1. Sammendrag

Kap. 1 i proposisjonen inneholder en oppsummerende innledning. I kap. 2 blir det redegjort for bakgrunn og forutsetninger for den foreslåtte endring i EØS-avtalens vedlegg I. I kap. 3 redegjøres det for EUs regelverk på det veterinære området. Kap. 4 omhandler EØS-regelverket og unntakene i gjeldende EØS-avtale for Norge, Island og Liechtenstein. I kap. 5 gjøres det rede for innholdet i EUs regelverk som ikke omfattes av gjeldende vedlegg I til EØS-avtalen. I kap. 6 beskrives forhandlingsresultatet. I kap. 7 gjøres det rede for EØS-komiteens beslutning av 17. juli 1998 om å revidere EØS-avtalens vedlegg I om veterinære og plantesanitære forhold, slik at avtalen omfatter EUs regelverk på området. Kap. 8 omhandler institusjonelle spørsmål i tilknytning til sikkerhetsklausulen, godkjennelse av anlegg i tredjeland, tilleggsgarantier og forholdet til Grunnlovens §§ 1 og 93. Kap. 9 omhandler nasjonale tiltak som kommer i tillegg til de rettigheter og forpliktelser som følger direkte av EØS-regelverket og som vil bli iverksatt på de områder hvor EØS-bestemmelsene blir vurdert til ikke i tilstrekkelig grad å ivareta Norges dyrehelse eller hensynet til forbrukerne. Kap. 10 inneholder Regjeringens vurderinger. I kap. 11 gjøres det rede for ikrafttredelse av regelverk vedtatt etter avskjæringsdato 31. juli 1996. Regjeringen har for øvrig gitt tilleggsopplysninger om ikrafttredelse av dette regelverket i brev fra utenriksministeren til utenrikskomiteen datert 10. desember 1998, jf. vedlegg 4 i innstillingen. Kap. 12 omhandler administrative og økonomiske konsekvenser, mens kap. 13 inneholder konklusjoner og tilråding.

EØS-komiteens beslutning nr. 69/98 av 17. juli 1998 om endring av EØS-avtalens vedlegg I (veterinære og plantesanitære forhold) er inntatt som vedlegg 1 i proposisjonen. En liste over vedtatte rettsakter innen veterinær sektor etter 31. juli 1996 er inntatt som vedlegg 2. En rapport av 30. mars 1998 fra Statens næringsmiddeltilsyns vitenskapelige komité med en helsemessig vurdering av igangsatte tiltak i forbindelse med en mulig utvidelse av EØS-avtalens vedlegg I, er inntatt i proposisjonen som vedlegg 3. En uttalelse av 14. oktober 1998 fra Statens helsetilsyn om utkast til proposisjonen følger som vedlegg 4 til proposisjonen. (Brev av 13. november 1998 fra Statens helsetilsyn til Sosial- og helsedepartementet med en utdyping av tilsynets vurderinger av de spørsmål som behandles i proposisjonen er for øvrig inntatt som vedlegg i denne innstillingen.) En uttalelse fra Statens institutt for folkehelse av 27. oktober 1998 er inntatt som vedlegg 5 til proposisjonen.

Regjeringen ber i proposisjonen om Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 69/98 om et revidert vedlegg I til EØS-avtalen.

Det vises i proposisjonen bl.a. til at Norge gjennom den gjeldende EØS-avtalens vedlegg allerede har overtatt det meste av EUs veterinære regelverk, som innebærer felles regler innenfor EØS. Under forhandlingene om det opprinnelige vedlegg I fikk imidlertid Norge aksept for at nasjonale regler ble beholdt på noen områder. Dette gjelder bl.a. regler for handel med land utenfor EØS (tredjeland) og bestemmelser om kontroll med handel (kontrolldirektivene). I avtalen ble det fastsatt at bestemmelsene om grensekontroll, dyrs velferd og økonomiske ordninger i rettsaktene skulle gjennomgås av avtalepartene i løpet av 1995.

Etter forutgående konsultasjoner med Stortinget, forhandlet regjeringene Brundtland og Jagland frem en revisjon av EØS-avtalens vedlegg I, veterinære forhold. Daværende landbruksminister redegjorde for det fremforhandlede avtaleutkastet 16. januar 1997, med påfølgende debatt i Stortinget 23. januar 1997. I denne debatten ble det satt frem forslag om å be daværende regjering videreføre eksisterende veterinærkontroll ved internasjonal handel med levende dyr og animalske produkter. Forslaget ble med 65 mot 40 stemmer ikke bifalt, etter at Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet varslet at de stemte imot, mens Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ønsket å støtte forslaget.

Det vises videre til at Stortinget i sin behandling av St.prp. nr. 70 (1996-97) Jordbruksoppgjøret 1997 - endringer i statsbudsjettet for 1997 m.m. gjorde vedtak om å be Landbruksdepartementet arbeide videre med en utvidelse av EØS-avtalen, vedlegg I, veterinær del i tråd med retningslinjene trukket opp i kap. 12 i St.prp. nr. 70 (1996-97) med sikte på endelig behandling i Stortinget og gjennomføring fra 1. januar 1998.

Det opplyses at ovennevnte stortingsvedtak har ligget til grunn for Regjeringens videre arbeid, som har skjedd under løpende kontakt med Stortingets organer. Sluttbehandlingen er blitt utsatt fordi EU trengte lengre tid til gjennomgang og intern klarering enn opprinnelig antatt.

Det vises til at EØS-komiteen 17. juli 1998 traff beslutning om revisjon av EØS-avtalens vedlegg I, med forbehold om Stortingets samtykke fra Regjeringens side. Det vises videre til at i lys av den sterke vekt regjeringspartiene har lagt på å unngå å utsette norsk folke- og dyrehelse for økt risiko gjennom handel med mat og levende dyr, tok Regjeringen initiativ til konsultasjon og samtaler med EU for å sondere mulighetene for en reforhandling av den ferdigforhandlede avtalen i november 1997. Gjennom sonderingene ble det konstatert at en slik reforhandling ikke var mulig.

Det opplyses at Regjeringen, bl.a. ut fra målsettingene i felleserklæringen fra Voksenåsen, anser det som nødvendig å iverksette en rekke sikkerhets- og kontrolltiltak for å motvirke faren for økt smittepress. Regjeringens målsetting er å sikre et system som ikke skal føre til forringelse av helsesituasjonen for mennesker og dyr.

Det opplyses videre at Regjeringen legger vekt på å sikre ressurser til iverksetting av de nasjonale kontrolltiltakene. I statsbudsjettet for 1998 økte sentrumsregjeringen bevilgningen til tiltak innenfor dette området med 5 mill. kroner, og i budsjettforslaget for 1999 foreslås en ytterligere økning til drift på 24,8 mill. kroner til både nasjonale tiltak og tiltak som følger direkte av avtalens bestemmelser. Den samlede satsingen vil være 70,5 mill. kroner.

Det fremholdes at Norge, dersom folke- eller dyrehelsen er satt i fare, kan ta i bruk sikkerhetsklausulen i EØS-avtalen og gjøre ensidige vedtak som kan medføre stans i handelen når dette vurderes som nødvendig. Regjeringen er innstilt på å bruke denne muligheten aktivt. Det fremholdes videre bl.a. at Regjeringen vil måtte gjennomføre en fortløpende overvåking av helsesituasjonen, med tanke på å videreutvikle og tilpasse de nasjonale tiltakene i takt med de behov situasjonen til enhver tid krever. Det er viktig at Regjeringen løpende evaluerer ordninger som settes i verk, slik at tilstrekkelige tiltak kan iverksettes raskest mulig ved nye situasjoner.

Oppsummert, fremholdes det i meldingen, ligger følgende forutsetninger til grunn for Regjeringens tilråding:

  • – Det settes av tilstrekkelige ressurser til en effektiv gjennomføring av nødvendige nasjonale kontrolltiltak,

  • – Sikkerhetsklausulen skal brukes aktivt dersom folke- eller dyrehelsen er satt i fare,

  • – De nasjonale tiltakene evalueres fortløpende,

  • – Regjeringen legger frem for Stortinget innen utgangen av år 2001 en totalvurdering av det nye regelverket og smittesituasjonen sammen med forslag til endringer som måtte være nødvendig.

Med dette som klare forutsetninger, og på grunnlag av de foreslåtte nasjonale kontrolltiltak samt Stortingets tidligere vedtak, finner Regjeringen å kunne legge EØS-komiteens beslutning om revisjon av EØS-avtalen på veterinær sektor frem for Stortinget med tilråding om bekreftende vedtak.

Når det gjelder administrative konsekvenser opplyses det i proposisjonen bl.a. at revisjon av vedlegg I til EØS-avtalen innebærer at Norge overtar et stort antall rettsakter som må gjennomføres i norsk rett. I tråd med hva som tidligere er gjort med gjennomføring av EØS-regelverk på dette området, vil gjennomføringen skje ved forskrifter.

Det opplyses videre at gjennomføringen av tiltakene som det er redegjort for i proposisjonen samlet vil kreve store ressurser av de offentlige etater som er berørt, hovedsakelig Statens dyrehelsetilsyn, Statens næringsmiddeltilsyn og Veterinærinstituttet. Regjeringen vil stille krav til forvaltningen om effektivitet i alle ledd i kontrollsystemet.

Når det gjelder økonomiske konsekvenser vises det i proposisjonen bl.a. til at det i Regjeringens forslag til statsbudsjett for 1999 er satt av 50 mill. kroner til drift. Budsjettmessige konsekvenser av tiltak for 1999 på Landbruksdepartementets område som følge av avtalens ikrafttredelse i tillegg til drift av zoonoseenheten, i alt 20,5 mill. kroner til drift vil bli fremmet som et tillegg til St.prp. nr. 1 (1998-99).

Det fremgår av proposisjonen at EØS-komiteens beslutning nr. 69/98 av 17. juli 1998 skal tre i kraft 1. januar 1999, forutsatt at EØS-komiteen har mottatt alle meddelelser i henhold til EØS-avtalens artikkel 103 nr. 1.