Vedlegg 2

Brev fra Kommunal- og arbeidsdepartementet, Statsråden, til kommunalkomiteen, datert 26. mars 1996:

       Jeg viser til komiteens brev av 22. februar 1996.

Komiteen ber departementet gi informasjon om hvilke tiltak Oslo kommune arbeider med i forhold til en positiv utvikling av levekårene i Oslo indre øst.

       Departementet har innhentet informasjon fra Oslo kommune, og jeg vedlegger kopi av Oslo kommunes svarbrev av 11. mars 1996.

       Oslo kommune legger i sitt svarbrev spesielt vekt på følgende forhold:

- Byrådet arbeider med en kommuneplan for Oslo med tittel Strategi for utjevning av levekår. Et utkast har vært på høring. Bydelene i Oslo indre øst og drabantbyene er valgt som innsatsområder.
- Oslos kriteriesystem for fordeling av midler til bydelene tar hensyn til levekårsforskjeller. Oslo indre øst får større beløp pr innbygger enn andre bydeler.
- Kommunen har gjennomført en rekke tiltak spesielt for Oslo indre øst. Disse er bl a organisert gjennom Miljøbyen Gamle Oslo (samarbeidsprosjekt med Miljøverndepartementet) og Prosjekt Akerselva Indre øst (prosjektkontoret er tatt ut av kommunens budsjett for 1996). Tiltakene som er gjennomført er omfattende og gjelder særlig bedre fysisk miljø, tiltak for kultur og tiltak rettet mot enkeltgrupper.
- På skolesektoren har kommunen igangsatt et forsøksprosjekt med gratis heldagsskole i bydelene i Oslo indre øst.
- For å legge til rette for næringsutvikling er det gjennomført kartlegging og utredet tiltak.

       Oslo kommune har vedlagt følgende dokumenter:

- høringsutkast til kommuneplan
- byrådssak om tiltak for Oslo indre øst
- årsmeldingen fra Miljøbyen Gamle Oslo.

       I storbymeldingen er det lagt vekt på at kommunen har ansvar for å legge til rette for utjevning av levekår mellom bydeler og boligstrøk. Prinsippene for ansvarsdeling mellom staten og kommunen fikk tilslutning i Stortinget ved behandlingen av meldingen. Jeg ser med tilfredshet at Oslo kommune legger stor vekt på dette gjennom sitt arbeid med ny kommuneplan. Det er også avgjørende at dette blir fulgt opp gjennom de årlige budsjetter, kriteriesystemet for bydelenes økonomi og på de sentrale tiltaksområdene.

       Jeg er kjent med at byrådet i Oslo arbeider med en revisjon av byfornyelsesstrategien som ble vedtatt i 1995. Byrådslederen har varslet at et nytt dokument vil bli lagt fram før sommeren., Jeg vil legge betydelig vekt på at Oslo kommune så snart som mulig kan klargjøre sin videre strategi for byfornyelse, og at dette legger et trygt grunnlag for samarbeid mellom staten ved Husbanken og kommunen på dette avgjørende feltet.

I brevet av 22. februar 1996 viser komiteen også til merknader i Innst.S.nr.208 (1994-1995) om samarbeid mellom staten og Oslo kommune for å snu den negative utviklingen i Oslo indre øst. Komiteen ber om en skriftlig orientering om hvilke tiltak det arbeides med fra Oslo kommunes og departementets side.

       Den 28. februar 1996 holdt jeg et møte med Oslo kommune ved byrådslederen og gruppelederne for Høyre og Fremskrittspartiet. Formålet med møtet var å bidra til smidige samarbeidsrelasjoner mellom staten og kommunen på de mange berørte sektorer. Det var enighet på møtet om at det ikke er aktuelt å opprette noen særlig prosjektorganisasjon for dette samarbeidet. Samarbeidet må manifesteres på de konkrete saksfelter og innenfor ordinære budsjetter. Det ble fra min side understreket at innspill fra Oslo kommune på aktuelle saksfelter vil bli behandlet meget seriøst. Regjeringen vil legge vekt på å samordne sin behandling av initiativ fra Oslo kommune, slik at ønskelige tiltak ikke blir forsinket av uklarhet om hvor ansvaret ligger på statlig side.

       Jeg vil derfor invitere Oslo kommune til å delta i et årlig kontaktmøte for utviklingen i Oslo indre øst. Departementet vil lede kontaktmøtet og fylle sekretariatsfunksjonen. Fra statens side vil den politiske ledelse i andre departementer bli trukket inn i kontaktmøtene etter konkret behov.

       Gjennom kontaktmøtet kan vi fra statens og kommunens side årlig gjennomgå utfordringer og utvikling på de områdene som er understreket blant annet ved behandlingen av storbymeldingen. Gjennomføring av tiltak vil på ordinær måte skje ved et samarbeid mellom statlige departementer/etater og kommunale organer som har ansvar på de aktuelle felter.

       Regjeringen har fulgt opp behandlingen av Stortingsmelding nr 14 og Innst.S.nr.208 (1994-1995) gjennom flere berørte departement. Jeg vil særlig legge vekt på følgende:

- Stortinget vedtok etter regjeringens forslag en vesentlig økning av bevilgningene til byfornyelse for 1996. Det ble også opprettet en ny tilskuddsordning for bolig- og miljøkvalitet. De to ordninger er budsjettert under kap 581.70 med i alt 228 millioner kroner. I tråd med Stortingets merknader har Husbanken fått retningslinjer om å gi høy prioritet til tiltak i Oslo indre øst.
- Fra kommunens side er det ikke tatt konkrete initiativ for opprettelse av risikofond for byfornyelsen. Departementet arbeider imidlertid videre med spørsmålet, bl a med bistand fra NBBL.
- Nye forskrifter for utbedringslån fra Husbanken fra 1.1.96 omfatter også fornyelse av tett bymessig bebyggelse fra mellomkrigstiden.
- Stortingets vedtak om utvidet gjeldssanering for sameier i byfornyelsen følges også av departementet og Husbanken.
- Tiltak for å lette innvandreres tilpasning i det norske samfunnet blir vurdert av departementet gjennom arbeidet med en stortingsmelding om det flerkulturelle Norge.
- Styrking av norskopplæring for innvandrerkvinner blir fulgt opp fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
- Oslo indre øst er blitt tilgodesett gjennom økte midler til lokalområdepoliti for å øke tryggheten.
- Prioritering av statlig lokalisering av virksomheter i Oslo indre øst blir fulgt opp gjennom utarbeidelse av retningslinjer fra Administrasjonsdepartementet. Konkrete lokaliseringsvedtak er også truffet - jf Stortingets vedtak om «de tre R'ene» Riksteatret, Rikskonsertene og Riksutstillingene.
- Miljøverndepartementet har økt sin bevilgning til Miljøbyen Gamle Oslo i 1996. Oslo kommune reduserte på sin side bevilgningen til prosjektet. Samarbeidet mellom flere departementer og kommunen fortsetter, bl a gjennom en politisk styringsgruppe på høyt nivå.
- Stortingets oppdrag til Regjeringen om å legge fram en melding med en handlingsplan for storbyutvikling blir fulgt opp gjennom samarbeid mellom bl a Miljøverndepartementet (kulturminnevern og planleggingen) og KAD (byfornyelse, bomiljø og boligutvikling). Det legges opp til å rapportere om dette arbeidet i den første meldingen om regional planlegging.
- Veiprosjekter som er sentrale for miljøutviklingen i Oslo indre øst blir vurdert innenfor rammen av Norsk vei- og veitrafikkplan 1998-2007 som Samferdselsdepartementet forbereder.
- NSB utreder tunnelalternativer gjennom Gamlebyen.