Arbeidstaker som er medlem i en tjenestepensjonsordning og som
slutter i foretaket uten rett til straks begynnende pensjon, opphører
ved fratredelsen å være medlem i pensjonsordningen. Når arbeidstakeren
fratrer, skal pensjonsordningen utstede en fripolise eller et pensjonskapitalbevis.
Fripoliser eller pensjonskapitalbevis utstedes også i enkelte andre
sammenhenger. I innskuddspensjonsordninger skal det utstedes pensjonskapitalbevis
når arbeidstakeren slutter i foretaket ved oppnådd pensjonsalder. Fripoliser
utstedes blant annet når en ytelsesbasert kollektiv pensjonsordning
avvikles og erstattes av en innskuddspensjonsordning. Fripoliser
og pensjonskapitalbevis kan også springe ut av kollektive ordninger
som ikke går inn under foretakspensjonsloven eller innskuddspensjonsloven.
Fripoliser og pensjonskapitalbevis utgjør et eget rettsforhold
mellom innehaveren av fripolisen eller pensjonskapitalbeviset og
institusjonen som forvalter midlene knyttet til fripolisen eller
pensjonskapitalbeviset. De nærmere vilkår i en fripolise eller et
pensjonskapitalbevis, for eksempel om en det er en forsikring med
eller uten investeringsvalg, vil avhenge av utformingen av den kollektive
ordningen fripolisen eller pensjonskapitalbeviset springer ut av.
Rettighetene etter fripoliser og pensjonskapitalbevis skal sikres
ved en egen premiereserve.
Den høye markedskonsentrasjonen og den lave kundemobiliteten
i markedet for fripoliser og pensjonskapitalbevis kan tyde på at
konkurransen ikke fungerer tilfredsstillende. Silver Pensjonsforsikring gjennomførte
i 2005 en markedsundersøkelse blant fripolisekunder som viser at
63 pst. av kundene ikke vet hva en fripolise er.
Etter forsikringsvirksomhetsloven er oppsigelsesfristen for kollektive
pensjonsordninger to måneder fra oppsigelsen er mottatt med mindre
lengre frist er avtalt, jf. forsikringsvirksomhetsloven § 11-5 første
ledd. Bestemmelsen gjelder tilsvarende for fripoliser og pensjonskapitalbevis,
jf. forsikringsvirksomhetsloven § 11-13 annet ledd. Dagens regler
er fastsatt ut fra det hensyn at selskapene skal kunne foreta de
nødvendige beregninger av forsikringstekniske størrelser som netto
premiereserve, administrasjonsreserven, opparbeidede overskuddsmidler
i løpet av året, tilleggsavsetninger og andel av kursreguleringsfond.
Videre skal selskapet gis anledning til å realisere verdier som
er nødvendig for å foreta oppgjør. For individuelle pensjonsavtaler
som omfattes av lov 27. juni 2008 nr. 62 om individuell pensjonsordning er
oppsigelsesfristen en måned, jf. lov om individuell pensjonsordning
§ 1-5.
Etter departementets syn vil en kortere oppsigelsesfrist legge
til rette for en mer effektiv flytting av fripoliser og pensjonskapitalbevis,
og således være positivt for konkurransen i markedet for fripoliser
og pensjonskapitalbevis. Det er etter departementets syn naturlig
at oppsigelsesfristen for fripoliser og pensjonskapitalbevis er
den samme som for individuelle pensjonsavtaler som omfattes av lov
om individuell pensjonsordning, hvor oppsigelsesfristen er en måned.
Bestemmelsen om at oppsigelsesfristen ved flytting av individuelle
pensjonsavtaler som omfattes av lov om individuell pensjonsordning
er en måned, følger av lov om individuell pensjonsordning § 1-5.
Departementet foreslår at en bestemmelse om at oppsigelsesfristen
ved flytting er en måned, også tas inn i forsikringsvirksomhetsloven
§ 11-14, som omhandler flytting av alle typer individuelle pensjonsavtaler. Regelen
om en måneds flyttefrist vil dermed få anvendelse også for individuelle
pensjonsavtaler som ikke omfattes av lov om individuell pensjonsordning.
Det vises til forslag til endring av forsikringsvirksomhetsloven
§ 11-13 første ledd og § 11-14 første ledd.
Etter forsikringsvirksomhetsloven § 11-5 fjerde ledd skal foretaket
betale et flyttegebyr til dekning av kostnader som pensjonsinnretningen
har når kontrakten avsluttes og overføres til en annen pensjonsinnretning.
Bestemmelsen gjelder tilsvarende for fripoliser, pensjonskapitalbevis
og individuelle pensjonsavtaler, jf. forsikringsvirksomhetsloven
§ 11-13 og § 11-14. Det følger av forskrift 30. juni 2006 nr. 896 til
forsikringsloven at maksimalsatsen for flytting av individuell livsforsikring
eller pensjonsavtale er 200 kroner, jf. § 11-3 første ledd i forskriften.
Tilsvarende maksimalsats gjelder for flytting av fripoliser og pensjonskapitalbevis.
Etter departementets vurdering er det på den ene side rimelig
at kunder som velger å flytte kontrakten belastes et flyttegebyr.
For å legge til rette for en mer effektiv flytting har det på den
annen side vært ansett som nødvendig å fastsette maksimalsatser
for hvor høyt flyttegebyr selskapene kan kreve.
Etter en samlet vurdering har departementet kommet til at flyttegebyret
ved flytting av fripoliser, pensjonskapitalbevis og individuelle
pensjonsavtaler bør fjernes, selv om gebyret er relativt lavt i
dag. Gjennomføring av departementets forslag krever en endring av
forsikringsvirksomhetsloven § 11-13 annet ledd og § 11-14 annet
ledd, ved at en tar ut henvisningene i disse bestemmelsene til at
reglene om flyttegebyr i lovens § 11-5 gjelder tilsvarende. I tillegg
må § 11-3 første ledd i forskrift til forsikringsloven endres.
Det vises til forslag til endring av forsikringsvirksomhetsloven
§ 11-13 annet ledd og § 11-14 annet ledd.
Ved oppsigelse av en forsikringskontrakt for flytting til en
annen pensjonsinnretning, skal midlene knyttet til kontrakten overføres
til den nye pensjonsinnretningen. Det følger av forsikringsvirksomhetsloven
§ 11-6 at pensjonsinnretningen skal overføre midlene til den nye
pensjonsinnretningen ved utløpet av oppsigelsesfristen. Fristen
for å overføre midlene (oppgjørsfristen) er likevel to måneder etter
oppsigelsesfristens utløp, dersom midlene utgjør over 300 mill.
kroner. Pensjonsinnretningene kan ved avtale fastsette en annen
frist for etteroppgjør enn det som følger av forsikringsvirksomhetsloven
§ 11-6, jf. bestemmelsens annet ledd.
Det følger av forsikringsvirksomhetsloven § 11-9 annet ledd at
det ved overføring av midler etter oppsigelsesfristen skal svares
avkastning av midlene fra utløpet av oppsigelsesfristen og fram
til den dag midlene blir overført til den nye pensjonsinnretningen. Avkastningen
skal beregnes etter renten på folioinnskudd i Norges Bank tillagt
to prosentenheter, med mindre en høyere rente avtales mellom pensjonsinnretningen.
Kjernen i anvendelsesområdet av § 11-9 annet ledd er de tilfeller
der loven åpner for at oppgjør skjer etter utløpet av oppsigelsesfristen
(dvs. der midlene overstiger 300 mill. kroner), og ikke de tilfeller
der selskapet oversitter oppgjørsfristen. Ordlyden i forsikringsvirksomhetsloven
§ 11-9 annet ledd sondrer imidlertid ikke mellom de tilfeller der
pensjonsinnretningen har utsatt oppgjørsfrist (dvs. der midlene
overstiger 300 mill. kroner) og de tilfeller der oppgjørsfristen
er sammenfallende med utløpet av oppsigelsesfristen. Etter sin ordlyd
hjemler bestemmelsen derfor også beregning av avkastning i de tilfeller
der pensjonsinnretningen oversitter oppgjørsfristen.
Både Kredittilsynet og FNH legger til grunn at forsinkelsesrenteloven
vil komme til anvendelse i de tilfeller der det avgivende selskap
oversitter oppgjørsfristen og dette ikke skyldes forhold på forsikringstakers
eller det mottakende selskaps side. Departementet er enig i dette.
Etter departementets vurdering kan det være behov for en presisering
i forsikringsvirksomhetsloven av at det skal svares forsinkelsesrente
i slike tilfeller.
Etter departementets vurdering må kostnadene ved betaling av
forsinkelsesrente være å anse som administrasjonskostnader for selskapet.
Selskapet vil da ha motivasjon til å begrense kostnadene ved betaling
av forsinkelsesrente gjennom ønsket om å holde administrasjonskostnadene
lave av konkurransemessige årsaker, samt ved det forhold at selskapet
selv bærer risikoen for et negativt administrasjonsresultat. Det
vil si at selskapet må belaste sin egenkapital for å dekke et eventuelt
negativt administrasjonsresultat.
Et vilkår for at det skal svares forsinkelsesrente, er at oversittelse
av oppgjørsfristen ikke skyldes forhold på forsikringstakers eller
det mottakende selskaps side. Departementet legger til grunn at
det uansett om selskapet skal svare forsinkelsesrente eller ikke,
skal beregnes avkastning av midlene fra utløpet av oppgjørsfristen
og frem til midlene overføres til mottakende selskap, jf. forsikringsvirksomhetsloven § 11-9
annet ledd. Avkastningen belastes avkastningsresultatet, dvs. forsikringskollektivet,
i det avgivende selskapet. Slik regelen er søkt utformet, vil den
beregnede avkastning som overføres i liten grad avvike fra faktisk
avkastning på midlene, slik at forsikringskollektivet i hhv. det
avgivende eller mottakende selskap verken vil ha fordeler eller
ulemper av at selskapet overfører midler etter oppsigelsesfristen. Dersom
avgivende selskap er i mislighold og skal svare forsinkelsesrente,
vil denne komme i tillegg til beregnet avkastning etter forsikringsvirksomhetsloven
§ 11-9 annet ledd. Forsinkelsesrenten skal imidlertid belastes avgivende
selskaps administrasjonsresultat, og ikke forsikringskollektivet
i avgivende selskap.
Det vises til forslag til forsikringsvirksomhetsloven § 11-9
nytt tredje ledd.
Lovforslaget om opphevelse av retten til å kreve flyttegebyr
ved flytting av fripoliser, pensjonskapitalbevis og individuelle
pensjonsavtaler, vil medføre en viss omfordeling av kostnader ved
flytting, ved at kostnadene i sin helhet må dekkes som administrasjonskostnader,
og fordeles på de gjenværende kundene gjennom pristariffen for administrative
tjenester. Med dagens lave flytteaktivitet vil dette likevel neppe
utgjøre betydelige beløp. Dersom lovforslaget, i tråd med formålet,
bidrar til økt flytteaktivitet, vil dette kunne stimulere konkurransen
mellom livsforsikringsselskapene og gi bedre forvaltning av fripoliser,
pensjonskapitalbevis og individuelle pensjonsavtaler. Dette vil
være til fordel for alle kunder som har denne typen kontrakter.
Lovforslaget antas ikke å ha konsekvenser for det offentlige. De
øvrige lovforslagene i kapittel 2 antas ikke å ha konsekvenser av betydning
for det private eller offentlige.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.