
I høringen har særlig spørsmålet
om plikt for forsikringsagentforetak til å oppgi størrelsen
på provisjon som foretaket mottar fra forsikringsselskapet vært
tatt opp. FNH ser ut til å mene at det ikke er nødvendig å kreve
informasjon om godtgjørelse fordi det allerede fremgår
av agentforholdet at agenten er avhengig av selskapet, og at informasjon
om godtgjørelse ikke er begrunnet ut fra nødvendigheten
av å belyse et avhengighetsforhold til selskapet. NFF hevder at
det er viktig for å sikre like konkurransevilkår
mellom agenter og meglere at også agenter må opplyse om
provisjonen de mottar fra forsikringsselskapet.
Departementet viser til at det er en vesentlig forskjell mellom
forsikringsmeglere og forsikringsagenter, og
at det kan reises spørsmål ved om dette kan begrunne
ulike krav til opplysningsplikt for de to typer av aktører.
Megleren er engasjert av oppdragsgiver og skal ivareta oppdragsgiverens
interesser uavhengig av hvilket forsikringsselskap som tilbyr forsikringen.
Agenten tilbyr forsikringer på vegne av ett eller flere
forsikringsselskap. At megleren skal være et uavhengig
mellomledd, som ikke skal ha avtaler med forsikringsselskapet fremgår
også av lovutkastet § 5-2. På denne
bakgrunn er det viktig for kunden å få opplysninger
om forholdet mellom meglerforetaket og forsikringsselskapet de megler
forsikringer for. Dersom meglerforetaket mottar provisjon eller
godtgjørelse i en eller annen form fra forsikringsselskapet,
kan dette ha innvirkning på meglers uavhengighet, og slike
opplysninger kan igjen ha innvirkning på kundens valg av
megler. Dette taler etter departementets syn for at meglere pålegges
en opplysningsplikt.
Forsikringsagentene er forsikringsselskapenes forlengede arm,
som handler for og på vegne av et forsikringsselskap. Agentforetaket
er forpliktet avtalemessig til bare å formidle forsikringer
for det aktuelle forsikringsselskap, og agentforetaket skal etter lovutkastet
overfor kunden gjøre oppmerksom på denne avtalen.
Agentforetakets tilknytning til forsikringsselskapet er
dermed hele tiden klart forutsatt, og vil tydelig fremgå av
opplysningene kunden mottar. Dette kan tale for at det ikke er hensiktsmessig å pålegge
agentforetakene å opplyse om hvilke provisjoner og godtgjørelser
foretaket mottar fra forsikringsselskapet de har avtale med. Videre
viser departementet til at det kan være vanskelig å få frem
sammenlignbare tall for kostnadene som henholdsvis meglere og agenter
har ved formidling av forsikring. Dette bygger på at agentenes
(virksomhet og) provisjon ofte vil dekke langt mer enn bare provisjon
for selve salget, ettersom forsikringsselskapene også setter
ut en del mer administrative oppgaver og skadebehandlingsoppgaver.
En opplysningsplikt for agentene om provisjon de mottar fra forsikringsselskapet vil
dermed kunne ha liten verdi som sammenligningsgrunnlag, og kunne
være lite hensiktsmessig i denne sammenheng. Et eventuelt
krav om utskillelse av kostnadene knyttet til formidlingen av forsikringer
som ville være sammenlignbart med meglernes kostnader,
antas å være relativt kostbart og ikke stå i forhold
til nytten ved en slik sammenligning.
Forskjellen i opplysningskravene for meglere og agenter vil isolert
sett stride mot prinsippet om likebehandling av de ulike aktørene
innenfor forsikringsformidling. Departementet er videre ikke uenig
i at opplysningsplikt også for agentforetak vil kunne være
av verdi for kundene og andre aktører i markedet. Departementet
viser imidlertid til drøftelsen ovenfor, hvor det blant
annet fremgår at agenter og meglere har ulike roller, og
anser at en ulik regulering på dette punkt er godt begrunnet.
Departementet vil derfor ikke foreslå en opplysningsplikt
for forsikringsagenter om provisjon de mottar fra forsikringsselskapet.
Bestemmelsen om at forsikringsmeglerforetaket har tilsvarende
informasjonsplikt som forsikringsselskap er foreslått videreført
for forsikringsformidlingsforetak. Departementet anser det hensiktsmessig å videreføre
gjeldende rett på dette punkt, og viser til at det er formidleren
som har kontakt med kunden i de tilfeller der det brukes formidler.
Det er dermed naturlig at formidleren "overtar" forsikringsselskapets
informasjonskrav i slike tilfeller.
Opplysningskravene blir etter dette relativt omfattende og detaljerte.
Av hensyn til en enkel og oversiktlig lovstruktur, foreslås
det at departementet gis fullmakt til å fastsette nærmere
regler om opplysningsplikt for meglere og agenter i forskrift i
samsvar med det som er skissert overfor. Det vises til lovforslaget § 5-4,
jf. § 7-7.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til viktigheten
av at kunden har kjennskap til opplysninger om provisjon og godtgjørelse
til forsikringsformidleren for et best mulig beslutningsgrunnlag. Flertallet viser
videre til at det i lovutkastet som ble sendt ut på høring
av Finansdepartementet var like krav til informasjon for forsikringsmeglere og
forsikringsagenter. Dette er endret i Ot.prp. nr. 55 (2004-2005). Flertallet finner
det vanskelig å forstå at Finansdepartementet
anfører en argumentasjon for like krav for så å konkludere
med mindre opplysningsplikt for agenter. Flertallet mener
kundens forutsetninger for å kunne sammenligne priser er grunnleggende
for et godt fungerende forsikringsmeglingsmarked. At denne informasjonen
kan være krevende å utarbeide bør ikke
være noe gyldig argument for en organisasjon med en kompetent
regnskapsavdeling. Flertallet vil derfor be departementet
sette kundenes informasjonsbehov og velfungerende konkurranse i
markedet i sentrum ved utarbeidelse av forskrifter i henhold til
forslagets § 5-4 og § 7-7 ved at
det utformes like regler om opplysningsplikt for forsikringsmeglere
og forsikringsagenter.
Flertallet merker seg videre departementets uttalelse
på side 28 i Ot.prp. nr. 55 (2004-2005) vedrørende
forsikringsmeglerforetakets informasjonsplikt:
"Det er dermed naturlig at formidleren "overtar" forsikringsselskapets
informasjonskrav i slike tilfeller."
Flertallet vil påpeke at forsikringsselskapene fremdeles
må være pliktig til å gi den nødvendige oppdaterte
informasjon til forsikringsmeglerne slik at ikke forsikringsselskapenes
informasjonsplikt i forsikringsavtaleloven undergraves. Flertallet viser til
at forsikringsmegler kan betraktes som kundens forlengede arm.