2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og Per Ove Width, fra Høyre, lederen Jan Petersen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, deler Regjeringens ønske om å synliggjøre viktigheten av behovet for sikring av farlige stoffer. Komiteen registrerer at det etter terrorbombene i Madrid 11. mars 2004 og i London 7. juli 2005, gradvis har oppstått større konsensus mellom EUs medlemsland om nødvendigheten av å finne frem til et mest mulig harmonisert system for å hindre at eksplosiver og annet utstyr til å fremstille hjemmelagde bomber faller i hendene på uvedkommende.

Komiteen merker seg at departementet innledningsvis ønsket å gjøre visse endringer i brann- og eksplosjonsvernloven med sikte på å undergi stoffer som ved kontakt med andre stoffer, kan utgjøre en risiko for en farlig reaksjon, eller som kan anvendes i fremstilling av stoffer som kan benyttes til uønskede tilsiktede hendelser, og at man ønsket å benytte betegnelsen "reaksjonsfarlig stoff". Komiteen deler synet til Statens forurensningstilsyn om at den ovenstående formuleringen er uklar og svært omfattende, og komiteen er på bakgrunn av dette derfor fornøyd med at Regjeringen har valgt å ta dette til etterretning.

Komiteen deler Regjeringens syn på at det i dag ikke foreligger noen helhetlig regulering av kravet til politiattest. Komiteen merker seg at det er kommet merknader fra Datatilsynet som er noe kritisk til omfanget som formuleringen i § 19 legger opp til.

Komiteen deler Regjeringens syn på at en stor del av reguleringen på farlig stoff-området er implementering av internasjonale krav fra FN eller EU. Komiteen ser også at det i Danmark er funnet behov for slike krav til vandelssjekk. Komiteen deler Regjeringens syn på at dette forslaget ikke skal ha til hensikt å fungere som et yrkesforbud i form av at det kreves plettfri vandel for å håndtere eksplosive varer. Det er kun straffbare forhold, som har betydning ut fra hensynet til å motvirke uønskede tilsiktede hendelser med eksplosiver, som er relevante i så måte.

Komiteen er enig at det skal være en plikt for arbeidsgivere å kreve politiattest når de ansetter personer som skal håndtere eksplosive varer. Komiteen registrerer at kravet om politiattest ikke skal gjelde for ansatte som håndterer pyrotekniske varer, det vil si at fyrverkeri, pyrotekniske leketøy m.m. faller utenfor kravet.

Komiteen innser at det ikke vil være hensiktsmessig å gi denne loven tilbakevirkende kraft, og at det derfor kun skal bes om politiattest for de som ansettes etter lovens ikrafttredelse.

Komiteen deler fullt ut Regjeringens syn om at det er nødvendig med en presisering i brann- og eksplosjonsvernloven § 19 første ledd, slik at den som prosjekterer bygg og anlegg eksplisitt blir omfattet av plikten til å sørge for at sikkerheten i forhold til brann, eksplosjon og håndtering av farlig stoff blir ivaretatt på en forsvarlig måte.

Komiteen er enig i at utviklingen går i retning av at forbrukere i stadig større grad tar i bruk farlig stoff i ulike sammenhenger. Særlig gjelder dette gass til matlaging og oppvarming. Komiteen mener derfor det er rett at de som konstruerer og produserer denne typen utstyr og produkter, tar høyde for sikkerheten i den fasen det utarbeides løsninger som er grunnlag for selve utførelsen eller produksjonen.

Komiteen er enig med Regjeringen i at det har blitt behov for en tilpassing av brann- og eksplosjonsvernloven i forhold til kommuneloven og anser dette som en riktig endring i forhold til kommuneloven. Komiteen er helt enig i at brannvesenet er landets viktigste tekniske redningsressurs, og må være kompetent til å håndtere store og små hendelser. Komiteen deler på denne bakgrunn begrunnelsen for at ansvaret for brannvesenet er lagt til kommunene, at det lokale brannvesenet bør være tilpasset og dimensjonert for behovet på stedet. Komiteen deler Regjeringens syn på at for å sikre effektiv og kompetent brann- og redningsinnsats fra landets 340 brannvesen må det foretas statlige kontrolltiltak på området.

Komiteen registrerer at Regjeringen foreslår å samle hjemmelsgrunnlaget for innhenting av opplysninger fra politi og forsikringsbransjen uten hinder av taushetsplikt. Komiteen merker seg imidlertid at Politidirektoratet har hatt innsigelser til dette med begrunnelse at den foreslåtte ordlyden kan tolkes noe videre enn eksisterende bestemmelser.

Komiteen er helt enig med Regjeringen i at anvendelse av lokale politivedtekter for å regulere oppskyting av fyrverkeri er uheldig. Komiteen er derfor enig i at det bør lages nasjonale retningslinjer som regulerer for eksempel produksjon, transport, omsetning og anvendelse. Komiteen innser imidlertid at det allikevel i tillegg kan være nødvendig å regulere ved bruk av lokale politivedtekter, på grunn av spesielle lokale forhold som for eksempel trehusbebyggelse m.m.