3. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Inger Lise Husøy, Laila Kaland, lederen Jørgen Kosmo og Gunnar Skaug, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra Høyre, Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, vil vise til at Stortingets ombudsmann for forvaltningen (Sivilombudsmannen) i april 1999 avga årsmelding til Stortinget om virksomheten for 1998. Komiteen er tilfreds med at det i meldingen er redegjort for institusjonens virksomhet og gitt en oversikt i form av referat av 105 saker av alminnelig interesse.

Komiteen konstaterer at det i meldingsåret 1998 har kommet inn 2167 klager og at dette er en økning på 1 sak i forhold til 1997. I dette tallet inngår det også en systematisk/generell undersøkelse av saksbehandlingstiden i Kongsberg kommune i forbindelse med tjenestetilbudet til utviklingshemmede der 44 enkeltsaker har blitt undersøkt nærmere. Komiteen registrerer videre at det i meldingsåret har blitt sendt 2 særskilte meldinger til Stortinget, jf. ombudsmannslovens § 12, hhv. om praktiseringen av offentlighetsloven i Justisdepartementet og en undersøkelse av fire klagesaker om nedlegging av skoler.

Videre har komiteen merket seg at det å gjennomføre systematiske/generelle undersøkelser på ulike forvaltningsområder også vil gi Sivilombudsmannen et bedre grunnlag for å bedre forvaltningspraksisen. Gjennom en slik bredere tilnærming til bestemte sakstyper oppnår Sivilombudsmannen en mer inngående kjennskap til om forvaltningen etterlever saksbehandlingsreglene, hvilket igjen gir ombudsmannen et bedre grunnlag for å behandle fremtidige klagesaker på disse saksfeltene.

Komiteen konstaterer at når det gjelder de systematiske/generelle undersøkelsene som er foretatt fra ombudsmannens side, ligger det i disse undersøkelsene et omfattende og grundig arbeid som komiteen synes det er viktig at ombudsmannen foretar. Komiteen har merket seg at Sivilombudsmannen i meldingsåret har avsluttet 3 systematiske undersøkelser: om saksbehandlingen i byggesaker i Oslo og om saksbehandlingen i Kongsberg kommune i forbindelse med tjenestetilbudet til utviklingshemmede, samt ovennevnte undersøkelse om praktiseringen av offentlighetsloven i Justisdepartementet.

Komiteen registrerer at det til sammen blir 272 enkeltsaker/forhold som er gjennomgått nærmere i disse 3 undersøkelsene og som viser at arbeidet er betydelig og ressurskrevende og at dette har latt seg gjennomføre samtidig som beholdningen av uavsluttede saker har gått ned.

Komiteen konstaterer videre at det i meldingsåret er totalt avsluttet 2254 saker og at dette er 87 flere enn i 1997 og 210 flere enn i 1996.

Komiteen konstaterer videre at av de avsluttede sakene ble 1209 saker (53,6 pst.) realitetsbehandlet og 1045 (46,4 pst.) avvist og at beholdningen av avsluttede saker utgjorde 498 ved årsskiftet 1998/99, mens tallet for foregående årsskifte var 544 og at av de 498 sakene er 50 mer enn ett år gamle.

Komiteen har med bekymring merket seg at et forhold som mange klager over er at offentlige etater ikke svarer på henvendelser eller at saksbehandlingen tar for lang tid. Vedrørende sen saksbehandling viser komiteen til saker gjengitt i meldingen, sak 98-0133 Sen saksbehandling hos Fylkeslegen i Oslo, sak 98-0917 Saksbehandlingstiden ved klage til overligningsnemnd, sak 98-0037 Saksbehandlingstiden ved utarbeidelse av frisikringsopplegg og sak 97-0869 Behandlingen av byggesaker i Oslo kommune med utgangspunkt i plan- og bygningsetatens rutiner. Ombudsmannen tar her også opp forvaltningslovens krav om foreløpig svar. Når det generelt gjelder saksbehandlingstiders lengde, vil komiteen vise til Ot.- prp. nr. 52 (1998-99) om saksbehandlingsfrister i forvaltningen hvor det foreslås inntatt en ny bestemmelse i forvaltningsloven § 11 b som gir Kongen adgang til ved forskrift å fastsette frister for forvaltningens behandling av saker om enkeltvedtak. I Innst. O. nr. 83 (1998-99) har justiskomiteens flertall gitt sin tilslutning til Regjeringens forslag til ny § 11 b i forvaltningsloven som skal lyde:

«§ 11 b (Adgang for Kongen til å fastsette frister)

Kongen kan på bestemte områder fastsette frister for forvaltningens behandling av saker om enkeltvedtak. Kongen kan ved forskrift gi nærmere regler om beregningen av fristene.»

Komiteen viser for øvrig til at sen saksbehandling også ble kommentert særskilt i Innst. S. nr. 10 (1998-99) vedrørende ombudsmannens årsmelding for 1997.

Komiteen vil, på bakgrunn av det omfattende og nødvendige arbeid som ombudsmannen utfører, understreke viktigheten av at forvaltningen prioriterer henvendelser fra ombudsmannen.

Komiteen syns det er positivt at selv om offentlighetsloven ikke gjelder for ombudsmannens virksomhet, har offentlighetsloven i lang tid vært fulgt for saksdokumentene ved ombudsmannens kontor så langt dette vært forenlig med særbestemmelsene om taushetsplikt i ombudsmannslovens § 9 og ombudsmannsintruksen. Komiteen merker seg for øvrig at ombudsmannen i meldingsåret har innledet en systematisk undersøkelse av praktiseringen av offentlighetsloven i to kommuner. Komiteen vil også understreke betydningen av at offentlige etater på ulike forvaltningsnivåer praktiserer meroffentlighet i størst mulig grad når det gjelder forvaltningens saksdokumenter.

Komiteen synes videre det er positivt at det i meldingsåret har vært holdt en rekke møter med organisasjoner og offentlig forvaltning både fra inn- og utland, noe som viser at interessen for ombudsmannsinstitusjonen så vel innenlands som i utlandet fortsatt er stor. Komiteen sier seg også tilfreds med at institusjonen i mars 1998 flyttet inn i nye kontorer i Akersgaten 8.

Når det gjelder Sivilombudsmannens anmerkninger vil komiteen understreke viktigheten av at påviste mangler ved lovverk, forskrifter, praksis, inhabilitet m.v. blir fulgt opp av ansvarlig forvaltningsorgan slik at eventuelle feil og mangler kan bli rettet opp i de saker ombudsmannen har merknader til, enten det er påvist mangler ved lover/forskrifter, praksis m.v.