I samsvar med Grunnlovens § 75 k har
Riksrevisjonen i Dokument nr. 1 (1999-2000) lagt frem for Stortinget
antegnelser med svar og forslag til desisjon av statsregnskap og
regnskap for administrasjonen av Svalbard sammen med ekstrakt av
regnskapene for 1998. Kontroll- og konstitusjonskomiteen avga 10. februar
2000 Innst. S. nr. 107 (1999-2000). I forbindelse med behandling
av dokumentet valgte komiteen å trekke ut og behandle i
egen innstilling sak nr. 3 under Samferdselsdepartementet, FATIMA.
Som ledd i saksbehandlingen gjennomførte
komiteen en befaring av FATIMA-prosjektet 2. mai 2000.
Komiteen besluttet også å holde åpne
høringer for å belyse saken nærmere.
Tema for høringene var bl.a. de forhold som var fremkommet
i Riksrevisjonens dokumenter.
Tidligere samferdselsministere Kjell Opseth
(3. november 1990 - 25. oktober 1996) og Sissel Rønbeck (25.
oktober 1996 - 11. oktober 1997).
Samferdselsminister Terje Moe Gustavsen med
bisitter: Fra departementet ekspedisjonssjef Knut Rønning, fra
Vegdirektoratet vegsjef Olav Søfteland samt fra Vegkontoret
i Finnmark vegsjef Geir Johnsen.
Stenografisk referat fra høringene
følger som vedlegg til innstillingen.
I forbindelse med komiteens behandling av dokumentet
ble Samferdselsdepartementet tilskrevet 23. mai 2000 for bl.a. å få en
utdyping av enkelte av svarene som var avgitt under de åpne
høringene. Samferdselsdepartementets svarbrev av 29. mai
2000 følger som vedlegg.
Riksrevisjonen har foretatt en undersøkelse
av økningene i kostnadsoverslagene vedrørende
utbyggingen av fastlandsforbindelsen til Magerøya og Nordkapp
(FATIMA). I undersøkelsen er det særlig sett på investeringene
omtalt i St.prp. nr. 47 (1992-1993) Om fastlandsforbindelsen til
Magerøy i Finnmark. Revisjonsprosjektet er i hovedsak gjennomført
ved innhenting av dokumentasjon hos Statens vegvesen Finnmark og
i Vegdirektoratet. Undersøkelsen har tatt utgangspunkt
i forklaringene til overskridelsene i Vegdirektoratets brev til
Samferdselsdepartementet av 17. juli 1997 og forhold som fremkommer
i St.prp. nr. 1 for årene 1993-1998.
FATIMA ble første gang beskrevet i
St.meld. nr. 32 (1988-1989) Norsk veg- og vegtrafikkplan 1990-1993. Kostnadsoverslaget
for totalprosjektet var da beregnet til 575 mill. 1988-kroner, hvorav
bompenger var beregnet å dekke 180 mill. kroner.
Hovedplanen for FATIMA-prosjektet ble godkjent av
Vegdirektoratet 18. oktober 1991. Kostnadsoverslaget ble da beregnet
til 620 mill. 1990-kroner, eller 645 mill. 1993-kroner. Veiprosjektet
omfatter både bygging av veier, broer, undersjøiske
og landtunneler.
Stortinget vedtok utbyggingen av fastlandsforbindelsen
til Magerøy den 28. mai 1993, jf. St.prp. nr. 47 (1992-1993)
Om fastlandsforbindelsen til Magerøy i Finnmark. Det fremgår
her at kostnadsoverslaget ble redusert fra 670 mill. til 625 mill.
1993-kroner, hovedsakelig på grunn av økt kunnskap
om grunnforholdene i den undersjøiske tunnelen. Usikkerheten
i kostnads-overslaget ble vurdert til +/-10 pst.
Undersøkelsen viser at prosjektet ble
lagt fram for Stortinget på et tidspunkt da en stor del
av plangrunnlaget for prosjektet fremdeles var på hovedplannivå. Det
er da vanlig å angi usikkerheten til +/-25
pst. Riksrevisjonen konstaterer at det i fremlegget for Stortinget ikke
fremkommer opplysninger om dette, men at det derimot opplyses uten
forbehold at usikkerhetsmarginen i overslaget ligger innenfor +/-10
pst., dvs. som for detaljplannivå.
Det opprinnelige kostnadsanslaget i St.prp.
nr. 47 (1992-1993) er ikke komplett; idet enkelte kostnader ikke
er innkalkulert, blant annet er post for felleskostnader ikke spesifisert.
Det er heller ikke kalkulert inn uforutsette kostnader. Kostnader
til bomstasjon og serviceanlegg, tilstøtende fyllinger
for Kobbholet bro og kostnader i forbindelse med reindriftsskjønn
er så vidt Riksrevisjonen kan se, heller ikke innkalkulert
i kostnadsoverslaget. Videre synes utgiftene til sjøtransport, ombygging
av eksisterende veg, flytting av bygninger, omlegging av kabler/vannledninger å være
utilstrekkelig beregnet.
Det har ikke vært mulig for Riksrevisjonen å få fremlagt
regnskapsmateriale for kostnadsøkningene for alle delparseller
som er egnet til å sammenholde med de opprinnelige plantall.
Det har derfor vært vanskelig for Riksrevisjonen å få dokumentert
eksakte tallstørrelser for overskridelsene. Opplysningene
om kostnadsoverskridelser baserer seg derfor på opplysninger
som fremkommer i vegmyndighetenes korrespondanse.
Deler av prosjektet er undergitt til dels omfattende endringer
under planleggingen:
Kobbholet bro var opprinnelig kalkulert til
52 mill. 1993-kroner. Broen ble umiddelbart før anbudsutlysning
i 1995 omprosjektert. Vindmålinger utført høsten 1994
og vinteren 1995 viste vindstyrker over grensen for orkan. De utførte
tekniske beregninger dokumenterte ikke at opprinnelig prosjektløsning
kunne stå imot vind- og bølgelast samtidig. Vegdirektoratet
var ansvarlig for å godkjenne denne brokonstruksjonen,
og direktoratet var løpende orientert om de tekniske beregningene
og kostnadsanslaget for broen.
Honningsvågtunnelen ble i 1994 planlagt
gjort tilgjengelig for gang- og sykkeltrafikk. Dette medførte
at tunnelbredden ble økt fra en totalbredde på 8
til 9 meter. Det er ikke funnet dokumentasjon som viser at det på noe
tidspunkt er satt opp noen kostnadsoverslag/kalkyle for
disse endringene, til tross for at vegutløsning til Sarnes
er uttrykkelig omtalt i St.prp. nr. 47 (1992-1993).
Planleggingen viser en rekke fellestrekk for
de tre vegparsellene Kåfjord-Vesterpollen, Veidnes-Alfbaklia
og Kobbholla-Storbukt. Blant annet er de parsellvise byggeplanene
datert opptil ett år etter at arbeidet på de forskjellige
vegparsellene startet.
Departementet bekrefter at en stor del av plangrunnlaget
som lå til grunn for St.prp. nr. 47 (1992-1993) var på hovedplannivå,
og dermed ikke skulle gi grunnlag for å operere med en
usikkerhetsmargin på +/-10 pst. Departementet
opplyser videre at det heller ikke ble foretatt noen usikkerhetsberegninger
for å dokumentere at usikkerheten lå på dette
nivået.
Når det gjelder problemene med å sammenligne plantall
med regnskapstall, anfører departementet i sitt brev av
14. juni 1999 at Vegdirektoratet mener det er viktig å presisere
at det er mulig å operere med eksakte tallstørrelser
for overskridelsene på prosjektnivå selv om det
er vanskelig å spesifisere overskridelsene helt ned på prosessnivå.
Riksrevisjonen bemerker at det er uheldig at
det i beskrivelsen av kostnadsoverslaget i St.prp. nr. 47 (1992-1993),
ikke ble opplyst hvilket plangrunnlag kostnadsoverslaget hadde som
basis. En opplysning om en usikkerhetsmargin på +/-
10 pst., tatt uten forbehold, vil lett kunne gi inntrykk av at plangrunnlaget,
og dermed kostnadsoverslaget, var mer nøyaktig enn hva som
viste seg å være tilfelle. Det er dessuten uheldig
at usikkerhetsberegninger ikke ble foretatt. Plangrunnlagets nøyaktighet
er i denne forbindelse spesielt viktig, dersom en tar i betraktning
at FATIMA-prosjektet er et av de mest omfattende vegprosjektene
vegvesenet har utført under lignende klimatiske forhold.
Når det gjelder ikke innkalkulerte/utilstrekkelig beregnete
kostnader i St.prp. nr. 47 (1992-1993), antar Riksrevisjonen at
en god kvalitetssikring av planer og kostnadsoverslag burde ha avdekket
disse forhold.
Etter Riksrevisjonens oppfatning er det vesentlig
for en god prosjektstyring at regnskapstall kan sammenholdes med
plantall. Riksrevisjonen er videre av den oppfatning at det ikke
er tilstrekkelig å kun rapportere regnskapsmessig forbruk.
En god prosjektoppfølging fordrer etter Riksrevisjonens
mening også at fremdrift på de enkelte prosjekt
rapporteres sett i forhold til de økonomiske plantall (rapportering
mot milepæler).
Behovet for omprosjektering av Kobbholet bro
burde ha vært oppdaget på et langt tidligere tidspunkt
idet Vegdirektoratet var løpende orientert om de tekniske beregningene
og kostnadsanslaget, og de formelle krav til lastpåvirkning
i praksis ikke var endret under planleggingsperioden. Riksrevisjonen
har for øvrig merket seg at det opprinnelige overslaget
for Kobbholet bro ikke var formelt godkjent av Vegdirektoratet,
fordi direktoratet kun godkjente den tekniske løsningen
og ikke kostnadsoverslaget. Riksrevisjonen vil anta at kostnadsoverslaget
burde ha vært kvalitetssikret på lik linje med
teknisk løsning, på grunn av sammenhengen mellom
vurderingene.
Det er etter Riksrevisjonens oppfatning betenkelig
at rutinene for utarbeidelse av byggeplan ikke synes å ha vært
fulgt på de anleggsparsellene der vegvesenet har utført
arbeidet i egen regi. Oppstart av anleggsarbeidene uten forutsatt
plangrunnlag øker muligheten for feildisponeringer med økte
kostnader til følge. Departementet bør innskjerpe
at planprosedyrene skal følges.
Samferdselsdepartementet har svart:
«Når det gjelder manglende planlegging på de
parseller av prosjektet som Statens vegvesen utførte i egenregi,
er det i etterkant innført regler for utarbeidelse av avtaler
mellom utbyggings- og produksjonsavdelingen. Den nye organisasjonsmodellen
vil trolig redusere slike problemer i framtida.
Samferdselsdepartementet
vil vise til at kravet til plangrunnlag, kostnadsoverslag og kostnadsstyring
for start av nye veganlegg ble innskjerpet i 1997, jf. St.prp. nr.
1 (1997-98), s. 79. Videre vil departementet vise til at det nå også arbeides
med forbedret styring av større statlige prosjekter med
hensikt å redusere kostnads-overskridelser, jf. omtale
i St.prp. nr. 1 (1999-2000) (Gul bok for 2000) og St.prp. nr. 1
(1999-2000) for Samferdselsdepartementet.»
Riksrevisjonen har merket seg at departementet
har iverksatt en rekke tiltak for å øke kvaliteten
på plan-grunnlag, kostnadsoverslag og økonomistyring
i Statens vegvesen. Selv om vegmyndighetene har nedlagt og nedlegger
et omfattende arbeid for å videreutvikle verktøy
og rutiner for planlegging, prosjektering og gjennomføring
av store anlegg, er det etter Riksrevisjonens oppfatning avgjørende
for et godt resultat at regelverk og anbefalt praksis faktisk følges
i etaten. Undersøkelsen av FATIMA-prosjektet har etterlatt
et inntrykk av at så ikke alltid er tilfelle.
Det er vesentlig at kvalitetssikringen av vegvesenets større
prosjekter er tilfredsstillende i alle ledd. Dette gjelder også kvalitetssikring
av informasjon til Stortinget. Riksrevisjonen konstaterer at informasjonen
fra departementet til Stortinget har vært unøyaktig
på flere punkter. Opplysninger om kostnadsoverslagenes
nøyaktighet er etter Riksrevisjonens oppfatning så vesentlig
for vurdering av beslutningsgrunnlaget at departementet må forvisse
seg om at denne type informasjon er riktig og entydig, før
saken fremlegges for Stortinget.
Riksrevisjonen foreslår: "Kan passere".