Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Inger Lise Husøy, Laila Kaland, Jørgen
Kosmo og Gunnar Skaug, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar
Kleppe, fra Høyre, Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Kristin Halvorsen, viser til korrespondanse
mellom departementet og komiteen når det gjelder innvilgelse
av arbeids- og oppholdstillatelse for to peruanske statsborgere,
som skal praktisere som barnepiker hos en norsk familie.
Flertallet viser videre til at
grunnlaget for at komiteen mht. Stortingets forretningsorden § 12
pkt. 8, har valgt å legge denne saken frem for Stortinget
som egen sak, først og fremst er fordi den berører
Justisdepartementets og justisministerens praksis i utøvelse
av skjønn i tilknytning til utlendingsloven § 8
annet ledd vedrørende arbeids- og oppholdstillatelse for
statsborgere utenfor EØS-området. Flertallet viser
også til Stortingets tidligere behandling og vedtak på dette
felt.
Flertallet konstaterer at departementet
selv i brev av 11. og 24. november 1998 viser til at det ikke tidligere
er innvilget tillatelser for den type arbeid som er aktuelt i saken
med de to kvinnene fra Peru, og at det er grunnlag for tvil om utlendingsloven § 8
annet ledd gir tilstrekkelig hjemmel for vedtaket som er fattet
av departementet i denne saken. Flertallet har videre merket
seg at departementet begrunner sitt vedtak om oppholds- og arbeidstillatelse
for de to peruanske kvinnene med hjemmel i den skjønnsmessige
bestemmelsen i lovens § 8 annet ledd, jf. forskriftenes § 21
tredje ledd, som gir grunnlag for arbeids- og oppholdstillatelse
hvis "sterke menneskelige hensyn" taler for dette.
Flertallet har videre merket
seg at søknadene har blitt avslått av Utlendingsdirektoratet
(UDI), og at direktoratet etter gjennomgangen av klagen opprettholdt
sitt avslag. Av innlegg i aviser, bl.a. i Dagbladet 15. oktober
1998, fremgår det at Utlendingsdirektoratet avslo søknadene
med den begrunnelse at det ikke var hjemmel for å innvilge
slike søknader. Utlendingsdirektoratet har videre fremholdt
at slik hjemmel må gis i forskrift dersom en ønsker
en utvidet praksis på dette området.
Flertallets gjennomgang av Stortingets
tidligere behandlinger, utlendingslovens forarbeider, utlendingsloven,
forskrifter samt kommentarutgave til loven viser at det ikke på noe
tidspunkt fremgår eller sannsynliggjør at lovens § 8
annet ledd gir hjemmel for arbeids- og oppholdstillatelse på dette
grunnlag. Flertallet viser til tidligere praksis
der "sterke menneskelige hensyn" uten unntak har vært brukt
som en sikkerhetsventil for å gi opphold til personer som
har vært i en svært vanskelig situasjon, men ikke
oppfyller de generelle vilkår for opphold.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Sosialistisk
Venstreparti, mener at skjønnsutøvelse etter denne
paragraf skal utelukkende brukes for å avhjelpe en vanskelig
situasjon for utlendinger, og ikke for å tilfredsstille
et behov hos norske arbeidsgivere. Justisministerens fortolkning
og bruk av skjønn etter denne paragraf kan etter komiteens
mening ikke danne grunnlag for fremtidig praksis.
Dersom Regjeringen ønsker å åpne
for en ny praksis som åpner for arbeids- og oppholdstillatelse
for arbeid i hjemmet, så er dette flertallet innforstått
med at utlendingsloven § 5 annet ledd gir Kongen myndighet til å gi
nærmere detaljbestemmelser i forskrift innenfor rammen
av de retningslinjer Stortinget har fastsatt i medhold av utlendingsloven. Dette
flertallet er imidlertid av den klare oppfatning at med
bakgrunn i tidligere stortingsbehandlinger kan Regjeringen ikke alene
avgjøre å åpne for arbeids- og oppholdstillatelse for
nevnte kategori, uten at det er foretatt en politisk debatt i Stortinget
om det er grunnlag for utvidelser av gjeldende regelverk for å gi
arbeids- og oppholdstillatelse til arbeidstakere utenfor EØS-området.
For den kategorien det her er tale om, arbeid i private hjem, har det
ikke vært grunnlag for dette frem til nå, tvert
imot.
Dette flertallet viser til at
Stortingets behandling av Dokument nr. 8:78 (1996-97), jf. Innst.
S. nr. 238 (1996-97), om å endre dagens regelverk slik
at det åpnes for å gi midlertidig arbeidstillatelser
til utenlandske arbeidstakere som ønsker å arbeide
i private hjem på midlertidig basis. Dette flertallet viser
til at flertallet, i sine merknader på dette tidspunkt,
kategorisk slo fast at husarbeid ikke er et
arbeid som kvalifiserer til arbeidstillatelse. Det er dette
flertallets klare oppfatning at arbeidstakerkategorien barnepiker må defineres
innenfor kategorien arbeid i hjemmet. Hvorvidt barnepiker for fremtiden
skal gis en særskilt definisjon må dette presiseres
i forskrift.
Videre vil dette flertallet vise
til at det i forbindelse med behandlingen av forslag oversendt Regjeringen
uten realitetsforklaring, ble henstilt til Regjeringen (Jagland) å vurdere
om det i dag er for streng praksis når det gjelder å gi
midlertidig arbeidstillatelse til utenlandske arbeidstakere fra
land utenfor EØS-området. Det fremkom i Regjeringens
svar til Stortinget i Dokument 7A (1997-98), jf. Innst. S. nr. 20
(1997-98), at det var uaktuelt med en ny vurdering av praksis på dette området.
Ved behandlingen av dette dokumentet i Stortinget den 28. november
1997 fremgår det at ingen reiste spørsmål
om konklusjonen, selv om denne konklusjon kom fra en tidligere regjering.
Med bl.a. denne behandlingsbakgrunn i Stortinget er det dette
flertallets oppfatning at Justisdepartementet bør
legge frem spørsmålet om en slik utvidelse av
praksis for prinsipiell behandling i Stortinget, før Regjeringen eventuelt
endrer forskriften.
Etter dette flertallets oppfatning
har Regjeringen hatt flere muligheter for å høre
Stortingets prinsipielle holdning til spørsmålet,
senest ved fremleggelse av forslag til endring i utlendingsloven,
jf. Ot.prp. nr. 17 (1998-99). Etter dette flertallets vurdering tyder
dette på at Regjeringen har til hensikt å iverksette denne
forskriftsendring uten forutgående prinsipiell avklaring
i Stortinget. Dette flertallet vil for sin del ikke
ta stilling til om praksis på dette området bør endres.
Dette bør avklares etter en prinsipiell behandling i Stortinget
etter innstilling fra de komiteer som har denne politikkutformingen
som arbeidsområde.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Odd Holten og Kari Økland, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Kristin Halvorsen, mener at det godt kan tenkes situasjoner der
det er rimelig at "sterke menneskelige hensyn" ikke først
og fremst knytter seg til den det søkes arbeids- og oppholdstillatelse
for, men til de som ønsker å ansette personer
fra utenfor EØS-området, og at slike "sterke menneskelige
hensyn" for eksempel kan være knyttet til omsorg for barn. Disse
medlemmer er derfor uenig med flertallets innskrenkende
tolkning av rammen for skjønnsutøvelse.
Disse medlemmer er ikke enig
i at det nødvendigvis er likhetstegn mellom pass av barn
og annet omsorgsarbeid, og husarbeid. Disse medlemmer er
derfor uenig med flertallet i henvisningen til Stortingets behandling
av Dokument nr. 8:78 (1996-97), og kan ikke se at Stortinget tidligere
har hatt en klar oppfatning av hva som burde være praksis
når det gjelder arbeids- og oppholdstillatelse for barnepiker.
Disse medlemmer mener imidlertid
at det innenfor dagens lovverk og tidligere behandling i Stortinget
ligger en mulighet for å praktisere skjønn i saker om
arbeids- og oppholdstillatelse mer liberalt enn i dag, og uten å måtte
gå vegen om en forutgående behandling i Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti gikk
imot å ta opp Justisdepartementets praktisering når
det gjelder arbeids- og oppholdstillatelser som egen sak.
Disse medlemmer viser til at
utlendingsloven § 8 andre ledd er en skjønnsmessig
bestemmelse av generell karakter.
Disse medlemmer viser til at
justisministeren har gitt utførlig rede for sine vurderinger
i brev av 11. og 24. november 1998, og støtter departementets
vurderinger om at § 8 andre ledd gir tilstrekkelig hjemmel for
vedtaket om å gi arbeids- og oppholdstillatelse til to kvinner
fra Peru.
Om det ikke skulle finnes tilsvarende eksempler
i tidligere praksis, hvor det er gitt arbeids- og oppholdstillatelse
med hjemmel i § 8 andre ledd innebærer ikke det
at det ikke er hjemmel for en slik tolkning.
Disse medlemmer vil understreke
at arbeids- og oppholdstillatelsen ble gitt av hensyn til barna.
Barna skal få en tverrkulturell og tospråklig
oppdragelse, og er sterkt knyttet til de aktuelle personer.
Disse medlemmer viser til at
utlendingsloven § 5 andre ledd gir Kongen kompetanse til å gi
forskrift om regulering av innvandringen. Disse medlemmer mener
det ikke kan være tvil om at Regjeringen i medhold av denne
bestemmelsen har anledning til å utvide de mer spesifikke
rettighetsbestemmelsene i forskriftenes §§ 3-5
til også å omfatte arbeid som barnepiker.
Disse medlemmer viser til at
Innst. S. nr. 238 (1996-97) omhandlet husarbeid, hagearbeid eller
ytre/indre vedlikehold. Disse medlemmer er
av den oppfatning at arbeidet som barnepiker ikke går inn under
definisjonen husarbeid.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at denne saken først og fremst har fått oppmerksomhet
på bakgrunn av sakens historie, UDIs avslag og kontakten
mellom representanter for justisministerens parti og søkeren.
Fordi det er første gang det innvilges en arbeids- og oppholdstillatelse for
barnepiker, og fordi Justisdepartementet i denne saken endrer praksis,
kan det skapes et inntrykk av at kontakter med et regjeringsparti
og generell status i samfunnet gir grunnlag for forskjellsbehandling.
Dette forsterkes av at det i denne saken, etter dette medlemmets syn,
ikke i tilstrekkelig grad er sannsynliggjort at familien som har
ansatt barnepikene, eller barna selv, har spesielle behov som kun kan dekkes av de to barnepikene det
her er snakk om.
Dette medlem viser til sine merknader
og foreslår at saken vedlegges protokollen.