4. Komiteens merknader

      Kontroll- og konstitusjonskomiteen konstaterer at Riksrevisjonen har avdekket en betydelig mangel på kontroll og evaluering med departementenes tilskuddsforvaltning.

       Komiteen viser til vedlegget i Dok.nr.3:01 hvor rapporten fra en arbeidsgruppe i Riksrevisjonen er gjengitt. I alt ble 25 tilskuddsordninger gjennomgått - med en total overføringsutgift på ca 14 mrd. kroner. 19 av tilskuddsordningene viser manglende kontrollrutiner og -muligheter. Konklusjonen på gjennomgangen er for mange ordninger uttrykk som: « Det foretas heller ikke en vurdering av oppnådde resultater mot ressursinnsatsen » og « Det er ikke fastsatt kriterier for vurdering av måloppnåelsen med tilskuddsordningen ».

       Komiteen anser det for å være en høyt prioritert oppgave å sørge for et regelverk og en oppfølging av tilskuddsordningene som sikrer et minimum av risiko for feildisponering og feilaktig bruk av midler. Når tilskuddsordningene omfatter ca 750 forskjellige tilskuddsordninger som disponerer ca 65 % av statsbudsjettets utgiftsside skal det ikke mange prosents feil til før det kan bli betydelige beløp som går tapt eller brukes ufornuftig.

       Komiteen anser det derfor nødvendig at det overveies å omdisponere ressurser til kontroll- og oppfølgingsfunksjoner i departementene, som et bidrag til å bedre statens økonomiske situasjon og ber Finansdepartementet vurdere dette spørsmål.

       Komiteen slutter seg i hovedsak til Riksrevisjonens krav i brev av 19. august 1991 til Finansdepartementet om at det må utarbeides et sentralt regelverk som inneholder bestemmelser om bl.a. følgende forhold:

- det må formuleres en målsetting for tilskuddsordningen før forslag om bevilgning fremmes
- kriterier for måloppnåelse som gjør det mulig i etterhånd å fastsette graden av måloppnåelse, må fastsettes parallelt med målformuleringene
- forvaltningen av enhver tilskuddsordning bør baseres på et regelverk utarbeidet av vedkommende fagdepartement
- for å sikre at målgruppen for den enkelte ordning nås, må det gis retningslinjer for hvordan dette skal skje
- det skal foreligge skriftlig instruks for hvilke oppgaver som påligger saksbehandler, den som attesterer og den som anviser enhver utbetaling
- hvor det er mulig bør det kreves at det er utarbeidet kostnadskalkyle, budsjett eller at det legges ved et regnskap som er del av grunnlaget for søknad om tilskudd
- tilskuddsmottaker skal alltid gjøres kjent med de betingelser og forutsetninger som legges til grunn for utbetalingen, eksempelvis krav om revisorbekreftet regnskap og andre former for tilbakemelding
- en innskjerping og konkretisering av hva departementenes tilsynsplikt innebærer, eksempelvis at tilsynsplikten også omfatter den administrasjon og kontroll som utføres av det forvaltende organ når administrasjonen av tilskuddsordningen er delegert
- enhver tilskuddsordning skal evalueres slik at bevilgende myndighet og de som forvalter ordningen mottar nødvendig informasjon om hvorvidt man oppnår fastsatt målsetting.

       Komiteen har merket seg at også Finansdepartementet i brev til Riksrevisjonen av 17. august 1994 i hovedsak sier seg enig i dette.

       Komiteen viser til at kontroll med tilskuddsforvaltningen ble reist i Stortinget i 1977, under behandlingen av Dok.nr.7 (1972-1973). Det ble da vedtatt en ny § 17 til bevilgningsregelement for å sikre bedre kontroll. Komiteen vil derfor understreke at arbeidet med et forbedret regelverk må ha høy prioritet.

       Komiteen viser også til at tilskuddsforvaltningen på avgrensede områder synes å være forbedret etter at Riksrevisjonen tok saken opp i 1991, og viser i den sammenheng bl.a. til brev til komiteen fra Kommunal- og arbeidsdepartementet. Komiteen ser positivt på dette, men vil understreke at dette ikke reduserer behovet for et helhetlig offentlig regelverk.

       Komiteen har merket seg at Finansdepartementet ikke har gitt noe direkte svar på Riksrevisjonens henvendelse av 19. august 1991 og vil i den anledning understreke at det forventes at brev fra Riksrevisjonen blir besvart direkte og snarest mulig. Finansdepartementet har imidlertid tatt initiativ til å organisere et prosjekt vedrørende resultatstyring og -rapportering for overføringsordningene. Her er Riksrevisjonen trukket med. Finansdepartementet har også overfor departementene pålagt en skjerpet plikt til å følge opp de krav som allerede er nedfelt i Bevilgningsreglement § 2 og § 13 om formulering av resultatkrav og om resultatrapportering.

       Komiteen viser til at det gjennom flere år har vært redegjort i Gul Bok for tiltak for å bedre resultatstyringen i staten. Det vises her særlig til kap. 4.5 i Gul Bok for 1995.

       Komiteen viser til at det har vært jevnlig kontakt mellom Finansdepartementet og Riksrevisjonen om framdriften av disse spørsmålene. Finansdepartementet har bl.a. vist til det pågående arbeidet med en bedre mål- og resultatstyring i staten. Riksrevisjonen har påpekt at det igangsatte prosjektarbeidet vedrørende tilskudds-/overføringsordningene ikke kan bli sluttført som eget prosjekt uten at departementet har besvart eller tatt stilling til de spørsmål og forhold som Riksrevisjonen tok opp med departementet i brevet av 19. august 1991. Komiteen er enig i dette.

       Komiteen viser til at synspunktene fra Riksrevisjonen også i betydelig grad er lagt til grunn for det arbeidet Finansdepartementet høsten 1994 satte i gang med nytt økonomireglement for staten. I dette arbeidet er Riksrevisjonen representert i styringsgruppen med observatørstatus. Etter planen skal forslaget til nytt økonomireglement sendes ut på høring høsten 1995. Komiteen gir sin tilslutning til dette arbeidet slik det er beskrevet i brev til komiteen av 20. januar d.å. Komiteen vil imidlertid understreke at dette arbeidet må ha høy prioritet hos alle ansvarlige deltakere.

       Komiteen har, fordi utredningen ligger langt tilbake i tid, tilskrevet noen departementer med anmodning om en oppdatering av situasjonen i forhold til Riksrevisjonens rapport fra 1991 for spesielle budsjettområder. Finansdepartementet er i to brev anmodet om opplysninger vedrørende fremdriften i det varslede arbeid med nytt økonomireglement. Korrespondansen er trykt som vedlegg til innstillingen.

       Svarene fra Finansdepartementet, Administrasjonsdepartementet og Kommunal- og arbeidsdepartementet på komiteens henvendelser er forelagt Riksrevisjonen som i brev av 17. januar 1995 til komiteen bl.a. uttaler:

       « Av den korrespondanse Kontroll- og konstitusjonskomiteen har oversendt til Riksrevisjonen går det forøvrig fram bl.a. at det er gjennomført en del forbedringer innen tilskuddsforvaltningen etter at Riksrevisjonen foretok sine undersøkelser i 1991. Dette er etter Riksrevisjonens syn positivt. Det synes også å være enighet om at det er nødvendig å utvikle et overordnet regelverk på området. Finansdepartementet gjentar senest i brevet av 23. desember 1994 til komiteen at det tas sikte på å gjøre dette i 1995 i tilknytning til arbeidet med det nye økonomireglementet for statsforvaltningen.
       For øvrig kan ikke Riksrevisjonen se at uttalelsene fra ovennevnte departementer i vesentlig grad gir grunnlag for å endre hovedkonklusjonene i Dok.nr.3:01. »

       Komiteen viser til at Finansdepartementet i sitt brev til komiteen av 23. desember 1994 understreker at det « er overordnet regelverksforvalter på økonomisiden i staten ». Komiteen mener derfor at Finansdepartementet også må ha et overordnet ansvar for oversikt og rapportering til Riksrevisjonen for regelverket for økonomistyring i staten. I denne sammenheng vil komiteen påpeke at Finansdepartementet burde vist større aktivitet og oppfølging på Riksrevisjonens utredning og brev av 19. august 1991. Komiteen viser i denne sammenheng til følgende uttalelse fra Riksrevisjonen i brev av 17. januar 1995 til komiteen:

       « I den forbindelse vil vi også nevne at Finansdepartementet fikk oversendt omtalte rapport i 1991. Riksrevisjonen regnet derfor med med at dette departement, senest i forbindelse med behandlingen og besvarelsen av antegnelsen, ville innhente uttalelser fra de øvrige departementene. Dette fordi det var gått lang tid mellom verifiseringen av rapporten (1991) og antegnelsen. Det går ikke fram av Finansdepartementets svar på antegnelsen at dette ble gjort, jf Dok.nr.3:01 side 3-4. »

       Komiteen konstaterer også at Finansdepartementet i sitt siste svarbrev til komiteen av 20. januar 1995 om organiseringen av arbeidet med det nye økonomireglement opplyser at: « Organiseringen av arbeidet med å lage et nytt økonomireglement i form av et prosjekt, ble besluttet av departementet i begynnelsen av november 1994. » og at: « Etter de foreliggende planer skal forslag til nytt økonomireglement sendes ut på høring høsten 1995. »

       Komiteen forutsetter at denne timeplanen holdes og at det i fortbindelse med det nye økonomireglementet også inkorporeres bestemmelser om forvaltning av tilskuddsmidler i samsvar med Riksrevisjonens brev av 19. august 1991.

       Komiteen slutter seg forøvrig til Riksrevisjonens forslag til desisjon om at saken holdes « Til observasjon ».