I proposisjonen foreslås materielle endringer knyttet
til budsjettforslaget for 2006.
Endringer i folketrygdloven:
Mottaker av tidsbegrenset uførestønad
skal få rett til behovsprøvd barnetillegg etter
samme regler som uførepensjonister. Det standardiserte
barnetillegget faller bort.
Det innføres ferietillegg til dagpenger slik ordningen
var før 1. januar 2003.
Det foreslås en utvidet rett til graderte pleiepenger
til personer med omsorg for barn som i utgangspunktet trenger kontinuerlig
tilsyn og pleie, men hvor det er etablert avlastningsordninger.
Det foreslås presisert i folketrygdloven at det
kan gis vedtak om attføringspenger i en begrenset periode
etter at attføringssaken er avsluttet når personen
av helsemessige årsaker skal vurderes for andre trygdeytelser.
Det forskriftsfestes at slik ytelse skal kunne tilstås
i inntil 16 uker. Videre foreslås at gjeldende overgangsordning
med forlengelse av attføringsvedtak i inntil 16 uker ved overføring
fra trygdeetaten til Aetat i forbindelse med oppstart av attføring,
gjøres permanent.
Det foreslås at lengden på perioden med
rett til dagpenger under permittering ikke spesifiseres i lov, men
at departementet gis hjemmel til å fastsette periodens
lengde i forskrift.
Endringer i lønnspliktloven:
Tidsbegrenset uførestønad blir utregnet etter samme
regler som rehabiliteringspenger og attføringspenger. Stønaden
er generelt ikke en dårligere ordning enn uførepensjon,
men stønadsmottakere med lavt inntektsgrunnlag som har
omsorg for barn vil kunne komme dårligere ut med tidsbegrenset
uførestønad enn med uførepensjon. Dette
henger sammen med at det behovsprøvde barnetillegget er mye
høyere for uførepensjonister. Uavkortet tillegg utgjør
for tiden 24 280 kroner pr. barn pr. år, mens det
standardiserte barnetillegget til korttidsytelsene utgjør
4 420 kroner pr. barn pr. år.
Fra 1. januar 2006 foreslår Regjeringen å øke
det standardiserte barnetillegget til rehabiliterings- og attføringspenger
til 7 020 kroner pr. år pr. barn. Selv med en
slik økning kan differansen mellom de to ytelsene bli stor,
og det vises til at hele 47 pst. av mottakerne av tidsbegrenset
uførestønad har forsørgeransvar for barn
under 18 år.
På bakgrunn av resultatene fra evalueringen som er gjennomført
av uførereformen, foreslår departementet at mottakere
av tidsbegrenset uførestønad skal få rett
til behovsprøvd barnetillegg etter samme regler som uførepensjonister.
Endringen skal gis virkning fra 1. juni 2006. Samtidig
blir det foreslått at det standardiserte barnetillegget
faller bort for nye mottakere av tidsbegrenset uførestønad.
Tidsbegrenset uførestønad er pensjonsgivende inntekt
og det standardiserte barnetillegget har vært medregnet.
Behovsprøvd barnetillegg tas derimot ikke med i beregningen
av pensjonsgivende inntekt.
Forslaget fører til endringer i folketrygdloven § 3-15, § 3-25
og § 12-13. Departementet foreslår for øvrig å rette
en inkurie i § 3-26 tredje ledd.
Tidligere ble det utbetalt et ferietillegg på 9,5 pst. av
utbetalte dagpenger til arbeidssøkere som hadde mottatt
dagpenger i mer enn åtte uker. Fra og med 2003 ble ordningen
med ferietillegg avviklet. Departementet foreslår å gjeninnføre
dette tillegget, slik at arbeidssøkere med lengre ledighetsperioder
får en bedre inntektssikring. Ferietillegget foreslås
også gjeninnført for dagpengemottakere som mottar
sykepenger iht. folketrygdloven § 8-49. Dagpenger,
inklusive barnetillegg, men eksklusive ferietillegg, skal ikke kunne
utgjøre mer enn 90 pst. av dagpengegrunnlaget.
Det vises til forslaget om ny § 4-14 og endring
av § 4-12 og § 8-49 i folketrygdloven.
For at det skal foreligge rett til pleiepenger for foreldre etter
folketrygdloven §§ 9-10 og 9-11, er det et
generelt krav at barnet skal ha behov for kontinuerlig tilsyn og
pleie fra en eller begge foreldrene. På grunn av dette
kravet mener departementet at det ikke er anledning til å yte
graderte pleiepenger. Departementet har imidlertid åpnet
for at stønaden kan graderes i inntil to måneder
i slutten av pleiepengeperioden når barnet som et ledd
i rehabilitering deltar helt eller delvis i barnehage/skole.
Initiativ til spesialtilpassede ordninger i barnehage/SFO/skole
må tas av foreldre i samarbeid med kommunen. Pleiepenger
vil imidlertid bortfalle hvis en ordning opprettes, og motivasjonen
til å etablere en slik ordning vil være liten
for foreldrene. Departementet foreslår på denne
bakgrunn at pleiepenger etter både §§ 9-10
og 9-11 skal kunne graderes ned til 50 pst. der vilkårene
for å tilstå fulle pleiepenger i utgangspunktet
er oppfylt, men der foreldrene har avlastningsordning for barnet.
Dette vil gjøre det mulig for foreldrene å opprettholde
kontakten med arbeidslivet.
Det vises til §§ 9-10, 9-11 og 9-11a
i lovforslaget.
Dersom attføring avbrytes på grunn av sykdom, faller
retten til attføringspenger bort. Er det av medisinske
grunner aktuelt å vurdere om brukeren kan ha rett til andre
trygdeytelser, fatter Aetat vedtak om attføringspenger
i ventetiden mens saken tilbakeføres til trygdeetaten.
Det fremgår ikke av loven eller forskriftene hvor lang
periode en vil kunne tilstå attføringspenger ved slik
tilbakesending. Det har imidlertid vært fast praksis at
attføringspenger ved tilbakeføring til trygdekontoret
skal kunne gis i inntil 8 uker på samme måte som
det kan ytes rehabiliteringspenger ved overgang fra trygdeetaten
til Aetat ved oppstart av attføring. Fra 1. juli
2004 ble det gitt overgangsregler i forbindelse med at Aetat fikk
et samlet ansvar for vedtaksmyndighet i attføringssaker.
Etter disse kan vedtak om rehabiliteringspenger utvides fra 8 uker
til sammenlagt 16 uker. Overgangsreglene skulle gjelde ut 2005,
men foreslås nå gjort permanente.
Departementet foreslår videre at folketrygdloven § 11-9
annet ledd endres slik at det kommer klart fram at det kan tilstås
attføringspenger i en begrenset periode når yrkesrettet
attføring er avbrutt på grunn av sykdom, og det
av medisinske grunner anses som aktuelt å vurdere brukeren
for andre trygdeytelser. Også perioden man skal kunne tilstå attføringspenger foreslås
utvidet fra 8 til 16 uker. Dette vil bli gjort ved forskrift i etterkant
av lovvedtaket.
Departementet mener at dagens regelverk, med en lønnspliktperiode
for arbeidsgiver på 5 dager ved hel permittering, eller
minst 40 pst. reduksjon av arbeidstiden, velter for mye av bedriftenes
lønnskostnader over på trygdesystemet. Det foreslås å utvide arbeidsgivers
lønnspliktperiode i slike tilfeller fra 5 til 10 dager.
Forslaget er i tråd med forslag fra regjeringen Bondevik
II, jf. St.prp. nr. 1 (2005-2006).
Det vises til forslag til endring i lønnspliktloven § 3(1).
Etter gjeldende rett er hovedregelen i folketrygdloven at det
kan permitteres med dagpenger i 26 uker i løpet av en 18
måneders periode. Dette samsvarer med perioden før
arbeidsgivers lønnsplikt ved permittering gjeninntrer i
henhold til lønnspliktloven. Ved forskrift av 17. juni
2005 er permitteringsperioden og perioden før arbeidsgivers
lønnsplikt gjeninntrer forlenget til 42 uker frem til januar
2006.
Departementet foreslår at tidsperioden det kan permitteres
med dagpenger, og tidsperioden før arbeidsgivers lønnsplikt
gjeninntrer, bør tas ut av loven og heller fastsettes i
forskrift. Dette vil gi bedre forutsigbarhet enn dagens praksis
med midlertidige forskrifter.
Forslaget medfører endring av folketrygdloven § 4-7
annet ledd og lønnspliktloven § 3 (2).
Det tas sikte på at endringen skal tre i kraft 1. januar
2006.
Forslaget om behovsprøvd barnetillegg til mottaker av
tidsbegrenset uførestønad er anslått å gi
en merutgift på 59,1 mill. kroner i 2006 med ikrafttredelse
1. juni.
Forslaget om å innføre ferietillegg i dagpengeordningen
forutsettes innført fra 1. juli 2006. Dette vil
innebære en merutgift i 2007 som departementet vil komme
tilbake til i forbindelse med budsjettet for 2007. På lang
sikt anslås en økning i dagpengeutbetalingene
på om lag 750 mill. kroner.
Forslaget om utvidet rett til graderte pleiepenger med ikrafttredelse
1. januar 2006, er anslått å gi årlige
merutgifter på 12 mill. kroner.
Forslaget om å utvide overføringsperioden med rett
til attføringspenger og rehabiliteringspenger med ikrafttredelse
1. januar 2006, er anslått å gi en merutgift på hhv.
4,7 og 3,7 mill. kroner i 2006.
Forslaget om utvidelse av arbeidsgivers lønnsplikt med
ikrafttredelse 1. januar 2006 innebærer en innsparing på 65
mill. kroner.