Jordskjelvkatastrofen som rammet Asia 8. oktober 2005
skapte et stort behov for bistand. Det ble derfor satt i gang en
rekke tiltak for å skaffe midler til å hjelpe
jordskjelvofrene.
Hovedregelen i skatteloven er at gaver skal gis av beskattede
midler. Unntak fra denne regelen krever særlig begrunnelse.
Departementet mener at det klare utgangspunktet bør
være at det ikke gis fritak for uttaksbeskatning ved gave
i form av vare eller tjeneste til nødhjelpsarbeid eller
andre gode formål.
Gaver i form av kontanter regnes ikke som uttak som må inntektsføres.
Pengegaver gis av beskattede midler. Slike pengegaver gir ingen
rett til fradrag i inntekt utover det som følger av skatteloven § 6-50. Denne
bestemmelsen gir giver rett til fradrag i inntekt for inntil 12 000
kroner for pengegaver gitt til visse frivillige organisasjoner.
Bestemmelsen om uttaksbeskatning begrunnes i at det ved uttak
disponeres over en verdi som bør skattlegges på samme
måte som om den uttatte varen eller tjenesten var blitt
omsatt til markedspris, hvoretter vederlaget ble gitt til det gode
formålet. Hvis en ikke foretar uttaksbeskatning i slike
tilfeller, vil resultatet være at gaver i form av uttak
kan gis med ubeskattede midler og uten noen øvre beløpsgrense. Et
fritak fra uttaksbeskatning vil derfor innebære forskjellig
skattemessig behandling av gaver i form av varer eller tjenester
på den ene side, og gaver i form av kontanter på den
annen side.
I brev 13. oktober 2005 har Finansdepartementet med
hjemmel i merverdiavgiftsloven § 70 gitt fritak fra
plikten til å betale uttaksmerverdiavgift i de tilfeller
det ytes gratistjenester til en frivillig organisasjon som ledd
i en innsamlingsaksjon i forbindelse med jordskjelvkatastrofen.
Et tilsvarende unntak fra uttaksbeskatning er prinsipielt lite ønskelig,
fordi det innebærer en ubegrenset mulighet til å gi
gaver med ubeskattede midler. Unntaket kan i denne saken imidlertid
forsvares fordi merverdiavgift og inntektsskatt ved uttak bør
ha samme anvendelsesområde, og på grunn av den
særlige situasjonen etter jordskjelvkatastrofen i Asia.
Fritaket fra plikten til å betale uttaksmerverdiavgift
har skapt en forventning om et tilsvarende fritak for uttaksbeskatning.
På denne bakgrunn varslet Finansdepartementet i brev 28. oktober
2005 at det tok sikte på å fremme et avgrenset
lovforslag som sikrer at det ikke blir uttaksbeskatning i tilfeller
hvor det er gitt en gave (vare eller tjeneste) til en frivillig
organisasjon som ledd i en innsamlingsaksjon i forbindelse med jordskjelvkatastrofen.
Departementet fremmer på denne bakgrunn forslag om at
det gjøres unntak fra skatteloven § 5-2
for uttak i forbindelse med nødhjelpsarbeid knyttet til jordskjelvkatastrofen
i Asia. Departementet foreslår at avgrensingen av unntaket
skal være i overensstemmelse med avgrensingen som ble gjort
i forbindelse flodbølgekatastrofen.
Unntaket må begrenses til de tilfeller hvor det er gitt
en gave (vare eller tjeneste) til en frivillig organisasjon. Avgrensningen
innebærer at uttaket fra virksomheten må kanaliseres
gjennom en frivillig organisasjon for å oppnå fritak.
Departementet mener at det ikke bør stilles særlige
krav til den frivillige organisasjonen.
Unntaket betyr at bedrifter som gir bort varer eller tilbyr gratis
tjenester til en hjelpeorganisasjon i forbindelse med jordskjelvkatastrofen
ikke skal skattlegges for verdien av gaven.
Skattefritaket innebærer at bedriften beholder fradragsretten
for kostnader til å anskaffe eller produsere den uttatte
varen eller tjenesten. Unntaket bør derfor innskrenkes
til ytelsestyper som også ellers inngår i bedriftens
virksomhet. Et byggvareforetak eller en ullteppefabrikk kan således
få fritak for uttak fra varelageret sitt til en innsamlingsaksjon,
mens for eksempel en konsulentvirksomhet ikke kan kjøpe
inn et slikt varelager for så å utta det med skattefritak
og fradragsretten i behold.
Departementet foreslår at unntaket gjøres midlertidig
for uttak foretatt i perioden 8. oktober 2005 til 31. desember
2005.
Det vises til forslag om nytt fjerde ledd i skatteloven § 5-2.
Unntak for uttaksbeskatning anslås på usikkert grunnlag å gi
et påløpt provenytap på om lag 10 mill. kroner.
Unntaket vil i hovedsak berøre etterskuddspliktige, og
forslaget gir derfor ingen bokført virkning for 2005.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag i Ot.prp. nr. 26 (2005-2006) om nytt fjerde ledd i skatteloven § 5-2.