Regjeringen går i meldingen inn for å styrke
forskningsinnsatsen slik at Norge i løpet av
5 år kommer opp på gjennomsnittet i OECD-landene.
Dette vil kreve betydelig realvekst i offentlig og privat finansiering
av forskning. Veksten i offentlige midler skal dels komme gjennom økte
ordinære bevilgninger og omprioriteringer, dels gjennom
avkastningen av et fond for forskning og nyskapning, jf.
Stortingets vedtak under behandlingen av statsbudsjettet for 1999
og senere Revidert nasjonalbudsjett for 1999. Fondskapitalen på 3
mrd. kroner finansieres gjennom salg av statlige aksjer. Avkastningen
skal fordeles av Norges forskningsråd.
En hovedprioritering ved bruk av offentlige
midler i årene framover vil være å styrke
den langsiktige og grunnleggende forskningen. I tillegg vil myndighetene bidra
til å sikre et nødvendig kunnskapsgrunnlag på sentrale
tematiske områder for samfunns- og næringsliv:
marin forskning, informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT),
medisinsk og helsefaglig forskning og forskning i skjæringsfeltet
mellom energi og miljø. Kvalitet skal fremmes og belønnes
på alle områder.
Regjeringen ser det som det offentliges oppgave nummer én å ta
ansvar for å vedlikeholde og videreutvikle kunnskapsallmenningen:
universitetene, de vitenskapelige og statlige høyskolene
og instituttsektoren. Regjeringen vil derfor bl.a. innføre
en ny ordning for grunnfinansiering av forskningen i universitets-
og høyskolesektoren. Grunnbevilgningene til institusjonene
skal i mindre grad bli bestemt ut fra antallet studenter. Den nye
finansieringsordningen skal brukes til å sikre stabile
og forutsigbare grunnbevilgninger til forskningsarbeid. Regjeringen
vil videre oppdatere utstyrsparken ved å øke bevilgningene
til vitenskapelig utstyr, både direkte til institusjonene
og gjennom Norges forskningsråd. Regjeringen ønsker å øke
basisbevilgningene til en del forskningsinstitutter som i dag har
vanskeligheter med å få finansiert det nødvendige minimum
av langsiktig forskning og kompetanseoppbygging. Dette gjelder særlig
en del teknisk-industrielle institutter.
De statlige høyskolene skal konsentrere
sin FoU-innsats på områder der de har spesielle
forutsetninger og oppgaver. Hver høyskole må utvikle
FoU-planer. Disse bør i særlig grad knyttes til
knutepunktfunksjoner, satsningsområder og fagmiljøer
med ansvar for sivilutdanninger og hovedfag. På enkelte
områder er også grunnforskning aktuelt og relevant.
De høyskolene som utvikler stabile faglige miljøer
av høy kvalitet, skal gis gode rammebetingelser for sin
forskning. Det er viktig at høyskolene bygger opp sterke
forskningsmiljøer for å bidra til en målrettet
regional utvikling. Høyskolene må også i økende
grad rette sin FoU-innsats mot å utvikle de profesjonsutdanningene
de har ansvar for.
For å sikre framtidig forskerrekruttering
går Regjeringen bl.a. inn for å øke antallet
rekrutteringsstillinger med i gjennomsnitt 150 pr. år over
en 5-års periode. Det vil også bli tatt initiativ
til å få vurdert om doktorgrads- og veiledningsordningene
fungerer. Meldingen omtaler også en rekke tiltak for å nå målsettingen
om likestilling i norsk forskning.
Regjeringen ønsker en bedre kommersiell
utnyttelse av forskningsresultatene ved universitetene og høgskolene.
Det vil bli foreslått endringer i lov- eller regelverk som
bidrar til at institusjonene engasjerer seg sterkere i kommersialiseringsarbeidet,
og som bidrar til at de får en del av det økonomiske
utbyttet.
I meldingen pekes det på at forskningen
også skal bidra til å utvikle morgendagens næringsliv.
I den sammenheng er den langsiktige forskningen viktig. En sterk
kunnskapsallmenning og gode rammevilkår for investeringer
i forskning er også en forutsetning for at internasjonale
selskaper lokaliserer forskningsvirksomhet i Norge. Regjeringen
vil legge økt vekt på langsiktig, grunnleggende
forskning som skal bidra til fornyelse av norsk næringsliv.
Den offentlige satsingen på brukerstyrt forskning skal
i større grad rettes mot små og mellomstore foretak
og mot framtidsrettede satsinger på områder av
overordnet nasjonal interesse. Slik forskning skal ikke brukes til å subsidiere
FoU-innsats som bare det utførende foretaket vil dra nytte
av. Det skal legges vekt på nyskapende prosjekter med høy teknologisk
risiko. Prosjektrettet teknologiutvikling i petroleumsindustrien
foreslås styrket. Nåværende tiltak for
kommersialisering, formidling og samspill skal utvikles videre,
og det skal legges til rette for økt nyskapning i forskningsparker
og regionale innovasjonsmiljøer.
Regjeringen ønsker å bidra
til vekst i næringslivets finansiering av forskning, jf.
Stortingets ønske om en FoU-avgift på fiskeri-
og havbruksnæringen og forslaget om en avgift på fellestiltak
i skogbruket som bl.a. vil bli brukt til FoU-formål (jf.
senere Innst. S. nr. 208 (1998-1999)). Hervik-utvalget skal vurdere
ytterligere tiltak for å fremme forskning i bedriftene
og øke privat finansiering av forskning. Innstilling avgis
i mars 2000. Regjeringen vil vurdere skatteincentiver eller andre
tiltak for å stimulere forskningen i bedriftene med utgangspunkt
i denne innstillingen.
Regjeringen ser forskning og utvikling som et
viktig virkemiddel for å fremme nyskapning i offentlig
sektor. Departementenes sektoransvar for forskning skal videreføres,
men Regjeringen mener det er ønskelig å styrke
samordningsmekanismene noe.
Meldingen inneholder en egen omtale av internasjonalt
samarbeid, som blir stadig viktigere. Regjeringen vil særlig
legge vekt på å styrke samarbeid og kontakt mellom
enkeltforskere, herunder lengre utenlandsopphold for doktorgradsstudenter.
EUs utvekslingsprogrammer og rammeprogram for forskning bør
utnyttes bedre. Meldingen tar også opp Norges rolle som
vertskap og tilrettelegger for internasjonale forskere på Svalbard,
jf. også senere St.meld. nr. 9 (1999-2000).
Regjeringen ønsker fortsatt å legge
sterk vekt på det forskningsetiske arbeidet i Norge og
vil bl.a. styrke de nasjonale og regionale komiteene for dette.
Forskningsetiske retningslinjer bør utarbeides på alle
fagområder. Det skal også gis retningslinjer for
departementenes rolle som oppdragsgivere.
Den offentlige styringen av forskningen må innrettes slik
at den er tilpasset forskningens egenart og mangfold. Viktige hensyn
er å ivareta kontinuitet, prinsippet om forskningsbasert
undervisning og den frie forskerinitierte forskningen.
Styringsmekanismene må også bidra til å virkeliggjøre
overordnede forskningspolitiske mål. Med en ny modell for
grunnfinansiering av institusjonene vil en vesentlig større
del av FoU-bevilgningene bli underlagt overordnede forskningspolitiske
vurderinger. Omleggingen av ordningen med funksjonstilskuddet til
regionsykehusene medfører at et eget tilskudd blir rettet
mot sykehusinitiert klinisk forskning. Et formalisert samarbeidsforum
for sykehusenes og universitetenes FoU-oppgaver forutsettes opprettet.
Regjeringen vil i større grad enn tilfellet
har vært til nå, bruke evalueringer som grunnlag
for beslutninger som angår sektoren eller den enkelte institusjon.
Det skal legges større vekt på kvalitetsvurderinger,
også ved tildeling av grunnbevilgning og ved intern fordeling
av forskningsmidler. Økte ressurser forutsettes i stor
grad benyttet til kvalitetsfremmende tiltak. Spesielt lovende og
spesielt gode forskningsmiljøer skal gis bedre vilkår
enn gjennomsnittet. Kvalitet vil fordre investeringer, f.eks. i
nytt vitenskapelig utstyr og rekruttering av unge forskere. Omprioriteringer
vil bli nødvendig, men disse bør som hovedregel
foregå langsomt og over tid.
For de statlig finansierte forskningsinstituttene
vil evalueringer og belønning av kvalitet gi opphav til omfordeling
av basisbevilgningene mellom institutter som opererer innenfor samme
segment. Dette kan bidra til en klarere arbeidsdeling ved at instituttene
stimuleres til å prioritere de områdene hvor de
er best.
Det er Regjeringens målsetting at norske
fagmiljøer holder et nivå som gjør dem
i stand til fullt ut å nyttiggjøre seg den fremste
utenlandske forskningen på området, og samtidig
være blant de ledende i Norge på sine fagfelt.
Kunnskapsallmenningen vil være prioritert fra det offentliges
side. Regjeringen vil arbeide for å få til en
effektiv arbeidsdeling mellom de ulike kunnskapsinstitusjonene.
Robuste miljøer av en viss størrelse er erfaringsvis
den beste garanti for kvalitet og faglig fornyelse. Dette er også tanken
bak Norgesnettet. FoU-aktiviteten på de ulike fag- og forskningsområdene
må ikke bli oppsplittet og fordelt på en rekke små miljøer
som er under den kritiske minstestørrelsen for hva som
kan regnes som solide og bærekraftige forskningsenheter.
Institusjonenes faglige ledelsesfunksjoner må styrkes og
forskningsstrategier utvikles videre for å fremme spesialisering
og konsentrasjon.
Regjeringen ønsker å fremme
forskning av ypperste internasjonale kvalitet. Forskningsrådet
gis i oppdrag å utrede og foreslå hvordan en norsk
ordning for fremragende forskning (centres of excellence) bør
utformes, bl.a. ut fra internasjonale erfaringer. Regjeringen forutsetter
at ordningen skal bygge på eksisterende forskningsinstitusjoner.
Forskningsrådsreformen skal gjøres
til gjenstand for grundig evaluering av en internasjonalt sammensatt ekspertgruppe,
i tråd med den forrige regjeringens opplegg i Langtidsprogrammet
for 1998-2001. Evalueringen skal tjene som grunnlag for senere politisk behandling,
der behovet for mulige endringer vil bli vurdert.
Opprettelsen av et fond for forskning og nyskapning skal
sikre en mer stabil, langsiktig offentlig finansiering av forskning.
Fondet skal spesielt bidra til å realisere styrkingen av
den langsiktige grunnleggende forskningen i kunnskapsallmenningen
og de mer langsiktige delene av de fire tematiske satsingene, herunder
nye tiltak for kvalitet. For å sikre en enkel administrasjon vil
fondets midler bli plassert som kontolån til staten, med
rente tilsvarende renten på langsiktige statsobligasjoner.
Dette vil gi stabil avkastning over tid. Fondets avkastning skal
forvaltes og fordeles av Norges forskningsråd innenfor
de overordnede rammer som gis av Stortinget og Regjeringen.