Den som skal delta ved pådømmelsen av en sak, må nødvendigvis
kunne møte frem i en rettssal og oppfatte det som blir
fremført der. Hvilke krav som nærmere bestemt
skal stilles, avhenger av hvilke hensyn lekdommerdeltakelsen skal
ivareta.
De hensynene som ligger til grunn for at vi har lekdommere i
rettspleien, kan deles inn i to hovedgrupper. Den ene hovedgruppen
er hensyn som knytter seg til et mål om kvalitativt gode
avgjørelser i den enkelte sak. Den andre hovedgruppen er
hensyn knyttet til at domstolene skal være en integrert
del av samfunnet for øvrig. Til denne gruppen hører
blant annet hensynet til en demokratisk kontroll av rettsvesenet,
til offentlighet i rettspleien og til at allmennheten skal ha tillit
til det som skjer i domstolene.
Lekdommerutvalget går inn for at representativitetshensynet
skal være det førende for utvelgingen av alminnelige
meddommere og lagrettemedlemmer. For lagrettemedlemmer mener utvalget
at det i tillegg bør stilles som krav at de tidligere har
tjenestegjort som meddommere. For skjønnsmedlemmer mener utvalget
at oppnevning må skje på grunnlag av faglige kvalifikasjoner,
slik som i dag. For øvrig bør kravene være
de samme som for alminnelige meddommere og lagrettemedlemmer.
Dagens bestemmelse i domstolloven krever at den som skal velges
til utvalgene av lagrettemedlemmer og meddommere, skal være
"særlig skikket til hvervet". Etter departementets syn
bør bestemmelsen avløses av en regel om at den
som velges, må ha tilstrekkelige norskkunnskaper, og for øvrig
være personlig egnet til oppgaven. Det avgjørende
bør være nettopp om vedkommende er egnet for oppgaven.
I praksis er det slik bestemmelsen praktiseres i dag. Det er ikke
meningen å forbeholde vervet for en "elite", intellektuelt
eller på annen måte. Dermed bør heller
ikke lovteksten kunne gi inntrykk av det. I kravet om at vedkommende
skal være "personlig egnet til oppgaven", ligger det at
personen må ha de fysiske og mentale forutsetningene som
må til for å kunne være til stede i en
rettssak, forstå det som blir fremført der og
gi uttrykk for sin mening om saken.
Fagkyndige meddommere skal etter forslaget oppnevnes av retten
for den enkelte sak. Departementet foreslår at det, i tillegg
til kravet om særskilt sakkyndighet innenfor de temaer
saken gjelder, som hovedregel gjelde de samme vilkår for å være
fagkyndig meddommer som for å være alminnelig
meddommer. Fagkyndige meddommere er omfattet av kravet til særlig
skikkethet etter domstolloven. Departementet ser ingen avgjørende
grunn til at ikke kravet til personlige kvalifikasjoner i lovforslaget skal
gjelde for fagkyndige meddommere.
Departementet mener videre at spørsmålet om hvilke
krav som skal stilles til skjønnsmedlemmer naturlig hører
under en fremtidig revisjon av skjønnsprosessloven. På samme
måte som for fagkyndige meddommere er det vanskelig å se
noen gode grunner for at kravene til tilstrekkelige norskkunnskaper og
personlig egnethet ikke skal gjelde også for skjønnsmedlemmer.
Departementet er enig med Lekdommerutvalget i at det bør
lovfestes et særskilt kvalifikasjonskrav for medlemmer
av forliksrådene. Siden vervet i stor grad vil bestå i å lese
saksdokumenter, avholde meklingsmøter og forfatte avgjørelser,
må den som skal velges, beherske norsk, både skriftlig
og muntlig.
Komiteen vil understreke betydningen
av at lekfolk som velges til ulike funksjoner i rettssystemet, har
de personlige kvalifikasjoner som skal til for å kunne
utføre jobben, enten det er tale om kvalitativt gode avgjørelser
i den enkelte sak eller hensynet til å ivareta en demokratisk
kontroll av rettsvesenet, til offentlighet i rettspleien og til
at allmennheten kan ha tillit til det som skjer i domstolene. Komiteen har videre
merket seg at kravet om "særlig skikkethet" foreslås
erstattet av en regel om at den som velges, må ha tilstrekkelige
norskkunnskaper og for øvrig være personlig egnet
til oppgaven.
Komiteen er enig med departementet og Lekdommerutvalget
i at forliksrådet står i en særstilling. Tatt
i betraktning at medlemmene av forliksrådene må gjennom
relativt mye saksdokumenter, avholde meklingsmøter og fatte
avgjørelser, er det her ikke unaturlig å stille
krav om at den som velges, faktisk må beherske norsk, både
skriftlig og muntlig.