Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson
Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne
og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay
Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry,
viser til at økt internasjonalisering og økt mobilitet fører til
at politi og rettsapparat må forholde seg til en kriminalitet som
i økende grad blir grenseovergripende. Organiserte kriminelle nettverk
som opererer i flere land stiller kriminalitetsbekjempelsen overfor
nye utfordringer. En effektiv bekjempelse av grenseoverskridende
kriminalitet i et felles reisefrihetsområde krever at det ikke settes
grenser for etterforskning og strafforfølgning i enkelte av statene.
Ellers vil slike stater lett bli et fristed for forbrytere og kriminelle nettverk.
På denne bakgrunn er komiteen tilfreds med at den
tradisjonelle utleveringsbegjæringen mellom de nordiske land erstattes
av en "nordisk arrestordre" og viser til at Stortinget, ved behandlingen
av St.meld. nr. 42 (2005-2006) påpekte viktigheten av å se på mulighetene
for et tettere nordisk politi- og påtalemessig samarbeid. Nordisk
arrestordre vil forenkle og effektivisere strafforfølgning over
statsgrensene.
Komiteen viser til at konvensjonen om nordisk
arrestordre er en videreutvikling av det nordiske lovsamarbeidet
som førte til likelydende nordiske utleveringslover, og bygger også
på den europeiske unions råds rammebeslutning om den europeiske
arrestordre om prosedyrene for overlevering mellom medlemsstatene
(13. juni 2002, 2002/584/RIA). Konvensjonen pålegger de nordiske
statene å avskaffe det nåværende utleveringssystemet, og å innføre
et overleveringssystem basert på gjensidig anerkjennelse. Dette
medfører at den staten som mottar en arrestordre, skal pågripe og
overlevere den ettersøkte til den staten som har utstedt arrestordren,
med mindre det foreligger spesielle grunner til å avslå. Videre
vil muligheten til å nekte overlevering av egne statsborgere innsnevres,
og blir på det nærmeste avskaffet. Det innføres korte frister for
å etterkomme og iverksette en nordisk arrestordre. Ved samtykke
fra vedkommende skal avgjørelsen treffes innen tre dager. Arrestordrene
skal sendes direkte mellom utpekte myndigheter (påtalemyndigheten
i Norge). Domstolene skal i utgangspunktet bare bringes inn der
den ettersøkte ikke samtykker til overlevering. Komiteen viser
til at Justisdepartementet bare skal treffe avgjørelse om overlevering
når det foreligger konkurrerende anmodninger om utlevering eller
overlevering, og en eller flere av disse kommer fra en stat utenfor
Norden.
Komiteen har merket seg at samtlige høringsinstanser
var positive til at det nåværende utleveringssystemet erstattes
med overlevering på bakgrunn av en nordisk arrestordre.
Siden de nordiske rettssystemene er preget av relativ
stor rettsenhet og straffebudene er beskrevet stort sett likt, forutsetter komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, at avskaffelsen av muligheten til å nekte
overlevering for forbrytelser som ikke er straffbare i den iverksettende stat,
har liten betydning i praksis. Flertallet understreker
at også forskjeller i lovverket vil ivaretas gjennom lov om nordisk
arrestordre. Et eksempel på dette er at den seksuelle lavalder er
15 år i Danmark og på Island, mens den er 16 år i Norge. Danmark
og Island vil dermed være forpliktet til å overlevere en person
til Norge dersom denne har hatt seksuell omgang med en 15-åring
i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at man nå i all hovedsak avskaffer muligheten til å nekte overlevering
for forbrytelser som ikke er straffbare i den iverksettende stat.
Det er likevel slik i henhold til konvensjonens artikkel 5 at et
land kan avslå å fullbyrde en nordisk arrestordre dersom en handling
er begått på dette lands territorium og forholdet ikke utgjør en
lovovertredelse i dette landet. Tilsvarende bestemmelse er tatt
inn i det foreliggende lovforslaget slik at Norge kan nekte utlevering
på et slikt grunnlag. Etter disse medlemmers mening
bør Norge på prinsipielt grunnlag heller ikke kreve en nordmann
utlevert dersom forholdet er begått på et annet nordisk lands territorium
og ikke utgjør en lovovertredelse etter dette landets lovgivning.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"§ 17 første ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Påtalemyndigheten skal ikke kreve noen utlevert dersom forholdet
er begått på et annet nordisk lands territorium, og det ikke utgjør
en lovovertredelse etter dette lands lovgivning."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, merker seg at konsekvensen
av synspunktene i Fremskrittspartiets merknad kan være at en norsk
statsborger som begår en handling i et av de andre nordiske landene,
som er straffbar etter norsk lov, kan slippe unna straffansvar. Flertallet mener at
man ikke kategorisk bør utelukke mulighetene for overlevering, men
at dette må vurderes i hvert enkelt tilfelle.
Komiteen forutsetter også at utlevering
til de nordiske stater ikke kommer i strid med den europeiske menneskerettighetskonvensjon,
og viser til at de nordiske statene har et høyt utviklet rettssystem. Dersom
en slik situasjon mot formodning skulle oppstå, viser komiteen til
at norske myndigheter uansett vil ha en plikt til å avslå arrestordren,
jf. menneskerettsloven § 3.
Komiteen viser også til at etter artikkel 4. nr. 3
i konvensjonen, skal en arrestordre avslås hvis personen som kreves
overlevert, på grunn av sin alder ikke er strafferettslig ansvarlig
i den iverksettende stat. Siden alle de nordiske landene i dag har
15 år som den kriminelle lavalder, har bestemmelsen ikke noen praktisk
betydning, men komiteen er tilfreds med at unntaket
likevel lovfestes.
Komiteen vil gjøre oppmerksom på at det ved en
inkurie er vist til feil lov i det nye lovforslagets § 23 annet
ledd tredje punktum. Dette foreslås rettet opp, samtidig som det
presiseres at den gamle loven fortsatt skal gjelde for utleveringsbegjæringer
mottatt før den nye loven trer i kraft.
Videre vil komiteen vise til at etter forslag
i Ot.prp. nr. 8 (2007-2008) ble utleveringsloven § 9 tilføyd et
nytt annet punktum. Ved en inkurie ble det ikke presisert at det
gjeldende annet punktum skulle bli nytt tredje punktum. Resultatet
ble at det som var annet punktum, utilsiktet ble opphevet. Komiteen foreslår
at dette rettes opp her.