Stortinget vedtok 30. mai 1997 å nedsette
et granskingsutvalg til å gjennomgå ulike årsaksforhold
knyttet til bankkrisen. Vedtak om opprettelse av granskingsutvalget
ble fattet mot én stemme.
Mandatet og utvalgets sammensetning ble foreslått
i innstilling fra finanskomiteen 20. mai 1997, jf. Innst. S. nr.
202 (1996-97). Innstillingen ble fremmet med utgangspunkt i et forslag
fra stortingsrepresentantene Fridtjof Frank Gundersen og Carl I.
Hagen, jf. Dokument nr. 8:10 (1996-97) om å oppnevne en
uavhengig granskingskommisjon for å gjennomføre
en gransking av alle forhold i forbindelse med den såkalte
bankkrisen, med særlig vekt på å klarlegge
og kartlegge myndighetenes mulige ansvar for denne, samt gjennomføre en
vurdering av forholdet til de tidligere aksjonærer i de
banker hvor aksjekapitalen ble nedskrevet til null.
Ved stortingsvedtak av 30. mai 1997 ble følgende personer
oppnevnt til å gjennomgå ulike årsaksforhold knyttet
til bankkrisen, jf. Stortingsforhandlinger (1996-97) s. 3611-12:
Professor, dr. juris Eivind Smith, Universitetet
i Oslo, leder.
Principal Banker Ellen Kathrine Them Dyvik,
European Bank for Reconstruction and Development, London.
Project Manager Anne Marie Røyert,
Norske Skog, Levanger.
Statsautorisert revisor Svein Harald Wiik, eget
revisjonsfirma, Narvik.
Senior Advisor Lars Wohlin, Nordbanken AB, Stockholm.
Ved Stortingets vedtak av 21. oktober 1997 (jf.
Innst. S. nr. 2 (1997-98) fra Presidentskapet) ble Ellen Kathrine
Them Dyvik etter eget ønske fritatt for vervet. I hennes
sted ble direktør Anne Marie Nielsen, København,
oppnevnt som nytt medlem.
Kommisjonen fikk følgende mandat:
«– På grunnlag
av tidligere dokumenter og utredninger og gjennom supplerende undersøkelser
skal utvalget gjennomgå, analysere og vurdere ulike forhold
og årsaker som førte fram til bankkrisen i Norge.
– Utvalget skal gå gjennom
og vurdere myndighetenes, bankenes og Bankenes sikringsfonds disposisjoner
og håndtering forut for og under krisen.
– Utvalget skal også studere
hvordan tilsvarende bankkriser er blitt håndtert i andre
land. Det er av særlig interesse å få belyst
forhold og virkemidler som kan forklare at bankkrisene i disse landene
har fått et annet utfall enn i Norge.
– Utvalget bes vurdere hvordan
erfaringene fra bankkrisen mot slutten av 80-tallet kan komme til nytte
dersom tilsvarende situasjoner skulle oppstå i fremtiden.»
For kommisjonen fremsto to perioder som særlig viktig
for undersøkelser:
Den første er perioden midt på 1980-tallet.
Sentrale stikkord for denne perioden er ifølge kommisjonen, bl.a.
liberalisering av finansmarkedet, sterk økning i utlånene
fra Norges Bank til bankene og fra bankene til lånekundene,
lavrentepolitikk, skattepolitikk og omlegging av det offentlige
tilsynssystemet.
Den andre er perioden omkring 1990 da bankkrisen var
på sitt høyeste. Her viser kommisjonen til bl.a. økningen
i omfanget av bankenes konstaterte tap og regnskapsmessige avsetninger
for fremtidige tap og nullstillingen av aksjer i de tre store forretningsbankene
(1991-93).
Kommisjonen har lagt til grunn at perioden etter
krisetoppen faller utenfor mandatet. I det vesentlige tar altså den
periode kommisjonen har tatt sikte på å belyse,
slutt med generalforsamlingen i Den norske Bank 30. mars 1993 der
det ble vedtatt å skrive den gjenværende del av
den ordinære aksjekapitalen til null.
Kommisjonen anser nullingen av de ordinære aksjene
i de tre store forretningsbankene i 1991 og 1993 for å utgjøre
en viktig del av bakgrunnen for at kommisjonen ble oppnevnt. Kommisjonen
viser her også til at disse operasjonene skjedde uten erstatning til
aksjonærene samtidig som staten ble en dominerende aksjonær.
Kommisjonen fremhever også som en viktig del av granskingen
at statens inngrep overfor aksjonærene i Kreditkassen og
Fokus Bank ble gjennomført uten at aksjonærene
hadde rett til å kreve skjønn over aksjenes verdi.
Kommisjonen viser også til at sammenhengen
mellom økningen i bankenes konstaterte tap og regnskapsmessige
avsetninger for fremtidige tap og nullingen av aksjer m.v. i de
tre store forretningsbankene i perioden 1991-93 står sentralt
i kommisjonens mandat.
Blant annet med utgangspunkt i mandatet understreker
kommisjonen at den har nøyd seg med å ta standpunkt
til om den verdsetting av aksjene som den gang fant sted, var forsvarlig
og om resultatet er hevet over rimelig tvil.
Kommisjonens første møte ble
holdt 26. juni 1997 og den har i alt hatt 22 møter fordelt
på 30 møtedager. I tillegg kommer en rekke møter
m.v. med deltagelse av lederen og/eller ett ytterligere
medlem av kommisjonen samt utrederne. Ved siden av den utredningskapasitet
som kommisjonen har hatt til rådighet, har den innhentet
tre eksterne utredninger.
I henhold til ovennevnte stortingsvedtak skulle
rapporten overleveres Stortinget innen 30. april 1998. Ved Stortingets
presidentskaps vedtak av 29. januar 1998 ble fristen for avgivelse
forlenget til 30. juni 1998. Rapporten ble overlevert Stortinget
29. juni 1998.
Kommisjonen har kunnet bygge på et
omfattende materiale i form av offentlig tilgjengelige dokumenter og
debatt m.v. supplert med et stort antall dokumenter fra forvaltningsarkiver,
fra korrespondanse med personer og institusjoner i offentlig og
privat sektor, og fra samtaler med en lang rekke enkeltpersoner.
Kommisjonen har stort sett hatt små problemer med å få tilgang
til åpent materiale. Når det gjelder tilgang til materiale
underlagt taushetsplikt ble det etter initiativ fra kommisjonen
vedtatt en særlov om unntak fra taushetsplikt overfor kommisjonen
og om motsvarende taushetsplikt for kommisjonens medlemmer og medarbeidere,
jf. Innst. O. nr. 16 (1997-98) Om lov om Stortingets granskningskommisjon
for bankkrisen.
Det fremgår av Stortingets vedtak av
30. mai 1997 at tilgangen på relevant informasjon bl.a.
skulle være avgrenset i forhold til Regjeringens strengt
interne arbeidsdokumenter. Tidligere statsminister Kåre
Willoch ga i brev av 23. februar 1998 samtykke til at kommisjonen
kunne gjennomgå regjeringsnotatene vedrørende
Finansdepartementet i Willochs regjeringstid fra 1984 til regjeringsskiftet
våren 1986. Når det gjaldt Arbeiderpartiets regjeringstid
ble tilsvarende anmodning avslått av Arbeiderpartiets leder
og tidligere statsminister Thorbjørn Jagland.
Et særskilt spørsmål
om innsyn gjaldt korrespondansen mellom Finansdepartementet og Regjeringsadvokaten
vedrørende søksmål i tilknytning til
de kongelige resolusjoner av 20. desember 1991 om nulling av aksjene
i Christiania Bank og Kreditkasse (Kreditkassen) og Fokus Bank.
Begjæring om innsyn ble først avvist, men etter
at spørsmålet ble tatt opp både av Presidentskapet
og i spontanspørretimen 18. februar 1998 (Stortingstidende
1997-98 s. 1803-1804), fikk kommisjonen gjennomgå den aktuelle
korrespondanse.
Det sies i mandatet at kommisjonen skulle arbeide "på grunnlag
av tidligere dokumenter og utredninger".
Kommisjonen viser særlig til Munthe-utvalgets (oppnevnt
ved kgl. res. 4. oktober 1991) utredning i NOU 1992:30 Bankkrisen
og St.meld. nr. 39 (1993-94), SNF-rapporten (SNF - Stiftelsen for
samfunns- og næringslivsforskning) og Wiker-utvalget (ledet
av sorenskriver Håkon Wiker).
Når det gjelder Munthe-utvalget vises
det til at utvalget ikke hadde som oppgave å sette seg
inn i og eventuelt kritisere Finansdepartementets egen rolle under ulike
faser av bankkrisen og dens forhistorie. Det anføres videre
at det i ettertid står som klart at Munthe-utvalget ble
oppnevnt for tidlig til å kunne bedømme hovedtrekkene
i de deler av bankkrisen som foregikk samtidig med at utvalget var
i virksomhet (og som endog ble avsluttet først etter at
utredningen var avgitt). Dette gjelder først og fremst
krisen i de tre store forretningsbankene.
Det fremstår ifølge kommisjonen
også som klart at Munthe-utvalget ikke hadde noen mulighet
til å sette seg inn i bankkrisene i bl.a. Sverige og Finland,
som inntraff senere enn i Norge. Munthe-utvalget var således
avskåret fra å fullføre sammenligningen
mellom krisehåndteringen i Norge og enkelte andre land.
Rapporten "Bankkrisen i Norge" (SNF-rapport
29/92) er utarbeidet etter oppdrag fra Finansdepartementet
ved Senter for Anvendt Forskning ved Norges Handelshøyskole
og behandlet i NOU 1992:30.
Kommisjonen viser til at også denne
rapporten ble lagt frem før bankkrisen var avsluttet og
før det var mulig å trekke full nytte av erfaringer
fra sammenlignbare kriser i andre land.
Wiker-utvalget ble nedsatt i 1990 av Kredittilsynet for å undersøke
om det hadde forekommet straffbare forhold i finansinstitusjoner
som hadde hatt betydelig tap. Utvalget undersøkte i alt
11 finansinstitusjoner, bl.a. Fokus Bank/Rogalandsbanken
og Kreditkassen. Viktige krisebanker, bl.a. Den norske Bank (DnB),
ble altså ikke gjort til gjenstand for nærmere
undersøkelser.
Utvalgets rapporter etterlater det hovedinntrykk
at mistanker om mulige straffbare forhold hovedsakelig var knyttet
til bankenes tapsføring. Wiker-utvalgets rapporter gir
et bilde av finansinstitusjoner som - bevisst eller ubevisst - var
uvillig til å avdekke tap og ta de regnskapsmessige konsekvenser,
og som dermed ble utsatt for større tap enn nødvendig.
For flere av institusjonene fant utvalget sterkt kritikkverdige
forhold.
Kommisjonen viser til at det i ettertid har
blitt kritisert at Wiker-utvalget fikk et for snevert mandat. Kreditttilsynets
og Finansdepartementets egen virksomhet i tiden opp mot bankkrisen
ble ikke vurdert. Kommisjonen viser bl.a. til at valget av en snever
strafferettslig innfallsvinkel gjorde det vanskelig å belyse
det samlede begivenhetsforløp.
Etter at loven om Stortingets granskningskommisjon var
vedtatt fikk kommisjonen tilgang til alle rapporter fra Wiker-utvalget.
Kommisjonen mener det er grunn til å vurdere om deler av
Wiker-utvalgets rapporter nå kan stilles til disposisjon
for offentligheten.
Kommisjonen har satt seg inn i og tatt tilbørlig
hensyn til innholdet i ovennevnte utredninger.
Dokument nr. 17 (1997-98) - Rapport til Stortinget fra
kommisjonen som ble nedsatt av Stortinget for å gjennomgå ulike årsaksforhold
knyttet til bankkrisen - ble oversendt kontroll- og konstitusjonskomiteen
30. september 1998. Som saksordfører ble Gunnar Skaug (Arbeiderpartiet)
valgt. Avgivelsesfrist ble fastsatt til 27. april. I henhold til
stortingsvedtak av 30. september ble utkast til innstilling forelagt
finanskomiteen til uttalelse før innstilling ble avgitt.
Som ledd i saksbehandlingen tilskrev komiteen Finansdepartementet
26. januar 1999 for å få oversendt Regjeringsadvokatens
brev av 30. oktober 1998 vedrørende synspunkter til Dokument
nr. 17 (1997-98). Finansministeren har opplyst i svarbrev av 26.
januar (vedlegg 1) at Regjeringsadvokatens brev opprinnelig var
unntatt offentlighet, men at unntaket ble opphevet 25. januar 1999.
Regjeringsadvokatens brev følger som vedlegg (vedlegg 2).
Kommisjonen har i fremstillingen av bankkrisen gjennom
oppbyggingen av rapporten søkt å få frem
at sammenhengen er tett mellom den viktige delen av bankkrisens
forhistorie som ligger i konjunkturer og bankatferd m.v. på 1980-tallet
(Del 2) og kriseforløpet omkring 1991 (Del 4). Et viktig
sammenbindende ledd ligger i regelverk og praksis om tapsavsetninger
og soliditet (Del 3.)
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Inger Lise Husøy, Laila Kaland, leder Jørgen Kosmo
og Gunnar Skaug, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar
Kleppe, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Oddbjørn
Hanssen, fra Høyre, Svein Ludvigsen og fra Sosialistisk
Venstreparti, Kristin Halvorsen, vil innledningsvis bemerke
at kommisjonens rapport gir en oversiktlig og god fremstilling av
et sakskompleks som både er omfattende og komplisert. Kommisjonens gjennomgang
er også etter komiteens syn godt i samsvar
med det mandat for granskingsarbeidet som ble vedtatt av Stortinget
30. mai 1997. Komiteen finner at kommisjonen har
utvist god vurderingsevne når de ulike årsaksforhold
til bankkrisen er blitt vurdert. Når det gjelder tidligere
utredninger, vil komiteen understreke det viktige
bidrag som også disse har tilført. Komiteen antar
imidlertid at utredningene ble gjennomført på et
for tidlig tidspunkt til at disse kunne gi en fullstendig oversikt
over bankkrisens årsaker og virkninger. Komiteen vil
også understreke at Munthe-utvalget ikke hadde som oppgave å gå inn
på Finansdepartementets egen rolle under ulike faser av
bankkrisen og dens forhistorie.
I tillegg til at denne kommisjonen har hatt
et langt videre mandat enn tidligere utvalg, har kommisjonen etter komiteens syn
også hatt god tilgang på dokumentasjon. Etter komiteens vurdering
har kommisjonen også fått arbeide på et
fritt og uavhengig grunnlag, uten bindinger i forhold til tidligere
undersøkelser. Det er komiteens vurdering
at den rapport som nå er lagt frem besitter de opplysninger
som forutsetter at rapporten kan danne grunnlag for den endelige
avslutningen av bankkrisen i Norge.
Komiteen vil innledningsvis presisere
at selv om komiteen i sine merknader gjengir kommisjonens syn og
konklusjoner medfører dette ikke at komiteen gir sin
tilslutning til kommisjonens standpunkter. Komiteen viser
for øvrig til innstillingens del 5.