Bergverksordningen for Svalbard fastsatt ved
kgl. res. av 7. august 1925 og særregler fastsatt i medhold av
Svalbardloven § 4 har dannet grunnlaget for utbygging av
helsetjenestetilbudet til befolkningen på Svalbard. Helselovgivningen
for fastlandet er ikke gitt anvendelse på Svalbard fordi
denne ikke er tilpasset de særegne forhold på øygruppen.
Bergverksordningen pålegger arbeidsgivere
en generell plikt til å sørge for sykehjelp.
Fra 1. januar 1981 overtok staten ansvaret for
driften av sykehuset i Longyearbyen med tilhørende funksjoner.
Longyearbyen sykehus skulle primært fungere som et beredskapssykehus.
På bakgrunn av endrede behov for helsetjenester,
og bedre transport- og kommunikasjonsmuligheter til Regionsykehuset
i Tromsø, ble det i 1998 besluttet å omorganisere
Longyearbyen sykehus. Hovedgrunnen til organisasjonsendringen var
en økende etterspørsel etter allmennhelsetjenester
og tjenester som følge av at Longyearbyen har utviklet
seg til et familiesamfunn med økende behov knyttet til
barn og unge, bl.a. helsestasjonsvirksomhet. Ulykkesfrekvensen i
de norske gruvene er også kraftig redusert.
Ved større ulykker i forbindelse med
gruvedrift eller annen industriell næringsvirksomhet, flytrafikk
og ferdsel på øygruppen og farvannet rundt Svalbard,
må det imidlertid tilkalles bistand fra fastlandet.
Regjeringen mener at dagens helsetjenestetilbud
er godt dimensjonert i forhold til befolkningstall og -sammensetning,
og at organisering av dette er tilfredsstillende.