Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen og Ane Sofie Tømmerås, fra Fremskrittspartiet Jan Simonsen og Jørn L. Stang, fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs, og fra Senterpartiet, Tor Nymo, vil understreke betydningen av at polititjenestemenns sikkerhet ivaretas på best mulig måte, og at de ikke utsettes for unødvendige farer.
Komiteen viser til at det i dokumentet er fremmet forslag om forskjellige tiltak som skal gjøre polititjenestemenns sikkerhet bedre, og at Justisdepartementet har kommentert forslagene i brev til komiteen datert 4. februar 1999, jf. vedlegg.
Komiteen viser til
at Stortinget i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1 (1998-99)
vedtok følgende forslag (Budsjett-innst. S. nr. 4, II,
side 39):
«Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av
politiets situasjon når det gjelder bekjempelse av voldskriminalitet
og vurdere tiltak som ytterligere kan styrke politiets arbeidssituasjon
og gi et bedret strafferettslig vern for den enkelte polititjenestemann.– Det vurderes
i den forbindelse om polititjenestemenn under gitte forutsetninger
kan avgi vitneprov for retten uten å måtte oppgi
sin fulle identitet.
– Når det gjelder ytterligere
rettslig vern vurderes å innføre høyere
strafferammer, eventuelt også minstestraffer.»
Komiteener
tilfreds med at dette arbeidet er satt i gang.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
viser til at Justisdepartementet bl.a. på bakgrunn av ovennevnte
vedtak allerede arbeider med forslag om å åpne
for anonym vitneførsel i nærmere angitte tilfeller.
Flertallet finner derfor ikke
grunn for Stortinget til å fatte et nytt vedtak som gjelder
anonyme vitner så kort tid etter at vedtak ble gjort i
forbindelse med St.prp. nr. 1 (1998-99).
Flertallet foreslår
at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet minner
om at den kriminaliteten som utføres i Norge er blitt langt
hardere de siste årene. Det har skjedd en kraftig internasjonalisering,
og kriminaliteten er blitt bedre organisert. Bruk av våpen
er utbredt, og polititjenestemenn er oftere enn tidligere utsatt
for alvorlige trusler og voldshandlinger. I denne situasjoner mener disse
medlemmer at det er behov for umiddelbare tiltak, og at
utredninger og vurderinger som skyter konkrete tiltak ut i tid er
et utslag av mang-lende politisk handlekraft. Disse medlemmer er kjent
med at departementet under behandlingen av St.prp. nr. 1 (1998-99)
i november 1998 ble bedt om å vurdere enkelte tiltak, men
mener at det nå, 5 måneder senere, er helt nødvendig å pålegge
departementet å fremme konkrete tiltak.
Disse medlemmer minner om at
komiteen gjennom høringsrunder med Oslos politimester er
gjort kjent med de mange og alvorlige truslene som polititjenestemenn
er blitt utsatt for, og at komiteen derfor burde ha beslutningsgrunnlag
nok til å be departementet fremme konkret forslag om å tillate
at det blir ført anonyme politivitner for norske domstoler
- i tråd med forslaget i dokumentet. En slik adgang vil
være nyttig å bruke i de tilfellene der vi står
overfor miljøer som truer med å sette politimannen
eller medlemmer av hans familie i fare dersom tjenestemannen vitner
i retten. Det bør også være aktuelt å bruke
anonyme politivitner i de tilfellene der politimannens identitet
vil skade videre etterforskning mot et spesielt miljø.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Regjeringen allerede arbeider med forslag om å åpne for
anonym vitneførsel i nærmere angitte tilfeller.
At forslaget fra Fremskrittspartiet dermed kan virke overflødig,
er ikke til hinder for å støtte forslaget når
det først er fremmet. Disse medlemmer understreker videre
at det viktigste nå er å få fortgang
i departementets arbeid, slik at en lovproposisjon om dette kan behandles
av Stortinget så snart som mulig.
Disse medlemmer stiller seg derfor
bak forslag nr. 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer etter dette følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om nødvendige lovendringer slik at det blir tillatt å føre
anonyme politivitner for norske domstoler, og slik at polititjenestemenn
som ikke opptrer anonymt får lovbestemt rett til ikke å oppgi
personalia utover tjenestenummer.»
Når det gjelder forslag 2 i Dokumentet
om fremskutt våpendepot, viser komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, til våpeninstruksens § 5
og Justisdepartementets rundskriv G-118/95 av 1. august
1989. I henhold til disse reglene kan den lokale politisjefen gi
tillatelse til fremskutt lagring av våpen i kjøretøy. Flertallet mener
det er riktig at denne myndigheten ligger hos den lokale politimester, da
det må antas at man på lokalt nivå har
best mulig forutsetninger for å avgjøre behovet
for fremskutt våpenlagring.
Flertallet ønsker ikke å påtvinge
landets politimestre fremskutt våpendepot der de selv ikke ønsker det
eller finner det forsvarlig. Flertallet har tillit
til at politimesteren som øverste ansvarlige tar oppgaven med å sikre
polititjenestemennenes trygghet alvorlig, og at politimesterens
avgjørelser tas i nært samarbeid med politiets
verneombud. Det øverste ansvar skal og bør likevel
være politimesterens.
Flertallet vil på denne
bakgrunn avvise forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at den økte våpenbruken i kriminelle miljøer,
og den økende brutaliteten i disse miljøene, gjør
det nødvendig å gjøre våpen
lettere tilgjengelig for polititjenestemenn. Disse medlemmer er
kjent med at de lokale politimestere har anledning til å innføre
ordninger med fremskutt lagring av våpen i kjøretøy. Disse
medlemmer er imidlertid også kjent med at Politiets
Fellesforbund gjenntatte ganger har påpekt at enkelte politmestere
er tilbakeholdne med å akseptere slike ordninger til tross
for at tjenestemennene, representert ved sine verneombud, mener
at behovet er til stede av hensyn til de ansattes sikkerhet. I slike
tilfeller mener disse medlemmer at tjenestemennenes
sikkerhet må komme i første rekke. Det vil som
regel være tjenestemennene, og ikke den lokale politimesteren,
som kommer i faresonen når det oppstår skyteepisoder. Disse
medlemmer mener derfor at politimestrene bør pålegges å gjennomføre
ordninger med fremskutt våpendepot der verneombudene mener
det er nødvendig av hensyn til tjenestemennenes sikkerhet.
Disse medlemmene fremmer følgende
forslag :
«Stortinget ber Regjeringen pålegge
politimestrene å gjennomføre ordninger med fremskutt
våpendepot (utplassering av våpen i sikre anordninger
i tjenestebiler) der verneombudene mener det er nødvendig
av hensyn til tjenestemennenes sikkerhet.»
Forslag 3 i dokumentet gjelder våpensituasjonen
og opplæringen. Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser
til at departementet opplyser at det er tilnærmet 100 pst. dekning
ved at hver operativ tjenestemann har utlevert eget våpen,
og at det er fordelt et tilfredsstillende antall to-håndsvåpen
(maskinpistoler) til alle politidistrikt. Departementet viser også til
at det er en meget tilfredsstillende beredskap når det
gjelder skarpskyttere og at nivået for opplæring
er høyt. Det holdes flere typer kurs, og politiet har fått
tildelt særskilt øremerkede midler og ammunisjon. Flertallet mener
at intensjonen i forslaget allerede er ivaretatt. Flertallet vil etter
dette avvise forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
registrert departementets opplysninger om at så godt som
samtlige operative polititjenestemenn i dag har sitt personlige
håndvåpen i form av en revolver, og at det er
utplassert en del maskinpistoler av typen MP5 til de forskjellige
politidistrikt. Departementet mener at det på denne bakgrunn
ikke er behov for noen opptrappingsplan, og anser antallet maskinpistoler
som er utplassert for å være "tilfredsstillende". Disse
medlemmer er uenig i denne konklusjonen, og mener at det
er høyst utilfredstillende at det i dag ikke finnes en
MP5 maskinpistol til samtlige operative tjenestemenn. I motsetning
til revolveren har maskinpistolen et justerbart sikte som gjør
det viktig at den tjenestemannen som har finstilt siktet også er
den tjenestemannen som benytter våpenet. Det vil øke
våpenets treffsikkerhet og redusere risikoen for at skyteepisoden
fører til mer alvorlige skader for den det skytes imot
enn det som er nødvendig for å uskadeliggjøre vedkommende.
På avstander over 10 meter har MP5-våpenet langt
bedre treffsikkerhet enn revolveren. Det er derfor dette våpenet
som er politiets primærvåpen, mens revolveren
er definert som sekundærvåpen. Disse medlemmer vil
tilføye at det er behov for å oppjustere maskinpistolene
med lasersikte, som vil gjøre at brukerne raskere kommer
i skuddposisjon og dessuten vil øke treffsikkerheten. I
dag er bare et fåtall av maskinpistolene utstyrt med lasersikte.
Disse medlemmer vil følgelig
konkludere med at det er behov for å gjennomgå våpensituasjonen
ved landets politidistrikt, og at målsetningen bør
være å sikre personlige tjenestevåpen
av begge kategorier til samtlige operative tjenestemenn. I tillegg
bør det utarbeides en plan for oppjustering av samtlige
maskinpistoler med lasersikte. Disse medlemmer mener
at det også er behov for en rask utredning av situasjonen når
det gjelder trening med skytevåpen. I dag tilbys politiansatte
et operativt kurs årlig som varer i 40 timer sammenhengende.
Mindre enn 10 timer av denne tiden er avsatt til skytetrening. Mange
politifolk har ytret ønske om skytetrening gjennom hele året.
Departementet bør vurdere hvordan en slik jevn skytetrening gjennom
hele året kan organiseres. Det bør også vurderes
om skyteopplæringen ved Politihøgskolen er tilfredsstillende.
Komiteens medlemmer fra Høyre har ingenting
imot at statsbudsjettet for 2000 foretar en gjennomgang av tall
og fordeling av tjenestevåpen i politi og lensmannsetaten,
samt oversikt over opplæring som skytetrening m.v., i noe
mer detaljert form enn det som fremkommer i departementets brev
av 4. februar 1999 til komiteen.
Disse medlemmer støtter
på denne bakgrunn forslag nr. 3, uten nødvendigvis å stille
seg bak alle Fremskrittspartiets premisser for forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer etter dette følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen foreta
en rask utredning av våpensituasjonen ved landets politikamre
og lensmannskontorer og i forbindelse med statsbudsjettet for år
2000 fremlegge en plan som sikrer samtlige av landets operative
polititjenestemenn personlige håndvåpen, og adgang
til en tilstrekkelig våpentrening.»
Når det gjelder forslag 4, om fengsel
på livstid for drap på offentlig tjenestemann
viser komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, til at forsettlig og overlagt
drap på offentlig tjenestemann kan medføre lovens
strengeste straff, altså 21 år. Det kan også ilegges
særreaksjoner. Flertallet mener det er riktig
at strafferammen for denne type forbrytelser er på inntil
21 år, da slike ugjerninger bør straffes strengt. Flertallet støtter
departementet i at det ikke er grunn til å gjeninnføre
regler om livstidsstraff, og vil etter dette avvise forslag 4.
Når det gjelder forslagene 5, 6 og
7 om økte strafferammer for vold og trusler mot offentlig
tjenestemann og for å hindre politiets arbeid, viser flertallet igjen til
at Stortinget i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1 (1998-99)
ba Regjeringen om å vurdere å innføre
høyere strafferammer, eventuelt også minste-straffer
for å gi et bedret strafferettslig vern for den enkelte
polititjenestemann.
Flertallet finner det ikke riktig
av Stortinget å fatte et nytt vedtak om disse forhold,
eller ta stilling til realiteten i forslaget, så lenge
departementet opplyser at forslag som gjelder strafferammer og minstestraffer allerede
er til behandling i Justisdepartementet.
Flertallet foreslår
at forslagene 5, 6 og 7 vedlegges protokollen uten at det tas nærmere
stilling til realitetsinnholdet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at departementet mener at fengsel i 21 år pluss
mulighet for særreaksjoner er tilfredsstillende som mulig
straffereaksjon for politidrap. Disse medlemmer er
uenig i en slik konklusjon. Straffereaksjonene for drap på polititjenestemenn
bør være strengere enn straffereaksjonene for
andre drap, fordi polititjenestemenn har en helt spesiell og livsfarlig
jobb med å sikre andre menneskers liv, helse og eiendom.
I det kriminalpolitiske klimaet vi i dag har, med drapstrusler mot
polititjenestemenn fra personer med tilknytning til det organiserte
kriminelle miljøet, er det spesielt viktig å gi
polititjenestemenn den ekstra beskyttelsen som ligger i at slike
drap medfører strengere straffer enn drap ellers ville
gjort. Også drap på andre personer enn polititjenestemenn
dømmes for øvrig i dag for mildt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om nødvendige lovendringer slik at forsettlige
eller overlagte drap på offentlige tjenestemenn kan medføre
fengsel på livstid.»
Disse medlemmer har merket seg
departementets opplysning om at grov vold mot offentlig tjenestemann
i tillegg til å rammes av straffelovens § 127,
også rammes av straffelovens § 231, som har en
minstestraff på fengsel i 2 år og en maksimumsstraff
på fengsel i 15 år. I praksis vil det bety at
en endring av § 127 slik som foreslått ikke vil
få noen praktisk betydning. Denne paragrafen gjelder imidlertid
for vold utøvd mot samtlige samfunnsborgere og gir ikke
polititjenestemenn spesiell beskyttelse. Straffereaksjonene for
vold mot polititjenestemenn bør være strengere
enn for vold mot andre samfunnsborgere, begrunnet med at politimenn utsetter
seg selv for stor fare for sitt eget liv og helse gjennom deres
arbeid. Disse medlemmer fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til endring av straffelovens § 127 slik at dagens
maksimumsstraff heves fra 5 år til 10 års fengsel
når vold utøves mot polititjenestemenn. Dersom
volden er grov settes det en minstestraff på 4 års
fengsel og en maksimumsstraff på 21 års fengsel.»
Disse medlemmer viser til det
gode resultatet New York-politiet har hatt med sin ikke-toleranse-politikk.
Det viser hvor viktig det er å sette grenser for uønsket
adferd. Det er nødvendig at ungdom på vei inn
i en kriminell løpebane får respekt for politiet
og andre øvrighetspersoner. Derfor mener disse medlemmer at
det bør innføres skjerpede straffer for vold og trusler
mot polititjenestemenn, og for å forhindre politiet i å utføre
sitt arbeid.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til endring i straffelovens § 128, slik at det
innføres en minstestraff på 6 måneders
fengsel for personer som bruker grove trusler eller tilbud om bestikkelser
for å få en offentlig tjenestemann til urettmessig å foreta
eller unnlate å foreta en tjenestehandling, og slik at
dagens maksimumsstraff heves fra 1 års fengsel til 5 års
fengsel når truslene og tilbudene om bestikkelser er rettet mot
polititjenestemenn.»
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til endring av straffelovens § 326, slik at maksimumsstraffen for å hindre
eller forsøke å hindre en polititjenestemann i å utføre
sin jobb økes fra 6 måneders fengsel til fengsel
i inntil 2 år.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at forslagene 4, 5, 6 og 7 alle omhandler detaljerte forslag
til straffereaksjoner for vold mot polititjenestemenn, samtidig
som departementet gjennom vedtaket fattet i tilknytning til behandlingen
av Budsjett-innst. S. nr. 4 fra desember 1998 har fått
et arbeidsoppdrag om en gjennomgang for å vurdere nettopp
slike reaksjoner som minstestraff og strafferammer.
Disse medlemmer finner det ikke
riktig av Stortinget å fatte beslutninger om disse forhold
så lenge departementet er i gang med sitt arbeidsoppdrag,
gitt av Stortinget. På denne bakgrunn bør forslagene
4, 5, 6 og 7 ikke realitetsbehandles nå.
Disse medlemmer understreker
samtidig betydningen av at Regjeringen har fortgang i arbeidet både med
Metodeutvalget, med saken om anonyme vitner, med egen sak om ransaking
for våpen og den vedtatte gjennomgangen av politiets arbeidssituasjon
og strafferettslige vern. Det må være et klart
mål å kunne fatte vedtak i alle disse sakene i
løpet av dette året, 1999.