Departementets lovforslag gjelder demokratireformen i Den norske
kirke, jf. Stortingets behandling av St.meld. nr. 17 (2007–2008)
Staten og Den norske kirke, og den politiske avtalen 10. april 2008
mellom alle sju politiske partier om rettslig regulering av forholdet
mellom stat og kirke. Avtalen, som gjelder ut stortingsperioden
2009–2013, forutsetter at det gjennomføres en reform som gir kirkens
organer en sterkere demokratisk legitimitet og forankring hos kirkemedlemmene,
samt at reformen gjennomføres med utgangspunkt i Bakkevig-utvalgets
innstilling fra 2008, Styrket demokrati i Den norske kirke. Proposisjonen
tar også opp en styrking av presesfunksjonen i Bispemøtet.
Departementet går inn for at det gjennomføres forsøk med nye
valgordninger under de kirkelige valgene i 2009. Hva angår administrativ
og økonomisk oppfølging av dette, vises til St.prp. nr. 39 (2008–2009).
Departementet foreslår en ny forsøkshjemmel i kirkeloven. Lovbestemmelsen
gir rettslig grunnlag for utprøving av de konkrete ordningene som
Kirkemøtet har vedtatt. Etter forslaget til et nytt siste ledd i
kirkeloven § 24 heter det at
"Kirkemøtet kan gi regler om forsøk som innebærer at Kirkemøtet
og bispedømmerådene skal velges og sammensettes på en annen måte
enn det som følger av §§ 23 og 24. Slike regler skal godkjennes
av departementet."
En slik hjemmel trengs fordi forsøkene også innebærer endret
sammensetning av bispedømmerådene og Kirkemøtet.
I lovforslaget gis Kirkemøtet ansvaret for å vedta nærmere regler
om valgordningsforsøk. Dette er i tråd med dagens ordning og myndighetsfordelingen mellom
Stortinget og Kirkemøtet på dette feltet. Departementet viser til
at demokratireformen bygger på kirkelige initiativ og ønsker, og
at den gjennomføres i nært samarbeid med kirkelige organer. Forslaget
er i samsvar med Bakkevig-utvalgets forslag, og Kirkemøtet har gitt
det sin tilslutning.
Departementet mener i likhet med Bakkevig-utvalget at Kirkemøtets
vedtak om valgregler bør gjøres betinget av godkjenning i departementet.
Bakgrunnen for dette er at Kirkemøtet generelt ikke har adgang til
å fatte vedtak som direkte pålegger stat og kommune økte økonomiske
forpliktelser.
Departementet anfører at de foreslåtte endringene i kirkeloven
i denne omgang kan sies å ha et teknisk preg. Når forsøkene i 2009
og 2011 er gjennomført og evaluert, kan en komme tilbake til hvordan
de rettslige rammene for kirkelige valg skal fastlegges med et mer
langsiktig siktemål.
Proposisjonen inneholder også en omtale av presesfunksjonen i
Bispemøtet. Bakkevig-utvalget tok til orde for å styrke presesfunksjonen,
for eksempel ved å opprette et tolvte bispeembete. Bispemøtet har bedt
departementet ta initiativ til å etablere et tolvte bispeembete
i Den norske kirke med presesfunksjonen som hovedoppgave, jf. Bispemøtets
sak 03/09, og samtidig påpekt at det er mange spørsmål som må utredes
nærmere. Kirkemøtet har uttrykt støtte til å styrke rammebetingelsene
for preses og en vurdering av å opprette et tolvte embete, med henvisning
til balansen mellom embete og råd i kirkeordningen og at oppgaven
som preses er så arbeidskrevende at både bispetjenesten i eget bispedømme
og selve presesfunksjonen blir skadelidende.
Departementet uttaler i proposisjonen at det er innstilt på å
styrke presesfunksjonen, og at opprettelse av et tolvte bispeembete
ikke krever endring i kirkeloven.