Stortinget vedtok 26.oktober 1995 å be
Regjeringen legge fram en stortingsmelding om eierskap. I Stortingets
vedtak het det at meldingen skulle omtale eiersituasjonen i norsk
næringsliv, betydningen av nasjonalt eierskap og strategier
for å sikre nasjonalt eierskap.
Regjeringen fremmer nå en melding som
på bred basis drøfter eierskapet i næringslivet
og Regjeringens strategi og politikk for eierskap i norsk næringsliv. Regjeringens
strategi for eierskap i norsk næringsliv kan oppsummeres
slik:
– Bidra
til et balansert, spredt og mangfoldig eierskap.
– Stimulere til aktivt, privat
eierskap.
– Styrke bedriftenes kapitaltilførsel
og egenkapital.
– Ivareta et fortsatt sterkt offentlig
eierengasjement innenfor forretningsområder som forvalter
viktige naturressurser.
Samtidig med melding om eierskap legger Regjeringen
fram en stortingsmelding om næringspolitikken. Næringsmeldingen
trekker opp de brede retningslinjene for en framtidig og helhetlig
næringspolitikk. Regjeringen legger opp til en næringspolitisk
strategi som innebærer samordning og koordinering av alle politikkområder
som påvirker bedriftenes lokaliseringsvalg i en globalisert økonomi.
Eierskap blir i mindre grad enn tidligere nasjonalt basert.
Det utvikles næringsklynger, og det er tendenser til at
enklere produksjon flyttes til lavkostland.
Stadig færre bedrifter har anledning
til å operere uforstyrret i beskyttede, nasjonale markeder
eller forholde seg til nasjonale konkurrenter alene. Blant de trekk
som peker seg ut er regionalisering, hvor bedrifters markeder og
handlingsrom vokser fram som regioner som omfatter flere land. De
siste årene har tidligere nasjonale markeder i flere land
blitt åpnet for regional og global konkurranse, og omfanget
av bevegelser over landegrensene av varer, tjenester, kapital og
andre innsatsfaktorer har økt kraftig.
Internasjonalt har det vært en trend
i retning av økt deregulering og privatisering. Når
det gjelder deregulering, har Norge generelt vært i takt
med internasjonale trender. Med den store vekten på et
omfattende statlig eierskap i næringslivet har imidlertid
Norge gått i en annen retning enn hovedtrenden internasjonalt.
Regjeringen mener Norge i årene framover må konsentrere innsatsen
mer om å bedre mulighetene for det aktive og private eierskapet
i norsk næringsliv.
Et verdiskapende næringsliv er nødvendig
for å gi trygghet for enkeltmenneskers inntekt og fellesskapets behov
for å finansiere fellesgoder. Mange ønsker også å skape
et livsgrunnlag av egne ideer, enten det skjer som arbeidstaker
i en bedrift eller ved å forsøke å bli eier
av sin egen arbeidsplass. Næringspolitikken skal legge
til rette for slik kreativitet.
Børsen utgjør en begrenset
del av norsk næringsliv og børsnotert virksomhet
utgjør om lag 16,5 pst. av samlet norsk næringsliv.
Videre har aksjemarkedet en relativt begrenset betydning i Norge
sammenlignet med flere andre europeiske land.
Offentlig sektor i Norge har store eierandeler
både i børsnotert og ikke børsnotert
næringsliv. Offentlig sektors eierandel på Oslo
Børs utgjør om lag en sjettedel.
Husholdningene sparer relativt lite i aksjer.
Det har vært betydelig nedgang i privatpersoners eierandel
på Oslo Børs fra om lag 27 pst. i 1984 til om
lag 8 pst. i 1997. Husholdningenes plasseringer på børsen
består for en stor del av indirekte plasseringer gjennom
fond.
Institusjonelle eiere plasserer mindre av sin
forvaltningskapital i aksjer enn hva maksimalgrensen for slike plasseringer
tillater.
Utlendingers eierandel i norsk næringsliv
er ikke mye større enn utlendingers eierandeler i andre
land. Andelen ligger på mellom 20 og 39 pst. i de fleste
europeiske landene. Den utenlandske eierandelen i børsnotert
virksomhet i Norge er på ca. 31 pst. Den er betydelig lavere
i ikke børsnotert virksomhet. Det har vært en
kraftig vekst i utenlandske direkteinvesteringer over hele verden
siden 1980-tallet. Dette er en indikasjon på internasjonaliseringen
av eierskapet i næringslivet og globaliseringen av bedrifters
virksomhet. Veksten i direkteinvesteringer har vært lavere
på norsk basis enn på global basis.
I en bedrift har ledelse, ansatte og eiere forskjellige roller
og ansvarsområder. I noen bedrifter kan rollene gå over
i hverandre ved at ledere og ansatte har eierposter i bedriften.
I tillegg til å tilføre bedriften kapital, kan
eierne tilføre kompetanse, teknologi, markedskanaler og
nettverk og gi styringssignaler til ledelsen.
Liberaliseringen av kapitalbevegelser på tvers
av landegrensene har bidratt til å forsterke konkurransen
om kapital. Norske bedrifter må kunne presentere prosjekter
med like høy risikojustert avkastning som tilsvarende prosjekter
i utlandet for å kunne tiltrekke seg og betjene kapitalen.
Eierne av småbedrifter må i
all hovedsak dekke sitt egenkapitalbehov ved tilbakeholdt overskudd
fra bedriften eller ved kapitaltilførsel fra private investorer. For
store bedrifter er børsen den viktigste eksterne kanalen
for aksjekapital.
For at eierskap skal skape incentiver for bedriftene
til å bedre lønnsomheten, kreves det både
eiere som har evne og vilje til å styre bedriften internt
og et fungerende kapitalmarked eksternt. Utviklingen de senere årene
kan sies å ha gitt økt innslag av institusjonelt
og passivt eierskap. Regjeringens forslag i meldingen vil bidra
til å stimulere mer aktivt og privat eierskap.
Utenlandske investeringer har tradisjonelt vært motivert
ut fra et ønske om utnyttelse av naturressurser. Dette
har endret seg slik at motivene nå i større grad
er knyttet til markedsadgang, tilgang på kompetent arbeidskraft,
underleverandører, kunder, politisk «goodwill» og
strategiske oppkjøp.
Utenlandske investeringer kan ha ulike effekter
på et lands økonomi og næringsliv. På den
ene siden kan de bidra til realisering av potensielt lønnsomme
prosjekter, kobling til nye markeder, kompetanseoverføring, økt
produktivitet og bedre utnyttelse av ressurser. På den
andre siden kan utenlandske investeringer og utenlandsk eierskap
bidra til at nasjonale selskaper og kompetansehevende aktiviteter
flyttes ut av landet. Regjeringen ser det som viktig at det er lokalisert
et rimelig antall større internasjonalt orienterte bedrifter
med viktige basisfunksjoner som ledelse, forskning og utvikling
i Norge.
Økt internasjonal integrasjon har ført
til sterkere konkurranse mellom landene i kampen om å trekke
til seg kapital, både finansielle plasseringer og realkapital.
For å sikre tilstrekkelig tilførsel av kapital,
både norsk og utenlandsk, er det helt vesentlig at Norge fremstår
som et attraktivt investerings- og produksjonsland. I konkurransen
om å trekke til seg kapital må Norge forholde
seg til internasjonale investeringsregelverk og til andre lands
investeringsregimer, blant annet gjennom EØS, OECD-samarbeidet
og WTO/GATT.
Regjeringen mener aktive eiere utgjør
en viktig ressurs i seg selv. Det er behov for private og aktive
eiere som gjennom bedriftsetablering og -utvikling kan bidra til å skape
nye arbeidsplasser. Regjeringen vurderer det som viktig å stimulere
til og legge forholdene til rette for økt kapitaltilgang
fra aktive, private investorer.
Det er generelt god kapitaltilgang i norsk næringsliv. Regjeringen
ser imidlertid at det er behov for å bedre kapitaltilgangen
og legge forholdene til rette for overlevelse og vekst særlig
i de nyetablerte og små bedriftene.
Regjeringen ønsker å bruke
skattesystemet for å stimulere til husholdningenes sparing
i aksjer. Bedriftsskattesystemet har stor betydning for hvordan
eierne av bedriftene velger å organisere sin egne og de ansattes
innsats. Det er Regjeringens mål at bedriftsskattesystemet
skal sikre likebehandling av ulike organisasjonsformer og stimulere
til aktivt eierskap og videreføring av familieeide bedrifter.
Regjeringen ser det som viktig å stimulere
til sparing og til at en tilstrekkelig del av sparingen kanaliseres
til egenkapital til bedriftene. AMS-ordningen bidrar til å stimulere
til privat eierskap. Regjeringen ser dette som et viktig virkemiddel
i en samlet politikk for økt privat eierskap og går
inn for å videreføre ordningen.
Regjeringen ser det som viktig at det innenfor
et sy-stem med formuesskatt videreføres gunstige verdsettingsregler
for ikke-børsnoterte bedrifter og bedrifter notert på SMB-listen.
Regjeringen vil gjennomgå formuesbeskatningen
i sammenheng med oppfølgingen av utredningen om et flatere
skattesystem og i forbindelse med oppfølgingen av finanskomiteens
retningslinjer for boligbeskatningen.
Regelverket for forsikringsselskapers og pensjonskassers
aksjeplasseringer bygger på forsikringsvirksomhetslovens
overordnede bestemmelse om hensynet til en sikker og forsvarlig
kapitalforvaltning.
Departementet tar sikte på å endre
eller oppheve aksjeplasseringsbegrensningen når tilstrekkelige rutiner
for å kontrollere risikoeksponeringen i selskapene er på plass.
I gjeldende skattesystem beskattes arbeids-
og kapitalinntekter med ulike skattesatser (49,5 pst. for lønnstakere
og 54,4 pst. for næringsdrivende). Regjeringen ser det
som viktig at skattereglene ikke er til hinder for aktivt eierskap,
og vil på denne bakgrunnen fortløpende vurdere
delingsreglene ut fra at regelverket ikke må være
unødvendig komplisert eller på annen måte
legge hindringer i veien for aktivt eierskap.
Det har i flere selskaper blitt vanlig å utforme
avlønningsordninger i form av resultatavhengig bonus, eierandeler,
opsjonsordninger m.v. Spesielt har dette vært viktig for
enkelte typer kunnskapsbedrifter hvor opsjonsordninger har vært
et viktig instrument for å tiltrekke seg kompetanse.
Eieren av en bedrift kan utforme opsjonsordninger som
et incentivsystem overfor ledelsen eller de ansatte i bedriften
for at de skal arbeide etter de samme målsettinger for
bedriften som eieren. Regjeringen vil gå inn for å innføre
endret tidspunkt for skattlegging av opsjoner i arbeidsforhold,
med et avgrenset beløp. Regjeringen ønsker at
opsjoner i arbeidsforhold i prinsippet skal være en allmenn
ordning som gir bedriftene økt mulighet til å trekke
til seg og holde på ekspertise og kompetanse. Regjeringen
vil komme tilbake med et konkret opplegg for opsjoner i arbeidsforhold
i forbindelse med statsbudsjettet for 1999.
Regjeringen mener ansattes kjøp av
aksjer i egen bedrift er et positivt tiltak for å skape
tilhørighet til bedriften og at dette også kan
bidra til mer spredt, privat eierskap i norsk næringsliv.
Regjeringen vil vurdere å øke grensene for skattefri
fordel ved ansattes kjøp av aksjer i egen bedrift.
Familieeide bedrifter utgjør en omfattende
del av norsk næringsliv og representerer en viktig del
av det aktive eierskapet. Regjeringen er opptatt av at det ikke skal
være ugunstig å videreføre denne eierformen.
Regjeringen er opptatt av at generasjonsskifte
i bedriftene ikke skal medføre urimelige kostnader for
familiebedriftene. Regjeringen har satt ned et utvalg som skal vurdere
endringer i arveavgiftsreglene, men vil likevel ta sikte på visse
lempinger allerede i forbindelse med budsjettforslaget for 1999.
Etter Regjeringens vurdering er det behov for å foreta
en nærmere drøfting av både omfanget
og organiseringen av det statlige eierskapet. Det er viktig at statlig
eierskap utøves profesjonelt og er basert på forretningsmessige
prinsipper. Regjeringen ser det som viktig at man finner organiseringsformer
for statens eierskap som sikrer fleksibilitet og handlefrihet.
Som eier av næringsvirksomhet har staten
markert seg ved å ha et langsiktig perspektiv, med vekt
på forsvarlig forvaltning av nasjonale ressurser. Statlig
eierskap har også vært benyttet som et virkemiddel
for å sikre at inntektene av betydelige naturressurser
tilfaller fellesskapet. Eksempler her er eierinteressene i Statoil, Norsk
Hydro og Statkraft. Statlig eierskap har også vært
viktig for å gi tilgang på fellesgoder som god infrastruktur,
et godt tjenestetilbud og likt tilbud over hele landet. Posten Norge
BA, Telenor og NRK er eksempler.
De statlig eide selskapene er i dag stort sett
organisert som forvaltningsbedrifter, statsforetak eller aksjeselskap.
I tillegg har staten organisert en del selskaper etter egne lover,
såkalte særlovsselskaper. Både statsaksjeselskap,
statsforetak og særlovsselskaper er selvstendige rettssubjekter.
De statlige forvaltningsbedriftene er ikke egne rettssubjekt, men
en del av staten som juridisk person. Stortinget utøver
overordnet styring av bedriftene gjennom å fastsette budsjetter og
fullmakter.
Regjeringen legger opp til en løpende
vurdering av organiseringen av det statlige eierskapet. Sammen med samfunnsmessige
hensyn for øvrig vil den internasjonale utviklingen bli
tatt hensyn til i de politiske vurderingene som myndighetene foretar
i tilknytning til statens eierrolle. Regjeringen legger til grunn
at organiseringen av statens eierskap i næringslivet må utvikles
slik at det er i best mulig samsvar med for-målene med
det statlige eierskapet.
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(SND) ble etablert våren 1993. Formålet er å fremme
en bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling
i alle deler av landet. SND bidrar til dette ved å være
stabil og langsiktig samarbeidspartner for alle typer bedrifter
i de fleste bransjer. SND vil også bidra til å komplettere
det lokale eierskapet der det er ønskelig ved å bidra
med hjelp til å finne hensiktsmessige partnere med komplementær
kompetanse for eksempel innen teknologi, marked og distribusjon.
Gjennom egenkapitalordning kan SND gå inn
med egenkapital i fortrinnsvis små og mellomstore bedrifter.
Det er etter departementets vurdering viktig at SND kan framstå som
en aktiv investor overfor små og mellomstore bedrifter
i deler av landet hvor det kan forekomme tilfeller av markedssvikt
i egenkapitalmarkedet.
Selskapet for industrivekst (SIVA) er også en
del av virkemiddelapparatet som skal bidra til utvikling av verdiskapningsmiljøer
i distriktene. SIVAs primære oppgaver er å legge
til rette fysisk infrastruktur i form av næringsbygg for
utleie til bedrifter i distrikter der det private eiendomsmarkedet
ikke fungerer, eller fungerer dårlig.
I forbindelse med salderingen av statsbudsjettet
for 1997 ble det bevilget 200 mill. kroner i ansvarlig lån
til såkornkapitalfond og 50 mill. kroner til et tilhørende tapsfond.
Grunntanken bak såkornfondene er at de private skal bidra
med kompetent og langsiktig eierkapital og at staten skal bidra
med risikoavlastning. Såkornfondene skal være
privat eid. SND, som forvalter ordningen på vegne av staten,
skal være representert i styrene, men de private skal ha
flertall. Såkornfondene skal konsentrere aktiviteten om
risikoprosjekter med stort potensial for verdiskapning.
For å styrke samhandling mellom forskning
og næringsliv legger Regjeringen opp til en satsning bestående
av to elementer:
1. Prosjektutviklingstilskudd
til forskere og nyskapere, slik at de selv kan følge teknologiprosjektene lenger
enn de tradisjonelt har gjort.
2. Styrking av de regionale såkornfondene.
Offentlig sektor er på flere områder
både eier og regulatør, for eksempel i energisektoren,
i samferdsels- og telesektoren, i finanssektoren, i byggesektoren
m.v. Når staten sitter både som eier, konsesjonsgiver
og regulatør på samme område, kan det
oppstå konflikter mellom de ulike hensynene som skal tas
gjennom de ulike rollene.
Etter Regjeringens vurdering er det viktig med
klare rammebetingelser for regulering av virksomheten når staten
engasjerer seg i forretningsmessig drift. Regjeringen ønsker å vurdere
muligheten for å organisere det statlige eierskapet slik
at eier- og regulatørrollen i større grad utøves
av forskjellige departement.
Regjeringen vurderer omfanget av statlig eierskap
i næringslivet som betydelig. Økende omfang av
det statlige eierskapet kan blant annet innebære at mer statlig
kapital bindes i næringsvirksomhet, at statens risikoeksponering øker
og at mulighetene for konflikt mellom statens rolle som eier og
regulatør forsterkes.
Et spørsmål som reises i denne
sammenhengen er hvorvidt staten skal gå inn med mer kapital
eller om det bør åpnes for kapitaltilgang fra
private investorer. Privat deleierskap kan øke distansen
mellom selskapet og myndighetene og slik sett bidra til å redusere
konflikten mellom eier- og regulatørrollen. Privat deleierskap kan
også være en fordel for selskapene. Private eiere kan
tilføre statlige selskaper annen eierkompetanse og nettverk.
Regjeringen vil vurdere om enkelte statlige
aksjeselskaper med behov for betydelig egenkapitaltilførsel gjennom
delprivatisering og børsnotering kan hente inn egenkapital
fra det private kapitalmarkedet. Regjeringen vil komme tilbake til
dette i forbindelse med konkret henvendelse fra selskapene om økt egenkapitaltilgang.
Meldingen inneholder forslag om lempeligere
skattlegging av opsjoner i arbeidsforhold og av aksjer til ansatte.
Forslagene kan innebære at det må foretas endring
i skatteloven §42 trettende ledd og forskrift av 2.september
1977 nr. 2 om skattefritak for visse naturalytelser m.v. §3,
om ansattes kjøp av aksjer eller grunnfondsbevis.
Det foreslås i meldingen å opprette
en ny teknologisatsing gjennom prosjektutviklingstilskudd på 100 mill.
kroner til forskere og nyskapere og en styrking av hver av de regionale
såkornfondene med 40 mill. kroner i ansvarlig lånekapital
og 10 mill. kroner i tapsfond.
Utover dette er det ikke fremsatt konkret forslag
som får vesentlige økonomiske og administrative
konsekvenser. Gjennom de igangsatte utredninger og de nedsatte utvalg
vil det kunne fremmes forslag til tiltak som på sikt kan
få økonomiske og administrative konsekvenser.