2. Komiteens merknader

       Dok.nr.8:71 (1997-1998) har vært forelagt Justisdepartementet som har avgitt uttalelse til forslaget i brev til komiteen av 31. mars 1998, jf. vedlegg.

       Komiteen viser til at dokumentet sammenligner reglene om avliving av hund i straffeloven § 354, bufeloven § 2 og kamphundloven § 5. Forslagsstillerne går inn for at adgang til å avlive og kreve avlivning av hund blir utvidet i straffeloven § 354, slik at denne paragrafen blir samstemt med bufeloven.

       Komiteen vil påpeke at etter de generelle nødrettsbestemmelsene må det antas at hunder kan avlives på stedet dersom det er nødvendig for å avverge et fysisk angrep mot mennesker. Etter nødrettsbestemmelsene skal man vurdere verdien av å avverge angrepet opp mot det inngrep man foretar ved avvergelsen. I en slik vurdering vil alltid et menneske ha større verdi enn hunder. Komiteen vil understreke at dette selvfølgelig også er komiteens syn.

       Komiteen har merket seg at denne vurderingen ikke er slik i forholdet mellom bufe og hund. Derfor er det en særlig bestemmelse i bufeloven som styrker bufeets vern. Komiteen forstår denne bestemmelsen slik at den gir en føring i forhold til nødrettsbestemmelsene generelt i forholdet mellom hunder og bufe. Komiteen kan derfor ikke se at det er behov for en slik særlig presisering for å sikre mennesker vern for angrep.

       Komiteen vil også påpeke at dersom det skulle åpnes for en generell avlivningsadgang på stedet av løshunder vil det skape uholdbare risikosituasjoner med bruk av våpen. Dersom forslaget skal tolkes ordrett betyr det at man skal ha anledning til å avlive løshunder overalt hvor mennesker ferdes.

       Forslaget henviser til bufelovens erstatningsregler for skader forvoldt av hund. Komiteen gjør oppmerksom på at man har en bestemmelse om objektivt erstatningsansvar for hund som volder skade på personer eller ting etter skadeserstatningsloven § 1-5.

       Komiteen merker seg at forslagsstillerne henviser til kamphundlovens avlivningsbestemmelser. Komiteen viser til at § 5 i kamphundloven gjelder alle hunder og ikke bare spesielle kamphunder. Etter denne bestemmelsen kan hunder som har angrepet mennesker kreves avlivet dersom det ikke er et uforholdsmessig inngrep. Komiteen viser også til kamphundloven § 8 der overtredelser av loven kan straffes med bøter eller fengsel inntil 3 måneder.

       Komiteen er av den oppfatning at det skal være enkelt å få avlivet farlige og aggressive hunder. Men det foreligger lite opplysninger om praksis rundt avlivningsbestemmelsene. Komiteen vil derfor be Regjeringen foreta en gjennomgang av avlivningspraksis i forhold til kamphundloven § 5 og andre relevante bestemmelser, og eventuelt fremme for Stortinget forslag til innstramning av unntaksreglene i kamphundloven § 5.

       Komiteen synes lovverket som omhandler hund er meget uoversiktlig, jf. de ulike reglene i kamphundloven, bufeloven, viltloven, reindriftsloven og straffeloven. Komiteen ønsker å få vurdert en samordning av de områder som omhandler hund og hundehold i ett lovverk, slik at minst mulig misforståelser oppstår, og slik at eventuelle lovkollisjoner unngås.

       Komiteen fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen vurdere en samordning av de områder som omhandler hund i lovverket. »