3. Endringer av helsepersonelloven § 15 om krav til attester, erklæringer o.l.

3.1 Sammendrag

Helsepersonelloven § 15 oppstiller bestemte krav til helsepersonells utstedelse av ulike attester, erklæringer o.l. Bestemmelsen inneholder også en egen habilitetsregel.

Graver-gruppen har foreslått at kravene til helsepersonells attester, erklæringer o.l. presiseres i helsepersonelloven § 15, samt i en egen forskrift gitt med hjemmel i denne bestemmelsen.

Det redegjøres for gjeldende rett som er relevant for helsepersonells utstedelse av attester, erklæringer o.l.

Det framholdes at habilitetsregelen i helsepersonelloven § 15 er en pliktregel, det vil si et forbud mot å utstede en erklæring dersom det foreligger inhabilitet. I så måte skiller bestemmelsen seg fra reglene i forvaltningsloven som er kompetanseregler i juridisk forstand, det vil si regler som knytter seg til gyldigheten av forvaltningsvedtak. Graver-gruppen mente det burde vurderes å endre habilitetsregelen i helsepersonelloven § 15 fra en pliktbestemmelse til en kompetansebestemmelse og har anbefalt at Helse- og omsorgsdepartementet utreder dette nærmere. Helse- og omsorgsdepartementet er av den oppfatning at spørsmålet om endring av habilitetsregelen i helsepersonelloven § 15 fra en pliktbestemmelse til en kompetansebestemmelse ikke bør følges opp, og uttaler at dersom slik lovendring skal foreslås, bør dette i så fall skje som følge av en mer generell og prinsipiell utredning av hvilke konsekvenser lovendringen vil ha.

Departementet foreslår en lovteknisk justering av helsepersonelloven § 15 slik at någjeldende begrep "attest, legeerklæring o.l." endres til begrepet "attest, erklæring o.l.". Endringen er ikke ment å innebære noen realitetsendring. Slik lovendring vil medføre at bestemmelsens tittel bør endres tilsvarende.

Departementet foreslår en lovendring som presiserer at helsepersonell i sine attester/erklæringer skal medta "opplysninger som helsepersonellet bør forstå er av betydning for mottageren og for formålet med attesten, erklæringen o.l.". Etter departementets oppfatning må den foreslåtte lovendring i en viss utstrekning bare sies å representere en presisering av gjeldende rett.

Departementet foreslår videre en presisering av at helsepersonellet har en opplysningsplikt dersom de i sine attester/erklæringer kun bygger på en begrenset del av de opplysninger helsepersonellet har.

Det framholdes at dagens regulering gjennom helsepersonelloven § 15 er forholdsvis overordnet og generell. Departementet mener det kan være hensiktsmessig å forskriftsfeste mer detaljerte regler om helsepersonells utstedelse av attester, erklæringer o.l. og foreslår at det som nytt andre ledd i helsepersonelloven § 15 inntas hjemmel for at departementet ved forskrift kan gi nærmere bestemmelser om hvordan ulike attester, erklæringer o.l. skal utformes, og hvilke opplysninger de skal inneholde.

3.2 Komiteens merknader

Komiteen støtter departementets konklusjoner når det gjelder vurderingen av endringer i helsepersonellovens § 15 fra pliktbestemmelse til kompetansebestemmelse.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at departementet i Ot.prp. nr. 25 (2007-2008) som utgangspunkt har konkludert med at forslaget om å endre helsepersonelloven § 15 fra en pliktbestemmelse til en kompetansebestemmelse ikke bør følges opp. Flertallet viser blant annet til høringsuttalelse fra Legeforeningen hvor det påpekes at den vesentligste utfordringen vedrørende habilitetsproblematikk synes å være knyttet til bevisstgjøring av helsepersonell omkring dette. Justis- og politidepartementet har også uttrykt skepsis til en slik endring, og Statens helsepersonellnemnd har vist til at følgene av eventuell inhabilitet bør vurderes konkret i den enkelte sak. Blant annet under henvisning til disse høringsinstansenes syn mener flertallet at det på det nåværende tidspunkt ikke er behov for å pålegge departementet å utrede en slik lovendring. Flertallet finner det hensiktsmessig at Helse- og omsorgsdepartementet, eventuelt i samråd med Justis- og politidepartementet som er ansvarlig for forvaltningsloven, foretar en vurdering av hvorvidt det anses hensiktsmessig eller nødvendig å utrede de problemstillinger en slik lovendring vil reise, herunder de konsekvenser endringen i så fall vil ha.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre anser det som uheldig at erklæringer, attester og lignende som er utstedt av helsepersonell som er inhabil, skal kunne ha innflytelse på sakers behandling og utfall, uavhengig av bakgrunnen for og innholdet i inhabiliteten. Disse medlemmer er enig med både Graver-gruppen, departementet og høringsinstansene i at problemstillingen må utredes nærmere før endringer fra plikt- til kompetansebestemmelse vurderes. Disse medlemmer vil derfor be Regjeringen få gjennomført en prinsipiell og generell vurdering av hvilke konsekvenser en lovendring vil kunne få, og på hvilken måte en lovendring eventuelt kan gjennomføres, slik at erklæringer, attester og lignende som er avgitt av inhabilt helsepersonell, ikke får utilsiktede eller urettmessige konsekvenser.