Riksrevisjonen konstaterer at departementet
er enig i at trygdeetaten er kommet kort når det gjelder
viktige aspekter ved oppfølging av sykmeldte. Videre konstaterer
Riksrevisjonen at det ifølge departementet er et godt stykke
igjen før forventningene til trygdeetaten er innfridd på dette
området, og at ambisjonene og potensialet bør
være høyere enn det som til nå er oppnådd.
Departementet har stilt spørsmål
ved rapportens representativitet for trygdekontorer som dekker færre enn
5 000 innbyggere. Statistikk for 1997 fra Rikstrygdeverket viser
at 87 pst. av de sykmeldte sogner til trygdekontorer som dekker
mer enn 5 000 innbyggere. Riksrevisjonen mener derfor at utvalget
av intervjuede trygdekontorer er rimelig representativt.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet mener
det er nedslående at bare en tredjedel av de 100 øremerkede
stillingene brukes direkte til oppfølging av sykmeldte.
Det er ifølge Riksrevisjonen uheldig at personalressurser
som er avsatt til å ivareta ett spesielt område
ut fra Stortingets vedtak og forutsetninger, i praksis brukes til
andre aktiviteter.
Undersøkelsen viser at de målbare
forbedringene på sykepengeområdet hovedsakelig
består av en økning i andelen 12-ukersvedtak (dvs.
når arbeidsuførheten har vart i 12 uker, må trygdekontoret
vurdere om de medisinske vilkårene for rett til sykepenger
er oppfylt, og om det er behov for medisinske, yrkesrettede eller andre
tiltak) fattet i rett tid og i andelen sykmeldte på aktiv
sykmelding (dvs. rett til sykepenger under arbeidstrening på egen
arbeidsplass). Trygdeetaten har ikke tatt spesielle initiativ for å øke
bruken av de øvrige virkemidlene. Det er videre uheldig
at det er satt konkrete mål for mottak av sykmelding II
(dvs. en legeerklæring som skal inneholde en vurdering
av muligheten for at den sykemeldte kan bli arbeidsfør
igjen, og en redegjørelse for det videre behandlingsopplegget) som
i praksis ikke synes å ha blitt fulgt opp, verken fra Rikstrygdeverkets
eller fylkestrygdekontorenes side. Når det gjelder aktiv
sykmelding, synes en andel i 1998 på ca. 4 pst. å være
lav.
Det kan ifølge Riksrevisjonen stilles
spørsmål ved kvaliteten på 12-ukersvedtakene.
Departementet bør etter Riksrevisjonens oppfatning vurdere
på hvilken måte legene i større utstrekning
kan trekkes inn i oppfølgingsarbeidet, særlig
med sikte på tidlig å kunne identifisere sykmeldte
som har behov for oppfølgingstiltak. Dette også i
betraktning av at det ifølge St.prp. nr. 1 (1998-1999)
Folketrygden er 5 pst. av arbeidstakerne som har mer enn 80 pst.
av det samlede antallet sykefraværsdager.
Riksrevisjonen viser ellers til at trygdeetaten
i mange år har hatt et ansvar for å følge
opp sykmeldte, og at dette ansvaret ble tydeliggjort og styrket
ved Stortingets behandling av Attføringsmeldingen. Departementet
forklarer forholdene i dag med trygdeetatens tradisjon som utbetalingsinstans,
at kompetansen for utadrettet oppfølgingsarbeid ikke har
vært til stede, at etaten i 1993 fikk kort tid til å forberede
reformen, og at oppmerksomheten fram til midten av 1994 ensidig var
rettet mot å yte bistand til arbeidsmarkedsetaten. Riksrevisjonen
kan ikke se at de to sistnevnte forholdene har relevans i dag. Så lenge
det kvalitative, utadrettede arbeidet er et bærende element
i oppfølgingsarbeidet, burde trygdeetaten i løpet
av de siste fem årene ha maktet å opparbeide den
kompetansen som er nødvendig for å ivareta dette
aspektet ved en av etatens mest prioriterte oppgaver.
Undersøkelsen viser at trygdekontorene
opplever IT-systemet som utilstrekkelig. Rikstrygdeverket bør ifølge
Riksrevisjonen bidra til en bedring av kompetansen om og kvaliteten
på systemet, slik at det ikke lenger oppleves som nødvendig
for trygdekontorene å operere med manuelle systemer ved
siden av.
Et overordnet mål for satsingen på trygdeetatens oppfølging
av sykmeldte, er å medvirke til en reduksjon i sykefraværet.
Det er viktig at departementet og Rikstrygdeverket prioriterer å finne
fram til resultatindikatorer som sier noe om hvilken nytte arbeidet
har.