Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, har merket seg at Kommunal- og regionaldepartementet i den framlagte proposisjonen fremmer forslag til endringer i lov 28. juni 2002 nr. 57 om valg til Stortinget, fylkesting og kommunestyrer. Forslagene har som siktemål å redusere tallet på forkastede stemmer. Det foreslås å lovfeste en plikt for kommunene til å sende ut valgkort, og en endring av skjæringsdatoen fra 31. mai til 30. juni i valgåret, og en plikt til å identifisere seg for å kunne avgi sin stemme. Proposisjonen legger også opp til en endring i fristen for forhåndstemmegivning utenriks og på Svalbard.
Komiteen viser til at selv om departementet, mange
kommuner og fylkeskommuner og til dels media, informerte bredt om
regelverket før valget i 2005, var det mange velgere som
stemte i feil kommune eller stemte uten å ha stemmerett. Komiteen vil
peke på at det viktigste er å la flest mulig avgi stemme
på valgtinget, i den kommunen der de er bosatt. Derfor
må man legge vilkårene best mulig til rette for
at dette kan skje. Komiteen har merket seg at det
i høringsrunden, fra flere hold, blir lagt vekt på at
skjæringsdatoen kan endres uten store praktiske problemer,
og det vil bidra til at flere både vil ha anledning til å stemme
og være motivert til å delta i valget i den kommunen
de har flyttet til. Komiteen legger også vekt
på at en endring av skjæringsdatoen vil bidra
til at færre stemmesedler vil bli forkastet og at færre
personer vil stemme i feil kommune på valgdagen. Komiteen har
merket seg at en endring av skjæringsdatoen med en måned
vil ha mange fordeler. Den viktigste er at flere velgere kan stemme
på valgdagen i den kommunen de er bosatt på valgdagen.
Komiteen slutter seg til departementets synspunkter
i forslag til endring av skjæringspunktet fra 31. mai
til 30. juni i valgåret.
Komiteen har merket seg at mange kommuner sender
ut valgkort frivillig. Noen erfaringer viser at et stort flertall
medbringer valgkortet ved stemmegivningen. Spesielt letter dette
gjennomføringen av forhåndsstemmegivningen. Dessuten
kan det ikke utelukkes at utsendelse av valgkort bidrar til at velgeren blir
mer motivert til å stemme, bl.a. fordi valgkortet tilkjennegir
en oppmerksomhet om den enkelte velgers betydning for valget. Velgeren
får også nøyaktige opplysninger om stemmested
og tidspunkter. Hovedhensynet til de kommuner som har sendt ut valgkort,
har vært å gi velgeren informasjon om valget og
at dette er nyttig for stemmemottaker da det har sidehenvisning
til manntallet. Komiteen har merket seg at det er
kommunene som selv avgjør hva slag opplysninger, utover
forskriftens minimum, som skal stå på valgkortet. Komiteen legger
avgjørende vekt på at selv om velgeren ikke skulle
ha med seg valgkort til valgting, men kan legitimere seg, så skal velgeren
allikevel få anledning til å avgi sin stemme. Komiteen har
merket seg at det i høringsrunden legges vekt på at
en obligatorisk utsendelse av valgkort vil ha en kostnadsside. Komiteen er
tilfreds med at kommunene vil få en kompensasjon for dette ved
en økt inntektsramme på 13 mill. kroner i 2007.
Komiteen slutter seg til forslaget om å lovfeste
kommunenes plikt til å sende ut valgkort ved Stortings-,
fylkes- og kommunevalg.
Komiteen viser til at departementet
foreslår å endre valgloven slik at det blir et
krav om at ukjente velgere skal måtte legitimere seg for å kunne
avgi stemme. På institusjon kan velgerens identitet ved stemmegivning
bekreftes av en ansatt som legitimerer seg.
Komiteen slutter seg til forslaget om krav til legitimasjon
når en stemmer.
Komiteen har merket seg at forslaget
om å avslutte forhåndsstemmegivningen utenriks
nest siste fredag før valgdagen, så å si
har samlet støtte i høringsrunden. Komiteen ser
imidlertid på innvendingene fra sysselmannen på Svalbard
som vesentlige. Komiteen ser ut fra dette positivt
på at departementet har gitt sysselmannen anledning til
selv å bestemme at forhåndsstemmegivningen på Svalbard skal
avsluttes på et tidligere tidspunkt enn det som gjelder
innenriks.
Komiteen støtter nye frister for forhåndsstemmegivning
utenriks og på Svalbard.
Komiteen sier seg enig i at ordlyden
i § 29 nr. 4 siste punktum blir justert ved at
ordet "ikke" blir tatt ut.
Den nye teksten skal dermed lyde: "Bestemmelsene i §§ 36
til 38 a kommer likevel til anvendelse".
Komiteen har merket seg at det i denne
omgang verken blir foreslått en reduksjon i perioden for forhåndsstemmegivningen
innenriks, eller en utvidelse av fristen for når forhåndsstemmene
må ha kommet frem til valgstyret for å kunne godkjennes. Komiteen har
videre merket seg at det som tiltak for å redusere antallet
forhåndsstemmer som kommer for sent frem til å kunne
godkjennes, skal forskriftsfestes at alle forhåndsstemmene
skal sendes som A-post, og at departementet skal ta kontakt med
Posten før valget i 2007 og be om en oversikt over poststrekninger
der det kan være problematisk å få forhåndsstemmer
som er avgitt fredag frem til velgerens hjemkommune innen valgdagen
mandag.