2. Komiteens generelle merknader

      Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Elin Gudmundsen, Sigvald Oppebøen Hansen, Håvard Wennevold Osflaten og Rita Tveiten, fra Senterpartiet, Kari I. Botterud og Marit Tingelstad, fra Høyre, Jan P. Syse og Petter Thomassen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjellbjørg Lunde, fra Kristelig Folkeparti, Dag Jostein Fjærvoll, og fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, er tilfreds med at Riksrevisjonen i sitt Dok.nr.3:05 (1994-1995) gir en oversikt og status over desisjonene til antegnelsene til Statsregnskapene for årene 1988-92. Til sammen er det medtatt hele 145 saker, hvorav 68 saker ansees som avsluttet og 77 fortsatt står « til observasjon ».

       Fordi saksmengden er så stor, er det ikke praktisk mulig for komiteen å gå mer detaljert inn på annet enn et fåtall saker selv om det utvalg som derved gjøres, kan bli noe tilfeldig.

       Etter komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, oppfatning ville det være en arbeidsmessig fordel og også gi bedre oversikt for komiteen om det for hver sak for ettertiden kunne anføres hvilken befatning komiteen eller andre organer i Stortinget tidligere har hatt med saken. Flertallet er enig med Riksrevisjonen i at det i fortsettelsen bør fremsendes en årlig oppdatert status fra Riksrevisjonen over antegnelser desidert « Til observasjon ». Ved en slik nyordning vil saksmengden i det nevnte dokument også kunne bli mer håndterlig.

       Flertallet er for øvrig av den oppfatning at det store antall saker (77) som fortsatt står « Til observasjon » - noen av dem mange år etter at kritikken ble reist fra Riksrevisjonen - er et uttrykk for at oppfølgningen fra Regjeringens side av Riksrevisjonens antegnelser ikke er god nok. Flertallet viser i denne forbindelse til at av 37 saker som er tatt opp i Dok.nr.3:05 er det for Finansdepartementet 23 saker som fortsatt ikke er avklart og som følgelig står « Til observasjon ». Dette gjelder bl.a. flere kritikkverdige forhold angående innkreving av skatter og avgifter. Av andre departementer med store restanser kan bl.a. nevnes Samferdselsdepartementet (12) og Forsvarsdepartementet (9).

       Det er flertallets oppfatning at oppfølgningsarbeidet må prioriteres høyere i tiden fremover. Riksrevisjonens antegnelser må tas på alvor av alle berørte parter i forvaltningen. Riksrevisjonen har flertallets fulle støtte i sine bestrebelser på å forbedre forvaltningen. Det bør ikke oppstå den misforståelse i forvaltningen at når komiteen ikke har bemerkninger til Riksrevisjonens antegnelser, så innebærer dette en mindre vektlegging fra komiteens side på det som er antegnet. Slik er det ikke.

       En bedre og raskere oppfølgning vil resultere i en bedre fungerende forvaltning, bedre styrings- og kontrollsystemer, bedre ressursutnyttelse, og det vil etter flertallets oppfatning kunne spare staten for betydelige utgifter - midler som enten kan bedre budsjettbalansen eller anvendes til høyt prioriterte formål som i dag ikke løses tilfredsstillende.

       Staten forvalter så store verdier at det etter flertallets oppfatning kan oppnås meget betydelige resultater gjennom hurtigere og bedre oppfølgning av Riksrevisjonens anbefalinger og pålegg. Flertallet vil for sin del følge denne delen av kontrollarbeidet meget nøye i tiden fremover.

       Når det gjelder de sakene (68) som Riksrevisjonen anser for avsluttet, har flertallet ingen bemerkninger.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener at en årlig oppdatert status fra Riksrevisjonen over antegnelser til observasjon gir Stortinget nyttig informasjon om disse sakenes status. Disse medlemmer mener at en bedre og raskere oppfølging vil resultere i en bedre fungerende forvaltning, bedre styrings- og kontrollsystemer, og dermed bedre ressursutnyttelse som vil kunne medføre betydelige besparelser for statens del.

       Disse medlemmer er enige i desisjonene til de saker Riksrevisjonen tar opp i dette dokumentet. Disse medlemmer vil komme tilbake til de saker som fortsatt står til observasjon etterhvert som Riksrevisjonen legger dem fram på ny til Stortinget. Disse medlemmer vil generelt vise til at så vel Riksrevisjonen som de berørte departementer bør legge vekt på å bringe disse sakene til avslutning så raskt som mulig.

       Disse medlemmer har ingen bemerkninger til de saker hvor Riksrevisjonen anser sakene som ferdigbehandlet for sin del.