Til Odelstinget
Proposisjonen inneholder forslag til ny lov om gjennomføring
av Konvensjonen om klaseammunisjon, vedtatt i Dublin 30. mai 2008.
Proposisjonen inneholder også forslag om å endre straffeloven (lov 22. mai
1902 nr. 10) § 12 nr. 3 slik at straff for overtredelse av gjennomføringsloven
kan ilegges norske borgere og personer hjemmehørende i Norge også
i tilfeller der overtredelsen har funnet sted i utlandet, uavhengig
av vilkåret om dobbel straffbarhet. Bakgrunnen for at lovforslaget
fremmes nå er å gjøre det mulig for Norge både å undertegne og ratifisere
Konvensjonen om klaseammunisjon i forbindelse med undertegningsseremonien
som finner sted i Oslo 3. desember 2008.
Spørsmålet om samtykke til norsk inngåelse av konvensjonen er
lagt fram for Stortinget som egen sak, jf. St.prp. nr. 4 (2008–2009).
Bakgrunnen for lovforslaget er at enkelte deler av konvensjonen
gjør det nødvendig å endre norsk rett. Dette gjelder konkret regler
om straff for personer som bryter konvensjonens bestemmelser. Konvensjonen
forbyr bruk, utvikling, produksjon, erverv, lagring, oppbevaring
og overføring av klaseammunisjon, og rammer også oppfordring og
annen medvirkning til andres overtredelse av konvensjonens forbud. Regjeringen
fremmer derfor forslag om en ny lov som samler de bestemmelser som
er nødvendige for å gjennomføre konvensjonen framfor å spre gjennomføringsbestemmelsene
i annet eksisterende lovverk. Tilsvarende løsning ble valgt i forbindelse
med gjennomføringen av Kjemivåpenkonvensjonen (jf. lov 6. mai 1994
nr. 10) og Konvensjon om forbud mot bruk, lagring, produksjon og
overføring av antipersonellminer og om ødeleggelse av slike miner
(jf. lov 17. juli 1998 nr. 54).
Norge arrangerte den første konferansen i det som blir kalt "Oslo-prosessen"
i februar 2007. Denne prosessen ledet fram til den avsluttende forhandlingskonferansen
i Dublin i mai 2008, hvor Konvensjonen om klaseammunisjon ble fremforhandlet
og vedtatt.
Konvensjonen forbyr all bruk, utvikling, produksjon, erverv,
oppbevaring, overføring og lagring av klaseammunisjon. Konvensjonens
humanitærrettslige betydning ligger i totalforbudet som eliminerer
en kategori våpen som er dokumentert å forvolde store menneskelige
lidelser. Forbudet er ikke svekket med unntaksbestemmelser, reservasjonsrettigheter
eller overgangsordninger. Slik bidrar konvensjonen til å etablere
en ny og viktig internasjonal norm som vil påvirke enhver parts
atferd i fremtidige konflikter.
Konvensjonen trer i kraft seks måneder etter at 30 stater har
ratifisert den.
Den engelske konvensjonsteksten og en norsk oversettelse er vedlagt
proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar
Bjørnstad, Tove Linnea Brandvik, Marit Nybakk, Hill-Marta Solberg
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund,
Siv Jensen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, fung. leder Erna Solberg
og Finn Martin Vallersnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot Valle,
fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, fra Senterpartiet,
Kari Mette Prestrud, og fra Venstre, Anne Margrethe Larsen, er
svært fornøyd med at det fremmes forslag for Stortinget om lov om
gjennomføring av Konvensjonen om klaseammunisjon. Komiteen registrerer
at Norge dermed kan undertegne og ratifisere Konvensjonen om et
internasjonalt forbud mot klaseammunisjon samtidig. Konvensjonen
forbyr bruk, utvikling, produksjon, erverv, oppbevaring, overføring og
lagring av klaseammunisjon, og komiteen mener lovforslaget
definerer og innfører disse forbudene på den beste mulige måte i
norsk rett.
Komiteen viser til at det foreslås endring av straffeloven,
slik at straff for overtredelse av gjennomføringsloven kan ilegges
norske borgere og personer i Norge også i tilfeller der overtredelsen
har funnet sted i utlandet, uavhengig av vilkåret om dobbel straffbarhet.
Komiteen deler Regjeringens målsetting om at beholdninger
av eksplosiv klaseammunisjon for opplærings- og treningsformål må
begrenses til det absolutte minimum som er absolutt nødvendig for formålet,
og at konvensjonen ikke tillater større beholdning av klaseammunisjon
enn dette formålet tilsier. Komiteen viser til at
forbudet mot lagring trer i kraft åtte år etter at konvensjonen
trer i kraft for Norge.
Komiteen registrerer at både fysisk transport over
landegrensene og overføring av eiendomsretten til klaseammunisjon
må ha foregått, for at overføring skal anses for å ha skjedd i tråd
med gjennomføringslovens bestemmelser.
Komiteen registrerer også at loven åpner for at Norge
kan delta i øvelser og internasjonale operasjoner der ikke-konvensjonsparter
bruker klaseammunisjon, således at handlinger som kun har en fjern
og indirekte sammenheng med en ikke-konvensjonsparts bruk av klaseammunisjon,
ikke vil være forbudt. Komiteen viser videre til
at forståelsen som er lagt til grunn for overføring og for medvirkning
er gjort av hensyn til effektiv gjennomføring av konvensjonen, og
interoperabilitet i internasjonale operasjoner og andre situasjoner
av militært samvirke. Komiteen støtter fortåelsen
som er lagt til grunn for overføring og gjennomføring, og understreker viktigheten
av at den internasjonale dialogen fortsetter, for å medvirke til
at flest mulig stater inngår og gjennomfører konvensjonen.
Komiteen viser til at ansvarsbegrensningen ikke
gir adgang for norske styrker til selv å foreta handlinger som er
i strid med konvensjonen, eller be andre deltakende parter om å
gjøre det. Komiteen registrerer også at bestemmelsen
om medvirkning ikke utelukker at private investeringer, bl.a. i
foretak som utvikler eller produserer klaseammunisjon, kan være
i strid med konvensjonen.
Komiteen samtykker til innføring av lov om gjennomføring
av Konvensjonen om klaseammunisjon.
Komiteen har ingen merknader, viser
til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om gjennomføring av Konvensjonen om
klaseammunisjon
§ 1
Det er forbudt å bruke, utvikle, produsere, erverve, lagre
eller overføre klaseammunisjon i strid med Konvensjon av 30. mai
2008 om klaseammunisjon.
Kongen kan gi nærmere regler for å oppfylle Norges forpliktelser
etter konvensjonen.
§ 2
Denne loven gjelder også for Svalbard, Jan Mayen og de
norske bilandene.
§ 3
Den som bryter denne loven eller forskrifter gitt med hjemmel
i loven, straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år. Uaktsomme
handlinger straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder. Medvirkning
straffes på samme måte.
§ 4
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
§ 5
Fra den tid denne lov trer i kraft, gjøres følgende endringer
i Almindelig borgerlig Straffelov 22. mai 1902 nr. 10:
§ 12 første ledd nr. 3 g, h og ny bokstav i skal lyde:
g) er straffbar etter lov 17. juli 1998 nr. 54
om gjennomføring av Konvensjonen om forbud mot bruk, lagring, produksjon
og overføring av antipersonellminer og om ødeleggelse av slike miner §
5,
h) er straffbar etter lov 15. desember
1995 nr. 74 om forbud mot kjønnslemlestelse, eller
i) er straffbar etter lov ... 2008 nr. ... om gjennomføring
av Konvensjonen om klaseammunisjon § 3.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 12. november 2008
Erna Solberg |
Kari Mette Prestrud |
fung. leder |
ordfører |