Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland Bjørkly, Ivar Kristiansen og Anne Kathrine Slungård, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, May-Helen Molvær Grimstad og Einar Steensnæs, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser til Ot.prp. nr. 61 (2004-2005) om lov om akvakultur som erstatter dagens oppdrettslov og havbeitelov. Samtidig som viktige mål i nevnte lover videreføres, ser komiteen at det i forslaget til ny akvakulturlov er foretatt en helhetlig gjennomgang og revisjon av tidligere lovers hovedprinsipper. Samtidig er fokus endret i forhold til hvordan målene bør oppnås.
Komiteen viser til at Stortinget også behandler St.meld. nr. 19 (2004-2005) Den blå åker, og at det i innstillingen til denne også vil fremkomme merknader og forslag som omhandler akvakultur, men som av ulike årsaker ikke vil bli tatt inn i denne loven på nåværende tidspunkt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Ot.prp. nr. 61 (2004-2005) om lov om akvakultur som erstatter dagens oppdrettslov og havbeitelov. Disse medlemmer er av den oppfatning at lovforslaget i likhet med eksisterende lovverk legger til grunn for strenge vilkår for tildeling av konsesjon for laks og ørret og at dette virker negativt for næringen. Disse medlemmer ønsker derfor primært en avvikling av konsesjonsordningen som erstattes av en liberal godkjenningsordning. Begrensningene skal kun være de som følger av forurensning og veterinære hensyn. Disse medlemmer mener dette vil være et bidrag som vil medvirke til en styrking av konkurranseevnen for akvakulturnæringen. Subsidiært mener disse medlemmer at konsesjonsvilkårene i sterkere grad enn i lovforslaget skal liberaliseres og at konsesjonsmyndigheten overføres til den enkelte kommune i tråd med en styrking av det lokale selvstyret på plan- og arealområdet.
Komiteen mener den marine sektor, og
dermed også akvakulturnæringen, har stor betydning
for kystdistriktene. Samtidig som næringen har klar lokal
forankring, har den også vært karakterisert av
at den har bestått av små familie-eide selskaper.
Utviklingen som næringen har gjennomgått har gått
raskt, og overgangen til en mer mangfoldig næring med et stort
spenn både i produksjonsformer, arter og grad av kommersialisering
har kommet raskt. Fra å være en næring
som har vært preget av mindre virksomheter, har nå deler
av næringen klare globale trekk.
Komiteen viser til den betydning akvakulturnæringen
har hatt for kystdistriktene, og vil hevde at denne betydningen
gjennom utforming av fornuftige rammebetingelser vil komme til å være økende
i årene framover.
Komiteen vil peke på at det gjennomgående
er de små og mellomstore selskaper som har de beste driftsresultatene,
samtidig som disse ofte har en lokal forankring som gir betydelige
ringvirkninger i de lokalsamfunn som har denne type virksomhet.
Komiteen erkjenner at utfordringene ved de raske
endringene har stor betydning for hvordan virkemiddelbruken skal
tilpasses.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at dersom konsesjonsordningsinstituttet skal opprettholdes,
så skal denne myndigheten forvaltes av lokale myndigheter
slik at kystsamfunnene i størst mulig grad selv skal kunne
legge til rette for en aktiv verdiskapingspolitikk med utgangspunkt
i akvakulturnæringen. Disse medlemmer mener
det i denne sammenheng er viktig å gjennomføre
et skille mellom distrikts- og næringspolitikk slik at
næringspolitikken skal ta markedsmessige hensyn. En slik
verdiskapingspolitikk for økonomisk vekst vil først
og fremst komme distriktene til gode der det skapes virksomhet og
arbeidsplasser.
Komiteen mener potensialet for økt
sjømateksport er stort og knyttet til
mange ulike faktorer slik som den globale befolkningsveksten, økende kjøpekraft
i en rekke land, en generell økende interesse for sjømat
globalt, samt en økende handel med videreforedlede produkter
og andre marine produkter. Komiteen vil likevel vektlegge
betydningen av de naturlige fortrinn og muligheter vi har i Norge i
forhold til naturressurser, marked, kompetanse og erfaring, i forhold
til næringens vekstpotensial.
Komiteen viser til utviklingen for
akvakulturnæringen som har ført til at næringen
har blitt en del av et globalt marked. Konkurransen i dette verdensmarkedet
for sjømat har de senere år i tillegg blitt stadig
tøffere. Det er flere faktorer som kan forklare denne utviklingen,
som er en kombinasjon av enkelte lands overskudd i produksjon av
sjømat, lave kostnader på transport og internasjonal
omsetning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at den stadig sterkere internasjonale konkurransen
for akvakulturnæringen gjør at næringen
må gis rammebetingelser på linje med våre
viktigste konkurrentland, og ikke være gjenstand for særskilte
reguleringer eller belastninger som vil gi næringen konkurranseulemper
i forhold til konkurrentlandene.
Komiteen er kjent med at forvaltningen
av norsk akvakulturnæring på mange områder
har vært ledende på regulering av næringens
miljøpåvirkning. I tillegg til dette har næringen
foretatt en egen innsats som i sum gir næringen en god
miljøstatus sammenlignet med en del andre typer matproduksjon.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er også kjent med at i de siste årene
har en rekke nye miljøtiltak blitt innført, og
vil understreke betydningen av at det fortsatt vil være
fokus på dette i forbindelse med videre vekst.
Eit anna fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, meiner det framleis
er ei rekke miljøutfordringar knytta til akvakulturnæringa. Dette
fleirtalet meiner rømming, sjukdomssmitte
og fôrforbruk framleis er store utfordringar. Desse utfordringane
krev større innsats frå næringa sjølv,
men det krev også større deltaking frå fellesskapet
si side i forhold til teknologi- og kunnskapsutvikling.
Komiteen ønsker å understreke
betydningen av at akvakulturproduksjonen har langsiktig og forutsigbar
tilgang til egnede kystarealer. Dette legges til grunn som en betingelse
for å kunne sikre vekst og lønnsomhet i næringen
som hovedsakelig finner sted i de kystnære områdene. Komiteen er
enig i at denne fellesressursen må forvaltes slik at hensynet også til
andre brukere og interesser i kystsonen må ivaretas på en
forsvarlig måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
fremheve at rammebetingelser for næringen må ta
utgangspunkt i markedshensyn dersom man skal kunne utnytte vekstpotensialet
i akvakulturnæringen og dersom det skal kunne skapes et
grunnlag for videre utvikling av nye oppdrettsarter.
Disse medlemmer er av den oppfatning at havbruksnæringen
må kunne utvikle seg i de geografiske områder
som er best egnet for havbruksvirksomhet. En politikk for vern av
kystsonen må ta hensyn til dette. Disse medlemmer er
av den oppfatning at det er lokale vurderinger som må ligge
til grunn for disse vurderingene gjennom plan- og arealarbeid,
og ikke sentrale vernepålegg.
Disse medlemmer mener at dagens passive arealvern
i kystsonen i for sterk grad begrenser muligheten for næringen
til å utnytte naturgitte fortrinn og i enkelte tilfeller
medfører at all næringsaktivitet utestenges. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng vise til Stortingets vedtak
i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr. 134 (2002-2003)
om innføring av nasjonale laksefjorder og laksevassdrag.
Komiteen synes det er riktig å fokusere
på akvakulturnæringens lønnsomhet og
konkurransekraft innenfor rammene av en bærekraftig utvikling, og
således bidra til verdiskaping på kysten. Det
er av stor betydning at akvakulturloven legger til rette for lønnsom
drift samtidig som samfunnsøkonomisk verdiskaping finner
sted.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
prinsipielt motstander av en konsesjonsavgift. Disse medlemmer har
merket seg at lovforslaget innebærer at konsesjonssystemet knyttet
til akvakulturnæringen foreslås opprettholdt for
laks og ørret. Disse medlemmer mener at dette
er et strengt system som begrenser næringens utvikling
og mener primært at konsesjonsordningen bør oppheves
og erstattes med en godkjenningsordning.
Disse medlemmer mener subsidiært at konsesjonsvilkårene
skal liberaliseres og at konsesjonsmyndigheten overføres
til den enkelte kommune slik at lokalsamfunn selv kan velge å legge
til rette for akvakulturvirksomhet.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med et forslag om å oppheve
konsesjonssystemet knyttet til akvakulturnæringen".
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med et forslag om å oppheve
antallsbegrensningen hva gjelder konsesjon for laks og ørret."
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet ønskjer å erstatte
den statlege konsesjonsavgifta med ei lokal fastsett arealavgift,
differensiert etter type oppdrett, som tilfell kommunane. På denne
bakgrunn går desse medlemene mot Regjeringas
forslag til § 7e, og fremjar i staden følgjande
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa komme tilbake med eit forslag om korleis
ein kan opne for lokalt fastsette arealavgifter, differensiert etter
type oppdrett, som tilfell kommunane til erstatning for den statlege
konsesjonsavgifta."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til den svært tidkrevende
prosessen dagens praksis for tildeling representerer ved at søknad
blir sendt til fiskerimyndighetene, som deretter koordinerer behandlingen
med lokaliseringskommune og relevante sektormyndigheter. Totalt
kan behandlingstid hos myndighetene på en etableringssøknad
bli på i overkant av ett år. Flertallet ser
derfor betydningen av at næringsutøverne får
tiltak som kan effektivisere søknadsbehandlingen. I forslaget
til ny praktisering legges det til grunn at alle relevante myndigheter
plikter å foreta en effektiv og samordnet søknadsbehandling.
Samtidig foreslås det å lovfeste dagens praksis
med at myndighetene ikke kan tildele tillatelse til akvakultur før
andre relevante tillatelser er innhentet. Flertallet ser
at de tiltak som foreslås vil bidra til bedre og mer effektiv
samordning av søknadsprosessen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er enig i at det legges opp til å videreføre
antallsbegrensningen for laks og ørret.
Samtidig registrerer komiteens medlemmer fra
Høyre og Kristelig Folkeparti at det i tildeling
gjennom tradisjonell søkerkonkurranse som i dag, gis en
tilleggsmulighet for myndighetene til å prioritere mellom
søkere ved tildeling av antallsbegrensede tillatelser etter
en enklere modell enn dagens ordning. Herunder legges til grunn
for tildeling at det først gjennomføres en kvalifisering. Denne
kvalifiseringsrunden vil avdekke hvem av søkerne som er
gode nok. Effekten av denne runden mener disse medlemmer vil
være et nyttig bidrag til forenkling i tildelingsprosessen
ved at forvaltningen kan velge mellom søkere som alle oppfyller
tildelingens vilkår. Dette vil overfor søkerne
være både mer effektivt samt bidra til mer objektive
og nøytrale tildelingsmekanismer som trekning framfor en
mer tradisjonell søkerkonkurranse. Disse medlemmer legger
vekt på at en slik utvelgelse gir lik mulighet for alle
kvalifiserte søkere til å få tildelt
tillatelse.
Samtidig ser disse medlemmer at det ikke ligger
noen hindringer i loven dersom man ønsker å anvende
kriterier av mer regionalpolitisk karakter i tildelingen av tillatelser
til laks og ørret. Det som er formålstjenlig er
at akvakulturnæringen kan være representert i
hele landet.
Disse medlemmer legger som basis at grunnprinsippet
for tildeling ikke forholder seg til hvem av de kvalifiserte søkerne
som bør få tildelt tillatelse, men at de som er
kvalifiserte er gode nok i seg selv.
En lønnsom akvakulturnæring har vært
og vil i fremtiden være en viktig næring i forhold
til å opprettholde bosetting og verdiskaping langs kysten. Disse
medlemmer synes derfor det er viktig at den nye loven viderefører
målsettingen om at næringen skal bidra til verdiskaping
på kysten.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
departementet foreslår at tildeling av antallsbegrensede
tillatelser bl.a. kan skje ved bruk av budrunde eller auksjon.
Dette flertallet vil peke på at dette
kan være prisdrivende og at tildelingen da må skje
etter høyeste bud, og ikke etter andre kriterier, og støtter
derfor ikke forslaget.
Dette flertalletet er uenige i forslagene om å deregulere
akvakulturnæringa, blant annet i form av forslaget om å nytte
loddtrekning og/eller auksjon i tildelinga av konsesjonar. Dette
flertallet mener søkerkonkurranse er et bedre styringsverktøy
for myndighetene i tildelingen av konsesjoner. Dette flertallet går
derfor mot Regjeringas lovforslag, § 7d andre
komma ["herunder trekning mv., og"],.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti fremmer Regjeringens forslag til § 7d:
"§ 7 d skal lyde:
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at antallsbegrensningen for tildeling av konsesjon
for laks og ørret må oppheves. Disse medlemmer mener
at en slik regulering begrenser næringens vekstpotensial og
muligheter for økonomisk vekst og nye arbeidsplasser i
kystsamfunnene.
Disse medlemmer støtter subsidiært
Regjeringens forslag til § 7d.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at i lovforslaget § 7
siste ledd er det gitt en anledning for Kongen til å gi
bestemmelser om tilpasning av produksjon av laks, ørret
og regnbueørret. I en normalsituasjon har den enkelte næringsutøver
et selvstendig ansvar for å regulere produksjon og utbud
i forhold til markedet. Norsk oppdrettsnæring lever imidlertid
i en svært krevende og vanskelig handelspolitisk virkelighet. Denne
situasjonen krever et godt og samstemt samarbeid med norske myndigheter. Flertallet slutter seg
derfor til å gi en hjemmel til regulering av produksjon.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet har gått mot opphevinga
av fôrkvoteordninga, samt dei siste rundane med tildeling
av nye konsesjonar. Desse medlemene meiner reguleringar
er naudsynte av marknadsmessige, miljømessige og distriktsmessige
omsyn. Desse medlemene ønskjer derfor å gjeninnføre
produksjonsregulering i form av fôrkvotar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det ikke er behov for en særskilt
markedsreguleringsordning for akvakulturnæringen og ønsker
derfor ingen hjemmel for produksjonsregulerende tiltak. Disse
medlemmer mener at den ordinære markedsmekanismen
vil utgjøre en god nok regulering for akvakulturnæringen
på lik linje med andre ordinære næringer.
Komiteen viser til spørsmål
fra næringskomiteen av 20. mai 2005 og til svarbrev
fra Fiskeri- og kystdepartementet av 23. mai 2005 (vedlagt)
og ber departementet utrede nærmere alternative måter å gi oppdrettsnæringen
større handlefrihet til å kunne samarbeide på.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er kjent med at
slik regelverket er utformet i dag, kan konsesjonsverdien kun i
meget begrenset grad utnyttes som finansieringskilde da oppdrettsloven
ikke gir hjemmel for en panteadgang i selve tillatelsen. Det er kun
havbeitetillatelser som i dag gir anledning for sikkerhetsstillelse
til finansieringsformål. Flertallet er derfor
enig med forslaget i ny akvakulturlov om å lovfeste retten
til å kunne overføre tillatelser og gi mulighet
for panteadgang i alle typer akvakulturtillatelser. Dette er viktig
fordi det gir næringen selv en økt handlefrihet
og større forutsigbarhet. Flertallet ser
også betydningen dette vil få for å bedre næringens
egen kapitaltilgang gjennom økt kredittverdighet for akvakulturselskapene.
I denne anledning er forslaget om å etablere et eget akvakulturregister
for at pantet får det nødvendige rettsvern, viktig. Flertallet viser
til at ved overførsel av pantsatte akvakulturtillatelser
overføres både rettigheter og plikter som er gitt
ved konsesjon.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet er usamde i at det skal bli
gitt høve til fri overføring og pantsetjing av
akvakulturtillatingar. Dette er ei form for deregulering av næringa
som vil føre til auka kapitalpress og investeringsbehov. Desse
medlemene er uroa over dei distriktspolitiske konsekvensane
av ei slik deregulering. Desse medlemene går
derfor mot forslaga til §§ 19 og 20.
Disse medlemmer ønsker å videreføre
dagens regler og fremmer derfor følgende forslag:
"§ 4 Krav om akvakulturtillatelse
skal lyde:
Departementet kan gi tillatelse til å drive akvakultur
(akvakulturtillatelse) etter §§ 6 og
7. Akvakulturtillatelser kan tillates overført til nytt
rettssubjekt etter godkjenning fra departementet.
Utleie av akvakulturtillatelser er ikke tillatt. Departementet
kan i særlige tilfeller gjøre unntak fra forbudet
mot utleie."
Disse medlemmer vil også komme til å stemme
imot de foreslåtte endringene i tvangsfullbyrdelsesloven
av 26. juni 1992, nr. 86.
Komiteen vil understreke betydningen
av at miljøhensyn i akvakulturproduksjonen og bevaring av
rene økosystemer langs kysten er to helt grunnleggende
betingelser for en effektiv og kvalitetsmessig god akvakulturproduksjon.
I tillegg er dette svært viktig for næringens
bærekraftige utvikling og dermed også omdømme. Komiteen mener
miljøforhold er helt avgjørende for både
veksten og kvaliteten på de forhold organismene lever under.
På denne måten er miljøhensyn direkte
relatert til virksomhetens lønnsomhet, og har i seg selv
et selvstendig ansvar for næring og forvaltning som blant
annet er begrunnet ut fra naturens egenverdi. Komiteen er
kjent med at næringen i dag har en opprydningsplikt ved avvikling
av virksomhet som fremgår i forskrifter. Denne plikten
vil være i næringens egen interesse å ivareta,
men samtidig har myndighetene et særskilt ansvar for å sikre
at miljøet i kystsonen ivaretas på en god måte. Komiteen mener
derfor det er klokt at man i lovforslaget har hjemlet plikten direkte
i loven slik at man får synliggjort betydningen ved plikten
til opprydding. Selv om kostnaden ved opprydding i utgangspunktet
påhviler næringsutøver, mener komiteen det
er riktig at myndighetene (ved forskrift) kan stille krav til økonomisk
garanti for å sikre gjennomføring av oppryddingsplikten.
Når det gjelder arealbruken i akvakulturnæringen mener komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
det er viktig å få klare retningslinjer som kan
bidra til optimalisering av videre marin næringsutvikling
samtidig som det tas hensyn til andre arealinteresser. I denne forbindelse mener flertallet det
er viktig å ta hensyn til søkers behov for produksjonsareal,
alternativ bruk av arealet samt annen bruk av arealet. Det vil også være
behov for å ta hensyn til eventuelle verneinteresser slik
at en helhetlig vurdering og optimalisering av arealbruken ivaretas.
Komiteen vil peke på at en
god havbruksplan for områder vil kunne eliminere mulighetene
for konflikter. Komiteen viser i den forbindelse
til det arbeidet som er gjort i Astafjordområdet, hvor
seks kommuner har samarbeidet om en havbruksplan, for bl.a. å eliminere
næringsmessige konfliktområder, og de har også funnet
frem til egnethet for ulike oppdrettsarter i området, samt
at miljøforholdene hele tiden har vært i fokus.
Komiteen mener at denne samarbeidsform kan ha
overføringsverdi til andre kommuner.
Komiteen mener vi har plikt til å forvalte
ressursene i havet og relaterte næringer på en
god måte. Kysten skal være levende og preget av
et dynamisk næringsliv, innovasjon og verdiskaping. Her
ligger det et stort potensial for framtidig økt verdiskaping gjennom
nye arter i oppdrett, bedre utnyttelse av biprodukter og nye muligheter
innenfor bioteknologi. Komiteen vil understreke betydningen
av at forvaltningen av ressursene må gjøres bærekraftig.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk
Venstreparti viser til at Direktoratet for Naturforvaltning
har påpeikt at lovforslaget manglar ein heimel for at regionale
miljøstyresmakter skal kunne avslå søknader
som er i strid med vesentlege naturinteresser. I dag er dette berre
knytt til utslepp av næringssalt (etter forurensingsloven). Desse medlemene meiner
dette er ei problemstilling med mange implikasjonar, og meiner departementet bør
utrede dette spørsmålet nærare.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
Stortinget i forbindelse med behandling av St.meld. nr. 12 (2002-2003)
Rent og rikt hav, diskuterte spørsmål knyttet
til merking av oppdrettslaks, og at flertallet i Innst. S. nr. 134
(2002-2003) om opprettelse av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder
sa følgende om merking av oppdrettsfisk:
"Flertallet viser til prosjektet i Fiskeridepartementet
for å finne frem til en egnet, rasjonell merking av oppdrettsfisk,
og forutsetter at prosjektet fører frem til konkrete forsalg
til et slikt system, og at næringen så snart som
det er praktisk mulig pålegges å gjennomføre
slik merking. Merkingen må foregå på en
effektiv og dyreetisk forsvarlig måte. Merking skal både
ha generell preventiv effekt, og gjøre det mulig å lokalisere
anlegg der fisk har rømt fra. Flertallet peker på muligheten
for å nytte slik merking som et kvalitetsstempel overfor
utenlandske kjøpere."
Flertallet besto av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.
Flertallet viser til at det ble opprettet et utvalg som
jobbet videre med denne saken, og at utvalget la frem sin utredning
i juni 2004, rapporten "Identifisering av rømt oppdrettslaks". Flertallet viser
til at utvalget har vurdert flere former for merking eller identifisering
av rømt oppdrettsfisk.
Flertallet viser til at de i sin rapport sier
følgende på side 7:
"Utvalget har ikke sett det som sin primæroppgave å anbefale
et bestemt system eller teknologi, men snarere å vurdere
hvilke metoder som kan være egnet. Etter utvalgets oppfatning
er det to metoder/tilnærminger som kan være
egnet for bruk i norsk oppdrettsvirksomhet; snutemerker (Coded Wire
Tags) og den såkalte "Beredskapstilnærmingen".
Begge metoder forutsetter etter utvalgets oppfatning utprøving
under kontrollerte norske forhold før en kan gi klare anbefalinger
om egnethet i forhold til kostnadseffektiv og tilstrekkelig presis
sporing."
Flertallet har merket seg at utvalget i sin rapport
anbefaler at metoden utredes nærmere.
Flertallet har forståelse for dette synspunktet og
forutsetter at ansvarlige myndigheter fortsetter arbeidet med å utrede
de to metodene nærmere.
Flertallet viser også til at Regjeringen
vurderer ulike tiltak mot rømming, eksempelvis strengere krav
til oppdrettsanlegg, bedre kontroll med anleggene og propellbeskyttelse
på båter som blir brukt i næringa og
sertifiseringsordning for utstyr.
Flertallet viser til at rapporter viser at rømming
fremdeles er et problem, spesielt i enkelte deler av landet, og
at det er nødvendig med en fortløpende vurdering
av situasjonen. På denne bakgrunn vil flertallet be
departementet ha høy fokus på tiltak som kan bidra
til å redusere rømming.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk
Venstreparti viser til at fleire av høyringsinstansane,
som Miljøverndepartementet, Sametinget, Direktoratet for
Naturforvaltning og Mattilsynet, ønskjer ein lovheimel
for individmerking av oppdrettsorganismar. Desse medlemene meiner
at sjølv om ein i dag ikkje er samde om kva metode som er
best eigna, er ikkje det til hinder for å ta inn ein heimel
i den nye akvakulturlova for at styresmaktene skal kunne iverksetje
krav om eigna form for individmerking. Tvert imot meiner desse
medlemene dette vil vere eit signal om at slik merking er
aktuell når metodane er tilstrekkeleg utvikla, og at det
framleis må vere eit mål å så snart
som praktisk mogleg å gjennomføre individmerking.
På denne bakgrunn fremmer desse
medlemene følgende forslag:
"§ 10 annet ledd
skal lyde:
Departementet kan i enkeltvedtak eller forskrift gi nærmere
bestemmelser for å sikre miljømessig forsvarlig
akvakultur, herunder kreve merking av akvatiske organismer og forby
utsetting av fremmede organismer."
Komiteen har merket seg at Regjeringen
vurderer ulike tiltak mot rømming, eksempelvis strengere
krav til oppdrettsanlegg, bedre kontroll med anleggene og propellbeskyttelser
på båter som blir brukt i næringen.
Komiteen har merket seg at Regjeringen sammen
med næringen har tatt initiativ for å få ned antallet
rømninger av oppdrettslaks bl.a. ved at det er innført
en sertifiseringsordning for utstyr, NYTEK. Komiteen forutsetter
at disse standardene blir revidert fortløpende slik at
den teknologiske utviklingen kan følges. Komiteen har
merket seg de tiltakene som er iverksatt og venter at nye tiltak
fortløpende vurderes for å få ned antallet
rømte oppdrettslaks.
Komiteen vil samtidig peke på at kostnadene ved
nye tiltak vurderes nøye og at det gis overgangsordninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
opptatt av forutsigbare og konkurransedyktige rammebetingelser for
akvakulturnæringen. Skal det legges til rette for å realisere
et slikt mål, må det være anledning til å utnytte
naturgitte fortrinn til beste for utvikling av næringen,
vern av kystsonen må ta hensyn til dette.
Disse medlemmer mener at dagens passive arealvern
i kystsonen i for sterk grad begrenser akvakulturnæringens
vekstmuligheter og medfører at næringsaktivitet
utestenges i attraktive områder.
Komiteen mener at det er av grunnleggende betydning
at oppdrettsnæringen og den enkelte næringsdrivende
bidrar for effektivt å kunne bekjempe alvorlige og smittsomme
fiskesykdommer. Derfor er det viktig at det i de tilfeller hvor
det pålegges sanering av hele bestander, blir vurdert å etablere
en kompensasjonsordning for å begrense tapet for den enkelte
oppdretter som tilfeldig rammes av slike sykdomsutbrudd, og orientere
Stortinget på egnet måte.
Komiteen mener at ordningen må avgrenses til å gjelde
tilfeller hvor kontrollmyndighetene pålegger eier av anlegget å iverksette
tiltak med betydelige økonomiske konsekvenser eller hvor
det i ettertid viser seg at tiltakene er iverksatt på sviktende
grunnlag eller pga. faglig feilvurdering.
Komiteen mener også at det bør
vurderes en kompetent uhildet ankeinstans for behandling av tilfeller
hvor partene ikke kommer til enighet. Hensikten med en slik instans
er å bidra til at flest mulig saker skal finne sin løsning,
uten at saken bringes inn for rettsvesenet.