Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise
Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Tove Nyhus og Kenneth
Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti,
lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie
Duesund, fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til at formålet med arbeids- og
velferdsforvaltningsloven er å legge til rette for en effektiv arbeids-
og velferdsforvaltning, tilpasset den enkeltes og arbeidslivets
behov, basert på en helhetlig og samordnet anvendelse av arbeidsmarkedsloven,
folketrygdloven, sosialtjenesteloven og andre lover under arbeids-
og velferdsforvaltningen.
Komiteen viser til at ved behandlingen av Ot.prp.
nr. 47 (2005–2006) Lov om arbeids- og velferdsforvaltningen (arbeids-
og velferdsforvaltningsloven), påpekte flertallet i arbeids- og
sosialkomiteen at det ved delegering til én lokal leder, må tilstrekkelige
faglige og administrative fullmakter gis, slik at vedkommende kan
utøve helhetlig ledelse av kontoret samtidig som ansvarsfordelingen
mellom stat og kommune opprettholdes, jf. Innst. O. nr 55 (2005–2006). Komiteen viser
i den sammenheng til at kommunene og Arbeids- og velferdsetaten
har meldt om forhold som de opplever er til hinder for en enhetlig
ledelse av Nav-kontorene, herunder muligheten til å utøve arbeidsgivermyndighet
for kommunal leder overfor statlige ansatte.
Komiteen viser til at det i gjeldende lovgivning
er visse begrensninger i kommunalt ansatte Nav-lederes kompetanse
til å opptre som arbeidsgivere, og at dette skaper en ubalanse i
forhandlinger mellom staten og kommunene om partnerskapet lokalt. Komiteen støtter
derfor at departementet i forskrift kan bestemme at kommunalt ansatte
ledere av Nav-kontor gis samme arbeidsgivermyndighet som statlige
ansatte ledere av Nav-kontor, der hvor det er avtalt felles ledelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet ved flere anledninger har foreslått at
den kommunale sosialhjelpen skal overføres som et statlig ansvar.
Hvis en hadde samlet alt ansvar for Nav-kontorene under staten ville
forslaget som fremmes i proposisjonen vært unødvendig. Dette viser
etter disse medlemmers syn ett av behovene for å
samle Nav-kontorenes ansvarsområder under en felles statlig ledelse.
Dessverre har disse forslagene ikke fått flertall.
Disse medlemmer mener forslaget om at kommunalt
ansatte ledere av Nav-kontor gis samme arbeidsgivermyndighet som
statlige ansatte ledere av Nav-kontor, der hvor det er avtalt felles
ledelse av kontoret er et stykke på rett vei, og vil på denne bakgrunn
støtte forslaget.