2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til at Regjeringen i Ot. prp. nr. 24 (2005–2006) varslet en ny proposisjon om både varsling/ytringsfrihet og andre endringer i arbeidsmiljøloven. Med hensyn til varsling vises til Ot.prp. nr 84 (2005- 2006), jf. Innst. O. nr 6 (2006-2007). Ot.prp. nr. 91 (2005-2006) omhandler endringer i arbeidsmiljøloven og diskrimineringsloven.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg at endringen i arbeidsmiljøloven § 10-4 annet ledd kun er av teknisk karakter og forutsetter at dette ikke vil ha noen realitetsendringer for gjeldende arbeidstidsordninger. Flertallet støtter derfor Regjeringens forslag på dette punkt. Flertallet støtter også Regjeringens forslag til ny § 10-4 tredje ledd som innebærer en modernisering av ordlyden i tråd med den teknologiske utviklingen som har funnet sted.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener at det er viktig at arbeidstidsbestemmelsene ivaretar arbeidstakernes behov for vern, samtidig som det åpnes for at partene gjennom avtaler kan bli enige om arbeidstidsordninger som innenfor visse rammer kan tilpasses de lokale forhold og behov. Dette flertallet deler Regjeringens oppfatning av at det på enkelte områder er nødvendig med en utvidelse av Arbeidstilsynets dispensasjonsadgang på arbeidstidsbestemmelsene. I bygge- og anleggssektoren kan Arbeidstilsynet gi samtykke til at bedrifter som ikke er bundet av tariffavtale, kan avtale arbeidstidsordninger som fraviker § 10-8 og § 10-10 annet ledd. Dette flertallet presiserer at det ikke skal gis dispensasjon uten at arbeidstakerne ønsker å følge ordningen det søkes om og forutsetter at det innhentes dokumentasjon på dette.

Dette flertallet presiserer videre at dispensasjon skal ha en sikkerhetsmessig begrunnelse og foreslår at denne forutsetningen legges inn i lovteksten.

Dette flertallet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"§ 10-12 sjette ledd skal lyde:

(6) Arbeidstilsynet kan gi samtykke til arbeidstidsordninger som fraviker § 10-8 og § 10-10 annet ledd når det er lang avstand mellom arbeidsstedet og arbeidstakers bosted. Slikt samtykke kan bare gis dersom det har sikkerhetsmessig betydning å legge til rette for en helhetlig regulering av arbeidstidsordningene på arbeidsplassen. Fravik fra § 10-8 første og annet ledd forutsetter at arbeidstakerne sikres kompenserende hvile eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern."

I helse- og omsorgssektoren og vakt og overvåkning gis det mulighet til å etablere ordninger med lange arbeidsdager der hvor store deler av arbeidet er av passiv karakter. Dette flertallet presiserer at det ikke skal gis dispensasjon med mindre de ansatte ønsker det.

Dette flertallet viser til Regjeringens vurderinger av behovet for å klargjøre spørsmål knyttet til utøvelse av valgrett ved virksomhetsoverdragelse og slutter seg til disse.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre mener videre det er viktig at arbeidstidsbestemmelsene ikke stenger for fleksible arbeidstidsordninger. Disse medlemmer viser til at arbeidslivet er mangfoldig, og mener det er viktig med en dispensasjonsadgang i de tilfellene der det ikke kan inngås fleksible tariffavtaler med avvikende arbeidstidsordninger. I flere sektorer vil det være nødvendig med avvikende arbeidstidsordninger, eksempelvis helse- og omsorgssektoren, vakt- og overvåkning og bygg og anleggsvirksomhet.

Disse medlemmer støtter en dispensasjonsadgang i § 10-12 nytt sjette ledd, men foreslår følgende ordlyd:

"§ 10-12 nytt sjette ledd skal lyde:

Arbeidstilsynet kan, med unntak av § 10-2 første, annet og fjerde ledd og § 10-11 sjuende ledd, samtykke i arbeidstidsordning som fraviker bestemmelsene i dette kapittel når det er lang avstand mellom arbeidsstedet og arbeidstakers bolig. Unntak fra § 10-8 første og annet ledd og § 10-12 femte og sjette ledd forutsetter at arbeidstakerne sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder, eller der dette ikke er mulig, annet passende vern. For bruk av overtid gjelder vilkårene § 10-6 første ledd. Arbeidstaker må i det enkelte tilfelle samtykke til overtidsarbeidet. Kravet om individuelt samtykke gjelder tilsvarende der det gis samtykke til gjennomsnittlig arbeidstid på over 48 timer i løpet av sju dager i løpet av ett år."

For øvrig støtter disse medlemmer § 10-12 nytt sjuende og nytt åttende ledd.

Disse medlemmer viser videre til Regjeringens vurdering og de høringsuttalelsene som har fremkommet når det gjelder valgretten ved virksomhetsoverdragelse. Disse medlemmer mener dagens rettstilstand er uklar og utilfredsstillende og ber Regjeringen ta initiativ til en utredning av de rettslige spørsmålene knyttet til dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet anser at en sammenslåing av begrepene "beredskapstjeneste" og "passiv tjeneste" i begrepet "arbeid av passiv karakter" vil kunne føre til en betydelig utvidelse av grunnlaget for dispensasjon ved passiv tjeneste. En slik utvidelse vil slik disse medlemmer ser det bidra til vanskelig grenseoppgang og misforståelser. Flere av høringsinstansene peker på at sammenslåingen ikke vil virke klargjørende, og disse medlemmer slutter seg til dette syn. Disse medlemmer er også enige med Landsorganisasjonen (LO) i at dagens skille mellom de to begrepene er veletablerte og at det ikke er forhold som med styrke tilsier at de bør endres.

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn stemme imot forslaget til endring i § 10-4 annet og tredje ledd.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre støtter forslag til utvidet dispensasjonsadgang, men anser, i likhet med en rekke av høringsinstansene, at dispensasjonsadgangen ikke bør begrenses til de tilfeller der partene ikke har avtalekompetanse. Disse medlemmer mener også at mangfoldet i dagens arbeidsliv gjør det påkrevd med adgang til forskjellige arbeidstidsordninger. I likhet med Næringslivets Hovedorganisasjon og Kommunenes Sentralforbund anser disse medlemmer at det på en rekke arbeidsområder vil være behov for ordninger med fleksibel arbeidstid, for eksempel innen helse- og omsorg, innen oljeindustrien, sentrale samfunnsoppgaver som anleggsvirksomhet, transport og teletjenester. Særlig innenfor områder der tidsfrister er avgjørende for virksomheten og virksomhetens økonomiske levekår gjør det påkrevd med adgang til spesielle arbeidstidsordninger, vil disse medlemmer legge til rette for utvidet dispensasjonsadgang. Disse medlemmer mener det er viktig at aktuelle arbeidstidsordninger støttes av de ansatte og vil begrense Arbeidstilsynets dispensasjonsadgang til de tilfeller der slik støtte kan oppnås.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter forslaget om en omformulering av hjemmevaktsbegrepet til "beredskap utenfor arbeidsstedet" og er enig med departementet i at den teknologiske utviklingen har gitt hjemmevaktsbegrepet et annet innhold i dagens situasjon. Disse medlemmer er imidlertid enige med Næringslivets Hovedorganisasjon, som i sin høringsuttalelse har gått inn for at kompensasjon for beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet bør overlates til avtale mellom partene.

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme forslag om alternativ lovtekst til § 10-4 fjerde ledd.

"§ 10-4 fjerde ledd skal lyde:

Om og i hvilken utstrekning beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet skal regnes med i den alminnelige arbeidstid, fastsettes ved skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker."

Avslutningsvis viser komiteen til at departementet ved en inkurie har foreslått å bruke begrepet pleie- og omsorgsarbeid i § 10-12 sjuende ledd, mens det i proposisjonens punkt 2.5 er benyttet begrepet helse- og omsorgsarbeid, jf. brev til komiteen av 8. november 2006 fra arbeids- og inkluderingsministeren som følger vedlagt. Dette er rettet opp.

Komiteen slutter seg for øvrig til Regjeringens vurderinger og forslag.