Graver-gruppen har foreslått tiltak som skal gjøre det enklere
for tilsynsmyndighetene å reagere overfor helsepersonell som har
overtrådt relevant regelverk knyttet til utstedelse av attester
og erklæringer. I den forbindelse har gruppen foreslått en ny bestemmelse
om tilbakekall av retten til å utstede attester og erklæringer.
Bestemmelsen er foreslått som ny § 62 a i helsepersonelloven. I
henhold til bestemmelsen bør tilbakekall kunne skje hvis helsepersonellet
har utstedt attester, erklæringer o.l. i strid med loven eller bestemmelser
gitt i medhold av den.
Under henvisning til at en del tunge høringsinstanser tok visse
forbehold for sin støtte til forslaget, og særlig på bakgrunn av
høringsuttalelsen fra Statens helsetilsyn, fant departementet grunn
til å vurdere enkelte andre lovendringer i sammenheng med Graver-gruppens
forslag til ny helsepersonellov § 62 a. I departementets høringsnotat
foreslo derfor departementet å endre helsepersonellovens advarselsbestemmelse
i § 56 og en ny § 59 a for å gi adgang til å treffe vedtak om begrenset
autorisasjon uten at vilkårene for fullt tilbakekall er oppfylt.
Som en konsekvens av høringsnotatet og høringsuttalelsene til dette
foreslår departementet endringer i advarselsbestemmelsen i § 56
og en ny § 59 a om begrenset tilbakekall av autorisasjon, i stedet
for å foreslå en ny § 62 a i samsvar med Graver-gruppens rapport.
Komiteen peker på at Graver-gruppen
har fremhevet det som en svakhet ved helsepersonellovens system
at tilsynsmyndighetene, i tilfeller hvor helsepersonell utferdiger
attester/erklæringer i strid med lovens bestemmelser, i hovedsak
kun kan velge mellom reaksjonsalternativene advarsel og tilbakekall/suspensjon
av helsepersonellets autorisasjon eller lisens. Gruppen peker også
på at dette er strenge reaksjoner som sjelden brukes, noe som kan
føre til at det i for liten grad blir reagert når helsepersonell skriver
mangelfulle eller misvisende attester/erklæringer. Komiteen viser
til de alvorlige konsekvenser som i enkelte tilfeller kan bli resultatet
av slik praksis, for eksempel i forbindelse med saken som førte
til Oslo tingretts dom av 4. desember 2007.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til at departementet i Ot.prp. nr. 25
(2007-2008) istedenfor å følge opp Graver-gruppens forslag til ny
§ 62 a foreslår endringer i helsepersonellovens advarselsbestemmelse
i § 56 og en ny § 59 a om begrenset tilbakekall av autorisasjon. Flertallet støtter
departementets forslag som nevnt, og det vises i den forbindelse
til innstillingens pkt. 6.2 og pkt. 7.2 hvor det redegjøres nærmere
for dette. Flertallet kan derfor ikke støtte forslaget
til ny § 62 a. For ordens skyld vil flertallet også
vise til at det av Ot.prp. nr. 25 (2007-2008) fremgår at både Sosial-
og helsedirektoratet og Akershus universitetssykehus i sine senere
høringsuttalelser støttet departementets forslag til ny § 59 a som
ble foreslått å skulle komme istedenfor Graver-gruppens forslag
til ny § 62 a, jf. proposisjonens pkt. 10.4.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enige med Graver-gruppen i at helsepersonellovens §§ 59 og 56 er
mindre egent til anvendelse i tilfeller der helsepersonell utferdiger
attester/erklæringer i strid med lovens bestemmelser.
Slik disse medlemmer ser det, er departementets
forslag om endringer i advarselsbestemmelsen i § 56 og en ny § 59
a om begrenset tilbakekall av autorisasjon i stedet for å foreslå
en ny § 62 a ikke like klargjørende og direkte rettet mot problemet
med og konsekvensene av mangelfulle eller misvisende attester/erklæringer.
Disse medlemmer viser til at flere av høringsinstansene
har støttet Graver-gruppens forslag til ny § 62 a, og at flere har
kommet med forslag til mindre endringer. Akershus Universitetssykehus
har bl.a. uttalt:
"Akershus Universitetssykehus finner det betimelig at
en ny, egen hjemmel supplerer helsepersonellovens kapittel som omhandler
administrative reaksjoner. Den foreslåtte bestemmelse, § 62 a, er
fleksibel i forhold til alvorlighetsgraden av brudd på helsepersonelloven
§ 15 i helsepersonelloven".
Også Sosial- og helsedirektoratet har støttet bestemmelsen og
viser til at advarsel etter § 56 i mange tilfeller ikke vil være
en tilstrekkelig streng reaksjon, særlig med tanke på alternativet
som er suspensjon/tilbakekall av autorisasjon. Statens helsetilsyn
har uttalt seg mot forslaget og vist til at det ikke er hensiktsmessig
med en særreaksjon på dette området.
Disse medlemmer anser det som formålstjenelig
med en ny paragraf i lov om helsepersonell som konkret tar for seg
reaksjoner rettet mot misbruk av adgangen til å benytte sin stilling
og kompetanse i en situasjon der helsepersonell er inhabil. Etter disse
medlemmers vurdering er det nødvendig med strenge reaksjoner
overfor slikt misbruk som bidrar til å svekke allmennhetens tillit
til helsepersonells troverdighet og uavhengighet i viktige saker
som har stor betydning for den enkelte. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell (helsepersonelloven)
skal ny § 62 a lyde:
§ 62 a Tilbakekall av retten til å utferdige attester, erklæringer
o.l.
Hvis helsepersonells utferdigelse av attester, erklæringer o.l.
er i strid med denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den,
kan Statens helsetilsyn helt eller delvis kalle tilbake retten til
å utferdige attester, erklæringer o.l.
Ved vurdering av tilbakekall etter første ledd skal det legges
vekt på alvorligheten av overtredelsen, herunder om den har foregått
over tid, dens omfang, om overtredelse skyldes forsettlig eller
grovt uaktsomt forhold fra helsepersonellets side, om overtredelsen
har ført til uriktige avgjørelser i rettsforhold, herunder at noen
ikke har fått den rettsstilling de har krav på eller har fått en
uberettiget rettsstilling, samt om helsepersonellet tidligere har
mottatt advarsel for lignende forhold.
Tilbakekall etter første ledd skal gjelde for en bestemt tid.
Tilbakekall skal, når forholdene taler for det, begrenses til å
gjelde bestemte typer attester, erklæringer o.l. eller til å gjelde
attester, erklæringer o.l. som utferdiges til bruk for nærmere bestemte
formål eller overfor nærmere bestemte mottakere.
Helsepersonell kan selv gi avkall på retten til å utferdige attester,
erklæringer o.l. ved skriftlig erklæring til Helsetilsynet i fylket.
Et avkall er bindende i den perioden det er gitt for.
Vedtak om tilbakekall av retten til å utferdige attester, erklæringer
o.l. er enkeltvedtak etter forvaltningsloven."