Olje- og energidepartementet legger i proposisjonen fram
forslag til:
– plan for
utbygging og drift av Huldrafeltet;
– SDØE-deltagelse i Vestprosess;
– kostnadsutviklingen for Åsgard-feltet;
– beslutning om disponering av
utrangerte offshore installasjoner vedtatt på OSPAR-kommisjonens ministermøte
23.juli 1998;
– disponering av innretningene
på Øst-Frigg.
Huldra er et lite gass- og kondensalfelt i den
nordlige delen av Nordsjøen, med Statoil (operatør),
TOTAL, Conoco, Petro-Canada og Svenska Petroleum Exploration som
rettighetshavere. Feltet inneholder i utvinnbare reserver 19,4 mrd.
m3 tørrgass, 7,4 mill. m3 kondensat og mindre mengder våtgass.
Departementet viser til at produksjonen fra
Huldra forventes å starte opp i 2001 og nå et
platånivå på om lag 3,3 mrd. m3 gass pr. år over en periode
på i underkant av fem år. Den totale produksjonsperioden
vil være rundt åtte år. I tillegg har
Huldraområdet flere prospekter med høy funnsannsynlighet.
Totale investeringer for prosjektet er beregnet
til 5,5 mrd. kroner. Nåverdien av prosjektet er beregnet
til 1,4 mrd. kroner ved avkastningskrav på 7pst. reelt
før skatt.
Anbefalt utbyggingsløsning består
i å bygge en ubemannet brønnhodeplattform hvor
gass og kondensat skilles ut og transporteres i separate rørledninger
til mottaksanlegg på henholdsvis Heimdal og Veslefrikk.
Departementet viser til at gassen fra Huldrafeltet
vil være nødvendig for å sikre at Norges
inngåtte gassalgsforpliktelser blir oppfylt. Ved å føre
denne gassen til Heimdal utnyttes eksisterende infrastruktur, og
dette bidrar til lavere totalinvesteringer innen olje- og gassvirksomheten.
Ressursene rundt Heimdal representerer et betydelig verdipotensial
som best kan utnyttes ved fortsatt drift av denne plattformen.
Vestprosess er et prosjekt for å knytte
sammen de tre olje- og gassanleggene på Kollsnes, Sture
og Mongstad med en 60 km lang rørledning, samt et våtgassanlegg
som bygges på Mongstad. Vestprosess er organisert som et
selskap med delt ansvar (DA) mellom Statoil (operatør),
Saga, Mobil, Shell, TOTAL og Conoco.
Departementet viser til at formålet
med Vestprosess i første omgang er å skape en
merverdi for kondensat fra Troll og våtgass fra Oseberg.
Lenger frem i tid er det mulig at flere nye felt vil levere våtgass
til Vestprosess. Regjeringen går inn for at statens direkte økonomiske
engasjement (SDØE) deltar med en eierandel på 41pst.
i Vestprosess, som er beregnet å gi investeringer på totalt
640 mill. kroner. Merverdien for SDØE av en eierandel på 41pst.
er beregnet til 147 mill. kroner ved avkastningskrav på 7pst.
reelt før skatt. I denne beregningen er det ikke tatt hensyn
til verdien av leveranser fra nye felt som eventuelt vil benytte
Vestprosessanlegget.
Departementet viser videre til at det i fremtiden
er forventet store våtgassvolumer fra Haltenbanken og nordlige
Nordsjøen, der SDØE har betydelige eierandeler.
Regjeringen mener det vil innebære en ytterligere økonomisk
merverdi å eie sammenlignet med å leie kapasitet
i Vestprosess dersom de nye volumene går gjennom anlegget.
Utbyggingen av Åsgard-feltet med transport-
og behandlingsanlegg for gassen ble omhandlet i St.prp. nr. 50 (1995-96),
og eksportgassrøret Europipe 2 ble omhandlet i St.prp.
nr. 15 (1996-97). I forbindelse med nye investeringsanslag, ønsker
departementet nå å informere Stortinget om kostnadsutviklingen
for disse prosjektene.
Investeringsanslaget for utbyggingen av Åsgard-feltet
har økt med 3,6 mrd. kroner siden Stortinget sist ble informert
om utviklingen i prosjektet i St.prp. nr. 15 (1996-97). Rørledningen Åsgard
Transport fra Åsgard til Kårstø, har
hatt en kostnadsøkning på 0,9 mrd. kroner siden
prosjektet ble fremlagt i St.prp. nr. 50 (1995-96). Investeringsanslaget
for behandlingsanleggene på Kårstø har økt
med 0,1 mrd. kroner siden omtalen i St.prp nr. 65 (1997-98), mens
rørledningen Europipe 2 fra Kårstø til
Dornum i Tyskland viser en investeringsøkning på 0,2
mrd. kroner fra St.prp. nr. 15 (1996-97).
Departementet viser til at Stortinget 1.juni
1995 ga sitt samtykke til ratifikasjon av konvensjonen om beskyttelse
av det marine miljø i det nordøstlige Atlanterhav
(OSPAR-konvensjonen). Etter denne kan utrangerte offshore installasjoner
disponeres til sjøs, men bare etter tillatelse gitt av
den relevante stat og hvor valg av disponeringsløsning
er foretatt i henhold til en bred samfunnsøkonomisk vurdering
i hver enkelt sak. Beslutningen, som ble vedtatt på ministermøte 23.juli
1998, etablerer et generelt forbud mot disponering til sjøs
av slike installasjoner. Fra forbudet gjelder unntak for visse installasjoner
eller deler av installasjoner, dersom en samlet vurdering i det
enkelte tilfelle viser at det er overveiende grunner for sjødisponering.
Beslutningen (vedlagt proposisjonen), er bindende for
de av traktatpartene som ikke innen 9.februar 1999 har meddelt at
de ikke kan godkjenne beslutningen.
Departementet anbefaler i proposisjonen å fjerne undervannsinstallasjoner
på Øst-Frigg. Avgjørelsen om rørledningene
og kablene er utsatt til utredningsprogrammet om endelig disponering
av rørledninger og kabler er gjennomført, jf.
St.prp. nr. 50 (1995-96). Kostnadene ved denne løsningen
anslås å utgjøre totalt 96 mill. kroner,
og statens andel av fjerningskostnadene for Øst-Frigginstallasjonene
anslås å utgjøre om lag 46 mill. kroner.
Det vises til at dersom Stortinget slutter seg til anbefalingen
om at Øst-Frigginstallasjonene skal fjernes, må de
nødvendige midlene bevilges for å dekke statens
del av fjerningskostnadene.
Departementet viser til at forslagene i proposisjonen innebærer
om lag 54 mill. kroner i investeringer og 4 mill. kroner i renter
for SDØE i 1998. Dette inngår i gjeldende budsjett
under kap. 2440/5440 som vil bli revidert på vanlig
måte i nysalderingen for 1998. Det er ikke forventet at
det vil påløpe disponeringsutgifter for Øst-Frigg
for budsjettåret 1998.
Regjeringen vil komme tilbake med de bevilgningsmessige
sidene knyttet til disponeringen av Øst-Frigg på et
senere tidspunkt, når en har bedre kjennskap til fordelingen
av fjerningsutgiftene på de ulike budsjettår.
Samlet øker investeringsanslaget for SDØE med 800
mill. kroner i 1999, hvorav Huldra utgjør om lag 60 pst.
Det er kun fordelingen mellom selskapene og SDØE som omfattes
av dette forholdet, ikke det samlede investeringsanslaget. Anslaget
for skatter og avgifter fra petroleumssektoren, jf. kap. 5507 og
5508, påvirkes ikke av denne korrigeringen. Regjeringen
vil presentere nye anslag for SDØE under kap. 2440/5440 i
forbindelse med revidert budsjett for 1999.