Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Inger Lise Husøy, Laila Kaland, lederen Jørgen
Kosmo og Gunnar Skaug, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar
Kleppe, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland,
fra Høyre, Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Kristin Halvorsen, vil vise til at Stortingets ombudsmann
for forvaltningen (Sivilombudsmannen) i april 1999 avga årsmelding
til Stortinget om virksomheten for 1998. Komiteen er
tilfreds med at det i meldingen er redegjort for institusjonens virksomhet
og gitt en oversikt i form av referat av 105 saker av alminnelig
interesse.
Komiteen konstaterer at det i
meldingsåret 1998 har kommet inn 2167 klager og at dette
er en økning på 1 sak i forhold til 1997. I dette
tallet inngår det også en systematisk/generell
undersøkelse av saksbehandlingstiden i Kongsberg kommune
i forbindelse med tjenestetilbudet til utviklingshemmede der 44
enkeltsaker har blitt undersøkt nærmere. Komiteen registrerer videre
at det i meldingsåret har blitt sendt 2 særskilte meldinger
til Stortinget, jf. ombudsmannslovens § 12, hhv. om praktiseringen
av offentlighetsloven i Justisdepartementet og en undersøkelse
av fire klagesaker om nedlegging av skoler.
Videre har komiteen merket seg
at det å gjennomføre systematiske/generelle
undersøkelser på ulike forvaltningsområder
også vil gi Sivilombudsmannen et bedre grunnlag for å bedre
forvaltningspraksisen. Gjennom en slik bredere tilnærming
til bestemte sakstyper oppnår Sivilombudsmannen en mer
inngående kjennskap til om forvaltningen etterlever saksbehandlingsreglene,
hvilket igjen gir ombudsmannen et bedre grunnlag for å behandle
fremtidige klagesaker på disse saksfeltene.
Komiteen konstaterer at når
det gjelder de systematiske/generelle undersøkelsene
som er foretatt fra ombudsmannens side, ligger det i disse undersøkelsene et
omfattende og grundig arbeid som komiteen synes det
er viktig at ombudsmannen foretar. Komiteen har merket
seg at Sivilombudsmannen i meldingsåret har avsluttet 3
systematiske undersøkelser: om saksbehandlingen i byggesaker
i Oslo og om saksbehandlingen i Kongsberg kommune i forbindelse
med tjenestetilbudet til utviklingshemmede, samt ovennevnte undersøkelse
om praktiseringen av offentlighetsloven i Justisdepartementet.
Komiteen registrerer at det til
sammen blir 272 enkeltsaker/forhold som er gjennomgått
nærmere i disse 3 undersøkelsene og som viser
at arbeidet er betydelig og ressurskrevende og at dette har latt
seg gjennomføre samtidig som beholdningen av uavsluttede
saker har gått ned.
Komiteen konstaterer videre at
det i meldingsåret er totalt avsluttet 2254 saker og at
dette er 87 flere enn i 1997 og 210 flere enn i 1996.
Komiteen konstaterer videre at
av de avsluttede sakene ble 1209 saker (53,6 pst.) realitetsbehandlet
og 1045 (46,4 pst.) avvist og at beholdningen av avsluttede saker
utgjorde 498 ved årsskiftet 1998/99, mens tallet
for foregående årsskifte var 544 og at av de 498 sakene
er 50 mer enn ett år gamle.
Komiteen har med bekymring merket
seg at et forhold som mange klager over er at offentlige etater
ikke svarer på henvendelser eller at saksbehandlingen tar for
lang tid. Vedrørende sen saksbehandling viser komiteen til
saker gjengitt i meldingen, sak 98-0133 Sen saksbehandling hos Fylkeslegen
i Oslo, sak 98-0917 Saksbehandlingstiden ved klage til overligningsnemnd,
sak 98-0037 Saksbehandlingstiden ved utarbeidelse av frisikringsopplegg
og sak 97-0869 Behandlingen av byggesaker i Oslo kommune med utgangspunkt
i plan- og bygningsetatens rutiner. Ombudsmannen tar her også opp
forvaltningslovens krav om foreløpig svar. Når
det generelt gjelder saksbehandlingstiders lengde, vil komiteen vise
til Ot.- prp. nr. 52 (1998-99) om saksbehandlingsfrister i forvaltningen
hvor det foreslås inntatt en ny bestemmelse i forvaltningsloven § 11
b som gir Kongen adgang til ved forskrift å fastsette frister
for forvaltningens behandling av saker om enkeltvedtak. I Innst.
O. nr. 83 (1998-99) har justiskomiteens flertall gitt sin tilslutning
til Regjeringens forslag til ny § 11 b i forvaltningsloven
som skal lyde:
«§ 11 b (Adgang for Kongen til å fastsette
frister)
Kongen kan på bestemte områder
fastsette frister for forvaltningens behandling av saker om enkeltvedtak. Kongen
kan ved forskrift gi nærmere regler om beregningen av fristene.»
Komiteen viser for øvrig
til at sen saksbehandling også ble kommentert særskilt
i Innst. S. nr. 10 (1998-99) vedrørende ombudsmannens årsmelding
for 1997.
Komiteen vil, på bakgrunn
av det omfattende og nødvendige arbeid som ombudsmannen
utfører, understreke viktigheten av at forvaltningen prioriterer
henvendelser fra ombudsmannen.
Komiteen syns det er positivt
at selv om offentlighetsloven ikke gjelder for ombudsmannens virksomhet,
har offentlighetsloven i lang tid vært fulgt for saksdokumentene
ved ombudsmannens kontor så langt dette vært forenlig
med særbestemmelsene om taushetsplikt i ombudsmannslovens § 9
og ombudsmannsintruksen. Komiteen merker
seg for øvrig at ombudsmannen i meldingsåret har
innledet en systematisk undersøkelse av praktiseringen
av offentlighetsloven i to kommuner. Komiteen vil
også understreke betydningen av at offentlige etater på ulike forvaltningsnivåer
praktiserer meroffentlighet i størst mulig grad når
det gjelder forvaltningens saksdokumenter.
Komiteen synes videre det er
positivt at det i meldingsåret har vært holdt
en rekke møter med organisasjoner og offentlig forvaltning
både fra inn- og utland, noe som viser at interessen for
ombudsmannsinstitusjonen så vel innenlands som i utlandet
fortsatt er stor. Komiteen sier seg også tilfreds
med at institusjonen i mars 1998 flyttet inn i nye kontorer i Akersgaten
8.
Når det gjelder Sivilombudsmannens
anmerkninger vil komiteen understreke viktigheten
av at påviste mangler ved lovverk, forskrifter, praksis,
inhabilitet m.v. blir fulgt opp av ansvarlig forvaltningsorgan slik at
eventuelle feil og mangler kan bli rettet opp i de saker ombudsmannen
har merknader til, enten det er påvist mangler ved lover/forskrifter,
praksis m.v.