Innstilling fra kommunalkomiteen om forslag fra stortingsrepresentant Roy N Wetterstad om direkte valg av ordførere og varaordførere i kommuner og fylkeskommuner.

Dette dokument

1. Innledning

Til Stortinget.

       Stortingsrepresentant Roy N Wetterstad har fremmet følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om et system med direkte valg av ordførere og varaordførere i kommuner og fylkeskommuner. »

       Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstilleren til at interessen og engasjementet knyttet til kommune- og fylkestingsvalg i Norge er lavere enn ønskelig. For å øke valgoppslutningen, og dermed styrke lokaldemokratiet, må velgerne få mer direkte innflytelse på viktige avgjørelser enn det som er tilfelle i dag. Et system som foreslått vil ifølge forslagsstilleren kunne stimulere interessen og engasjementet både for kommune- og fylkestingsvalg og for lokalpolitikk generelt.

       Forslagsstilleren påpeker at velgerne ikke har noen direkte innflytelse ved valg av ordførere og varaordførere, og at utfallet av de politiske partienes forhandlinger om ordførervervet ofte kan gi svært uventede utfall for velgerne.

       Forslagsstilleren beskriver i dokumentet nærmere hvordan ordningen med direkte valg av ordførere og varaordførere kan gjennomføres. Forslaget innebærer blant annet at også personer utenfor partisystemet kan nomineres som kandidat til ordførervervet, forutsatt at det er samlet inn et visst antall underskrifter for vedkommende.

2. Komiteens merknader

     Komiteen viser til dagens ordning der valg av ordfører og varaordfører foretas av det enkelte kommunestyre og fylkesting, jf. kommuneloven § 9. Komiteen viser også til at de ulike partier som stiller lister til kommune- og fylkestingsvalg vanligvis utpeker sin ordførerkandidat gjennom nominasjonsprosessen. Velgerne gis derved anledning til gjennom nominasjonsprosessen å påvirke sine respektive partiers valg av ordfører- og varaordførerkandidater. Komiteen er ikke kjent med at det i land det er naturlig å sammenlikne seg med, finnes en ordning for direktevalg av ordfører og varaordfører slik det foreslås her.

       Komiteen ser positivt på alle forslag som kan bidra til å styrke interessen for deltakelse og engasjement i det norske lokaldemokratiet, men komiteen tror dette forslaget heller vil svekke enn styrke valgdeltakelsen og engasjementet. Komiteen mener også at forslaget vil kunne lede interessen bort fra det politiske innhold og de konkrete sakene partiene står for, og over til en ren personfokusering. Komiteen mener dette er lite ønskelig og at en slik utvikling vil kunne redusere interessen for politisk arbeid og de lokale nominasjonsprosessene.

       Komiteen viser til at forslaget vil være et brudd med vårt tradisjonelle system. Dersom en ordning med direkte ordførervalg skulle innføres, bør det etter komiteens mening først utredes gjennom en forsøksordning. Komiteen viser i den forbindelse til lov om forsøk i offentlig forvaltning (forsøksloven). I det nylig utsendte rundskriv om denne loven nevnes direkte valg av ordfører som et område som kan være egnet for forsøk. Kommuner som kan tenke seg å utprøve et system med direktevalg av ordfører kan ut fra dette søke om å få gjennomføre en forsøksordning, eventuelt i forbindelse med lokalvalget i 1999.

3. Komiteens tilråding

     Komiteen har ellers ingen merknader, viser til det som er sagt ovenfor og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       Dok.nr.8:06 (1994-1995) - Forslag fra stortingsrepresentant Roy N Wetterstad om direkte valg av ordførere og varaordførere i kommuner og fylkeskommuner - avvises.

Oslo, i kommunalkomiteen, den 16. mars 1995.

Roger Gudmundseth, Eva Lian, Ola T Lånke
leder. ordfører. sekretær.