2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Tove Nyhus og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til at formålet med arbeids- og velferdsforvaltningsloven er å legge til rette for en effektiv arbeids- og velferdsforvaltning, tilpasset den enkeltes og arbeidslivets behov, basert på en helhetlig og samordnet anvendelse av arbeidsmarkedsloven, folketrygdloven, sosialtjenesteloven og andre lover under arbeids- og velferdsforvaltningen.

Komiteen viser til at ved behandlingen av Ot.prp. nr. 47 (2005–2006) Lov om arbeids- og velferdsforvaltningen (arbeids- og velferdsforvaltningsloven), påpekte flertallet i arbeids- og sosialkomiteen at det ved delegering til én lokal leder, må tilstrekkelige faglige og administrative fullmakter gis, slik at vedkommende kan utøve helhetlig ledelse av kontoret samtidig som ansvarsfordelingen mellom stat og kommune opprettholdes, jf. Innst. O. nr 55 (2005–2006). Komiteen viser i den sammenheng til at kommunene og Arbeids- og velferdsetaten har meldt om forhold som de opplever er til hinder for en enhetlig ledelse av Nav-kontorene, herunder muligheten til å utøve arbeidsgivermyndighet for kommunal leder overfor statlige ansatte.

Komiteen viser til at det i gjeldende lovgivning er visse begrensninger i kommunalt ansatte Nav-lederes kompetanse til å opptre som arbeidsgivere, og at dette skaper en ubalanse i forhandlinger mellom staten og kommunene om partnerskapet lokalt. Komiteen støtter derfor at departementet i forskrift kan bestemme at kommunalt ansatte ledere av Nav-kontor gis samme arbeidsgivermyndighet som statlige ansatte ledere av Nav-kontor, der hvor det er avtalt felles ledelse.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet ved flere anledninger har foreslått at den kommunale sosialhjelpen skal overføres som et statlig ansvar. Hvis en hadde samlet alt ansvar for Nav-kontorene under staten ville forslaget som fremmes i proposisjonen vært unødvendig. Dette viser etter disse medlemmers syn ett av behovene for å samle Nav-kontorenes ansvarsområder under en felles statlig ledelse. Dessverre har disse forslagene ikke fått flertall.

Disse medlemmer mener forslaget om at kommunalt ansatte ledere av Nav-kontor gis samme arbeidsgivermyndighet som statlige ansatte ledere av Nav-kontor, der hvor det er avtalt felles ledelse av kontoret er et stykke på rett vei, og vil på denne bakgrunn støtte forslaget.