Departementet anser som utgangspunkt at det ikke bør
være myndighetenes oppgave å innta en formynderrolle
i forhold til samlivsetableringer. Det oppstår imidlertid
en vanskelig moralsk situasjon når det fremstår
som sannsynlig at søkeren eller dennes særkullsbarn
vil bli utsatt for overgrep av en referanseperson i Norge som utnytter
den maktposisjon vedkommende har i kraft av de innvandringsregulerende bestemmelsene
i utlendingsloven. Departementet er på denne bakgrunn enig
med utvalget og flertallet av høringsinstansene i at det
bør innføres en adgang til å avslå en
søknad om familieetablering for å beskytte søkeren
mot overgrep, jf. forslaget til nytt § 9 annet ledd.
I en bestemt type tilfeller mener departementet dessuten at det
er grunn til å gi bestemmelsen anvendelse også for
familiegjenforening. Dette gjelder i de tilfeller hvor et særkullsbarn
søker familiegjenforening med en forelder som allerede
har fått opphold i Norge i kraft av bestemmelsene om familieetablering.
Departementet understreker at konsekvensen av at man avslår
en søknad med grunnlag i en slik bestemmelse som departementet
foreslår, ikke uten videre er at partene forhindres fra å etablere
et samliv. I mange tilfeller vil det være fullt mulig for
partene å etablere et samliv i søkerens hjemland.
Videre er det ikke slik at et avslag innebærer noe varig
hinder for å utøve samliv i Norge. Dersom partene
benytter den eventuelle muligheten til å etablere et samliv
i søkerens hjemland slik at en senere søknad om
opphold i Norge gjelder familiegjenforening og ikke familieetablering,
vil ikke den foreslåtte bestemmelsen få anvendelse.
I proposisjonen redegjøres det for sondringen mellom familieetablering
og familiegjenforening.
Vurderingstemaet i § 9 annet ledd er om hvorvidt "det
er sannsynlig at søkeren eller dennes særkullsbarn
vil bli mishandlet eller grovt utnyttet". Innholdet i dette drøftes
nærmere i proposisjonen.
Departementet er ut fra rettssikkerhetshensyn enig med flertallet
av høringsinstansene i at det må være
krav om sannsynlighetsovervekt for at søkeren eller dennes
særkullsbarn vil bli utsatt for mishandling eller grov
utnyttelse for at tillatelse skal kunne nektes.
Ved vurderingen av om bestemmelsen skal anvendes i en sak hvor
kriteriene er oppfylt, må det foretas en helhetsvurdering
hvor blant annet følgende momenter kan være relevante:
alvoret ved de vandelsopplysninger
mv. som er knyttet til referansepersonen
forholdet mellom partene - varighet og omfang mv.
partenes mulighet for å utøve samliv i
søkerens hjemland
betydningen av et avslag for søkerens situasjon
i hjemlandet.
Departementet mener det er en forutsetning for at den foreslåtte
bestemmelsen skal virke effektivt, at utlendingsmyndighetene får
tilgang til vandelsopplysninger om referansepersonen, jf. forslaget
til ny § 44 a.
Departementet ser at rutinemessig vandelskontroll kan være
betenkelig ut fra hensynet til referansepersonens personvern. Departementet
finner imidlertid at hensynet til søkerens interesse i å bli
beskyttet mot overgrep må veie tungt.
Samtidig mener departementet i likhet med utvalget at det er
mulig å etablere slike rammer for kontrollen at omfanget
av personer som faktisk vil bli kontrollert, og belastningen for
den enkelte, kan reduseres til et forsvarlig og rimelig nivå.
Det er bare i saker om familieetablering (og i tilfeller hvor
et særkullsbarn søker familiegjenforening med
en forelder som er innvilget familieetablering) at det er aktuelt å foreta
vandelskontroll. Departementet går videre inn for at forvaltningen
ikke pålegges noen plikt til å undersøke
referansepersonens vandel i alle saker. Den nærmere regulering
av dette spørsmål bør skje i forskrift
eller i retningslinjer.
Departementet er enig med utvalget i at politiets adgang til å foreta
vandelskontroll bør tydeliggjøres gjennom en egen
bestemmelse i loven.
Departementet viser til at man gjennom dette forslaget til regulering
vil oppnå at det kun er politiet som forvaltningsmyndighet
som får innsyn i vandelsopplysninger som ikke er direkte
relevante for saksvurderingen.
Utlendingsmyndighetene kan også få tilgang
til personopplysninger om referansepersonen på annen måte
enn ved å motta opplysninger fra politiets registre. Dersom
referansepersonen tidligere har vært referanseperson i
en utlendingssak vil det kunne fremgå relevante opplysninger
av utlendingsmyndighetenes eget saksmateriale.
Utlendingsmyndighetene har ikke i dag noe register over referansepersoner,
men med bakgrunn i de regler som nå foreslås etablert,
vil dette være hensiktsmessig. Departementet vil vurdere
behovet for å tydeliggjøre adgangen til å registrere
nødvendige opplysninger i forbindelse med arbeidet med
ny utlendingslov, hvor en mer omfattende revisjon av bestemmelsene
om utlendingsmyndighetenes behandling av personopplysninger er ett
av temaene.
I saker hvor tillatelse nektes, slutter departementet seg til
utvalgets syn på at begrunnelsen for avslaget bør
fremgå av vedtaket og at søkeren også for øvrig
bør ha slik innsynsrett som følger av forvaltningsloven.
Dette gjelder også i forhold til personsensitive opplysninger
som referansepersonen selv bestrider og som ikke er fastslått
gjennom for eksempel en ilagt straffereaksjon dersom slike opplysninger
har vært relevante i saken. Departementet slutter seg til utvalgets
vurdering om at hensynet til søkerens interesse i å få kunnskap
om de forhold som leder til at opphold nektes, må gå foran
de personvernhensyn som gjelder i forhold til referansepersonen.
Heller ikke hensynet til tredjeperson kan anses som et tilstrekkelig
tungtveiende argument for at ikke de alminnelige reglene i forvaltningsloven
bør gjelde. Departementet viser for øvrig til
bestemmelsen i forvaltningsloven § 19 annet ledd.
Departementet mener at det som hovedregel bare bør opplyses
om formelt ilagte reaksjoner, som straff, besøksforbud
mv. i de tilfeller hvor tillatelse gis. Det kan imidlertid ikke
helt utelukkes at det bør kunne opplyses om andre forhold
enn formelt ilagte reaksjoner. Dersom det foreligger konkrete opplysninger som
kan indikere at referansepersonen er involvert i menneskehandel,
hallikvirksomhet eller liknende, eller dersom det foreligger konkrete
opplysninger som er av betydning for å bedømme
situasjonen for søkerens medfølgende barn, må det
være adgang til å varsle søkeren.
Departementet anser imidlertid at de spørsmål som
her er drøftet bør reguleres nærmere
i forskrift i medhold av forvaltningsloven § 19
tredje ledd.
Når det gjelder andre opplysninger om referansepersonen
enn dem som gjelder vandel, mener departementet at opplysninger
som er innhentet om referansepersonens tidligere ekteskapsbakgrunn
bør kunne gis til søkeren der hvor dette er relevant.
I hvilken grad slike og eventuelt andre opplysninger skal kunne
videreformidles til søkeren, bør imidlertid overlates
til nærmere regulering i forskrift.
Departementet vil for øvrig understreke at referansepersonen
alltid må opplyses om hvilke opplysninger som blir videreformidlet
til søkeren.
Med bakgrunn i at den foreslåtte bestemmelsen om adgang
til å nekte arbeids- og oppholdstillatelse ved frykt for
overgrep mot søkeren eller dennes særkullsbarn
er helt ny, er det vanskelig å anslå hvor mange
saker det vil bli aktuelt å saksbehandle under bestemmelsen.
En realistisk vurdering synes likevel å være
at man i norsk praksis kan forvente at den foreslåtte bestemmelsen
vil få anvendelse i mellom 10-20 saker pr. år,
og at bestemmelsen i tillegg blir vurdert i forhold til et tilsvarende
antall saker uten at tillatelse blir avslått.
En del av de sakene det her er tale om vil trolig bli svært
ressurskrevende å vurdere, og det synes rimelig å beregne
at saksbehandlingen vil kreve et fullt årsverk både
i UDI og i UNE. Merbehovet forutsettes dekket innenfor gjeldende
budsjettrammer.
Det synes rimelig å anslå at ordningen med
vandelskontroll vil kreve en ressursbruk hos politiet tilsvarende
om lag ett ekstra årsverk. Dette merbehovet forutsettes
dekket innenfor gjeldende budsjettrammer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Dag Terje Andersen, Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite
og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge
Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og
Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa
Elvik, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal,
fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Vera
Lysklætt, vil understreke at det skal være
frivillig å inngå ekteskap. Muligheten til selv å velge
den man vil gifte seg med er en grunnleggende menneskerettighet,
jf. FNs Verdenserklæring om menneskerettigheter art. 16. Komiteen har
som utgangspunkt at det er en berikelse for samfunnet og enkeltpersoner
at det inngås ekteskap også på tvers av
landegrensene. Det bør ikke være myndighetenes oppgave å innta
en formynderrolle i forhold til samlivsetableringer. Et moralsk
dilemma oppstår likevel i tilfeller der det fremstår
som overveiende sannsynlig at søkeren eller dennes særkullsbarn
vil kunne bli utsatt for overgrep av en referanseperson i Norge. Komiteen slutter
seg derfor til forslaget om å innføre en adgang
til å avslå en søknad om familieetablering
når det fremstår som overveiende sannsynlig at
søkeren eller dennes særkullsbarn vil bli utsatt
for overgrep av en referanseperson i Norge.
Komiteen mener at retten til familiegjenforening
berører en mer tungtveiende interesse enn retten til familieetablering,
og det ville derfor være et mer inngripende tiltak om bestemmelsen
også skulle gjelde for saker om familiegjenforening. Tilfeller
hvor partene har felles barn (uten at de har "levd i husstandsfellesskap
av en viss varighet"), skal regnes som familiegjenforening og ikke
som familieetablering. I en bestemt type tilfeller er komiteen likevel enig
med departementet i at det er grunn til å gi bestemmelsen
anvendelse også for familiegjenforening. Dette gjelder
i de tilfeller hvor et særkullsbarn søker familiegjenforening
med en forelder som allerede har fått opphold i Norge i
kraft av bestemmelsene om familieetablering. For øvrig
bør en i denne typen saker vurdere hva som vil være
til barnets beste, jf. våre forpliktelser iht. Barnekonvensjonen.
Komiteen er kjent med at utlendingsmyndighetene
kan innvilge søknader om opphold selv om det er begrunnet
tvil om hvorvidt søkeren vil kunne bli utsatt for overgrep
i Norge. Komiteen viser i den forbindelse til at
barneverntjenesteloven § 6-4 regulerer offentlige
myndigheters plikt til å sende bekymringsmelding til barnevernet
og til at denne plikten konkretiseres i rundskriv Q-24 fra Barne-
og familiedepartementet. I brev til komiteen fra arbeids- og inkluderingsminister
Bjarne Håkon Hanssen av 5. desember 2005 sier
statsråden at han vil forsikre seg om at UDI har rutine
for å sende bekymringsmelding til barnevernet i saker hvor
der er grunnlag for det, og komiteen har merket seg
dette.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, mener at adgangen til å avslå søknad
som hovedregel bare skal gjelde i tilfeller der straffereaksjon
eller annen formell reaksjon, som besøksforbud, er ilagt.
Videre er flertallet enig med departementet i at
ut fra rettssikkerhetshensyn må det være sannsynlighetsovervekt
for at søkeren eller dennes særkullsbarn vil kunne
bli utsatt for mishandling eller grov utnyttelse for at tillatelse
skal kunne nektes.
Flertallet presiserer at forslaget om adgang til å avslå søknader
om famileetablering og visum utelukkende har sin bakgrunn i beskyttelsesbehovet
til søkeren og dennes særkullsbarn. Innvandringspolitiske
hensyn skal ikke tillegges vekt i avgjørelsene.
Rutinemessig vandelskontroll kan være betenkelig ut
fra hensynet til referansepersonens personvern. Flertallet mener
imidlertid, i likhet med departementet, at hensynet til søkerens
interesse i å bli beskyttet mot overgrep må veie
tungt. Det er bare i saker om familieetablering (og i tilfeller
hvor særkullsbarn søker familiegjenforening med
en forelder som er innvilget familieetablering) at det er aktuelt å foreta
vandelskontroll. Flertallet viser dessuten til at man
gjennom forslaget til regulering vil oppnå at det kun er
politiet som forvaltningsmyndighet som får innsyn i vandelsopplysninger
som ikke er direkte relevante for saksvurderingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
mener at rutinemessig vandelskontroll er nødvendig for
søkere fra land der tvangsekteskap er utbredt.
Komiteen imøteser en vurdering
fra departementet om behovet for å tydeliggjøre
adgangen til å registrere nødvendige opplysninger
i forbindelse med arbeidet med ny utlendingslov.
Komiteen er enig i at i saker der tillatelse nektes,
bør begrunnelsen for avslaget fremgå av vedtaket,
og at søkeren dermed har slik innsynsrett som følger
av forvaltningsloven.
Videre mener komiteen at også i saker
der søknaden innvilges fordi det ikke foreligger sannsynlighetsovervekt
for at mishandling eller grov utnytting vil kunne skje, bør
utlendingsmyndighetene kunne videreformidle personlige opplysninger
om referansepersonen til søkeren. Dette av hensyn til søkeren
og dennes barn.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, mener at opplysningene bare bør kunne
videreformidles dersom de gir grunnlag for å tro at referansepersonen
kan utgjøre en trussel mot søkeren eller dennes
barn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at hensynet til barn og ektefelle står i en særstilling.
Alle innsamlede opplysninger om referansepersonen må kunne
videreformidles så lenge referansepersonen opplyses om
dette ved innlevering om søknad om familiegjenforening/familieetablering.
Komiteen mener det må stilles
strenge krav til etterretteligheten av opplysningene som videreformidles
om referansepersonens vandel. Komiteen mener at det
som hovedregel bare bør opplyses om formelt ilagte reaksjoner,
som straff, besøksforbud mv. i de tilfeller hvor tillatelse
gis. Det kan imidlertid ikke helt utelukkes at det bør
kunne opplyses om andre forhold enn formelt ilagte reaksjoner. Dersom
det foreligger konkrete opplysninger som kan indikere at referansepersonen
er involvert i menneskehandel, hallikvirksomhet eller liknende,
eller dersom det foreligger konkrete opplysninger som er av betydning
for å bedømme situasjonen for søkerens
medfølgende barn, må det være adgang
til å varsle søkeren. Komiteen er
enig i at dette bør reguleres nærmere i forskrift
i medhold av forvaltningsloven § 19 tredje ledd.
Komiteen vil samtidig understreke at i de tilfeller
hvor en part i et forhold blir mishandlet, fysisk eller psykisk,
må denne personens rett til opphold på eget grunnlag
oppfylles, selv om det ikke har gått tre år fra
opphold ble innvilget. Ved å utvise den part som blir utsatt
for mishandling, straffer man feil part og sender klare signaler
om at mishandler beskyttes, mens den mishandlede ved å melde
fra om mishandling utsettes for en endret livssituasjon med alvorlige konsekvenser
utover den faktiske mishandlingen.