1. Innledning og bakgrunn

    Forsvarsdepartementet redegjør i denne melding for styring og ledelse av Forsvaret i fred på bakgrunn av driftsreduksjoner i Forsvarets øverste ledelse (overkommandoen og forsvarskommandoene), konsekvenser ved innføring av mål- og resultatstyring i Forsvaret og krav om styrking av fellesstaben i Forsvarets overkommando.

       Ved opprettelsen av Forsvarets overkommando (FO) i 1970 la departementet til grunn at retningsgivende funksjoner og funksjoner som berørte mer enn en forsvarsgren, ble lagt til felles stabsledd, og at organisasjonen ble søkt tilrettelagt slik at ytterligere integrering ville kunne skje hvis utviklingen skulle tilsi dette.

       Etter behandlingen av St.prp. nr. 125 (1968-1969), jf. Innst.S.nr.279 (1968-1969), ble FO bestående av fellesstab med seks felles stabsledd samt Heimevernsstab og tre forsvarsgrenstaber (Hær, Sjø og Luft). Senere er Forsvarets sanitet kommet til som nytt stabsledd og de fleste våpeninspektørene i forsvarsgrenstabene er flyttet til våpenvise kompetansesentra.

       I flere senere proposisjoner er det behandlet spørsmål av betydning for organisasjonsstrukturen for Forsvarets øverste ledelse. St.prp. nr. 94 (1989-1990), jf. Innst.S.nr.98 (1990-1991), redegjør for rasjonaliseringstiltak innenfor FO og åpner for muligheten for en styrking av fellesstaben. St.prp. nr. 54 (1990-1991), jf. Innst.S.nr.182 for samme år fastslår at Forsvarets øverste ledelse skal reduseres minst like meget som Forsvaret totalt og at denne rammen skal ligge minimum 25 % under dagens nivå. I den samme proposisjonen redegjøres det for det nye styringssystemet og det tas opp forslag om at forsyningskommandoene, Forsvarets sanitet (materiell) og Forsvarets felles materielltjeneste styres av Forsvarssjefen ved fellesstaben og at materiellforvaltningen utøves derfra gjennom de sentrale anskaffelsesorganer. I denne sammenheng er det understreket at FO må organiseres med dette for øye og at fellesstaben styrkes. Stortinget sluttet seg til forslaget.

       I siste langtidsplan for perioden 1994-98, St.meld. nr. 16 (1992-1993), jf. Innst.S.nr.150 (1992-1993), er innsparingsmålene mht. driftsutgifter forsterket og det er forutsatt at fellesstaben i FO skal styrkes med sikte på å oppnå en bedre tverrprioritering og samordning innen Forsvaret.

       Departementet viser videre til at det har vært arbeidet med Forsvarets krigs- og fredsorganisasjon og til de proposisjoner som er fremmet i denne forbindelse og som med unntak av St.prp. nr. 70 (1994-1995) om Heimevernets framtidige organisasjon, alle er behandlet av Stortinget.

       Videreutvikling av Forsvarets øverste ledelse er således et ledd i å tilpasse styrings- og ledelsesfunksjonen til den nye krigs- og fredsorganisasjon som etableres.