Vi viser til brev av 04.04.06 fra Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
vedrørende endringer i friskole- og fagskoleloven.
Komiteen er gjort kjent med at flere av de såkalte 6A
skolene, som ikke driver i konkurranse med offentlige skoler, ser
ut til å bli rammet hardt av den foreslåtte midlertidige
lovendringen. Flere av disse skolene har søkt A6-godkjenning
for å kunne beholde statlig godkjenning etter overgangsordningen
i 2007, mens andre skoler har gjennomført hele prosessen
med å tilpasse læreplanene til fagskolekravene,
i tillit til at stortingsvedtaket fra 2003 gjelder.
Ingen 6A-skoler har fått fagskolegodkjenning for sitt
utdanningstilbud etter skjæringstidspunktet den 16. desember
2005, men fem slike skoler har søknader om fagskolegodkjenning
av utdanningstilbud inne hos NOKUT. Disse er følgende:
Asker kunstskole (Fabrikken), Mølla kunstskole, Ålesund kunstskole,
Einar Granum kunstfagskole og Kunstfagskolen i Bergen. Disse skolene
har bedt NOKUT avvente behandlingen i påvente av en lovavklaring.
Det må presiseres at lovforslaget ikke innebærer dårligere økonomiske
rammevilkår for skoler som har godkjenning etter friskoleloven
kap. 6A, ettersom de fortsatt kan få finansiering som friskole.
Forslaget til lovendring innebærer at de 6A skolene som får
fagskolegodkjenning etter 16.desember 2005 og velger å drive
sin virksomhet etter fagskoleloven, ikke lenger vil ha rettskrav
på finansiering etter reglene i friskoleloven slik de har
i dag. Hvis skolen ønsker å drive som fagskole,
vil departementet kunne vurdere finansieringen også i lys
av annen fagskoleutdanning.
Blant 6A-skolene er det følgelig kunstskolene som har
kommet lengst i prosessen med omlegging til fagskoleutdanning, og
det er derfor rimelig å tro at disse skolene er sterkest
berørt av lovforslaget. For øvrig vil lovforslaget
også berøre evt andre 6A skoler som har til hensikt å søke
om fagskolegodkjenning av utdanningstilbud. Det er 52 skoler med
yrkesrettet utdanning uten paralleller i offentlig videregående skole,
dvs. 6A-skoler, som i dag er i drift. Blant dem er det 26 livssynskoler,
9 er kunstskoler, mens det blant de øvrige finnes grafiske
skoler/ reklameskoler og skoler med utdanning i dans og
musikk, De dominerende utdanningsretningene er altså livssynsbaserte
utdanninger og kunst- og kulturrelaterte utdanninger.
Ingen av 6-A skolene tilbyr utdanning innen helse- og omsorgsfag.
De helse- og omsorgsutdanningene som har fått fagskolegodkjenning,
foregår i hovedsak i tilknytning til offentlige videregående
skoler og har finansiering fra Sosial- og helsedirektoratet.
Stortinget ba i InnstO.nr. 1 (2004-2005) om en avklaring av
forholdet mellom friskoleloven kap 6A og fagskoleloven. Det ble
vist til at det er problematisk at utdanninger som etter objektive
kriterier ligger på samme nivå, nå kan
bli godkjent etter to ulike lover og at dette skaper uklarhet. I
Ot.prp.nr. 43 (2005-2006) varsler departementet at denne avklaringen
vil foretas i forbindelse med gjennomgangen av friskoleloven som
skal legges fram for Stortinget i vårsesjonen 2007.
Som uttalt i proposisjonen ønsker departementet å foreta
en grundig vurdering av begge lover og grenseflaten mellom dem.
I denne sammenheng vil en også vurdere begrepet yrkesrettet
utdanning. I en situasjon der det skal foretas en avklaring mellom
de to lovene, og der finansieringsordning for fagskolene skal utredes,
ser departementet det som uheldig å få en bevegelse
fra friskolelovens kap. 6A til fagskoleloven, slik at flere institusjoner
får rettskrav på finansiering etter friskolelovens
regler, uavhengig av framtidig finansieringsordning for fagskoler.
Dette var bakgrunnen for å foreslå å endre § 8
annet ledd i fagskoleloven. Departementet ser ikke behov for å legge
opp til en overgangsordning i perioden fram til at en slik avklaring
finner sted. Dette vil etter forutsetningen skje våren
2007.
Utdanninger som kan gis samlebetegnelsen kunst- og kulturrelaterte
utdanninger tilbys av tolv skoler, hvorav fire er filialer under
samme skole. Som vist over har fem kunstskoler søknader
om godkjenning av fagskoleutdanninger inne hos NOKUT.
Til og med undervisningsåret 2003-2004 kunne private
utdanninger godkjennes for støtterett gjennom Lånekassen,
uten at det foreslå en annen, faglig godkjenning av tilbudet.
Fra og med 2004-2005 ble det lagt nye forutsetninger for godkjenning
av utdanninger for støtterett gjennom Lånekassen.
Generelt er det slik at nye utdanningsopplegg må være
godkjent etter en utdanningslov for at Lånekassen skal
godkjenne utdanningen for støtterett. Med "utdanningslov"
menes for eksempel folkehøyskoleloven, lov om fagskoleutdanning,
universitets- og høyskoleloven eller friskoleloven. Hvilken
instans som skal foreta godkjenning av tilbudet, er avhengig av
hva slags tilbud det er snakk om. Hvis det er snakk om en fagskoleutdanning,
er det NOKUT som har ansvaret for den faglige godkjenningen.
Ved innføringen av det nye systemet ble det lagt inn
en treårig overgangsordning for utdanningsopplegg som allerede
var godkjent for støtterett. Overgangsordningen innebærer
at læresteder som tilbyr utdanninger som kun er godkjent
for støtterett gjennom Lånekassen, og ikke etter
noen utdanningslov, må ha godkjenning etter utdanningslov
innen utgangen av undervisningsåret 2006-2007 for fortsatt
støtte i undervisningsåret 2007-2008.
I utgangspunktet er det ingen skoler som rammes av den foreslåtte
midlertidige endringen. Overgangsordningen i forskriftene for tildeling
av studiestøtte gjelder t.o.m. skoleåret 2006-2007.
Etter det departementet kjenner til er det bare en skole som tidligere kun
var godkjent for støtterett i lånekassen som er rammet
direkte av forslaget til midlertidig lov, dvs. at de nå fikk
godkjenning etter friskoleloven, men ikke har startet opp med tilskudd.
Dette tilbudet omfattes imidlertid av overgangsordningen i Lånekassen
slik at skolens elevene fortsatt har rett til studiestøtte.
I merknaden til § 2-1 i proposisjonens kap.
7 er begrepet "grendeskole" avgrenset slik:
"Med grendeskoler mener departementet en lokal skole som
foreldre ønsker å opprettholde eller etablere
når den offentlige skolen nedlegges eller sentraliseres
eller når en friskole nedlegges."
Proposisjonen legger opp til at det kan gjøres unntak
også for grendeskoler som ikke følger L97, det
vil si skoler som utgjør et pedagogisk/faglig
eller religiøst alternativ.
b) Unntak
fra den midlertidige friskoleloven er i proposisjonen angitt til å gis
kun i helt spesielle tilfeller. Vil Regjeringen åpne for
at internasjonale skoler kan omfattes av unntaksordningen, og dermed
vil kunne starte skoleriften? Vil Regjeringen sørge for
at internasjonale skoler som søker inntil permanent lov
trer i kraft, får søknadene sine behandlet?
Det må ut fra søknaden i det enkelte tilfelle
vurderes hvorvidt den omfattes av unntaksordningen. Rent prinsipielt
vil også en internasjonal skole kunne omfattes av unntaksordningen
om den blir vurdert som et helt spesielt tilfelle. Det er i proposisjonen presisert
at det er tale om en svært smal unntakshjemmel.
Behandlingen av søknader etter denne hjemmel vil kunne
starte når Stortinget evt. har fattet vedtak om lovendring.
Jeg har på forespørsel svart enkeltskoler at søknad
må sendes Utdanningsdirektoratet etter at Stortinget har
tatt stilling til det fremlagte lovforslag.
Forslaget i proposisjonen innebærer at friskoleloven § 1-5
endres slik at det ikke kan gis tillatelse til pedagogiske eller
organisatoriske forsøk under "frysperioden". Begrunnelsen
for dette er behovet for å hindre omgåelse av
dette ved søknader om forsøk fra skoler som er
paralleller til det offentlige.
Formålet med den forsøkshjemmelen som i dag er
nedfelt i friskoleloven er å vinne erfaringer med ordninger
som avviker fra loven med tanke på mulige fremtidige regelendringer.
Det betyr at hjemmelen ikke kan benyttes bare med den begrunnelse
at de vanlige reglene ikke passer i den situasjon skolen står ovenfor.
Det kan ikke innvilges permanente avvik etter § 1-5.
Forsøk skal således være tidsavgrenset
og det er forutsatt at forsøket må evalueres.
På grunnlag av de erfaringer som gjøres, kan det
så være aktuelt å endre regelverket.
I en fase hvor man er i ferd med å utrede nye permanente
endringer av loven med sikte på å fremme en lovproposisjon
våren 2007, vil det være uheldig å sette
i gang nye forsøk.
Det er per i dag kun en skole som har godkjenning for forsøk.
Forsøket har pågått siden skoleåret 2002/2003
og løper ut skoleåret 2005/2006. Skolen fikk
allerede i brev datert 24.06.2005 fra Utdanningsdirektoratet varsel
om at forsøket ikke ville bli forlenget etter skoleåret
2005/2006. I brevet redegjorde direktoratet for at bestemmelsen
i friskoleloven er knyttet til forsøk og ikke er en ordinær
unntakshjemmel.
Utdanningsdirektoratet har fått inn en ny søknad om
forsøk. Dette er imidlertid en søknad om å få godkjent
den samme forsøksordningen som den ovenfor nevnte skolen.
Det er i denne sammenheng også grunn til å peke på at
friskoleloven da den trådte i kraft 01.10,2003 ikke inneholdt
noen forsøksbestemmelse, en slik kom først inn
i loven med ikrafttredelse 01.12.2004.