I ny lov om statsborgerskap er UNE gjort til klageinstans, se § 27
tredje ledd. § 27 tredje ledd annet punktum bestemmer
at klagen skal behandles etter utlendingsloven §§ 38
a og 38 b. Utlendingsloven § 38 b annet ledd inneholder
regler om stornemnd. Bestemmelsen ble vedtatt av Stortinget etter
at Ot.prp. nr. 41 (2004-2005) om lov om norsk statsborgerskap (statsborgerloven)
ble fremmet. Stortinget ble dermed ikke forelagt spørsmålet
om også saker etter statsborgerloven bør behandles
i stornemnd. Spørsmålet er aktuelt både
når UNE har en klage til behandling, og når UNE
prøver UDIs positive vedtak etter beslutning fra departementet.
Hensikten med opprettelse av systemet med stornemnd er å sikre
større grad av lik praksis og likebehandling i utlendingsforvaltningen.
Departementet foreslår i proposisjonen at også saker
etter statsborgerloven skal kunne behandles i stornemnd.
I den utstrekning stornemndbehandling anses mer betryggende enn
ordinær nemndbehandling, bør også denne
behandlingsformen kunne anvendes i saker etter statsborgerloven.
Dette bør gjelde uansett om det gjelder ordinær
klagesaksbehandling eller prøving av UDIs positive vedtak.
Det har også en egenverdi at saksbehandlingsreglene i statsborgerloven
i størst mulig utstrekning tilsvarer reglene i utlendingsloven.
Departementet foreslår videre at det skal fremgå av
statsborgerloven at departementet kan gi regler om hvilke saker
som skal behandles i stornemnd, regler om myndighet til å avgjøre
hvorvidt en sak som er brakt inn for stornemnda skal tas til behandling,
og generelle regler om nemndas saksbehandling.
Departementets forslag er inntatt i utkastet til § 27
tredje og åttende ledd.
Komiteen støtter at stornemndsbehandling
i UNE også skal kunne finne sted i saker etter statsborgerloven. Komiteen støtter
også hensikten med opprettelse av systemet med stornemnd
for å sikre større grad av lik praksis og likebehandling
i utlendingsforvaltningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
i utgangspunktet positive til at stornemndordningen også skal
kunne anvendes etter statsborgerloven, og ser at grundig behandling
i stornemnd kan sikre forutsigbarhet og likebehandling. Disse
medlemmer er samtidig skeptiske til ordningen der stornemndmedlemmer
oppnevnes utelukkende fra humanitære organisasjoner, samt
etter forslag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Utenriksdepartementet
og Norges Juristforbund. Disse medlemmer er opptatt
av at stornemndmedlemmer skal være på linje med
folk flest i innvandringsspørsmål. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets forslag om endret
sammensetning av stornemnd i Innst. O. nr. 68 (2004-2005). Disse medlemmer viser
til UDI-saken, og vil avvente granskningskommisjonens endelige konklusjoner.