Kap. 1 i proposisjonen inneholder en oppsummerende
innledning. I kap. 2 blir det redegjort for bakgrunn og forutsetninger
for den foreslåtte endring i EØS-avtalens vedlegg
I. I kap. 3 redegjøres det for EUs regelverk på det
veterinære området. Kap. 4 omhandler EØS-regelverket
og unntakene i gjeldende EØS-avtale for Norge, Island og
Liechtenstein. I kap. 5 gjøres det rede for innholdet i
EUs regelverk som ikke omfattes av gjeldende vedlegg I til EØS-avtalen.
I kap. 6 beskrives forhandlingsresultatet. I kap. 7 gjøres
det rede for EØS-komiteens beslutning av 17. juli 1998
om å revidere EØS-avtalens vedlegg I om veterinære
og plantesanitære forhold, slik at avtalen omfatter EUs regelverk
på området. Kap. 8 omhandler institusjonelle spørsmål
i tilknytning til sikkerhetsklausulen, godkjennelse av anlegg i
tredjeland, tilleggsgarantier og forholdet til Grunnlovens §§ 1
og 93. Kap. 9 omhandler nasjonale tiltak som kommer i tillegg til
de rettigheter og forpliktelser som følger direkte av EØS-regelverket
og som vil bli iverksatt på de områder hvor EØS-bestemmelsene
blir vurdert til ikke i tilstrekkelig grad å ivareta Norges
dyrehelse eller hensynet til forbrukerne. Kap. 10 inneholder Regjeringens
vurderinger. I kap. 11 gjøres det rede for ikrafttredelse
av regelverk vedtatt etter avskjæringsdato 31. juli 1996. Regjeringen
har for øvrig gitt tilleggsopplysninger om ikrafttredelse
av dette regelverket i brev fra utenriksministeren til utenrikskomiteen
datert 10. desember 1998, jf. vedlegg 4 i innstillingen. Kap. 12
omhandler administrative og økonomiske konsekvenser, mens
kap. 13 inneholder konklusjoner og tilråding.
EØS-komiteens beslutning nr. 69/98
av 17. juli 1998 om endring av EØS-avtalens vedlegg I (veterinære
og plantesanitære forhold) er inntatt som vedlegg 1 i proposisjonen.
En liste over vedtatte rettsakter innen veterinær sektor
etter 31. juli 1996 er inntatt som vedlegg 2. En rapport av 30.
mars 1998 fra Statens næringsmiddeltilsyns vitenskapelige
komité med en helsemessig vurdering av igangsatte tiltak
i forbindelse med en mulig utvidelse av EØS-avtalens vedlegg
I, er inntatt i proposisjonen som vedlegg 3. En uttalelse av 14.
oktober 1998 fra Statens helsetilsyn om utkast til proposisjonen
følger som vedlegg 4 til proposisjonen. (Brev av 13. november
1998 fra Statens helsetilsyn til Sosial- og helsedepartementet med
en utdyping av tilsynets vurderinger av de spørsmål
som behandles i proposisjonen er for øvrig inntatt som
vedlegg i denne innstillingen.) En uttalelse fra Statens institutt
for folkehelse av 27. oktober 1998 er inntatt som vedlegg 5 til
proposisjonen.
Regjeringen ber i proposisjonen om Stortingets
samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 69/98
om et revidert vedlegg I til EØS-avtalen.
Det vises i proposisjonen bl.a. til at Norge
gjennom den gjeldende EØS-avtalens vedlegg allerede har
overtatt det meste av EUs veterinære regelverk, som innebærer
felles regler innenfor EØS. Under forhandlingene om det
opprinnelige vedlegg I fikk imidlertid Norge aksept for at nasjonale
regler ble beholdt på noen områder. Dette gjelder
bl.a. regler for handel med land utenfor EØS (tredjeland)
og bestemmelser om kontroll med handel (kontrolldirektivene). I
avtalen ble det fastsatt at bestemmelsene om grensekontroll, dyrs velferd
og økonomiske ordninger i rettsaktene skulle gjennomgås
av avtalepartene i løpet av 1995.
Etter forutgående konsultasjoner med
Stortinget, forhandlet regjeringene Brundtland og Jagland frem en revisjon
av EØS-avtalens vedlegg I, veterinære forhold.
Daværende landbruksminister redegjorde for det fremforhandlede
avtaleutkastet 16. januar 1997, med påfølgende
debatt i Stortinget 23. januar 1997. I denne debatten ble det satt
frem forslag om å be daværende regjering videreføre
eksisterende veterinærkontroll ved internasjonal handel
med levende dyr og animalske produkter. Forslaget ble med 65 mot
40 stemmer ikke bifalt, etter at Arbeiderpartiet, Høyre
og Fremskrittspartiet varslet at de stemte imot, mens Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ønsket å støtte
forslaget.
Det vises videre til at Stortinget i sin behandling
av St.prp. nr. 70 (1996-97) Jordbruksoppgjøret 1997 - endringer
i statsbudsjettet for 1997 m.m. gjorde vedtak om å be Landbruksdepartementet
arbeide videre med en utvidelse av EØS-avtalen, vedlegg
I, veterinær del i tråd med retningslinjene trukket
opp i kap. 12 i St.prp. nr. 70 (1996-97) med sikte på endelig
behandling i Stortinget og gjennomføring fra 1. januar
1998.
Det opplyses at ovennevnte stortingsvedtak har ligget
til grunn for Regjeringens videre arbeid, som har skjedd under løpende
kontakt med Stortingets organer. Sluttbehandlingen er blitt utsatt
fordi EU trengte lengre tid til gjennomgang og intern klarering
enn opprinnelig antatt.
Det vises til at EØS-komiteen 17. juli
1998 traff beslutning om revisjon av EØS-avtalens vedlegg
I, med forbehold om Stortingets samtykke fra Regjeringens side.
Det vises videre til at i lys av den sterke vekt regjeringspartiene
har lagt på å unngå å utsette
norsk folke- og dyrehelse for økt risiko gjennom handel
med mat og levende dyr, tok Regjeringen initiativ til konsultasjon
og samtaler med EU for å sondere mulighetene for en reforhandling
av den ferdigforhandlede avtalen i november 1997. Gjennom sonderingene ble
det konstatert at en slik reforhandling ikke var mulig.
Det opplyses at Regjeringen, bl.a. ut fra målsettingene
i felleserklæringen fra Voksenåsen, anser det
som nødvendig å iverksette en rekke sikkerhets-
og kontrolltiltak for å motvirke faren for økt
smittepress. Regjeringens målsetting er å sikre
et system som ikke skal føre til forringelse av helsesituasjonen
for mennesker og dyr.
Det opplyses videre at Regjeringen legger vekt
på å sikre ressurser til iverksetting av de nasjonale
kontrolltiltakene. I statsbudsjettet for 1998 økte sentrumsregjeringen
bevilgningen til tiltak innenfor dette området med 5 mill.
kroner, og i budsjettforslaget for 1999 foreslås en ytterligere økning
til drift på 24,8 mill. kroner til både nasjonale
tiltak og tiltak som følger direkte av avtalens bestemmelser.
Den samlede satsingen vil være 70,5 mill. kroner.
Det fremholdes at Norge, dersom folke- eller
dyrehelsen er satt i fare, kan ta i bruk sikkerhetsklausulen i EØS-avtalen
og gjøre ensidige vedtak som kan medføre stans
i handelen når dette vurderes som nødvendig. Regjeringen
er innstilt på å bruke denne muligheten aktivt.
Det fremholdes videre bl.a. at Regjeringen vil måtte gjennomføre
en fortløpende overvåking av helsesituasjonen,
med tanke på å videreutvikle og tilpasse de nasjonale
tiltakene i takt med de behov situasjonen til enhver tid krever.
Det er viktig at Regjeringen løpende evaluerer ordninger
som settes i verk, slik at tilstrekkelige tiltak kan iverksettes raskest
mulig ved nye situasjoner.
Oppsummert, fremholdes det i meldingen, ligger
følgende forutsetninger til grunn for Regjeringens tilråding:
– Det settes
av tilstrekkelige ressurser til en effektiv gjennomføring
av nødvendige nasjonale kontrolltiltak,
– Sikkerhetsklausulen skal brukes
aktivt dersom folke- eller dyrehelsen er satt i fare,
– De nasjonale tiltakene evalueres
fortløpende,
– Regjeringen legger frem for
Stortinget innen utgangen av år 2001 en totalvurdering
av det nye regelverket og smittesituasjonen sammen med forslag til
endringer som måtte være nødvendig.
Med dette som klare forutsetninger, og på grunnlag av
de foreslåtte nasjonale kontrolltiltak samt Stortingets
tidligere vedtak, finner Regjeringen å kunne legge EØS-komiteens
beslutning om revisjon av EØS-avtalen på veterinær
sektor frem for Stortinget med tilråding om bekreftende
vedtak.
Når det gjelder administrative konsekvenser opplyses
det i proposisjonen bl.a. at revisjon av vedlegg I til EØS-avtalen
innebærer at Norge overtar et stort antall rettsakter som
må gjennomføres i norsk rett. I tråd
med hva som tidligere er gjort med gjennomføring av EØS-regelverk
på dette området, vil gjennomføringen
skje ved forskrifter.
Det opplyses videre at gjennomføringen
av tiltakene som det er redegjort for i proposisjonen samlet vil kreve
store ressurser av de offentlige etater som er berørt,
hovedsakelig Statens dyrehelsetilsyn, Statens næringsmiddeltilsyn
og Veterinærinstituttet. Regjeringen vil stille krav til
forvaltningen om effektivitet i alle ledd i kontrollsystemet.
Når det gjelder økonomiske
konsekvenser vises det i proposisjonen bl.a. til at det i Regjeringens
forslag til statsbudsjett for 1999 er satt av 50 mill. kroner til
drift. Budsjettmessige konsekvenser av tiltak for 1999 på Landbruksdepartementets
område som følge av avtalens ikrafttredelse i
tillegg til drift av zoonoseenheten, i alt 20,5 mill. kroner til
drift vil bli fremmet som et tillegg til St.prp. nr. 1 (1998-99).
Det fremgår av proposisjonen at EØS-komiteens beslutning
nr. 69/98 av 17. juli 1998 skal tre i kraft 1. januar 1999,
forutsatt at EØS-komiteen har mottatt alle meddelelser
i henhold til EØS-avtalens artikkel 103 nr. 1.