Til Odelstinget
Arbeids- og inkluderingsdepartementet legger i proposisjonen
frem forslag om at arbeidstvisten mellom Norsk Flygerforbund/Lufttransport
Flygerforening og NHO/Flyselskapenes Landsforening/Lufttransport
AS skal avgjøres av Rikslønnsnemnda. Departementet
legger samtidig frem forslag om at det blir forbudt å sette
i verk eller opprettholde arbeidskamp for å løse
tvisten.
Tvisten har oppstått i forbindelse med tariffrevisjonen
2005. Tariffavtalen omfatter utelukkende Lufttransport AS.
Forhandlinger om ny avtale førte ikke frem og Norsk
Flygerforbund brøt forhandlingene og varslet 2. desember
2005 plassoppsigelse for 94 flygere. Riksmeklingsmannen la ned forbud
mot arbeidsstans 4. desember 2005 og innkalte partene til
mekling. Meklingen ble avsluttet 5. januar 2006 uten resultat.
Norsk Flygerforbund tok ut tre av sine medlemmer i streik fra
6. januar 2006. Ytterligere 20 personer ble tatt ut i streik
i perioden 11.-25. januar 2006.
Sammen med Norsk Luftambulanse opererer Lufttransport AS Statens
luftambulansetjeneste. Totalt var 23 flygere i Lufttransport AS
i streik fra 25. januar 2006.
I den første perioden forløp streiken uten
alvorlige problemer for sykehusene som benytter flyambulansetjenesten.
Fra midten av januar mottok departementet bekymringsmeldinger fra
helsemyndighetene, særlig på grunnlag av uklarheter
rundt håndteringen av dispensasjonssøknader for
konkrete oppdrag.
Det redegjøres i proposisjonen for en konkret sak hvor
Luftambulansetjenesten ved Ullevål universitetssykehus
hadde behov for ambulansetransport fra Rikshospitalet til et sykehus
på Vestlandet. I brevet 25. januar 2006 fra Statens
helsetilsyn til Helse- og omsorgsdepartementet av refereres følgende
uttalelse fra Rikshospitalet:
"Rikshospitalet-Radiumshospitalet HF er spesielt bekymret
for behandlingen av dispensasjonssøknader. Disse bygger
på en samlet vurdering av betydning for hospitalet. Sikkerhet
for at disse ikke overprøves medisinsk er en forutsetning
for at hospitalet skal kunne oppfylle sine øyeblikkelig
hjelp plikter inklusivt transplantasjoner."
Når det gjelder den konkrete situasjonen det refereres
til i proposisjonen konkluderer Helsetilsynet i brev til Helse-
og omsorgsdepartementet med at den ikke medførte fare for
liv og helse på kort sikt. Tilsynet uttalte likevel:
"Basert på de redegjørelser Statens
helsetilsyn har mottatt fra partene i konflikten synes det klart
at Lufttransport AS og Norsk Flygerforbund er uenige om de flyoperative
disposisjoner under konflikten. Denne uenigheten vurderes å påvirke
partenes praksis ift. å fremme og behandle dispensasjonssøknader. Statens
helsetilsyn finner dette bekymringsfullt idet nettopp dette var
et tema for våre møter med partene og Luftambulansetjenesten
ANS tirsdag 24. januar 2006."
I sin konklusjon uttalte Helsetilsynet:
"Statens helsetilsyn finner at partene og luftambulansetjenesten
ved Ullevål sykehus gjennom sin håndtering av
den aktuelle henvendelsen om overføring av pasient fra
Rikshospitalet til [...] sykehus i dag, har vist
at man ikke har etablert et forsvarlig system for håndtering
av dispensasjonssøknader. Dette gjør at det kan
oppstå liknende situasjoner som det aktuelle tilfelle i
dag. Dette er etter Statens helsetilsyns vurdering bekymringsfullt."
På bakgrunn av dette innkalte statsråden partene til
et møte 25. januar 2006 hvor han redegjorde for helsemyndighetenes
bekymring knyttet til dispensasjonspraksisen. Partene ble oppfordret
til å finne frem til en rutine for behandling av dispensasjonssøknader
som kunne fungere tilfredsstillende i akutte situasjoner. Etter
en kort konferanse kom imidlertid partene frem til at det ikke var
mulig å komme til enighet på dette punktet. Etter
dette meddelte statsråden at Regjeringen på grunnlag
av den foreliggende situasjonen ville fremme forslag om tvungen
lønnsnemndbehandling av tvisten. Han oppfordret partene til å gjenoppta
arbeidet så raskt som mulig, noe de umiddelbart bekreftet
at de ville gjøre.
Departementet har etter en samlet vurdering, særlig
med grunnlag i Helsetilsynets vurdering, kommet til at hensynet
til liv og helse taler for at arbeidstvisten mellom Norsk Flygerforbund/Lufttransport
Flygerforening og NHO/Flyselskapenes Landsforening/Lufttransport
AS blir løst uten ytterligere arbeidskamp.
I vurderingen er det spesielt lagt vekt på at partene
hadde vært i møte med Helsetilsynet og drøftet problemene
knyttet til dispensasjonspraksisen umiddelbart før en tilspisset
situasjon igjen oppsto. Partene fikk i møtet med statsråden
ytterligere en mulighet til å forsøke å løse
problemene med dispensasjonssøknader, før avgjørelsen
om å fremme forslag om tvungen lønnsnemnd ble
truffet. Partenes holdning viste klart at situasjonen var fastlåst
og at problemene knyttet til dispensasjoner var uløste.
En tilsvarende eller vanskeligere situasjon som kunne medført
fare for liv og helse, ville dermed kunne oppstå på nytt.
Norge har ratifisert flere ILO-konvensjoner som verner organisasjonsfriheten
og streikeretten (konvensjon nr. 87, 98 og 154). Slik konvensjonene
har vært tolket av ILOs organer, stilles det strenge krav for
inngrep i streikeretten. Sosialpakten under Europarådet
har i artikkel 6 nr. 4 en tilsvarende bestemmelse som verner streikeretten.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet er av den oppfatning at
et vedtak om tvungen lønnsnemnd i den omhandlede arbeidskonflikten
er innenfor rammen av de konvensjoner Norge har ratifisert. Dersom det
skulle påvises motstrid mellom internasjonale konvensjoner
og Norges bruk av tvungen lønnsnemnd, mener departementet
at det uansett er nødvendig å gripe inn i konflikten.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise
Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas
Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra
Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø og
fra Venstre, André N. Skjelstad, har ingen merknader
og slutter seg til forslaget.
Komiteen viser til proposisjonen og
rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om lønnsnemndbehandling av arbeidstvisten i Lufttransport
AS i forbindelse med tariffrevisjonen 2005
§ 1
Tvisten mellom Norsk Flygerforbund/Lufttransport
Flygerforening og NHO/Flyselskapenes Landsforening/Lufttransport
AS i forbindelse med tariffrevisjonen 2005 skal avgjøres
av Rikslønnsnemnda.
Reglene i lov 19. desember 1952 nr. 7 om lønnsnemnd
i arbeidstvister får tilsvarende anvendelse.
§ 2
Det er forbudt å iverksette eller opprettholde
arbeidsstans eller blokade for å løse tvisten.
§ 3
Loven trer i kraft straks.
Loven opphører å gjelde når
Rikslønnsnemnda har avsagt kjennelse i tvisten.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 9. februar 2006
Karin Andersen |
leder og ordfører |