Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite, Tom Strømstad Olsen og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Vera Lysklætt, viser til forslaget som tar opp en aktuell problemstilling. Forslaget er oversendt arbeids- og inkluderingsministeren for vurdering. Svaret fra arbeids- og inkluderingsministeren, datert 16. januar 2007, følger som vedlegg til innstillingen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at det i Norge er bred politisk enighet om at landet skal overholde sine forpliktelser i forhold til internasjonale avtaler og folkeretten. Flertallet viser også til at det i FNs resolusjoner om bekjempelse av terrorisme understrekes at tiltak må være i samsvar med internasjonale menneskerettigheter, flyktningretten og humanitærretten.

Flertallet er innforstått med at forslagsstillerne har tatt utgangspunkt i "Mulla Krekar"-saken, men at forslaget er ment å være generelt og slik sett kunne omfatte ureturnerbare utlendinger i Norge.

Flertallet ser med bekymring på omfanget og utbredelsen av den internasjonale terrorismen. Arbeidet med å motvirke og bekjempe terrorisme i Norge må få stor oppmerksomhet og høy prioritet. Flertallet er enig med statsråden i at Norge ikke må bli en frihavn for personer som kan knyttes til terrornettverk eller voldelige handlinger av ekstrem karakter, og vil understreke betydningen av både samarbeid og samhandling med andre europeiske land for å motarbeide terrorisme. Flertallet imøteser dessuten at forslaget til ny utlendingslov vil ta opp problemstillinger knyttet til at enkeltpersoner får oppholde seg i landet grunnet Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK) og vernet mot utsendelse.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til svarbrev fra statsråd Bjarne Håkon Hanssen der det står at lukket forvaring av utlendinger kan være i strid med forbud mot vilkårlig frihetsberøvigelse. Dette flertallet mener at en i forbindelse med ny utlendingslov ikke skal vurdere lukket forvaring og går derfor inn for at forslaget i Dokument nr. 8:23 (2006-2007) ikke bifalles.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er helt uakseptabelt at personer som har blitt besluttet utvist fra Norge på bakgrunn av at de vurderes å utgjøre en trussel mot rikets sikkerhet, kan bevege seg fritt rundt i det norske samfunnet. Disse medlemmer mener hensynet til rikets sikkerhet må gå foran hensynet til potensielt farlige personers rett til bevegelsesfrihet.

Disse medlemmer erkjenner at Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK) gjelder som norsk lov, og at artikkel 3 hindrer Norge i å sende personer til land der de risikerer tortur eller umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff. Dødsstraff faller inn under denne kategorien, og konvensjonen hindrer dermed Norge fra å returnere kriminelle personer som risikerer dødsstraff i sine hjemland. På bakgrunn av denne bestemmelsen vil terrorister i praksis ofte være ureturnerbare i en kortere eller lengre periode.

I disse medlemmers forslag til ny § 29 femte ledd i utlendingsloven foreslås det at utlendinger som har fått utvisningsvedtak på bakgrunn av hensyn til rikets sikkerhet, eller når utlendingen har overtrådt straffeloven §§ 147 a eller 147 b eller har gitt trygt tilholdssted til noen som utlendingen kjenner til har begått en slik forbrytelse, skal holdes i lukket forvaring med brev- og besøkskontroll inntil utvisningen kan effektueres i henhold til EMK. Lukket forvaring kommer dermed som en direkte følge av utvisningsvedtaket, men vil ikke regnes som straff.

Disse medlemmer ser at langvarig frihetsberøvelse for såkalt ureturnerbare uten betryggende rettsbeslutning vil være urimelig på bakgrunn av viktige rettssikkerhetsprinsipper. For å ivareta rettssikkerheten mener disse medlemmer at det bør være mulig å påanke slike saker til relevant rettsinstans mens vedkommende sitter i lukket forvaring. Plassering i lukket forvaring må være tidsbegrenset, slik at hvis retur ikke har blitt effektuert innen rimelig tid, må saken vurderes på nytt i forhold til om man fortsatt er å anse som en fare for rikets sikkerhet.

Disse medlemmer vil understreke at det eksisterer et behov for å reforhandle og modernisere enkelte internasjonale konvensjoner, da de på noen områder representerer en urimelig hindring for utforming av nasjonale lover. Disse medlemmer vil vise til forslaget disse medlemmer fremmet i Budsjett-innst. S. I (2006-2007) om at Stortinget skal involveres ved fornyelse og ratifisering av internasjonale konvensjoner.

Disse medlemmer vil også presisere at der hvor det viser seg umulig å få i stand en tilfredsstillende returavtale, bør retur kunne finne sted til et naboland i nærheten av opprinnelseslandet.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

"Vedtak til lov

om endring i lov 24. juni 1988 nr. 64 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven)

I

I lov 24. juni 1988 nr. 64 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven) gjøres følgende endring:

§ 29 nytt femte ledd skal lyde:

Dersom grunnlaget for utvisning er bestemmelsens litra d, eller e, skal utlendingen holdes i lukket forvaring med brev- og besøkskontroll inntil utvisningen kan effektueres.

II

Loven trer i kraft straks."

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til statsrådens brev og har ingen ytterligere kommentarer. Dokumentet foreslås vedlagt protokollen.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Dokument nr. 8:23 (2006-2007) - representantlovforslag fra stortingsrepresentantene Siv Jensen, Per-Willy Amundsen og Jan Arild Ellingsen om lov om endring i lov 24. juni 1988 nr. 64 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven) (Utlendinger med utvisningsvedtak på bakgrunn av rikets sikkerhet kan holdes i lukket forvaring frem til utvisning kan effektueres) - vedlegges protokollen."