Skipstrafikken i farvannene rundt Svalbard er
etter hvert blitt relativt omfattende og det foregår trafikk med
nesten alle typer fartøyer, ikke minst i de kystnære farvannene.
Skipstrafikken utgjør i dag en av de
største forurensningsfarene i farvannene rundt Svalbard.
På grunn av de spesielle forhold er det en særlig
risiko for sjøtrafikkulykker i området.
Verken havne- og farvannsloven eller losloven
gjelder for Svalbard, og også på skipsfartslovgivningsområdet
står øygruppen i en særstilling.
Tiltak som er foreslått fra Kystdirektoratet
omfatter fastsettelse av egne regelverk der visse deler av fastlandslovgivningen
om havner, farvann og lostjenesten gjøres gjeldende for
Svalbard.
Sjøfartsdirektoratet arbeider med en
revisjon av regelverket for skip som ferdes i farvannene ved Svalbard.
For å få en samordnet plan
for arbeidet med bedring av sjøsikkerheten på Svalbard,
har Regjeringen nedsatt en arbeidsgruppe som skal vurdere og samordne
de ulike tiltak som er foreslått for å bedre sikkerheten
i farvannene.
På Svalbard omfatter såkalte
kystnære farvann ca. 46 000 km2.
Av dette gjenstår det å kartlegge ca. 33 300 km2. Dagens kart dekker først og
fremst deler av vestkysten, samt en seilingskorridor gjennom Hinlopenstretet.
I de nærmeste årene vil arbeidet med å utvide korridoren
gjennom Hinlopenstretet bli prioritert.
Norsk Polarinstitutt har ansvaret for den topografiske kartleggingen
på Svalbard. Digitale kart blir stadig viktigere som basis
for geografiske informasjonssystemer til bruk i forskning og forvaltning.
Det vil derfor bli lagt vekt på å produsere og
forvalte gode digitale kartdata til disse formålene.