Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise
Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas
Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra
Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø og
fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til at Regjeringen
i Ot. prp. nr. 24 (2005–2006) varslet en ny proposisjon
om både varsling/ytringsfrihet og andre endringer
i arbeidsmiljøloven. Med hensyn til varsling vises til
Ot.prp. nr 84 (2005- 2006), jf. Innst. O. nr 6 (2006-2007). Ot.prp. nr.
91 (2005-2006) omhandler endringer i arbeidsmiljøloven
og diskrimineringsloven.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, merker seg at endringen i arbeidsmiljøloven § 10-4
annet ledd kun er av teknisk karakter og forutsetter at dette ikke
vil ha noen realitetsendringer for gjeldende arbeidstidsordninger. Flertallet støtter
derfor Regjeringens forslag på dette punkt. Flertallet støtter
også Regjeringens forslag til ny § 10-4
tredje ledd som innebærer en modernisering av ordlyden
i tråd med den teknologiske utviklingen som har funnet
sted.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
mener at det er viktig at arbeidstidsbestemmelsene ivaretar arbeidstakernes
behov for vern, samtidig som det åpnes for at partene gjennom
avtaler kan bli enige om arbeidstidsordninger som innenfor visse
rammer kan tilpasses de lokale forhold og behov. Dette flertallet deler
Regjeringens oppfatning av at det på enkelte områder
er nødvendig med en utvidelse av Arbeidstilsynets dispensasjonsadgang
på arbeidstidsbestemmelsene. I bygge- og anleggssektoren
kan Arbeidstilsynet gi samtykke til at bedrifter som ikke er bundet
av tariffavtale, kan avtale arbeidstidsordninger som fraviker § 10-8
og § 10-10 annet ledd. Dette flertallet presiserer
at det ikke skal gis dispensasjon uten at arbeidstakerne ønsker å følge
ordningen det søkes om og forutsetter at det innhentes
dokumentasjon på dette.
Dette flertallet presiserer videre at dispensasjon
skal ha en sikkerhetsmessig begrunnelse og foreslår at
denne forutsetningen legges inn i lovteksten.
Dette flertallet fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"§ 10-12 sjette ledd skal lyde:
(6) Arbeidstilsynet kan gi samtykke til arbeidstidsordninger
som fraviker § 10-8 og § 10-10
annet ledd når det er lang avstand mellom arbeidsstedet
og arbeidstakers bosted. Slikt samtykke kan bare gis dersom det
har sikkerhetsmessig betydning å legge til rette for en
helhetlig regulering av arbeidstidsordningene på arbeidsplassen.
Fravik fra § 10-8 første og annet ledd
forutsetter at arbeidstakerne sikres kompenserende hvile eller,
der dette ikke er mulig, annet passende vern."
I helse- og omsorgssektoren og vakt og overvåkning gis
det mulighet til å etablere ordninger med lange arbeidsdager
der hvor store deler av arbeidet er av passiv karakter. Dette
flertallet presiserer at det ikke skal gis dispensasjon
med mindre de ansatte ønsker det.
Dette flertallet viser til Regjeringens vurderinger
av behovet for å klargjøre spørsmål
knyttet til utøvelse av valgrett ved virksomhetsoverdragelse og
slutter seg til disse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener videre det er viktig at
arbeidstidsbestemmelsene ikke stenger for fleksible arbeidstidsordninger. Disse medlemmer viser
til at arbeidslivet er mangfoldig, og mener det er viktig med en
dispensasjonsadgang i de tilfellene der det ikke kan inngås
fleksible tariffavtaler med avvikende arbeidstidsordninger. I flere
sektorer vil det være nødvendig med avvikende arbeidstidsordninger,
eksempelvis helse- og omsorgssektoren, vakt- og overvåkning
og bygg og anleggsvirksomhet.
Disse medlemmer støtter en dispensasjonsadgang
i § 10-12 nytt sjette ledd, men foreslår
følgende ordlyd:
"§ 10-12 nytt sjette ledd skal lyde:
Arbeidstilsynet kan, med unntak av § 10-2 første, annet
og fjerde ledd og § 10-11 sjuende ledd, samtykke
i arbeidstidsordning som fraviker bestemmelsene i dette kapittel
når det er lang avstand mellom arbeidsstedet og arbeidstakers
bolig. Unntak fra § 10-8 første og annet
ledd og § 10-12 femte og sjette ledd forutsetter
at arbeidstakerne sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder,
eller der dette ikke er mulig, annet passende vern. For bruk av
overtid gjelder vilkårene § 10-6 første
ledd. Arbeidstaker må i det enkelte tilfelle samtykke til
overtidsarbeidet. Kravet om individuelt samtykke gjelder tilsvarende
der det gis samtykke til gjennomsnittlig arbeidstid på over
48 timer i løpet av sju dager i løpet av ett år."
For øvrig støtter disse medlemmer § 10-12 nytt
sjuende og nytt åttende ledd.
Disse medlemmer viser videre til Regjeringens
vurdering og de høringsuttalelsene som har fremkommet når
det gjelder valgretten ved virksomhetsoverdragelse. Disse
medlemmer mener dagens rettstilstand er uklar og utilfredsstillende
og ber Regjeringen ta initiativ til en utredning av de rettslige spørsmålene
knyttet til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet anser
at en sammenslåing av begrepene "beredskapstjeneste" og
"passiv tjeneste" i begrepet "arbeid av passiv karakter" vil kunne
føre til en betydelig utvidelse av grunnlaget for dispensasjon ved
passiv tjeneste. En slik utvidelse vil slik disse medlemmer ser
det bidra til vanskelig grenseoppgang og misforståelser.
Flere av høringsinstansene peker på at sammenslåingen
ikke vil virke klargjørende, og disse medlemmer slutter
seg til dette syn. Disse medlemmer er også enige
med Landsorganisasjonen (LO) i at dagens skille mellom de to begrepene
er veletablerte og at det ikke er forhold som med styrke tilsier
at de bør endres.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn stemme
imot forslaget til endring i § 10-4 annet og tredje
ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre støtter forslag til utvidet
dispensasjonsadgang, men anser, i likhet med en rekke av høringsinstansene,
at dispensasjonsadgangen ikke bør begrenses til de tilfeller
der partene ikke har avtalekompetanse. Disse medlemmer mener
også at mangfoldet i dagens arbeidsliv gjør det
påkrevd med adgang til forskjellige arbeidstidsordninger.
I likhet med Næringslivets Hovedorganisasjon og Kommunenes
Sentralforbund anser disse medlemmer at det på en
rekke arbeidsområder vil være behov for ordninger
med fleksibel arbeidstid, for eksempel innen helse- og omsorg, innen
oljeindustrien, sentrale samfunnsoppgaver som anleggsvirksomhet,
transport og teletjenester. Særlig innenfor områder
der tidsfrister er avgjørende for virksomheten og virksomhetens økonomiske
levekår gjør det påkrevd med adgang til
spesielle arbeidstidsordninger, vil disse medlemmer legge
til rette for utvidet dispensasjonsadgang. Disse medlemmer mener
det er viktig at aktuelle arbeidstidsordninger støttes
av de ansatte og vil begrense Arbeidstilsynets dispensasjonsadgang
til de tilfeller der slik støtte kan oppnås.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
forslaget om en omformulering av hjemmevaktsbegrepet til "beredskap
utenfor arbeidsstedet" og er enig med departementet i at den teknologiske
utviklingen har gitt hjemmevaktsbegrepet et annet innhold i dagens
situasjon. Disse medlemmer er imidlertid enige med
Næringslivets Hovedorganisasjon, som i sin høringsuttalelse har
gått inn for at kompensasjon for beredskapsvakt utenfor
arbeidsstedet bør overlates til avtale mellom partene.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme
forslag om alternativ lovtekst til § 10-4 fjerde
ledd.
"§ 10-4 fjerde ledd skal lyde:
Om og i hvilken utstrekning beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet
skal regnes med i den alminnelige arbeidstid, fastsettes ved skriftlig
avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker."
Avslutningsvis viser komiteen til at departementet
ved en inkurie har foreslått å bruke begrepet pleie-
og omsorgsarbeid i § 10-12 sjuende ledd, mens det
i proposisjonens punkt 2.5 er benyttet begrepet helse- og omsorgsarbeid,
jf. brev til komiteen av 8. november 2006 fra arbeids-
og inkluderingsministeren som følger vedlagt. Dette er
rettet opp.
Komiteen slutter seg for øvrig
til Regjeringens vurderinger og forslag.