Det vises til fire svarbrev fra Statsråd Bjarne Håkon
Hanssen på spørsmål fra Høyres
og Fremskrittspartiets stortingsgrupper vedr. Ot.prp. nr 56 (2006-2007)
Om lov om endringer i arbeidsmiljøloven og allmenngjøringsloven
(innleie, påseplikt for oppdragsgivere og innsynsrett for
tillitsvalgte), deres ref. 200700719-/HMR, 200700719 og
200607535.
De svar som gis i disse brevene viser at det er svært
mange uavklarte spørsmål knyttet til det fremsatte
lovforslag og at det er mange spørsmål det må tas
stilling til i forbindelse med utarbeidelse av forskrifter. Jeg
oppfatter denne saken som så viktig å få belyst
på en skikkelig måte at jeg finner grunn til å be om
svar på følgende oppfølgingsspørsmål:
1. Hvorfor har ikke departementet gitt
seg tid til å foreta en mer grundig vurdering i en så vidt
prinsipielt vanskelig sak? Mener Statsråden det
er heldig å gi en så vid fullmaktslov som det
nå legges opp til?
2. I svarbrev til Fremskrittspartiets stortingsgruppe skriver
Statsråden at en sjekkliste, lik det NHO har foreslått,
ikke går langt nok for å sikre seriøsitet.
Som begrunnelse vises til at det allerede er vedtatt en ordning
med innføring av ID-kort for bygge- og anleggsbransjen.
Videre vises til at det er gitt økte bevilgninger til Arbeidstilsynet.
Statsråden mener at forslagene i proposisjonen vil være
et viktig supplement i arbeidet med å fremme seriøsitet
i arbeidslivet. Med utgangspunkt i at de forslagene som nå er
foreslått er omstridte og reiser prinsipielle juridiske
spørsmål: Hvorfor avventer ikke regjeringen situasjonen
og heller sørger for at de allerede innførte tiltakene
evalueres før det foretas ytterligere skritt, eventuelt nøyer
seg med å innføre en sjekkliste? I den sammenheng
vises det også til at Arbeidstilsynet fikk stansningsrett
ved brudd på allmenngjøringsforskriften i desember
2006. Arbeidstilsynet uttaler selv at stansningsretten har vært
et hensiktsmessig virkemiddel i arbeidet med å fremme seriøsitet
i arbeidslivet.
3. Det er ikke gitt noe tilfredsstillende svar på omfanget
av påseplikten. Arbeidstilsynet er gitt ansvar for å føre
tilsyn med at påseplikten overholdes. Burde ikke derfor
denne utformes mer konkret? Sett fra bedriftens ståsted
er det viktig å vite hvilke forpliktelser som pålegges
dem. På denne måten vil det også være
lettere for Arbeidstilsynet å føre tilsyn.
4. Innsynsretten for tillitsvalgte er utformet som en lovfestet
dokumentasjonsplikt for oppdragstakere. Hvorfor er ikke påseplikten
utformet på samme måte? Er det en heldig rettsutvikling
at det offentlige griper inn og regulerer hva som skal tas inn i
kontrakter? Bør ikke offentligrettslige plikter tas inn
i lov/forskrift? Er dette spørsmålet forelagt
Justisdepartementets lovavdeling på prinsipielt grunnlag?
Statsråden skriver at mange bedrifter allerede foretar
stikkprøvekontroller. Dette er imidlertid store bedrifter
innenfor offshore med stor administrasjon og god inntjeningsevne.
Evnen til å gjennomføre kontroller vil være
en helt annen for mindre bedrifter. Det samme gjelder den økonomiske
bæreevnen.
5. Statsråden skriver at de tillitsvalgte ikke
skal ha adgang til å ta med seg informasjon de får
i kraft av rollen som kontrollør når de forhandler
lønns- og arbeidsvilkår for egne medlemmer, og
at dette fremgår klart av lovforslaget. Hvordan er dette mulig
i praksis, dersom en først sitter inne med en type informasjon?
Mener statsråden at det skal velges egne tillitsvalgte
som utelukkende skal fungere som kontrollører? Statsråden
bruker for øvrig selv begrepet "kontrollør" i
sin korrespondanse. Mener statsråden at de tillitsvalgte
er kontrollører? Innebærer ikke det i så tilfelle
en erkjennelse av at offentligrettslige oppgaver delegeres til
private aktører?
6. Tradisjonelt er den tidsbruken som tillitsvalgte skal
få for å utføre tillitsmannsarbeide regulert
i avtaleverket mellom partene i arbeidslivet. Slik forslaget nå er
utformet kan det fort oppstå uenighet om hvor mye tid som
er nødvendig for å utføre tilsynsarbeide.
Mener statsråden at dette ikke er noe som det skal tas
stilling til? Når statsråden oppgir at spørsmålet "først og fremst må bero på omfanget
av brudd på allmenngjøringsforskrifter" bygger
dette etter min mening på et noe naivt syn. I praksis vil
situasjonen ofte kunne være at de tillitsvalgte har en
mistanke om brudd. Hvor mye tid skal de så kunne bruke
for å kunne avkrefte/bekrefte denne mistanken?
Hvem skal for øvrig betale for tidsbruken? Mener statsråden
at tilsynsarbeidet skal utføres innenfor den tiden som
ar avsatt til tillitsvalgsarbeid etter avtaleverket mellom partene?
7. Statsråden skriver at underentreprenøren
ikke kan reservere seg mot at tillitsvalgte gis innsyn og i stedet
sender dokumentasjonen til Arbeidstilsynet. Det skrives videre at
dersom virksomheten klart kan dokumentere at relevante opplysninger
allerede er sendt til Arbeidstilsynet, vil den tillitsvalgte "slik jeg ser det, ikke ha noe reelt behov for å motta
opplysningene" og at Arbeidstilsynet, virksomhetene og de
tillitsvalgte vil finne frem hensiktsmessige samarbeidsformer. Det bes
om en nærmere redegjørelse for dette syn. Hva
er den reelle grunnen til at virksomheten skal dokumentere overfor
tillitsvalgte hvis informasjonen allerede er sendt Arbeidstilsynet?
Det reises også spørsmål om en ved utarbeidelse
av lover kan legge til grunn at partene vil finne frem til hensiktsmessige
samarbeidsformer. Er ikke lovgivers oppgave også å ta
høyde for eventuelle konfliktsituasjoner og dernest gi
løsningsmekanismer når slike måtte oppstå?
Har Justisdepartementets Lovavdeling uttalt seg om de lovtekniske
spørsmål i saken?
Svar på dette brevet kan sendes direkte til Arbeids-
og sosialkomiteen, ved komitésekretær Berit Skovly.