Olje- og energidepartementet legger i proposisjonen fram forslag til:

  • – plan for utbygging og drift av Huldrafeltet;

  • – SDØE-deltagelse i Vestprosess;

  • – kostnadsutviklingen for Åsgard-feltet;

  • – beslutning om disponering av utrangerte offshore installasjoner vedtatt på OSPAR-kommisjonens ministermøte 23.juli 1998;

  • – disponering av innretningene på Øst-Frigg.

Utbygging og drift av Huldrafeltet

Huldra er et lite gass- og kondensalfelt i den nordlige delen av Nordsjøen, med Statoil (operatør), TOTAL, Conoco, Petro-Canada og Svenska Petroleum Exploration som rettighetshavere. Feltet inneholder i utvinnbare reserver 19,4 mrd. m3 tørrgass, 7,4 mill. m3 kondensat og mindre mengder våtgass.

Departementet viser til at produksjonen fra Huldra forventes å starte opp i 2001 og nå et platånivå på om lag 3,3 mrd. m3 gass pr. år over en periode på i underkant av fem år. Den totale produksjonsperioden vil være rundt åtte år. I tillegg har Huldraområdet flere prospekter med høy funnsannsynlighet.

Totale investeringer for prosjektet er beregnet til 5,5 mrd. kroner. Nåverdien av prosjektet er beregnet til 1,4 mrd. kroner ved avkastningskrav på 7pst. reelt før skatt.

Anbefalt utbyggingsløsning består i å bygge en ubemannet brønnhodeplattform hvor gass og kondensat skilles ut og transporteres i separate rørledninger til mottaksanlegg på henholdsvis Heimdal og Veslefrikk.

Departementet viser til at gassen fra Huldrafeltet vil være nødvendig for å sikre at Norges inngåtte gassalgsforpliktelser blir oppfylt. Ved å føre denne gassen til Heimdal utnyttes eksisterende infrastruktur, og dette bidrar til lavere totalinvesteringer innen olje- og gassvirksomheten. Ressursene rundt Heimdal representerer et betydelig verdipotensial som best kan utnyttes ved fortsatt drift av denne plattformen.

SDØE-deltakelse i Vestprosess

Vestprosess er et prosjekt for å knytte sammen de tre olje- og gassanleggene på Kollsnes, Sture og Mongstad med en 60 km lang rørledning, samt et våtgassanlegg som bygges på Mongstad. Vestprosess er organisert som et selskap med delt ansvar (DA) mellom Statoil (operatør), Saga, Mobil, Shell, TOTAL og Conoco.

Departementet viser til at formålet med Vestprosess i første omgang er å skape en merverdi for kondensat fra Troll og våtgass fra Oseberg. Lenger frem i tid er det mulig at flere nye felt vil levere våtgass til Vestprosess. Regjeringen går inn for at statens direkte økonomiske engasjement (SDØE) deltar med en eierandel på 41pst. i Vestprosess, som er beregnet å gi investeringer på totalt 640 mill. kroner. Merverdien for SDØE av en eierandel på 41pst. er beregnet til 147 mill. kroner ved avkastningskrav på 7pst. reelt før skatt. I denne beregningen er det ikke tatt hensyn til verdien av leveranser fra nye felt som eventuelt vil benytte Vestprosessanlegget.

Departementet viser videre til at det i fremtiden er forventet store våtgassvolumer fra Haltenbanken og nordlige Nordsjøen, der SDØE har betydelige eierandeler. Regjeringen mener det vil innebære en ytterligere økonomisk merverdi å eie sammenlignet med å leie kapasitet i Vestprosess dersom de nye volumene går gjennom anlegget.

Kostnadsutviklingen for Åsgard

Utbyggingen av Åsgard-feltet med transport- og behandlingsanlegg for gassen ble omhandlet i St.prp. nr. 50 (1995-96), og eksportgassrøret Europipe 2 ble omhandlet i St.prp. nr. 15 (1996-97). I forbindelse med nye investeringsanslag, ønsker departementet nå å informere Stortinget om kostnadsutviklingen for disse prosjektene.

Investeringsanslaget for utbyggingen av Åsgard-feltet har økt med 3,6 mrd. kroner siden Stortinget sist ble informert om utviklingen i prosjektet i St.prp. nr. 15 (1996-97). Rørledningen Åsgard Transport fra Åsgard til Kårstø, har hatt en kostnadsøkning på 0,9 mrd. kroner siden prosjektet ble fremlagt i St.prp. nr. 50 (1995-96). Investeringsanslaget for behandlingsanleggene på Kårstø har økt med 0,1 mrd. kroner siden omtalen i St.prp nr. 65 (1997-98), mens rørledningen Europipe 2 fra Kårstø til Dornum i Tyskland viser en investeringsøkning på 0,2 mrd. kroner fra St.prp. nr. 15 (1996-97).

Disponering av utrangerte offshore installasjoner

Departementet viser til at Stortinget 1.juni 1995 ga sitt samtykke til ratifikasjon av konvensjonen om beskyttelse av det marine miljø i det nordøstlige Atlanterhav (OSPAR-konvensjonen). Etter denne kan utrangerte offshore installasjoner disponeres til sjøs, men bare etter tillatelse gitt av den relevante stat og hvor valg av disponeringsløsning er foretatt i henhold til en bred samfunnsøkonomisk vurdering i hver enkelt sak. Beslutningen, som ble vedtatt på ministermøte 23.juli 1998, etablerer et generelt forbud mot disponering til sjøs av slike installasjoner. Fra forbudet gjelder unntak for visse installasjoner eller deler av installasjoner, dersom en samlet vurdering i det enkelte tilfelle viser at det er overveiende grunner for sjødisponering.

Beslutningen (vedlagt proposisjonen), er bindende for de av traktatpartene som ikke innen 9.februar 1999 har meddelt at de ikke kan godkjenne beslutningen.

Disponering av innretningene på Øst-Frigg

Departementet anbefaler i proposisjonen å fjerne undervannsinstallasjoner på Øst-Frigg. Avgjørelsen om rørledningene og kablene er utsatt til utredningsprogrammet om endelig disponering av rørledninger og kabler er gjennomført, jf. St.prp. nr. 50 (1995-96). Kostnadene ved denne løsningen anslås å utgjøre totalt 96 mill. kroner, og statens andel av fjerningskostnadene for Øst-Frigginstallasjonene anslås å utgjøre om lag 46 mill. kroner. Det vises til at dersom Stortinget slutter seg til anbefalingen om at Øst-Frigginstallasjonene skal fjernes, må de nødvendige midlene bevilges for å dekke statens del av fjerningskostnadene.

Samlede økonomiske konsekvenser for SDØE

Departementet viser til at forslagene i proposisjonen innebærer om lag 54 mill. kroner i investeringer og 4 mill. kroner i renter for SDØE i 1998. Dette inngår i gjeldende budsjett under kap. 2440/5440 som vil bli revidert på vanlig måte i nysalderingen for 1998. Det er ikke forventet at det vil påløpe disponeringsutgifter for Øst-Frigg for budsjettåret 1998.

Regjeringen vil komme tilbake med de bevilgningsmessige sidene knyttet til disponeringen av Øst-Frigg på et senere tidspunkt, når en har bedre kjennskap til fordelingen av fjerningsutgiftene på de ulike budsjettår. Samlet øker investeringsanslaget for SDØE med 800 mill. kroner i 1999, hvorav Huldra utgjør om lag 60 pst. Det er kun fordelingen mellom selskapene og SDØE som omfattes av dette forholdet, ikke det samlede investeringsanslaget. Anslaget for skatter og avgifter fra petroleumssektoren, jf. kap. 5507 og 5508, påvirkes ikke av denne korrigeringen. Regjeringen vil presentere nye anslag for SDØE under kap. 2440/5440 i forbindelse med revidert budsjett for 1999.