Prinsippet for losbudsjettet er at utgiftene
skal vere finansiert av tilsvarande inntekter gjennom gebyr på brukarane.
Prognosar inneverande år tilseier ei netto overskriding
på utgiftssida på 27,5 mill. kroner i 1998, dvs.
det er behov for å auke utgiftssida med 34 mill. kroner
i 1998, samstundes som inntektssida vert auka med 6,5 mill. kroner.
Det manglande samsvaret mellom utgifter og inntekter
skuldast m.a. at veksten i losingsaktiviteten har ført med
seg auka bruk av overtid, og vidare strukturendring i losingsaktiviteten
og mangelfull budsjettstyring.
Det vert foreslått ei løysing
der kostnadsoverskridinga i 1998 vert dekka inn over tre år.
Det er førebels rekna at dette vil krevje ei gebyrauke
på 14 pst. frå 1.januar 1999.
Endringane i 1998 vil føre med seg
endringar i statsbudsjettet for 1999. De løyvingsmessige
konsekvensane er lagt fram for Stortinget i eit eige tilleggsnummer
til St.prp. nr. 1 (1998-99), jf. St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 11 (1998-999)
.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Arbeiderpartiet, Kristeleg Folkeparti Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, vil presisere at lostenesta
skal vere sjølvfinansierande, dvs. at brukarane av lostenesta
skal betale det tenesta kostar.
Fleirtalet registrerer at prognosar
for inneverande år tilseier ein netto overskriding på utgiftssida
i losbudsjettet på 27,5 mill. kroner i 1998.
Fleirtalet har merka seg at det
manglande samsvaret mellom utgifter og inntekter skuldast fleire forhold,
så som veksten i losingsaktivitet som har ført til
auka bruk av overtid, strukturendring i losingsaktivitet ved at
delen av kortlosing har auka og at det har vore manglande budsjettstyring.
Fleirtalet tek til etterretning
at det i 1997-98 har vore eit underskot i driftsresultatet på 27,5
mill. kroner. Departementet har foreslått at underskotet
blir dekka inn ved å auke gebyra med 14 pst. frå 1.
januar 1999 og føreta inndekkinga over tre år. Fleirtalet har
ikkje funne anna budsjettmessig inndekking enn det departementet
har foreslått og sluttar seg til Regjeringa sitt forslag
til løysing.
Fleirtalet vurderer opprettinga
av eigen økonomiavdeling i Kystdirektoratet som eit viktig
ledd i arbeidet med å styrke økonomifunksjonen
og dermed få ei betre økonomistyring.
Fleirtalet ser det som viktig
at i meldinga om lostenesta, som vil bli lagt fram seinare, blir
ein grundig gjennomgang, vurdering og evaluering av losplikta og
losgebyrsystemet. Fleirtalet støttar forslaget
om å opprette eit utval der brukarane og losane blir trekt
med i arbeidet med å vurdere ulike sider ved lostenesta
og også vere med i diskusjonane om satsane for losgebyra.
Dette vil vere eit viktig tiltak for å effektivisere lostenesta.
Fleirtalet føreset at
det framover vil føregå ei kontinuerleg vurdering
av forholdet mellom utgifter og inntekter i lostenesta, slik at økonomistyringa
kjem opp på eit akseptabelt nivå. Fleirtalet er
positive til at det blir sett i verk tiltak for å rette
opp misforholdet som eksisterer. Fleirtalet vil òg
oppmode departementet om å følgje nøye
med i utviklinga, m.a. innkrevingsrutiner, og eventuelt setje i
verk nye tiltak dei komande åra.
Fleirtalet viser òg
til Kystverkutvalet sitt arbeid som snart ligg føre. Fleirtalet avventar
dette arbeidet og forventar at det gir grunnlag for å føreta
ein gjennomgang av Kystverket sin struktur og drift.
Fleirtalet støttar dei
foreslåtte endringane i statsbudsjettet for 1998.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyrestiller seg
positive til prinsippet om at brukerne av lostjenester betaler det tjenesten
koster. Dessverre har driftsutgiftene innen losvesenet økt
betydelig de siste årene. I 1995 vedtok Stortinget en utgiftsramme
for losvesenet på 216 mill. kroner. I St.prp. nr. 1 (1998-99)
er utgiftsrammen på 303 mill. kroner. Denne utgiftsrammen
er nå foreslått økt til 337 mill. kroner.
Dette innebære en økning på over 55 pst.
i løpet av en fireårsperiode. De økonomiske
utslagene for enkelte brukere av lostjenesten er blitt betydelige.
Dette er en negativ konkurransefaktor for en transportform som av
miljø- og økonomiske grunner ikke bør
få svekket sin konkurranseevne.
Ved at losvesenet har kunnet overføre
kostnadsøkningene på brukerne, har incitamentet
til kostnadseffektivisering vært svakt. Dårlig
kostnadsstyring har bidratt til et underskudd i losvesenet på 27,5
mill. kroner i 1998. For å dekke opp underskuddet for 1998 foreslår
Regjeringen å dekke opp dette i løpet av perioden
1999-2001 og ønsker å øke losgebyret
på 14 pst. fra 1. januar 1999.
Disse medlemmer vil peke på at
dårlig økonomistyring dessverre ikke er av ny
dato i losvesenet. Disse medlemmer vil vise til Innst.
S. nr. 32 (1995-96) der komiteens medlemmer fra Høyre uttalte:
«Disse medlemmer har med bekymring merket
seg Riksrevisjonens sterke kritikk av Kystverkets svake økonomistyring
samt brudd på reglementer. Det er også urovekkende
at etaten ikke synes å oppfatte alvoret i Riksrevisjonens
kritikk. Disse medlemmer vil peke på at Riksrevisjonen
uttaler følgende i Dokument nr.1 (1995-96):
«Kystverkets
besvarelser på Riksrevisjonens merknader er ofte utilfredsstillende
og mangelfulle og saksbehandlingstiden er uakseptabel lang. I flere tilfeller
er forhold som er tatt opp ikke blitt fulgt opp av etaten til tross
for skriftlig tilbakemelding til Riksrevisjonen om at dette skal
skje. Riksrevisjonen må derfor bruke betydelige ressurser
på å følge opp saker som i utgangspunktet
burde vært avklart og avsluttet.»
Disse
medlemmer konstaterer at Riksrevisjonens kritikk omfatter alle Kystverkets
ansvarsområder, men at forholdet synes å være
verst innenfor lostjenesten. Disse medlemmer konstaterer at Riksrevisjonen
har avdekket en bevisst underbudsjettering på dette området.
Riksrevisjonen konstaterer også at informasjonen til Stortinget
har vært mangelfull. Disse medlemmer mener at det på denne
bakgrunn er nødvendig med en omfattende gjennomgang av
rutiner og budsjettkultur innen Kystverket. Disse medlemmer forutsetter
at departementet iverksetter nødvendige tiltak umiddelbart
og at det overfor Stortinget redegjøres for de oppnådde
forbedringer senest våren 1996.»
Disse medlemmerkan
ikke akseptere at dårlig økonomistyring i losvesenet
skal belastes brukerne og forventer at det i den varslede stortingsmeldingen
om losvesenet vil bli utarbeidet forslag som bringer den dårlige
og kritikkverdige økonomistyringen opp på et akseptabelt
nivå.
Disse medlemmerkan
ikke akseptere at losgebyrene økes med 14 pst. fra 1. januar
1999. Losgebyrene kan økes på linje med den generelle
prisstigningen. Losvesenet må ved effektivisering sikre
at utgiftene kan dekkes innen en slik inntektsramme.
Disse medlemmer vil vise til
at Høyre ved flere anledninger har advart mot kostnadsutviklingen
i losvesenet og økningen av losgebyrene, og vil i den sammenheng
vise til Budsjett-innst. S. nr. 14 (1996-97):
«Komiteens medlemmer fra Høyre
har merket seg at utgiftene over kap. 1066 fra S. III 1996 og fram
til St.prp nr. l (1996-97) har steget med ca. 6 pst. og i perioden
fra S. III 1993 til St.prp nr. 1 (1996-97) med hele 27 pst. Disse
medlemmer vil peke på at veksten i særlig grad
er kommet over post 01. Disse medlemmer viser i denne sammenheng
til St.meld. nr. 43 (1993-94) hvor en la opp til at ressursene i
lostjenesten i en overgangsperiode på to år skal
holdes på samme nivå som i dag.
Disse
medlemmer vil videre peke på at kombinasjonen enerett/monopol
og brukerfinansiering lett skaper ineffektiv kostnadsstruktur. Disse
medlemmer vil derfor peke på behovet for å øke
konkurranseflatene der det er mulig og å utvikle modeller
som kan hindre utvikling av ineffektivitet.
Disse
medlemmer viser til Innst. S. nr. 32 (1995-96) hvor Høyre
stemte mot økningen på kap. 1066, jf. videre i
Innst. S. nr. 290 (1995-96) hvor komiteen uttalte:
«Komiteen
peker på at det derfor ble lagt til grunn at ressursene
i lostjeneste i en overgangsperiode på ca. 2 år
skulle holdes på samme nivå som før de
nye lospliktregler trådte i kraft, og inntil man hadde
fått gjort en evaluering av ordningen.»
Disse
medlemmer tar til etterretning at Stortingets flertall likevel stemte
for økningen.»
Som følgje av utsett oppstart av trafikksentral
Oslofjorden vil det ikkje bli inntekter i 1998 på kap.
4067 Trafikksentralar post 04 Sikkerhetsavgift trafikksentral Oslofjorden.
Det vert fremma forslag om at løyvinga
i 1998 på post 04 blir sett ned til null mot at løyvinga
på kap. 1067 Trafikksentralar postane 01 Driftsutgifter
og 21 Spesielle driftsutgifter vert sette ned tilsvarande inneverande år.
Komiteen registrerer
at trafikksentralen i Oslofjorden som var planlagd å skulle
vere operativ medio 1998, ikkje kjem i drift før frå 1.
januar 1999. Som følgje av dette, vil det bli endringar
både på utgifts- og inntektsbudsjettet for trafikksentralane.
Komiteen støttar dei
foreslåtte endringane i statsbudsjettet for 1998.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjere slikt
vedtak:
I.
På statsbudsjettet for 1998 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | Utgifter: | |
1066 | | Lostjenesten | |
| 01 | Driftsutgifter, økes med | 34 000 000 |
| | fra 276 520 000 kroner
til 310 520 000 kroner | |
1067 | | Trafikksentraler | |
| 01 | Driftsutgifter, reduseres med | 2 969 000 |
| | fra 25 395 000 kroner til
22 426 000 kroner | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, reduseres med | 2 471 000 |
| | fra 2 615 000 kroner til
144 000 kroner | |
| | Inntekter: | |
4066 | | Lostjenesten | |
| 01 | Losgebyr, økes med
| 4 000 000 |
| | fra 294 025 000 kroner
til 298 025 000 kroner | |
| 07 | Refusjoner, økes med | 2 500 000 |
| | fra 10 000 kroner til 2
510 000 kroner | |
4067 | | Trafikksentraler | |
| 04 | Sikkerhetsavgift trafikksentral
Oslofjorden, reduseres med | 5 440 000 |
| | fra 5 440 000 kroner til
0 kroner | |
II.
Stortinget samtykker i at losgebyret i 1998-2001
skal dekke 100 pst. av utgiftene ved lostjenesten.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 3. desember 1998.
Oddvard Nilsen, |
Jorunn Ringstad, |
May Britt Vihovde, |
leiar. |
ordførar. |
sekretær. |