Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, vil påpeke at det er til dels store
endringer på en del av kapitlene som det nå bes
om bevilgninger til.
Flertallet mener at Regjeringen
i stadig økende grad kommer til Stortinget og ber om tilleggsbevilgninger
etter at tiltak er igangsatt.
Flertallet vil hevde at en med
en slik behandlingsmåte mister oversikten over og sammenhengen
mellom opprinnelig budsjett og regnskap.
Flertallet mener at budsjettene
skal være så realistiske som mulig og at store
tilleggsbevilgninger sent i budsjettåret er uheldig og
at dette ikke er i tråd med budsjettforskriftene.
Ajourført informasjon tilsier at en
større del av utbetalingene enn tidligere anslått
vil måtte utbetales i 1999. På denne bakgrunn
foreslår Arbeids- og administrasjonsdepartementet en økning
i bevilgningen under dette kapitlet med 100 mill. kroner. Tilsagnsfullmakten
foreslås redusert tilsvarende fra 968 mill. kroner til
868 mill. kroner, jf. forslag til vedtak II i proposisjonen.
Komiteen støtter
Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og
Sosialistisk Venstreparti, vil vise til at forutsetningen
for tilsagnsfullmakter er at utbetalingen faktisk ikke kommer på inneværende
budsjettår. Under den nåværende Regjering
er tilsagnsfullmakter i økende grad blitt brukt for å løse
budsjettproblem. Flertallet mener at tilsagnsfullmakt
ikke bør brukes i stort omfang.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti mener bruken
av tilsagnsfullmakter slik Arbeiderpartiet og regjeringspartiene
gjorde i forbindelse med Budsjett-innst. S. nr. 5 ( 1999-2000) grenser
til en omgåelse av det nye budsjettsystemet. Disse
medlemmer forutsetter at endringen som er foreslått
er et engangstilfelle , og at departementet er restriktivt med bruk
av tilsagnsfullmakter utover det som er behovet for å sikre
at det ikke blir brudd i aktivitet på et området mellom
to budsjettår.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til brev til kommunalkomiteen fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet
datert 6. desember 1999 som begrunner behovet for en økning
i bevilgningene for 1999 med 100 mill. kroner med at det har skjedd
en betalingsforskyvning fra år 2000 til 1999.
Disse medlemmer har merket seg
at dette ikke vil ha noen betydning for gjennomføringen
av tiltaksnivået i år, men at dette isolert sett øker
utgiftene med 100 mill. kroner og dermed svekker budsjettbalansen for
1999 tilsvarende.
I henhold til prognoser forventes et mindreforbruk
i 1999. Fiskeridepartementet fremmer derfor forslag om å redusere
bevilgningen under dette kapitlet med 4 mill. kroner fra 46 mill.
kroner til 42 mill. kroner i 1999.
Komiteen har ingen
merknader og støtter Regjeringens forslag.
Regjeringen legger til grunn en lavere ledighet
i 1999 enn i Revidert nasjonalbudsjett, hvilket innebærer
en reduksjon i bevilgningen til dagpenger for 1999 på 300
mill. kroner. På denne bakgrunn foreslår Regjeringen
at dette kapittel reduseres med 300 mill. kroner til 5 300 mill.
kroner.
Komiteen har ingen merknader
og støtter Regjeringens forslag.
Gjennomsnittlig antall personer med attføringspenger
har økt noe mer enn forutsatt. På bakgrunn av
dette foreslås bevilgningen under dette kapittel post 70
Attføringspenger for 1999 satt opp med 110 mill. kroner til
3 610 mill. kroner.
Oppdatert informasjon om utgifter til attføringsstønader
viser at utbetalingene har vært høyere enn regnet med.
Bevilgningene under dette kapittel post 71 Attføringsstønader
for 1999 foreslås derfor økt med 106 mill. kroner
til 1 009 mill. kroner.
Komiteen har ingen
merknader og støtter Regjeringens forslag.
Det foreslås en økning på post
1 Driftsutgifter med 1,5 mill. kroner for å øke
innsatsen med sikte på raskere bosetning av asylsøkere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, støtter Regjeringens
forslag.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til sin felles merknad under kap. 520.
Komiteen sine medlemer frå Framstegspartiet er
av den meining at departementet burde klare å omdisponere
1,5 mill. kroner innafor eige budsjett som har ei totalramme på omlag
138 mill. kroner.
Desse medlemene meiner
at dersom dette ikkje var mogleg skulle departementet kome til Stortinget med
saka, før ein nytta pengane.
Desse medlemene meiner det er
ein uting at Regjeringa i stadig aukande grad kjem til Stortinget
og ber om meir pengar etter at tiltaka er sett i verk.
Desse medlemene meiner at god
budsjettånd er å søkje om tilleggsløyvingar
før ein tek pengane i bruk.
Desse medlemene vil òg
hevde at ein med slike tilleggsløyvingar hindrar ei oversikt
over samanhengen mellom opprinneleg budsjett og rekneskap.
Desse medlemene meiner dette óg
er ein uting, då budsjetteringa skal vere så realistisk
som mogleg, og ei eventuell underbudsjettering skal kunne kome fram
til lærdom.
Desse medlemene vil hevde at
slike tilleggsløyvingar så seint i budsjettåret
ikkje er noko anna enn å skjule feilbudsjettering og for
ettertida skjule at ein først brukar pengane for så å sende
rekninga til Stortinget.
Desse medlemene ber Regjeringa
skjerpe rutinene på dette området i tråd
med føresetnadene i budsjettforskriftene.
Desse medlemene vil på denne
bakgrunn stemme mot tilleggsløyvinga.
I forhold til budsjettet er mindreutgiftene
på dette kapittel beregnet til 12 mill. kroner.
Komiteen har ingen
merknader og støtter Regjeringens forslag.
For å styrke Utlendingsdirektoratets
saksbehandlingskapasitet både når det gjelder
asylsaksbehandlingen og arbeidet med å skaffe tilstrekkelig
antall bosettingsplasser, foreslås dette kapittel post
1 styrket med 10,5 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, støtter Regjeringens
forslag.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at de mener det er viktig å få ned saksbehandlingstiden
av asylsøknader og en raskere bosetning for de som har
fått innvilget sine søknader. Dette flertallet mener
det er kritikkverdig at Regjeringen ikke så dette behovet
ved behandling av revidert nasjonalbudsjett og at de kommer med
en proposisjon så sent i året at det er åpenbart
at disse midlene må være benyttet før
bevilgningvedtaket fattes. Siden dette flertallet er
enig i formålet for bevilgning vil vi støtte forslaget.
Komiteen sine medlemer frå Framstegspartiet viser
til merknadene sine under kap. 520, og vil vidare hevde at dersom
ein hadde starta ein prosess med raskare handsaming av søknader
og lignende før, ville innsparingane på mottaka
verte redusert tilsvarande, og ein ville ha pengar til nye tiltak
innafor den opprinnelege ramma.
Desse medlemene kan ikkje sjå at
ein kan klare å nytte 10,5 mill. kroner i resten av 1999
på om lag ein halv månad, og tek det som eit prov
på at her er pengane brukt og ein treng ei løyving
for å skjule ei feilbudsjettering.
Desse medlemene vil på denne
bakgrunn stemme imot tilleggsløyvinga.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til behandlingen av budsjett for 2000 der Regjeringens anslåtte
behov for bevilgning er redusert av forliket mellom Arbeiderpartiet
og regjeringspartiene. Dette ble begrunnet med nye anslag for hvor
mange nye ankomster det vil komme til landet i 2000. Dette
medlem vil uttrykke bekymring for at anslagene er for lave
og ber Regjeringen komme raskt til Stortinget dersom anslagene skulle
vise seg å ikke være tilstrekkelige.
Kap. 552 post 56 Omstilling og nyskaping foreslås forhøyet
med 3 mill. kroner som følge av økte behov for bevilgninger
til omstillingsformål i kommuner og regioner med ensidig
næringsstruktur og særskilt store omstillingsutfordringer. Økningen
foreslås dekket inn ved en reduksjon av bevilgningen på kap.
551 post 55 Etablererstipend med 2,5 mill. kroner og kap. 2425 post 51
Distriktsutviklingstilskudd med 0,5 mill. kroner.
Komiteen har ingen
merknader og støtter Regjeringens forslag.
I 1998 ble øremerket tilskudd til kommunene
til pensjon til lærere lagt inn i rammetilskuddet. Midlene
blir fra 2000 innlemmet i overgangsordningen i inntektssystemet.
I den anledning har Statens Pensjonskasse foretatt en etterberegning
av opprinnelig beregningsgrunnlag basert på opplysninger
fra kommunene. Dette medfører en korrigering i 1999 av
innbetalingene for 1998. På denne bakgrunn økes
post 60 Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning med 41,143 mill.
kroner i 1999. Økningen motsvares av reduserte tilskudd
til Statens Pensjonskasse og økte statlige inntekter i
arbeidsgiveravgift.
Komiteen har ingen
merknader og støtter Regjeringens forslag.
Kap. 2426 post 90 Lån til SIVA foreslås
redusert med 28 mill. kroner fordi kapitalfrigjøring gjennom
salg av aktiva har medført redusert innlåningsbehov.
Komiteen har ingen
merknader og støtter Regjeringens forslag.
Bevilgninger til tilskudd og tapsfond innenfor
det distriktspolitiske virkeområdet blir overført
i budsjetterminen til egne fondskonti i Norges Bank. På bakgrunn
av ny korrigert informasjon er forventet anslag for tilbakebetaling
2000 korrigert. Det foreslås at bevilgningen til post 40
Tilbakeføring av tilskudd forhøyes med 40 mill.
kroner og at bevilgningen til post 51 Tilbakeføring av
tapsfond nedsettes med 20 mill. kroner.
Komiteen har ingen
merknader og støtter Regjeringens forslag.
I forbindelse med omdanningen av Kommunalbanken
til aksjeselskap, er anslaget på egenkapitalen oppjustert
til 280 mill. kroner på omdanningstidspunktet 1. november
1999. Post 70 foreslås forhøyet med 30 mill. kroner.
I proposisjonen redegjøres det nærmere
for salg av aksjer i Kommunalbanken AS. Ved Stortingets behandling
av Ot.prp. nr. 44 (1998-1999) gjorde Stortinget endringer i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2 som
gjør det mulig for KLP å eie mer enn 10 pst. av aksjekapitalen
i Kommunalbanken A/S.
Det faller ikke inn under statsrådens
myndighet etter Grunnloven § 19 å selge statens
aksjer i statsaksjeselskaper. Et aksjesalg må ha grunnlag
i særlige vedtak i Stortinget som gir statsråden
fullmakt til dette. Det vises til forslag til vedtak II i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, har ingen merknader og støtter
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til Innst. O. nr. 76 (1998-1999)
hvor Fremskrittspartiet og Høyres medlemmer foreslo at
Kommunalbanken burde selges til høystbydende og gikk imot
salget av 20 pst. av aksjene til KLP. På denne bakgrunn
vil disse medlemmer stemme mot fullmakten.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonene og det som står
foran og rår Stortinget til å fatte slikt
vedtak:
I
På statsbudsjettet for 1999 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter |
500 | | Kommunal- og regionaldepartementet | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 1 500 000 |
| | fra kr 137 924 000 til
kr 139 424 000 | |
502 | | Valgutgifter | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| 12 000 000 |
| | fra kr 90 124 000 til kr
78 124 000 | |
520 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 10 500 000 |
| | fra kr 184 477 000 til
kr 194 977 000 | |
551 | | Regional næringsutvikling
i fylker og kommuner | |
| 55 | Etablererstipend, fond, nedsettes med
| 2 500 000 |
| | fra kr 122 000 000 til
kr 119 500 000 | |
552 | | Nasjonale programmer og
tiltak for regional utvikling | |
| 56 | Omstilling og nyskaping,
fond, forhøyes med | 3 000 000 |
| | fra kr 82 000 000 til kr
85 000 000 | |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning, forhøyes med
| 41 153 000 |
| | fra kr 22 424 268 000 til
kr 22 465 421 000 | |
1592 | | Spesielle arbeidsmarkedstiltak
for yrkeshemmede | |
| 70 | Formidlingstiltak, kan
overføres, kan nyttes under post 71, forhøyes med
| 8 827 000 |
| | fra kr 162 433 000 til
kr 171 260 000 | |
| 71 | Integrering i ordinært
arbeidsliv, kan overføres, kan nyttes under post 70
og kap. 1591 post 71, forhøyes med | 26 068 000 |
| | fra kr 498 972 000 til
kr 525 040 000 | |
| 72 | Skjermede tiltak, drift,
kan overføres, kan nyttes under postene 70 og 71, forhøyes med | 65 105 000 |
| | fra kr 984 884 000 til
kr 1 049 989 000 | |
2425 | | Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond (SND) og fylkeskommunene | |
| 51 | Distriktsutviklingstilskudd, kan
nyttes under kap. 551 post 51, nedsettes med | 500 000 |
| | fra kr 784 000 000 til
kr 783 500 000 | |
2426 | | SIVA | |
| 90 | Lån til SIVA, overslagsbevilgning, nedsettes med
| 28 000 000 |
| | fra kr 208 000 000 til
kr 180 000 000 | |
2540 | | Stønad under arbeidsløyse
til fiskere og fangstmenn | |
| 70 | Tilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med
| 4 000 000 |
| | fra kr 46 000 000 til kr
42 000 000 | |
2541 | | Dagpenger | |
| 70 | Dagpenger, overslagsbevilgning, nedsettes med
| 300 000 000 |
| | fra kr 5 600 000 000 til
kr 5 300 000 000 | |
2543 | | Ytelser til yrkesrettet
attføring | |
| 70 | Attføringspenger, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 110 000 000 |
| | fra kr 3 500 000 000 til
kr 3 610 000 000 | |
| 71 | Attføringsstønad, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 106 000 000 |
| | fra kr 903
000 000 til kr 1 009 000 000 | |
Inntekter |
5327 | | Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond og fylkeskommunene m.v. | |
| 50 | Tilbakeføring
av tilskudd, forhøyes med | 40 000 000 |
| | fra kr 20 000 000 til kr
60 000 000 | |
| 51 | Tilbakeføring
av tapsfond, nedsettes med | 20 000 000 |
| | fra kr 50 000 000 til kr
30 000 000 | |
5330 | | Norges Kommunalbank | |
| 70 | Tilbakeføring
av fondskapital, forhøyes med
| 30 000 000 |
| | fra kr 250 000 000 til
kr 280 000 000 | |
II
Stortingets samtykke til at Arbeids- og administrasjonsdepartementet
kan gi tilsagn for inntil 968 mill. kroner ut over gitt bevilgning
under kap. 592 post 70, 71 og 72 reduseres med 100 mill. kroner
til 868 mill. kroner.
III
Kommunal- og regionaldepartementet gis fullmakt til å selge
opptil 20 pst. av aksjene i Kommunalbanken AS til Kommunal Landspensjonskasse
(KLP). Salget skjer til markedspris.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 9. desember 1999
Sylvia Brustad
leder |
Olaf Gjedrem
ordfører for St.prp. nr. 20 (1999-2000) |
Lodve Solholm
ordfører for St.prp. nr. 17
(1999-2000) |
|
Ruth Stenersen
ordfører for St.prp. nr. 16
(1999-2000) |
|
|
Erna Solberg
sekretær |
|