Jeg viser til brev av 4. april 2008 fra Familie- og kulturkomiteen
med spørsmål knyttet til behandlingen av Ot. prp. nr. 33 (2007 -2008)
Felles ekteskapslov for heterofile og homofile par. Jeg har følgende svar
på spørsmålene og gjør oppmerksom på at svar på spørsmål om bioteknologiloven
er utformet i samråd med Helse- og omsorgsdepartementet.
1. Med dette lovforslaget fratas ikke barn muligheten til å kjenne
sine biologiske foreldre og få omsorg fra dem. Det foreslås at det
åpnes opp for å tilby assistert befruktning til lesbiske par som
er gift eller samboere på lik linje med heterofile par. Et slikt
tilbud er tilgjengelig flere steder i utlandet i dag og benyttes
av norske lesbiske. Regjeringen ser det som en fordel å kunne tilby
assistert befruktning til lesbiske par i Norge bl.a.fordi dette
innebærer at barna får rett til å få informasjon om sin biologiske
far (donor) når barnet blir 18 år jf. bioteknologiloven § 2-7. Det
er i Norge ikke lenger tillatt å benytte sæd fra anonyme sædgivere.
Bakgrunnen for opphevelsen av anonymitetsprinsippet i 2005 var bl.a.
at barn bør ha rett til å kjenne sitt biologiske opphav. Dette er
i tråd med FNs barnekonvensjon artikkel 7.
2. Barneperspektivet er nevnt av mange høringsinstanser. Det
fremgår av høringsinstansenes svar at det er forskjellig syn på
hva som er barnets beste. Barneperspektivet er gjennomgående omtalt
og behandlet i proposisjonen. Det vises bl.a. til kapitel 5 side
28 flg., kapitel 7 særlig side 49 flg., kapitel 8 særlig side 62
flg., og kapitel 9. I punkt 1.3 ble det kun foretatt en kort oppsummering
av høringsinstansenes syn.
3. Som nevnt under svar på spørsmål 1 så legges det til rette
for at alle barn som blir til ved assistert befruktning – også barn
av to lesbiske foreldre – skal få anledning til å kjenne sitt biologiske
opphav når barnet blir 18 år. Lovendringsforslaget er følgelig i
tråd med Norges forpliktelser etter FNs barnekonvensjon. Retten
til å kjenne sitt biologiske opphav vil være tilsvarende for barn
med lesbiske foreldre som for andre som benytter sæddonasjon.
4. Komiteen viser til et sitat fra gjeldende retningslinjer for
undersøkelse og godkjenning av adoptivsøkere ved utenlandsadopsjon
Q-0972 fra 1998. Sitatet er hentet fra kommentarene til retningslinjene som
omhandler enslige søkere. Av retningslinjene går det frem at adopsjonsloven
ikke inneholder bestemmelser om forbud mot at enslige får adoptere, men
at det har vært ført en restriktiv praksis ut fra den oppfatning
at det gir barn større trygghet å ha to foreldre. Det sentrale i
retningslinjene om enslige er at det legges til grunn at det er
best for barn å vokse opp med to foreldre.
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet gir i sin høringsuttalelse
tilslutning til forslaget om å åpne for at ektepar av samme kjønn
gis en rett til å bli vurdert som adoptivforeldre.
5. Norsk Pensjonistforbunds syn, slik det er uttrykt i høringsuttalelsen
datert 19. juli 2007, er korrekt sitert i proposisjonen.
Departementet har mottatt og registrert en enkelthenvendelse
fra et alminnelig medlem i Norsk Pensjonistforbundet 10. januar
2008. I dette brevet gjøres det oppmerksom på at prosedyrer for
høringssaker ble tatt opp på landsstyremøte i forbundet. Det er ikke
registrert henvendelse fra organisasjonen Norsk Pensjonistforbund
om at høringsuttalelsen av 19. juli 2007 trekkes tilbake eller endres.
6. Et tilbud om assistert befruktning til lesbiske par vil antagelig
få noe betydning for ventetiden for heterofile par gitt dagens kapasitet
og ressurser, men det er ikke mulig å angi noe tall for dette.
7. Det stipulerte antall lesbiske par utgjør ca. 6 % av dagens
behandlinger.
8. Utredningsinstruksens formål er å sikre god forberedelse av
og styring med bl.a. regelendringer, jf instruksen punkt 1.1. Utredningsinstruksen
omtaler økonomiske og administrative konsekvenser i punkt 2.3.1,
mens "andre vesentlige konsekvenser" omtales samlet i punkt 2.3.2.
Punkt 2.3.2 understreker at "Hvilke konsekvenser som skal utredes,
må vurderes i den enkelte sak."
Veileder til utredningsinstruksen åpner også for at "Arbeid med
utredninger kan organiseres på ulike måter, for eksempel ved (…)
(ikke-uttømmende oppregning).
I henhold til utredningsinstruksen har Barne- og likestillingsdepartementet
hovedansvar for utredning av lovforslaget. I tråd med instruksens
veileder punkt 4.1 er utredningen i tillegg forankret hos eksterne
bidragsytere, i en intern arbeidsgruppe samt i en referansegruppe
bestående av representanter fra berørte departement, Den norske
kirke, andre trossamfunn, livssynssamfunn og interesseorganisasjoner.
Ovennevnte viser at utredningsinstruksen åpner for et visst skjønn
når det gjelder hvilke konsekvenser som bør utredes nærmere samt
valg av utredningsform. Jeg legger til grunn at lovforslaget er
utredet i henhold til utredningsinstruksen.
9. Idet utredningsinstruksen er fulgt, er heller ikke rutinene
knyttet til fravikelse av instruksen aktuelle for nærværende sak.
For øvrig viser jeg til svar på spørsmål 8.
10. Sak om prosess for utredning av felles ekteskapslov er forberedt
av Barne- og likestillingsdepartementet og behandlet i regjeringen.
For øvrig vises det til svar på spørsmål 8 og 9, hvor det tilbakevises
at instruksen er brutt.
11. Saken er utredet i henhold til utredningsinstruksen, jf svar
på spørsmål 8-10. Selv om ytterligere utredning i prinsippet kunne
vært mulig, har Barne- og likestillingsdepartementet lagt til grunn
at saken er tilstrekkelig utredet.
Forslaget til felles ekteskapslov berører verdispørsmål og er
motivert bl.a. av hensynet til likebehandling/likestilling - i tråd
med regjeringens politikk for øvrig.
12. Alle høringsuttalelser er tatt i betraktning ved arbeidet
med proposisjonen. Det er knyttet merknader til et utvalg blant
disse. Proposisjonen reflekterer at det foreligger ulike syn på
hvordan begrepene "likebehandling" og "rettmessig" kan og bør forstås.
13. Assistert befruktning til lesbiske par må alltid skje ved
bruk av donorsæd. Det følger av bioteknologiloven § 2–7 at den som
er født etter assistert befuktning ved hjelp av donorsæd, ved fylte
18 år har rett til å få opplysninger om sædgivers identitet. Barnets
rett til opplysninger om sæddonor er uavhengig av om barnets foreldre
er to kvinner eller en kvinne og en mann.
Det er gitt regler om sædgiver i bioteknologiloven §§ 2–9 og
2–10. En sædgiver skal etter § 2–9 annet ledd ikke gis opplysninger
om parets eller barnets identitet. Det vil således ikke være grunnlag
for noe "omsorgsforhold" mellom den biologiske far (sæddonor) og
barnet.
Det kan for øvrig vise til at det i Ot.prp. nr. 64 (2002–2003)
Om lov om medisinsk bruk av bioteknologi m.m. (bioteknologiloven)
understrekes at sædgiver ikke vil kunne få rettigheter og plikter
som far overfor barn som han er biologisk opphav til. Det vil ikke
eksistere noe rettsforhold, for eksempel i form av arv, mellom barnet
og sædgiveren eller hans slekt.
14. Regjeringens integreringspolitikk tar høyde for gjensidig
tilpasning. Forslagene i proposisjonen er således ikke i konflikt
med regjeringens integreringspolitikk.
Integreringspolitikken er bl.a. formulert slik på www.regjeringen.no:
"Integrering handler om tilrettelegging og tilpassing
for at nye innvandrere skal bli inkludert i samfunnet. Målet er
å sikre at innvandrere raskest mulig bidrar med sine ressurser i
det norske arbeidslivet og i samfunnet for øvrig. Rett og plikt
til deltakelse i introduksjonsprogram og rett og plikt til norskopplæring
er viktige tiltak i integreringspolitikken."
Toleranse overfor homofile er i tråd med regjeringens integreringspolitikk.
15. Forslag til felles ekteskapslov er forankret i Soria Moria-erklæringen.
Forslaget gjennomfører derfor regjeringens politiske mål for stortingsperioden.
Andre familiepolitiske tiltak som kontantstøtte og pappakvote er
også vedtatt med motstand.
16. I utredningen som ligger til grunn for forslaget til adopsjonsadgang
for homofile ektepar ble det vist til den svenske utredningen i
2001 om homofiles rettigheter. Det ble undersøkt om en aksept av
homofile søkere i Sverige ville virke negativt inn på adopsjonsmulighetene
for svenske heterofile par. Av de 25 landene som man da henvendte
seg til, var det bare ett land som uttrykkelig sa at det kunne komme til
å påvirke holdningen til heterofile adoptivsøkere i negativ retning.
Antallet utenlandsadopsjoner har ligget relativt stabilt på samme
nivå i Sverige også etter innføringen av adopsjonsadgangen for registrerte
partnere i 2003. Det er derfor ikke grunn til å tro at en tilsvarende
endring i det norske regelverket skulle få noen negativ innvirkning
på opprinnelseslandenes vilje til å bortadoptere barn til Norge.
17. I og med Norges ratifisering i 1997 av Haagkonvensjonen om
vern av barn og samarbeid ved internasjonale adopsjoner, har Den
europeiske adopsjonskonvensjonen av 1967 mistet svært mye av sin aktualitet
ved adopsjon av barn over landegrensene. For å sikre barns grunnleggende
interesser og for å hindre kjøp og salg av barn, har Haagkonvensjonen inngående
krav til når og hvordan en utenlandsadopsjon skal gjennomføres.
Det er derfor denne konvensjonen som først og fremst legges til
grunn når det skal etableres samarbeid mellom barnas opprinnelsesland
og norske myndigheter.
Ut i fra de siste opplysninger fra Europarådet skal utkastet
til ny europeisk adopsjonskonvensjon behandles i Ministerkomiteen
7. mai. Jeg vil deretter ta stilling til Norges forhold til denne
konvensjonen. Utkastet til ny konvensjon har vært gjenstand for grundige
diskusjoner i de ulike komitèene i Europarådet. Slik utkastet til
konvensjon nå foreligger åpner denne opp for at homofile par kan
adoptere sammen.
18. Proposisjonen punkt 6.3.4 uttrykker at "mange prester ønsker
at kirken skal åpne for vigsler av par med samme kjønn og for at
ekteskap mellom homofile skal likestilles med heterofile ekteskap
på alle plan". Avsnittet må ses i sammenheng med det påfølgende:
"Høringsrunden viser at det er sterke innvendinger fra kirkelig
hold når det gjelder å åpne for vigsel av homofile par innenfor
Den norske kirke og andre tros- og livssynssamfunn."
Punkt 6.3.1 inneholder departementets vurderinger og forslag
og er et underpunkt under 6.3 om vigsel. Formuleringen "på alle
plan" refererer derfor ikke til spørsmål om adopsjon eller kunstig
befruktning.
Jeg kan, når det gjelder adopsjon, bl.a. vise til flertallet
i Sør-Hålogaland bispedømmeråd, Teologiske fakultet, Bispemøtets
mindretall, mindretallet i Oslo bispedømmeråd, mindretallet i Hamar
bispedømmeråd og Norges Kristelige Studentforbund, som uttaler seg
positivt til spørsmålet.
19. Trossamfunn og livssynssamfunn blir i likhet med Den norske
kirke gitt en rett til å vie, men ikke en plikt. Dersom et trossamfunn
ønsker å vie to av samme kjønn må trossamfunnet sende inn endringsforslag
i sitt vigselsformular til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
for godkjenning jf. ekteskapsloven § 12 a. Et trossamfunn som ikke
ønsker å vie par av samme kjønn, trenger følgelig ikke søke om slik godkjennelse.
Etter ekteskapsloven § 13 kan prester i Den norske kirke og forstandere
i trossamfunn bl.a. nekte å foreta vigsel dersom en av brudefolkene
er skilt og den tidligere ektefellen lever. Denne reservasjonsadgangen
foreslås i proposisjonen utvidet til også å omfatte tilfeller hvor
brudefolkene er av samme kjønn. Det foreslås at reservasjonsretten,
som i dag, skal knytte seg til den enkelte vigsler, ikke til kirkesamfunnet
som helhet. Kirkemøtet må endre liturgien for at prester i Den norske
kirke skal kunne vie to av samme kjønn. Selv om de endrer liturgien
vil en prest også kunne nekte å foreta en vigsel i de tilfellene
brudefolkene er av samme kjønn. På samme måte vil en forstander,
i et trossamfunn som har fått godkjennelse til å vie to av motsatt
eller samme kjønn, kunne nekte å foreta en vigsel dersom brudefolkene
er av samme kjønn.
20. Utenriksstasjonens myndighet til å foreta vigsel forutsetter
at det foreligger samtykke fra mottakerlandets myndigheter samt
bekreftelse fra mottakerlandet på at ekteskapet inngått ved utenriksstasjonen
vil få rettslig gyldighet i mottakerlandet. Dette følger av brudvigjingsloven
og utenrikstjenesteloven med forskrifter.
I henhold til UDs landsider har 30 utenriksstasjoner vigselsrett,
av disse har 5 rett til å registrere partnere. I dag er det følgelig
få land som godkjenner registrert partnerskap og det samme vil sannsynligvis gjelde
for ekteskap mellom to av samme kjønn.
Departementet har ikke fått noen signaler på at felles ekteskapslov
vil få konsekvenser for norske heterofiles adgang til å gifte seg
ved norske utenriksstasjoner.
21. Formålet med adopsjon er først og fremst å sikre barn som
trenger det, et godt og varig hjem. Det er i forslaget understreket
at det ikke innføres en rett til å adoptere et barn, men at det
må fortas en konkret vurdering av det enkelte tilfellet om adopsjonen
vil bli til barnets beste. Endringene som er foreslått i barneloven
og ekteskapsloven endrer ikke på dette utgangspunktet. Tvert imot
forutsetter forslaget at det er i samsvar med barnets interesser
at det ikke lenger er nødvendig å gå veien om stebarnsadopsjon for
å sikre barn som fødes etter assistert befruktning. Av proposisjonen
fremgår det at dette gjøres først og fremst av hensyn til barnet.
Forslaget vil gi barnet trygge juridiske rammer fra fødselen av.
Det vil blant annet innebære at barnet får arverett og mors ektefelle
eller samboer vil få foreldreansvar og underholdsplikt overfor barnet.
22. Departementets vurdering er basert på utredningen til forslaget
om felles ekteskapslov. I utredningen legges det til grunn at en
adopsjonsadgang for homofile ektepar trolig vil innebære få internasjonale konsekvenser.
Videre har departementet lagt vesentlig vekt på at Barne-, ungdoms-
og familiedirektoratets høringsuttalelse. Direktoratet er vår sentrale adopsjonsinstans
og har førstehåndskunnskap om andre lands adopsjonslovgivning. De
behandler blant annet saker som gjelder anerkjennelse av adopsjon gjennomført
i utlandet. Direktoratet forutsetter i sin høringsuttalelse at spørsmålet
om anerkjennelse i utlandet av adopsjon gjennomført her i landet,
vil gjelde svært få saker.
23. Komiteen viser i sitt spørsmål til ett av flere argumenter
som departementet har lagt til grunn for innføring av en adopsjonsadgang
for homofile ektepar. Jeg gjør oppmerksom på at det ikke foreligger noe
generelt forbud for personer med funksjonsnedsettelse til å adoptere
eller for personer over 45 år. Adopsjon beror på en konkret vurdering
av den enkelte søknad, der det enkelte barnets beste er avgjørende.
Et vilkår er imidlertid at de som skal søke sammen om å adoptere,
må være gift.
Jeg vil videre understreke at ingen etter gjeldende adopsjonslov
har rett til å adoptere. Forslaget innebærer heller ikke at det
innføres en rett for homofile ektepar til å adoptere. Forslaget
går ut på å gi ektepar av samme kjønn en rett til å bli vurdert
som adoptivforeldre på lik linje som heterofile ektepar. Dette betyr
at ektepar av samme kjønn får en rett til å bli vurdert som adoptivforeldre
på lik linje med heterofile ektepar.
Forslaget om en adopsjonsadgang for homofile er vurdert og sett
i sammenheng med endringer i ekteskapsloven. Spørsmålet om samboere
skal gis en adgang til å bli vurdert som adoptivforeldre er derfor et
spørsmål som ikke omhandles i forslaget.
24. Departementets syn på at begge foreldre er viktige for barnet
er bl.a. reflektert i mandatet for Barnelovutvalget som for tiden
vurderer endringer i barneloven:
"Hovedmålsettingen med gjennomgangen er å vurdere endringer
av barneloven i et perspektiv der begge foreldre ansees å være like
viktige for barnet og der en søker å støtte opp under en samfunnsutvikling
der begge foreldres tid, ansvar, omsorg og medbestemmelse over vesentlige
sider ved barnets liv står sentralt."
Departementet ser det som viktig at alle barn - uansett grunnen
til at de ikke vokser opp med sin biologiske far - har både kvinnelige
og mannlige rollemodeller.
25. Bruk av surrogatmor reiser store etiske problemstillinger,
og vanskelige juridiske spørsmål. Det følger av barneloven § 2 at
moren til barnet er den som føder barnet. Det er ikke aktuell politikk
for regjeringen å gjøre det lovlig å benytte seg av surrogatmor
i Norge.
26. Barn unnfanget ved assistert befruktning av lesbiske par
sikres gjennom lovforslaget to juridiske foreldre.
Etter norsk rett har barn, unnfanget ved hjelp av assistert befruktning
i Norge, rett til å få opplysninger om sædgivers identitet. En konsekvens
av lovforslaget vil derfor trolig være at flere barn, født av lesbiske
par, vil kjenne sitt biologiske opphav.
Se for øvrig svar på spørsmål 24 om betydningen av mannlige rollemodeller.
27. Referansen til skole- og barnehagebarn er neppe forankret
i forskningsfunn (jf "hvis de samme resultatene viser seg for skole-
og barnehagebarn (….)." Det er for øvrig en rekke grunner til å
rekruttere flere menn til arbeid i barnehage og skole – grunner
som kommer i tillegg til hensynet til barns utvikling. Rekruttering
av menn til arbeid i barnehage og skole er derfor neppe en aktuell
og sammenlignbar sak i forhold til spørsmålet om assistert befruktning for
lesbiske par.
28. Barnekonvensjonen legger til grunn et vidt familiebegrep.
Bortsett fra artikkel 7, som blant annet gjelder retten til å kjenne
sine biologiske foreldre, omtales ikke biologiske foreldre særskilt,
og det skilles ikke etter foreldrenes kjønn. Både i utredningene i
forkant av høringsnotatet og i proposisjonen er Barnekonvensjonen
tatt i betraktning. Forslaget om medmorskap er også foreslått i
Sverige i SOU 2007:3 Föräldreskap vid assisterad befruktning, hvor
også barnekonvensjonen omtales.
Det følger av artikkel 3 i Barnkonvensjonen at barnets beste
er et grunnleggende hensyn bl.a. ved lovgivning. Dette er et overordnet
hensyn i dagens barnelov og er også lagt til grunn ved dette lovarbeidet.
Forslaget må forøvrig ses i sammenheng med barns rett til å få
kunnskap om sitt biologiske opphav.
29. Som følge av at det foreslås at lesbiske par (ektefeller
og samboere) kan tilbys assistert befruktning på lik linje med heterofile
par, er det også foreslått endringer i barneloven slik at barn født
på denne måten får to juridiske foreldre. Det fremgår av proposisjonen
at dette gjøres først og fremst av hensyn til barnet. Forslaget
vil gi barnet trygge juridiske rammer fra fødselen av. Det vil blant
annet innebære at barnet får arverett og mors ektefelle eller samboer
vil få foreldreansvar og underholdsplikt overfor barnet.
Det blir imidlertid understreket i proposisjonen at det kun skal
være mulig å fastsette medmorskap hvor et barn er unnfanget etter
assistert befruktning ved hjelp av donorsæd. I andre tilfeller vil
det ikke kunne etableres medmorskap i kraft av barneloven. Dette fordi
det i andre tilfeller alltid vil være en mulighet for at en far
vil gjøre farskapet gjeldende og ønske kontakt og samvær med barnet.
I de tilfeller barnet er unnfanget ved assistert befruktning
anses sæddonor ikke som far, med mindre sæddonor er kvinnens ektemann
eller samboer jf. barneloven § 9. I slike tilfeller legges det ikke
til rette for noe kontakt mellom barnet og biologisk far, men barnet
har anledning til å ta kontakt etter fylte 18 år. De samme regler
gjelder når et heterofilt par får barn ved assistert befruktning
ved hjelp av sæd fra annen person enn ektemann eller samboer. Se
svar på spørsmål 13 for nærmere omtale av forholdet mellom sædgiver
og barnet.
30. I lovforslaget foreslås det at dagens partnerskapslov oppheves
og at registrerte partnere som ønsker det kan få omgjort sitt partnerskap
til ekteskap. Registrerte partnere som ikke ønsker slik omgjøring beholder
sin status som registrerte partnere. Dette følger av forslag til
ny bestemmelse i ekteskapsloven § 95 annet ledd som viderefører
partnerskapslovens regler, jf. partnerskapsloven § 3. Overgangsreglene innebærer
at registrerte partnere beholder rettsvirkningen av partnerskapet,
inkludert adgangen til å adoptere den andre partnerens barn etter
reglene i adopsjonsloven § 5a annet ledd.