Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline
Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth,
fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen,
fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet,
Trond Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til Ot.prp.
nr. 81 (2008–2009) fra Kultur- og kirkedepartementet der det legges
frem forslag til endringer i lov 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting
(kringkastingsloven). Proposisjonen omfatter forslag om:
hjemmel for forhåndsgodkjenning av
NRKs nye medietjenester
begrensning av departementets instruksjonsmyndighet overfor
Medietilsynet i visse saker
hjemmel for kontroll av abonnentregistre mot NRKs register
over lisensbetalere
forbud mot reklame på NRKs tekst-tv-sider
endring i reglene om videresending i kringkastingsnett.
Komiteen viser til at
departementet foreslår å lovfeste en ordning med forhåndsgodkjenning
av nye medietjenester NRK ønsker å tilby. Dette vil for eksempel
kunne omfatte etablering av nye radio- eller fjernsynskanaler eller
nye internettbaserte tjenester. Systemet innebærer at det skal vurderes
om det, ut fra et samfunnsmessig perspektiv, er ønskelig at NRK tilbyr
den aktuelle tjenesten.
Komiteen ser ingen motsetning mellom
å verne om den redaksjonelle friheten og å ha en etterrettelig prosedyre
for å vurdere hvordan lisensmidler skal forvaltes, og slutter seg
til forslaget.
Komiteen merker seg at
man legger opp til at tilsynet med NRKs allmennkringkastingsoppdrag skjer
ved at Medietilsynet utarbeider en årlig rapport om NRKs allmennkringkastingsvirksomhet.
NRKs ordinære generalforsamling behandler rapporten som et fast
punkt på dagsorden. Dette danner grunnlag for Kultur- og kirkedepartementets
omtale av tilsynets rapport om NRK i den årlige budsjettproposisjonen. Slik
sikres Stortinget en mulighet til å ta stilling til om NRK oppfyller
allmennkringkasteroppdraget.
Komiteen viser til at allerede i
dag utarbeider Medietilsynet allmennkringkastingsrapportene uten at
det legges føringer fra departementet. En vesentlig verdi ved disse
rapportene er at de utarbeides på et faglig grunnlag. Forslaget
om å avskjære departementets formelle instruksjonsmyndighet bygger
opp om dette prinsippet, men vil ikke innebære noen realitetsforandring
sammenliknet med dagens praksis.
Komiteen viser også til at Medietilsynet
vil ha ansvar for den praktiske gjennomføringen av forhåndsgodkjenningen
av NRKs nye tjenester, slik dette er foreslått i ny § 8-5 i kringkastingsloven.
På samme vis som ved allmennkringkastingsrapportene er det viktig
for tilliten til tilsynets uttalelser i forhåndsgodkjenningssaker
at det foretas av Medietilsynet som fagorgan, og at det ikke kan
gis individuelle instrukser fra departementets side.
Komiteen slutter seg til fremlegget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at det er viktig
at man løpende evaluerer ordningen. Disse
medlemmer vil her vise til at det må forutsettes at det faglige nivået
på det arbeid som gjøres i Medietilsynet holder et høyt nivå.
Disse medlemmer mener det kan være grunn
til å stille spørsmål på dette felt, og vil her henvise til tilsynets
behandling av konsesjoner for lokalradiostasjoner – hvor statsråd
Giske så behov for å gripe inn, og nå nylig der statsråden har bedt
om ny utreding i forhold til kanalvalg (VG 7. mai 2009).
Komiteen merker seg at
departementet holder fast ved at det ikke er grunnlag for å skille
mellom alminnelige fjernsynssendinger og tekst-tv. Begge deler er
teknisk sett kringkastingstjenester og leveres dessuten samlet til
forbrukeren. For at det ikke skal være tvil om at NRK er en reklamefri
kringkaster, er det derfor naturlig at reklame heller ikke er tillatt
på deres tekst-tv-sider.
Komiteen slutter seg til fremlegget.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil i denne forbindelse fremholde sitt syn fra
Innst. S. nr. 24 (2007–2008) om at NRK – som skal være en reklamefri
sone – benytter en betydelig andel skjermtid til å reklamere for egne
nettsider som bl.a. inneholder reklame og finansieres med reklameinntekter.
Den "reklamefrie sonen" blir dermed noe uklar og reiser en viktig
problemstilling vedrørende hvorvidt NRK som helhet kan ansees som
reklamefritt eller ikke. Videre skaper dette et dilemma for andre
aktører og nettportaler – som ikke finansieres via lisensavgiften
og som konkurrerer med NRK om de samme reklameinntektene. Disse medlemmer forutsetter at dette
er en problemstilling Regjeringen vil fortsette å følge nøye i tiden
som kommer.
Komiteen merker seg at
departementet foreslår at NRK gis rett til å innhente opplysninger
fra kunderegistrene til tilbydere av fjernsynsinnhold, samt å kontrollere
de innhentede opplysningene mot lisensregisteret.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, slutter seg til dette.
Flertallet mener NRK må gis effektive
virkemidler til bruk for innkreving av lisensmidlene og viser til
at det estimerte tallet på "tjuvseere" er på 11 pst. Dette indikerer
klart at meldeplikten for forhandlere og opplysningene i Folkeregisteret
ikke er nok alene. Flertallet er enig
i at kombinasjonen av forhandlernes lister, Folkeregisteret og opplysningene fra
betal-tv-tilbyderne vil heve kvaliteten på opplysningene, ettersom
det skapes et mer fullstendig bilde av hvem som har utstyr for å
motta fjernsyn.
Flertallet understreker at det kun
er tale om et begrenset sett med opplysninger som NRK kan kreve utlevert,
og at det vil ligge klare begrensninger på NRKs bruk av disse, slik
det fremgår av proposisjonen. Behandlingen av opplysningene må skje
i samsvar med de krav som følger av personopplysningsloven. Flertallet viser til at personvernhensyn
er godt ivaretatt.
Flertallet viser for øvrig til den
strenge angivelsen av hvilket formål opplysningene kan benyttes til,
slik det fremgår av proposisjonen, og mener dette også er en sikkerhet
for at det ikke vil oppstå konkurransemessige problemer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre går imot denne lovendringen. Disse medlemmer mener at med sitt innkrevingsapparat
har NRK allerede et meget effektivt virkemiddel til bruk for innkreving av
lisensmidlene. I dag kontrollerer NRK sitt lisensregister opp mot
informasjonen de får fra forhandlere og det sentrale folkeregisterets
opplysninger. Disse medlemmer vil hevde
at det allerede er for mye overvåkning, samkjøring av dataregistre
og mistenkeliggjøring av lovlydige norske borgere. Disse medlemmer mener
at ytterligere samkjøringer av dataregistre etc. kun bør forekomme
når det handler om alvorlig kriminalitet og da under strenge krav
til personvern.
Disse medlemmer viser til proposisjonens kapittel
5.4 der det heter:
"Både Datatilsynet, Get, Norsk
Kabel-TV Forbund, Viasat, RiksTV og Telenor er
skeptiske til forslaget på bakgrunn av personvernmessige hensyn.
Datatilsynet
uttaler:
"Datatilsynet har forståelse for NRKs
ønske om å inndrive samtlige avgiftspliktige krav, men mener at ytterligere
kontrolltiltak basert på en omfattende registertilgang ikke er veien
å gå for å oppnå en slik "null-visjon". I praksis innebærer forslaget
innsamling og registerkobling av en stor del av Norges befolkning
for å effektivisere kontroll av et lite mindretall."
RiksTV viser til forskrift om radioforhandleres meldeplikt
og påpeker:
"De aktuelle opplysningene synes
således å komme NRK i hende uten at det er behov for innsyn i tilbyderens
abonnementsregistre. Det foreslåtte inngrepet fremstår derfor som
uforholdsmessig, i og med at formålet helt eller delvis kan oppnås
på annen måte."
Andre høringsinstanser påpeker
konkurransemessige problemer aktualisert av NRKs eierskap i RiksTV. Konkurransetilsynet uttaler:
"Konkurransetilsynet
mener det kan være uheldig å opprette en ordning som kan gi faktiske
eller potensielle konkurrenter innsikt i hverandres virksomhet."
Viasat uttaler:
"Innen
betalings-TV-markedet er kunderegisteret en distributørs viktigste
aktivum og selve grunnlaget for virksomheten. Lovforslaget innebærer
satt på spissen at disse distributørene pålegges å gi fra seg dette,
vederlagsfritt, til en annen aktør på markedet."
Ved
siden av disse prinsipielle problemstillingene setter flere høringsinstanser
spørsmålstegn ved om distributørene faktisk besitter den informasjonen NRK
etter forslaget vil kunne kreve tilgang til.
Get uttaler:
"Selv
om en slik plikt til utlevering av abonnentregistre blir pålagt,
vil det i praksis ikke være mulig for Get å gi mer enn delvise oversikter
over Gets kunder. En eventuell plikt til utlevering av abonnentregistre
kan Get derfor bare delvis oppfylle, og nøyaktigheten av opplysningene
vil være usikker, samtidig som unøyaktighetene vil øke over tid."
RiksTV påpeker på sin side at de ikke
har opplysninger om kunder som kun mottar NRKs ukrypterte signaler
via en mottaker som ikke forutsetter registrering hos RiksTV, samt
at forslaget vil medføre merarbeid og kostnader for distributørene."
Komiteen merker seg at
man foreslår å endre kringkastingsloven med den hensikten å unnta
distributørene for konsesjonsplikt. Komiteen slutter seg
til dette.
Komiteen viser til at
en henvisning til eldre prosesslovgivning (rettergangsloven) i § 2-3
i kringkastingsloven må endres som følge av ikrafttredelsen av ny
tvistelov, jf. Ot.prp. nr. 51 (2004–2005) og Innst. O. nr. 110 (2004–2005).
Komiteen slutter seg til dette.