Det sentrale hensynet bak regler om tilbudsplikt er beskyttelse
av minoritetsaksjeeierne i målselskapet. Regler om tilbudsplikt
må samtidig ivareta hensynet til behovet for strukturendringer
i og kapitaltilførsel til næringslivet. Direktivet
om overtakelsestilbud fastsetter grunnleggende regler for oppkjøp
av selskaper med aksjer notert på et regulert marked i
en EØS-stat. Generelt er det imidlertid slik at de norske reglene
om tilbudsplikt allerede går vesentlig lenger enn det som
kreves i direktivet. Tilbudspliktsdirektivet er ikke til hinder
for strengere nasjonale regler.
Regulering av overtakelsestilbud er ny i EØS-rettslig
sammenheng. For å gjennomføre direktivet og dets
prinsipper er det nødvendig med visse justeringer av norsk
rett. Direktivet om overtakelsestilbud foreslås i hovedsak
gjennomført gjennom endringer i verdipapirhandelloven kapittel
6. I tillegg foreslås viktige endringer i de norske reglene
om overtakelsestilbud, som går lenger enn det som er nødvendig for å gjennomføre
våre direktivforpliktelser.
I proposisjonen kapittel 25 drøftes tilbudspliktsreglenes
virkeområde og enkelte sentrale definisjoner.
I proposisjonen kapittel 26 behandles de sentrale spørsmål
knyttet til tilbudspliktsgrensen og gjentatt tilbudsplikt mv. Det foreslås å senke
tilbudspliktgrensen fra erverv av aksjer som representerer mer enn
40 prosent av stemmene i selskapet til 1/3 av stemmene
i selskapet. Departementet slutter seg her til flertallsforslaget
fra utvalget. Videre foreslås å innføre
gjentatt tilbudsplikt ved erverv av aksjer som representerer mer
enn 40 og/eller 50 prosent av stemmene i selskapet. Forbudet
mot at pliktige tilbud kan inneholde vilkår foreslås
videreført. Blant annet som følge av forslaget
om å senke tilbudspliktgrensen foreslås enkelte
endringer i bestemmelsen om tilbudsplikt ved
etterfølgende erverv.
De nærmere reglene om frivillige tilbud drøftes
i proposisjonen kapittel 27. Etter forslaget blir frivillige tilbud
underlagt en noe mer omfattende regulering enn etter gjeldende rett.
Blant annet foreslås en plikt til at den som har fattet
en beslutning om å fremme et frivillig tilbud, straks gir
melding om dette til tilbudsmyndigheten og selskapet. Tilbudsmyndigheten
skal offentliggjøre meldingen. Tilbyder og målselskapet skal
umiddelbart etterpå informere sine ansatte. Plikten til å informere
de ansatte foreslås også å gjelde i forhold
til pliktige tilbud.
I proposisjonen kapittel 28 drøftes de nærmere regler
om tilbud og tilbudsdokumentet. Etter forslaget skal tilbudet fremsettes
innen rimelig tid etter at beslutning om fremsettelse av frivillig
tilbud er fattet. Det foreslås innført en regel
om at et frivillig tilbud skal angi en frist for aksjeeier til å akseptere
tilbudet som ikke kan settes kortere enn to uker og ikke lenger enn
ti uker.
Det foreslås enkelte nye krav vedrørende hvilke opplysninger
som skal fremgå av tilbudsdokumentet. Det foreslås
enkelte utvidede krav til styrets uttalelse om tilbudet. Videre
foreslås en uttrykkelig plikt for tilbyder til straks å offentliggjøre
resultatet av ethvert fremsatt tilbud.
Forslaget inneholder regler om gjensidig anerkjennelse av godkjennelse
av tilbudsdokument. Etter forslaget skal tilbudsdokument som er
godkjent av kontrollmyndigheten i en annen EØS-stat, anses
godkjent fra det tidspunkt det foreligger melding fra EØS-staten
om at det er godkjent av kontrollmyndigheten i vedkommende EØS-stat.
Tilbudsmyndigheten kan likevel stille krav om at tilbudsdokumentet oversettes.
I proposisjonen kapittel 29 drøftes de nærmere regler
om oppkjøpsvern mv. Det foreslås at regler om begrensninger
i styrets og ledelsens handlefrihet i tilbudsperioden gis anvendelse
både for pliktige og frivillige tilbud. Etter forslaget
kan generalforsamlingen i norske noterte selskaper gjennom vedtektsregulering
fastsette at direktivets regler om generalforsamlingens forhåndsgodkjennelse
av forsvarstiltak og tilsidesettelse av omsetnings- og stemmerettsbegrensninger
skal gjelde.
Tvangsinnløsning og innløsningsrett drøftes
i proposisjonen kapittel 30. Det foreslås en egen bestemmelse
i verdipapirhandelloven om tvangsinnløsning og innløsningsrett
ved erverv gjennom frivillig eller pliktig tilbud av mer enn ni
tideler av de stemmeberettigede aksjene og de stemmer som kan avgis på generalforsamlingen.
Videre foreslås en ny presumsjonsregel for tilbudspris.
Dersom tvangsinnløsning finner sted innen tre måneder
etter utløpet av tilbudsfristen, følger det av
forslaget at tilbudsprisen legges til grunn ved fastsettelsen av
løsningssummen, hvis ikke særlige grunner tilsier
en annen pris. Har tilbyder oppnådd eierandel som nevnt
gjennom et frivillig tilbud, kan tilbyder etter forslaget på nærmere
vilkår gjennomføre tvungen overføring
av aksjer uten at det først er fremsatt et pliktig tilbud.
Tilbudsmyndigheten drøftes i proposisjonens kapittel
31. Det foreslås å videreføre ordningen
med at det regulerte markedet der aksjene er notert, skal utføre
tilsyn og kontroll mht. overtakelsestilbud. Kontrollmyndigheten
foreslås benevnt "tilbudsmyndigheten". Oslo Børs
i dag er det eneste regulerte markedet for aksjer i Norge og vil
etter forslaget fortsatt ha oppgaver knyttet til overtakelsestilbud.
Etter forslaget skal det fremdeles være adgang til å fastsette
at kompetansen som tilbudsmyndighet kan tillegges Kredittilsynet.
Det foreslås samtidig å lovfeste en plikt for
tilbudsmyndigheten til å samarbeide og utveksle informasjon
med tilsvarende utenlandske myndigheter i spørsmål
om overtakelsestilbud.
Det vises generelt til proposisjonen del 3 for en nærmere
redegjørelse for Regjeringens lovforslag til gjennomføringen
av direktivet om overtakelsestilbud mv.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
lovforslag til gjennomføringen av direktivet om overtakelsestilbud
mv., jf. proposisjonen del 3, med unntak av forslaget til verdipapirhandelloven § 6-1
første ledd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag til verdipapirhandelloven § 6-1 første
ledd.
Komiteens flertall, medlemmenefra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, viser særlig til
forslaget om å senke tilbudspliktgrensen fra 40 pst. av
aksjene i selskapet til 1/3 av aksjene i selskapet, og
forslaget om å innføre gjentatt tilbudsplikt. Flertallet understreker
betydningen slike regler har for beskyttelse av minoritetsaksjonærer
i selskaper som kjøpes opp. Samtidig vil tilbudspliktreglene
ivareta hensynet til og behovet for kapitaltilførsel til
næringslivet.
Når det gjelder spørsmålet om etterfølgende kompensasjon,
er det vist til at det finnes regler om dette i enkelte andre europeiske
land (Sverige og England). Flertallet viser til at
reguleringen av overtakelsestilbud i disse landene fraviker reguleringen
i mange andre land på vesentlige punkter, bl.a. gis reglene
i form av bransjenormer og ikke i lovs form. Verken Danmark eller
Finland har regler om etterfølgende kompensasjon. Det synes
derfor ikke å foreligge en europeisk standard på dette
området, og vurderingen av spørsmålet
bør derfor skje ut fra en konkret vurdering av behovet
i det norske markedet.
Etter flertallets syn er det ikke behov for å innføre
regler om etterfølgende kompensasjon i Norge. I normalsituasjoner
vil tilbyder fremme et bud hvor prisen ligger på eller
over markedsprisen på tilbudstidspunktet. Aksjonærer
som er misfornøyde med budet, kan takke nei. Dersom tilbyder
i ettertid (de neste seks måneder) velger å kjøpe
flere aksjer i markedet til markedspris, bør denne kunne
gjøre dette uten å måtte kompensere tidligere
aksjonærer selv om kursen har gått opp. Aksjekurser
kan på kort tid endre seg som følge av en rekke
forhold utenfor tilbyders kontroll (oljepriser, generelle markedsforhold mv).
En regel om etterfølgende kompensasjon vil derfor i slike
normalsituasjoner fremstå som en urimelig byrde for hovedaksjonær,
samtidig som det gir minoritetsaksjonærene en tilfeldig
fordel.
Erfaring tyder imidlertid på at det har forekommet avvik
fra denne normalsituasjonen. Eksempelvis kan tilbyder søke å omgå tilbudsreglenes
krav om likebehandling av aksjonærer ved å forhandle
med større og mer kravstore aksjonærer etter at
tilbudet er gjennomført, for derved å unngå å betale
den fremforhandlede prisen til alle aksjonærer. Flertallet legger
til grunn at slik oppførsel fra tilbyder etter omstendighetene
vil rammes av det generelle forbudet mot urimelige forretningsmetoder
i lovforslaget § 3-9. Brudd på denne
bestemmelsen kan sanksjoneres med vinningsavståelse og
straff etter lovforslaget § 17-2 og § 17-3.
Etter flertallets syn er det ikke behov for å innføre
en absolutt og generell regel for å regulere en unntakssituasjon,
særlig når slike unntakssituasjoner uansett vil
kunne rammes av andre lovregler. Flertallet viser
også til at lovforslaget sett under ett vil innebære
en vesentlig styrking av minoritetsaksjonærenes rettigheter
i forhold til i dag, bl.a. ved at tilbudspliktgrensen
senkes og at det innføres regler om gjentatt tilbudsplikt.
I proposisjonen vises til NHOs høringsuttalelse om avtalefrihet
på dette området. Flertallet understreker
at lovforslaget på ingen måte vil endre gjeldende
rett i forhold til tilbudsreglenes ufravikelige karakter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre understreker
at reglene i verdipapirhandelloven om god forretningsskikk setter grense
for hvor lenge en aksjonær kan være bundet av
sin aksept etter at tilbudsperioden er utløpt. Det er iallfall
klart at tilbyder ikke kan la aksjonæren være bundet
uten at dette er begrunnet i at eventuelle tilbudsbetingelser reelt
sett ikke er oppfylt. Aksjonæren kan ikke holdes bundet
under dekke av at tilbudsbetingelser ikke er oppfylt, så langt
dette er under tilbyders kontroll. Videre mener disse medlemmer at
bindingstiden må være tydelig angitt i tilbudsdokumentet.
Disse medlemmer viser til at etter de foreslåtte
regler skal en tilbyder straks offentliggjøre resultatet
av et tilbud. Disse medlemmer understreker at tilbyder
umiddelbart etter at tilbudsperioden er utløpt, er forpliktet
til å skaffe seg oversikt over resultatet av tilbudet.
Tilbyder kan ikke bruke mer tid enn det som er nødvendig
for å gjennomføre tellingen av aksepter, og skal
straks etterpå offentliggjøre resultatet, uavhengig
av om det regulerte markedet er åpent for handel på dette
tidspunkt. Disse prinsippene er særlig viktige der det
er budkamp om selskapet eller der selskapet selv ikke ønsker
at tilbyderen skal overta selskapet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre konstaterer at Regjeringen foreslår å sette
grensen for tilbudsplikt til 33,3 pst. Disse medlemmer viser
imidlertid til at man i mange andre land opererer med en grense
på 30 pst. og at Norge dermed skiller seg ut fra det som
tilsynelatende kan være en europeisk standard. Videre viser disse
medlemmer til at en rekke instanser overfor finanskomiteen
har reist spørsmål ved flere sider av tilbudspliktreglene,
og flere overtakelsessituasjoner de senere årene har vist
at reglene er uklare og dermed har gitt opphav til en rekke tvister.
Overtakelsessituasjoner er sterkt fokuserte i finansmarkedet og
involverer store verdier. Potensialet for svekket tillit til det
norske markedet er derfor betydelig om ikke rammeverket er tilstrekkelig
klart. Disse medlemmer mener derfor at Regjeringen
fortløpende må holde øye med markedet
og vurdere behovet for en helhetlig gjennomgåelse av reglene
om overtakelsessituasjoner, herunder tilbudspliktgrensen på 33,3
pst. kontra 30 pst.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at grensen for tilbudsplikt ved aksjeerverv
er satt til 30 pst. i mange land i Europa som det er naturlig å sammenligne norsk
lovgivning med, blant annet i Sverige og Storbritannia. Både
dette faktum, og ønsket om å styrke minoritetsaksjonærenes
interesser ut over hva senkningen fra 40 pst. til 1/3 i
lovforslaget innebærer, tilsier at grensen bør
settes til 30 pst. også i Norge.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Verdipapirhandelloven § 6-1 første
ledd skal lyde:
(1) Den som gjennom erverv blir eier av aksjer som representerer
mer enn 30 pst. av stemmene i et norsk selskap hvis aksjer er notert
på norsk regulert marked (notert selskap), plikter å gi
tilbud om kjøp av de øvrige aksjene i selskapet.
Tilbudsplikten bortfaller dersom det foretas salg i samsvar med § 6-8,
jf. § 6-9."
Disse medlemmer viser videre til at et flertall
i lovutvalget anbefalte å innføre en bestemmelse om
at tilbyder som kjøper eller avtaler kjøp til
høyere pris enn tilbudsprisen innen seks måneder
etter utløpet av tilbudsperioden, skal betale differansen
mellom høyeste betalte eller avtalte pris og tilbudsprisen til
aksjeeiere som har akseptert tilbudet, jf. NOU 2005:17, kapittel
6.4.3. Disse medlemmer viser til at behovet for en
slik ekstra beskyttelse mot forskjellsbehandling mellom ulike aksjonærgrupper
er blitt dokumentert i Norge, samt til at lignende regler finnes
både i Sverige og Storbritannia.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Verdipapirhandelloven § 6-6 nytt fjerde ledd skal
lyde:
(4) Tilbyder som kjøper eller avtaler kjøp
til høyere pris enn tilbudsprisen innen seks måneder
etter utløpet av tilbudsperioden, skal betale differansen mellom
høyeste betalte eller avtalte pris og tilbudsprisen til
aksjeeiere som har akseptert tilbudet. Dette gjelder likevel ikke
dersom andre enn tilbyder fremsetter et pliktig eller frivillig
tilbud på selskapet etter reglene i dette kapittel."