Til Odelstinget
I odelstingsproposisjonen vert det fremja forslag om endring
av helsepersonelloven slik at born kan få betre oppfølging når ein
forelder mottek helsehjelp for psykisk sjukdom, som rusmiddelavhengig
eller for alvorleg somatisk sjukdom eller skade.
Kunnskapsoppsummeringar viser at det er manglar i den måten
helsetenestene følgjer opp born og unge med foreldre som har psykisk
sjukdom eller er rusmiddelavhengige. Statens helsetilsyn har peika
på at born til rusmiddelavhengige og psykisk sjuke foreldre er mellom
dei gruppene som fell utanfor eller ikkje vert tekne tilstrekkeleg
vare på i det ordinære hjelpeapparatet. Dei fleste institusjonane
i psykisk helsevern for vaksne har ikkje noko tilbod til born og pårørande.
Hovudinntrykket er at medverknaden frå helsetenesta til å oppdaga
borna og hjelpa dei verkar tilfeldig, uføreseieleg og fragmentarisk.
Det er ikkje i tilstrekkeleg grad innarbeidd rutinar som sikrar samarbeidet
mellom spesialisthelsetenesta og det kommunale nivået. Regjeringa
konkluderer med at borna må sjåast og takast vare på på ein meir
systematisk måte enn i dag.
Helse- og omsorgsdepartementet sende i april 2008 på høyring
eit notat med forslag til endring av helsepersonelloven m.m. med
høyringsfristen var i august 2008. 57 instansar kom med realitetsfråsegner.
Pasientrettighetsloven gjev ingen direkte rettar til mindreårige
born til pasientar som vert behandla i helsetenesta. Det same gjeld
for helselovgjevinga elles, så som kommunehelsetenestelova og spesialisthelsetenestelova.
Helsepersonelloven § 33 fyrste leden bestemmer at "den som yter
helsehjelp, skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold som kan
føre til tiltak fra barneverntjenestens side". Eit vilkår for dette
er at helsepersonellet har ei viss undersøkingsplikt, men ordlyden
i lova er kopla opp mot tiltak frå barnevernstenesta.
Det blir gjort greie for den rettslege stillinga til borna når
foreldra er sjuke og liknande, i Danmark, Sverige og Finland.
Lovforslaget skal medverka til at borna vert fanga opp tidleg
og at det vert sett i gang prosessar som set borna og foreldra betre
i stand til å meistra situasjonen når ein forelder er alvorleg sjuk.
Vidare er det eit føremål å førebyggja problem hos borna og foreldra.
Etter levekårsundersøkinga frå 2005 vil to av tre born til foreldre
som får behandling i psykisk helsevern, utvikla psykiske problem,
og ein av tre får alvorlege psykiske problem. Forsking viser at
meir enn 50 prosent av pasientar som er i behandling fordi dei er
rusmiddelavhengige, har opplevd alvorlege rusmiddelproblem hos foreldra
sine.
Av forslag til ny helsepersonellov § 10 a fyrste leden følgjer
det at helsepersonell skal bidra til å dekkje behova for informasjon
og nødvendig oppfølging til born under 18 år til pasient som mottek
helsehjelp for psykisk sjukdom, som rusmiddelavhengige, eller for
alvorleg somatisk sjukdom eller skade.
Det følgjer av barnelova § 30 at den som har foreldreansvar,
har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege forhold.
Det kan likevel vera trong for hjelp frå helsepersonell når foreldra
har bruk for råd eller når det er på det reine at foreldra ikkje
i tilstrekkeleg grad tek hand om behova til borna. Helsepersonellet
bør difor fyrst og fremst medverka med røynsla si der barnet har
særleg trong for det eller der pasienten sjølv tek initiativ til
samtale om borna.
Pliktene til helsepersonellet overfor borna vert utdjupa i forslaget
til § 10 a. I samsvar med andre leden skal helsepersonell som yter
helsehjelp til pasienten, gjera sitt for å finna ut om pasienten
har born. Dette gjer ein ved å spørja pasienten, undersøkja journal
eller slå opp i folkeregisteret. Dersom pasienten har born, skal
helsepersonell medverka til å dekkje det behovet for informasjon
og nødvendig oppfølging som dei mindreårige borna til pasienten
kan ha som følgje av tilstanden til forelderen. Helsepersonellet
skal ikkje overta ansvaret foreldra, kommunen eller andre delar
av helsetenesta har for oppfølging av barnet, men medverka med informasjon,
samarbeid og tilvisingar i den grad det er tenleg.
Lovforslaget konkretiserer pliktene til helsepersonellet i forslaget
til § 10 a tredje leden slik at helsepersonellet, dersom det er
til beste for barnet, skal samtala med pasienten om kva barnet treng
av informasjon eller oppfølging og tilby informasjon og rettleiing
om aktuelle tiltak. Innanfor rammene av teieplikta skal helsepersonellet
også informera andre som har omsorg for barnet. Føremålet med denne presiseringa
er å gjera foreldra og omsorgspersonane betre i stand til sjølve
å ta hand om dei behova barnet har på kort og lang sikt.
Helsepersonellet skal vidare henta inn samtykke til å følgja
opp på ein føremålstenleg måte. Dette er særleg aktuelt når barnet
kan ha trong for utgreiing eller hjelp i andre delar av helsetenesta,
frå barnevern, skule etc. og det er aktuelt at helsepersonellet tilviser
eller formidlar kontakt.
Born etterlyser ofte balansert informasjon om sjukdomstilstanden
til forelderen, behandlinga og kva samvær som er mogleg. Departementet
føreslår at helsepersonellet skal medverka til at barnet og personar
som har omsorg for barnet, får informasjon om dette, i samsvar med
reglane om teieplikt.
Departementet reknar at døme på dei mest aktuelle og relevante
oppgåvene som helsepersonellet bør ta hand om, er som følgjer (opprekninga
er ikkje meint å vera fullstendig):
skaffa seg generell informasjon om lokale samarbeidspartnarar
som kan ta vare på barnet sine interesser,
avklåra om pasienten har born ved
å spørja pasienten eller andre som er i følgje med pasienten,
vurdera om borna har trong for informasjon eller anna oppfølging,
tilby informasjon og rettleiing til pasienten eller andre
som har omsorg for barnet, om korleis borna kan takast vare på,
aktivt innhenta samtykke frå pasienten eller annan forelder
for å medverka til å følgja opp barnet,
medverka til at det vert gjeve informasjon om sjukdomstilstanden
til pasienten, behandling og kva samvær som er mogleg, til barnet
og den andre forelderen eller andre som har omsorg for barnet,
nedteikna i journalen om pasienten har born, om barnet har
trong for informasjon, korleis pasienten har reagert på tilbod om
hjelp til følgja opp barnet og kva tiltak som er eller skal setjast
i verk.
Departementet ynskjer å leggja til rette for at helsepersonell
skal kunna følgja opp born som pårørande utan at det vert gjort
store inngrep i teieplikta. Departementet føreslår på denne bakgrunnen
å lovfesta at helsepersonell kan gje samarbeidande personell den
informasjonen som trengst for at behova barnet til pasienten har
vert dekkja, med mindre pasienten motset seg det.
Departementet føreslår at alt personell som får informasjon om
ein pasient i samband med oppfølging av borna til pasienten skal
ha same teieplikta som helsepersonell.
Det vert òg føreslått ein heimel for departementet til å gje
forskrifter som utdjupar innhaldet i dei pliktene helsepersonellet
har etter føresegna.
Departementet meiner at ei ordning med barneansvarleg ved helseføretak,
private sjukehus og private institusjonar som har avtale med helseføretaka, er
ei viktig organisatorisk løysing for å styrkja den rettslege stillinga
til borna ved alvorleg sjukdom m.m. hos foreldra. Ei slik ordning
vil hjelpa til å setja lovpålagde oppgåver i system, men kan også
tena som ei plattform for utvikling av lokale initiativ. Departementet
føreslår difor ei ny føresegn i spesialisthelsetenestelova § 3-7 a.
Der vert det lovfesta at helseinstitusjonar i spesialisthelsetenesta
skal ha det helsepersonellet som trengst med ansvar for å fremja
og koordinera oppfølging av mindreårige born til psykisk sjuke,
rusmiddelavhengige og alvorleg somatisk sjuke eller skadde pasientar.
Føremålet med føresegna er å sikra at borna får behova sine dekte,
at pasientar får tilbod om hjelp til å meistra foreldrerolla og gje
grunnlag for betre koordinerte tenester mellom spesialisthelsetenesta
og tenester i kommunane. Det blir foreslått at departementet skal
ha heimel til å gje nærare føresegner i forskrift om barneansvarleg
personell.
Det blir peika på at samhandling mellom ymse offentlege tenester
har mykje å seia for å kunna ta hand om behova borna har som pårørande
på ein god måte over tid. Forslaget til ny regulering av pliktene til
helsepersonellet i helsepersonelloven § 10 a inneber at helsepersonellet
må skaffa seg oversyn over eksisterande tilbod lokalt og regionalt.
Slik kunnskap fremjar samarbeid mellom helsetenesta og hjelpeapparatet
elles for born og foreldre i kommunar og frivillige organisasjonar.
Opprettinga av fleire barneansvarlege i spesialisthelsetenesta kan
òg føra til betre samarbeid og at ein tek betre vare på borna.
Før lova tek til å gjelda skal Helsedirektoratet utarbeida ein
rettleiar for helsepersonell om born som pårørande og skipa til
regionale konferansar for å implementera lovendringane og rettleiaren.
Det vil også verta utarbeidd informasjonsmateriell retta mot born. Utgiftene
vert dekte innanfor budsjettramma til departementet.
Lovfesting av ordninga med barneansvarlege i spesialisthelsetenestelova
medfører at helseinstitusjonar i spesialisthelsetenesta får eit
ansvar for å ha personell med ansvar for å følgja opp dei aktuelle borna.
Dette inneber ikkje ei plikt til å etablera særskilde stillingar,
men inneber ei tydeleg plassering av ansvar for oppgåva og ein ventar
at ho vert løyst av eksisterande personell. Økonomiske og administrative
konsekvensar for helseføretak reknar ein på denne bakgrunnen med
vil verta heller små, og kan dekkjast innanfor gjeldande budsjett.
Forslaget vil medføra ei auka mengd konsultasjonar med pårørande
til pasienten for fastlegane, men det er svært vanskeleg å talfesta
auken og i kva grad dei varetek behova til barna alt i dag. Det
vert lagt til grunn at plikta til å tilby meir informasjon må sjåast som
ein del av den naturlege svinginga i konsultasjonane til fastlegane.
Lovforslaget vil difor ikkje føra til meirkostnader i kommunesektoren.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd
Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og Dag
Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis
Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja
Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, fra
Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold
Vedum, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, viser til at lovforslaget
skal gi barn bedre oppfølging når en av foreldrene er under behandling
for alvorlig sykdom eller skade, og at forslaget gjelder både for somatikken,
psykiatrien og rusfeltet.
Komiteen viser videre til at Stortinget ved behandlingen
av Budsjett-innst. S. nr. 11 (2006–2007) enstemmig vedtok å be Regjeringen
vurdere lovfesting eller regelfesting knyttet til behovene til pårørende,
barn av psykisk syke og rusmiddelavhengige innen rus- og psykiatritjenestene
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Komiteen viser til at det framgår av proposisjonen
at det ikke fins oversikt over hvor mange som vokser opp i familier
der én eller begge foreldrene har psykisk sykdom, er rusmiddelavhengige
eller har alvorlig somatisk sykdom eller skade, men at det trolig
er 130 000 familier som til enhver tid lever med psykisk sykdom
og rusproblem, og mer enn 200 000 barn som har foreldre som ruser
seg slik at barna reagerer. Mer enn 50 prosent av pasientene som
er i behandling som rusmiddelavhengige, har opplevd alvorlige rusmiddelproblem
hos sine foreldre.
Komiteen støtter en lovfesting av plikten til
å følge opp barn som pårørende. Det kan melde seg både spørsmål,
informasjonsbehov og behov for annen form for oppfølging hos pårørende,
og det kan gjelde barn i minst like stor grad som voksne. Komiteen viser
videre til at plikten til å medvirke til å ta vare på pasientenes
barn blir lagt på helsepersonellet, og at proposisjonen blant annet
omtaler nærmere hva helsepersonell skal medvirke med.
Komiteen er glad for at det nå legges opp til
å gi barn juridiske rettigheter til oppfølging som pårørende. Dette
er et tema som har blitt reist flere ganger. Det er helt åpenbart
at en rekke barn som er pårørende, har behov for en spesiell oppfølging,
dette være seg om barnets forelder er psykisk syk, har rusproblemer
eller annen sykdom som kan påvirke barnet alvorlig.
Komiteen har merket seg at FNs barnekonvensjon
med tilleggsprotokoller er inkorporert i norsk rett, og at foreldrene
skal ha hovedansvaret for å følge opp barna, men at helsepersonell
skal medvirke til å styrke foreldrenes evne til å ta på seg omsorgen. Komiteen viser
videre til at det framgår av barnekonvensjonen at barnets beste
skal være et grunnleggende hensyn i alle saker som har med barn å
gjøre.
Komiteen viser til at mange høringsinstanser er
opptatt av at barna bør sikres mer informasjon enn det de får i
dag. Når det gjelder taushetsplikten og forholdet til denne, viser komiteen til
at barna etter gjeldende rett ikke har rett til annen informasjon enn
den de eventuelt får fra foreldrene. Komiteen understreker
at barn kan føle et sterkt behov for informasjon, og viser til høringsuttalelsene
som er gjengitt i proposisjonen, blant annet fra Rådet for psykisk
helse og fra Helsetilsynet i Hordaland. Komiteen mener
at informasjon ofte kan skape trygghet hos mottageren, men at både
informasjon og mangel på informasjon likevel kan skape utilsiktede
konsekvenser, og at det ofte vil være krevende å vite på hvilken måte
informasjonen bør videreformidles.
Komiteen mener at det må stilles klare krav til både
den informasjon som skal gis, og måten den formidles på. Det er
viktig at det foretas en individuell vurdering av hva som skal bli
gitt av informasjon ut ifra hvordan man kan forvente at informasjonen
blir mottatt, og ikke minst forstått, slik at det ikke medfører
en ytterligere belastning for barnet som ofte allerede er i en tøff
og vanskelig situasjon. God og riktig informasjon formidlet på en
skikkelig måte vil imidlertid, slik komiteen ser
det, kunne medføre at barnet lettere vil kunne takle den situasjonen
det står oppe i.
Komiteen understreker at barnas beste må være
retningsgivende for all lovgivning som berører dem. Komiteen har
merket seg at departementet i høringsnotatet foreslo opplysningsplikt
for helsepersonell ut fra at hensynet til barna burde veie tyngre enn
taushetsplikten hvis barnet hadde sterkt behov for informasjon,
men at departementet nå konkluderer med at helsepersonell ikke bør
pålegges opplysningsplikt om informasjon som berøres av taushetsplikten
mot pasientens vilje. Komiteen viser til at departementet
særlig har merket seg at Norsk Psykologforening har pekt på at det
kan være til større skade for barnet at informasjon som kommer inn
under taushetsplikten, blir gitt mot foreldrenes vilje, enn at slik
informasjon ikke blir gitt. Komiteen støtter på denne
bakgrunn departementets forslag til ny § 10 a i helsepersonelloven,
som vil gi helsepersonell plikt til å søke å avklare om pasienten
har mindreårige barn. Når det er nødvendig for å ivareta barnets
behov, skal helsepersonellet blant annet samtale med pasienten om
barnets informasjons- eller oppfølgingsbehov og innhente samtykke
til å foreta oppfølging.
Komiteen støtter departementets forslag om å pålegge
helseinstitusjoner å ha en egen barneansvarlig.
Komiteen ber om at en vurderer ytterligere tiltak
som vil kunne sikre barnas rettigheter som pårørende.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at saken er en oppfølging både
av formuleringer i Regjeringens Soria Moria-erklæring og av enstemmige
merknader fra helse- og omsorgskomiteen. I Soria Moria-erklæringen
heter det at "Regjeringen vil arbeide for at barn med psykisk syke
og rusmisbrukende foreldre får oppfølging og hjelp". I statsbudsjettet
for 2007 ble det til sammen under Helse- og omsorgsdepartementet
og Barne- og likestillingsdepartementet bevilget 29 mill. kroner
til tiltak for barn til psykisk syke og rusmiddelavhengige. Satsingen
ble videreført og styrket med 5 mill. kroner i 2008 og videreført
i 2009.
Departementet føreslår eit tillegg i pasientrettighetsloven § 2-6
femte leden som opnar for at det kan fastsetjast fristar for å setja
fram krav etter regelverket for sjuketransport.
Tilrådinga frå komiteen er samrøystes.
Komiteen viser til proposisjonen og
merknadene og rår Odelstinget til å gjera følgjande
vedtak til lov
om endringar i helsepersonelloven m.m. (oppfølging av born
som pårørande)
I
I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven)
gjøres følgende endringer:
Ny § 10 a skal lyde:
§ 10 a Helsepersonells plikt til å bidra til å ivareta mindreårige
barn som pårørende
Helsepersonell skal bidra til å ivareta det behovet for
informasjon og nødvendig oppfølging som mindreårige barn av pasient
med psykisk sykdom, rusmiddelavhengighet eller alvorlig somatisk
sykdom eller skade kan ha som følge av forelderens tilstand.
Helsepersonell som yter helsehjelp til pasient som nevnt
i første ledd, skal søke å avklare om pasienten har mindreårige
barn.
Når det er nødvendig for å ivareta barnets behov, skal
helsepersonellet blant annet
a) samtale med pasienten om barnets informasjons- eller
oppfølgingsbehov og tilby informasjon og veiledning om aktuelle
tiltak. Innenfor rammene av taushetsplikten skal helsepersonellet
også tilby barnet og andre som har omsorg for barnet, å ta del i
en slik samtale
b) innhente samtykke til å foreta oppfølging som helsepersonellet
anser som hensiktsmessig
c) bidra til at barnet og personer som har omsorg for barnet,
i overensstemmelse med reglene om taushetsplikt, gis informasjon
om pasientens sykdomstilstand, behandling og mulighet for samvær.
Informasjonen skal gis i en form som er tilpasset mottakerens individuelle
forutsetninger.
Departementet kan gi forskrifter som utdyper innholdet
i helsepersonellets plikter etter denne bestemmelsen.
§ 25 nytt tredje ledd skal lyde:
Med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelagte
opplysninger gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig
for å ivareta behovene til pasientens barn, jf. helsepersonelloven
§ 10 a.
Nåværende § 25 tredje ledd blir nytt fjerde ledd og
skal lyde:
Personell som nevnt i første , andre og tredje ledd har
samme taushetsplikt som helsepersonell.
II
I lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten
m.m. gjøres følgende endringer:
Ny § 3-7 a skal lyde:
§ 3-7a Om barneansvarlig personell mv.
Helseinstitusjoner som omfattes av denne loven, skal i
nødvendig utstrekning ha barneansvarlig personell med ansvar for
å fremme og koordinere helsepersonells oppfølging av mindreårige
barn av psykisk syke, rusmiddelavhengige og alvorlig somatisk syke
eller skadde pasienter.
Departementet kan gi nærmere bestemmelser om barneansvarlig
personell i forskrift.
III
I lov 2. juli 1999 nr. 63 om pasientrettigheter (pasientrettighetsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 2-6 femte ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrifter om dekning av reise- og
oppholdsutgifter for pasienter og utgifter til nødvendig ledsager,
herunder dekning av utgifter ved fritt sykehusvalg, om utbetaling
av refusjon og om frister for fremsetting av krav.
IV
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette
i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 9. juni 2009
Harald T. Nesvik |
Dag Ole Teigen |
leiar |
ordførar |