Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks
H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og Per Ove Width, fra Høyre,
lederen Jan Petersen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen,
deler Regjeringens ønske om å synliggjøre viktigheten av behovet
for sikring av farlige stoffer. Komiteen registrerer
at det etter terrorbombene i Madrid 11. mars 2004 og i London 7.
juli 2005, gradvis har oppstått større konsensus mellom EUs medlemsland
om nødvendigheten av å finne frem til et mest mulig harmonisert
system for å hindre at eksplosiver og annet utstyr til å fremstille
hjemmelagde bomber faller i hendene på uvedkommende.
Komiteen merker seg at departementet innledningsvis
ønsket å gjøre visse endringer i brann- og eksplosjonsvernloven
med sikte på å undergi stoffer som ved kontakt med andre stoffer,
kan utgjøre en risiko for en farlig reaksjon, eller som kan anvendes
i fremstilling av stoffer som kan benyttes til uønskede tilsiktede
hendelser, og at man ønsket å benytte betegnelsen "reaksjonsfarlig
stoff". Komiteen deler synet til Statens forurensningstilsyn
om at den ovenstående formuleringen er uklar og svært omfattende, og komiteen er
på bakgrunn av dette derfor fornøyd med at Regjeringen har valgt
å ta dette til etterretning.
Komiteen deler Regjeringens syn på at det i dag
ikke foreligger noen helhetlig regulering av kravet til politiattest. Komiteen merker
seg at det er kommet merknader fra Datatilsynet som er noe kritisk
til omfanget som formuleringen i § 19 legger opp til.
Komiteen deler Regjeringens syn på at en stor del
av reguleringen på farlig stoff-området er implementering av internasjonale
krav fra FN eller EU. Komiteen ser også at det i
Danmark er funnet behov for slike krav til vandelssjekk. Komiteen deler Regjeringens
syn på at dette forslaget ikke skal ha til hensikt å fungere som
et yrkesforbud i form av at det kreves plettfri vandel for å håndtere
eksplosive varer. Det er kun straffbare forhold, som har betydning
ut fra hensynet til å motvirke uønskede tilsiktede hendelser med
eksplosiver, som er relevante i så måte.
Komiteen er enig at det skal være en plikt for arbeidsgivere
å kreve politiattest når de ansetter personer som skal håndtere
eksplosive varer. Komiteen registrerer at kravet
om politiattest ikke skal gjelde for ansatte som håndterer pyrotekniske
varer, det vil si at fyrverkeri, pyrotekniske leketøy m.m. faller utenfor
kravet.
Komiteen innser at det ikke vil være hensiktsmessig
å gi denne loven tilbakevirkende kraft, og at det derfor kun skal
bes om politiattest for de som ansettes etter lovens ikrafttredelse.
Komiteen deler fullt ut Regjeringens syn om at
det er nødvendig med en presisering i brann- og eksplosjonsvernloven
§ 19 første ledd, slik at den som prosjekterer bygg og anlegg eksplisitt
blir omfattet av plikten til å sørge for at sikkerheten i forhold til
brann, eksplosjon og håndtering av farlig stoff blir ivaretatt på
en forsvarlig måte.
Komiteen er enig i at utviklingen går i retning av
at forbrukere i stadig større grad tar i bruk farlig stoff i ulike
sammenhenger. Særlig gjelder dette gass til matlaging og oppvarming. Komiteen mener derfor
det er rett at de som konstruerer og produserer denne typen utstyr
og produkter, tar høyde for sikkerheten i den fasen det utarbeides
løsninger som er grunnlag for selve utførelsen eller produksjonen.
Komiteen er enig med Regjeringen i at det har blitt
behov for en tilpassing av brann- og eksplosjonsvernloven i forhold
til kommuneloven og anser dette som en riktig endring i forhold
til kommuneloven. Komiteen er helt enig i at brannvesenet
er landets viktigste tekniske redningsressurs, og må være kompetent
til å håndtere store og små hendelser. Komiteen deler
på denne bakgrunn begrunnelsen for at ansvaret for brannvesenet
er lagt til kommunene, at det lokale brannvesenet bør være tilpasset
og dimensjonert for behovet på stedet. Komiteen deler
Regjeringens syn på at for å sikre effektiv og kompetent brann-
og redningsinnsats fra landets 340 brannvesen må det foretas statlige
kontrolltiltak på området.
Komiteen registrerer at Regjeringen foreslår å samle
hjemmelsgrunnlaget for innhenting av opplysninger fra politi og
forsikringsbransjen uten hinder av taushetsplikt. Komiteen merker
seg imidlertid at Politidirektoratet har hatt innsigelser til dette
med begrunnelse at den foreslåtte ordlyden kan tolkes noe videre
enn eksisterende bestemmelser.
Komiteen er helt enig med Regjeringen i at anvendelse
av lokale politivedtekter for å regulere oppskyting av fyrverkeri
er uheldig. Komiteen er derfor enig i at det bør
lages nasjonale retningslinjer som regulerer for eksempel produksjon,
transport, omsetning og anvendelse. Komiteen innser
imidlertid at det allikevel i tillegg kan være nødvendig å regulere
ved bruk av lokale politivedtekter, på grunn av spesielle lokale
forhold som for eksempel trehusbebyggelse m.m.