4. Ny sanksjonsbestemmelse i helsepersonelloven - tilbakekall av rett til å utstede attester, erklæringer o.l.

4.1 Sammendrag

Graver-gruppen har foreslått tiltak som skal gjøre det enklere for tilsynsmyndighetene å reagere overfor helsepersonell som har overtrådt relevant regelverk knyttet til utstedelse av attester og erklæringer. I den forbindelse har gruppen foreslått en ny bestemmelse om tilbakekall av retten til å utstede attester og erklæringer. Bestemmelsen er foreslått som ny § 62 a i helsepersonelloven. I henhold til bestemmelsen bør tilbakekall kunne skje hvis helsepersonellet har utstedt attester, erklæringer o.l. i strid med loven eller bestemmelser gitt i medhold av den.

Under henvisning til at en del tunge høringsinstanser tok visse forbehold for sin støtte til forslaget, og særlig på bakgrunn av høringsuttalelsen fra Statens helsetilsyn, fant departementet grunn til å vurdere enkelte andre lovendringer i sammenheng med Graver-gruppens forslag til ny helsepersonellov § 62 a. I departementets høringsnotat foreslo derfor departementet å endre helsepersonellovens advarselsbestemmelse i § 56 og en ny § 59 a for å gi adgang til å treffe vedtak om begrenset autorisasjon uten at vilkårene for fullt tilbakekall er oppfylt. Som en konsekvens av høringsnotatet og høringsuttalelsene til dette foreslår departementet endringer i advarselsbestemmelsen i § 56 og en ny § 59 a om begrenset tilbakekall av autorisasjon, i stedet for å foreslå en ny § 62 a i samsvar med Graver-gruppens rapport.

4.2 Komiteens merknader

Komiteen peker på at Graver-gruppen har fremhevet det som en svakhet ved helsepersonellovens system at tilsynsmyndighetene, i tilfeller hvor helsepersonell utferdiger attester/erklæringer i strid med lovens bestemmelser, i hovedsak kun kan velge mellom reaksjonsalternativene advarsel og tilbakekall/suspensjon av helsepersonellets autorisasjon eller lisens. Gruppen peker også på at dette er strenge reaksjoner som sjelden brukes, noe som kan føre til at det i for liten grad blir reagert når helsepersonell skriver mangelfulle eller misvisende attester/erklæringer. Komiteen viser til de alvorlige konsekvenser som i enkelte tilfeller kan bli resultatet av slik praksis, for eksempel i forbindelse med saken som førte til Oslo tingretts dom av 4. desember 2007.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at departementet i Ot.prp. nr. 25 (2007-2008) istedenfor å følge opp Graver-gruppens forslag til ny § 62 a foreslår endringer i helsepersonellovens advarselsbestemmelse i § 56 og en ny § 59 a om begrenset tilbakekall av autorisasjon. Flertallet støtter departementets forslag som nevnt, og det vises i den forbindelse til innstillingens pkt. 6.2 og pkt. 7.2 hvor det redegjøres nærmere for dette. Flertallet kan derfor ikke støtte forslaget til ny § 62 a. For ordens skyld vil flertallet også vise til at det av Ot.prp. nr. 25 (2007-2008) fremgår at både Sosial- og helsedirektoratet og Akershus universitetssykehus i sine senere høringsuttalelser støttet departementets forslag til ny § 59 a som ble foreslått å skulle komme istedenfor Graver-gruppens forslag til ny § 62 a, jf. proposisjonens pkt. 10.4.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er enige med Graver-gruppen i at helsepersonellovens §§ 59 og 56 er mindre egent til anvendelse i tilfeller der helsepersonell utferdiger attester/erklæringer i strid med lovens bestemmelser.

Slik disse medlemmer ser det, er departementets forslag om endringer i advarselsbestemmelsen i § 56 og en ny § 59 a om begrenset tilbakekall av autorisasjon i stedet for å foreslå en ny § 62 a ikke like klargjørende og direkte rettet mot problemet med og konsekvensene av mangelfulle eller misvisende attester/erklæringer.

Disse medlemmer viser til at flere av høringsinstansene har støttet Graver-gruppens forslag til ny § 62 a, og at flere har kommet med forslag til mindre endringer. Akershus Universitetssykehus har bl.a. uttalt:

"Akershus Universitetssykehus finner det betimelig at en ny, egen hjemmel supplerer helsepersonellovens kapittel som omhandler administrative reaksjoner. Den foreslåtte bestemmelse, § 62 a, er fleksibel i forhold til alvorlighetsgraden av brudd på helsepersonelloven § 15 i helsepersonelloven".

Også Sosial- og helsedirektoratet har støttet bestemmelsen og viser til at advarsel etter § 56 i mange tilfeller ikke vil være en tilstrekkelig streng reaksjon, særlig med tanke på alternativet som er suspensjon/tilbakekall av autorisasjon. Statens helsetilsyn har uttalt seg mot forslaget og vist til at det ikke er hensiktsmessig med en særreaksjon på dette området.

Disse medlemmer anser det som formålstjenelig med en ny paragraf i lov om helsepersonell som konkret tar for seg reaksjoner rettet mot misbruk av adgangen til å benytte sin stilling og kompetanse i en situasjon der helsepersonell er inhabil. Etter disse medlemmers vurdering er det nødvendig med strenge reaksjoner overfor slikt misbruk som bidrar til å svekke allmennhetens tillit til helsepersonells troverdighet og uavhengighet i viktige saker som har stor betydning for den enkelte. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell (helsepersonelloven) skal ny § 62 a lyde:

§ 62 a Tilbakekall av retten til å utferdige attester, erklæringer o.l.

Hvis helsepersonells utferdigelse av attester, erklæringer o.l. er i strid med denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, kan Statens helsetilsyn helt eller delvis kalle tilbake retten til å utferdige attester, erklæringer o.l.

Ved vurdering av tilbakekall etter første ledd skal det legges vekt på alvorligheten av overtredelsen, herunder om den har foregått over tid, dens omfang, om overtredelse skyldes forsettlig eller grovt uaktsomt forhold fra helsepersonellets side, om overtredelsen har ført til uriktige avgjørelser i rettsforhold, herunder at noen ikke har fått den rettsstilling de har krav på eller har fått en uberettiget rettsstilling, samt om helsepersonellet tidligere har mottatt advarsel for lignende forhold.

Tilbakekall etter første ledd skal gjelde for en bestemt tid. Tilbakekall skal, når forholdene taler for det, begrenses til å gjelde bestemte typer attester, erklæringer o.l. eller til å gjelde attester, erklæringer o.l. som utferdiges til bruk for nærmere bestemte formål eller overfor nærmere bestemte mottakere.

Helsepersonell kan selv gi avkall på retten til å utferdige attester, erklæringer o.l. ved skriftlig erklæring til Helsetilsynet i fylket. Et avkall er bindende i den perioden det er gitt for.

Vedtak om tilbakekall av retten til å utferdige attester, erklæringer o.l. er enkeltvedtak etter forvaltningsloven."